چوب نشیمن برای عروس هلندی

سلام بر دوستان 

امروز می خوام در مورد چوب نشیمن پرنده و اهمیت اون برای شما دوستان نکاتی را بنویسم :

  1. چوب نشیمن پرنده خیلی مهمه چون پرنده خیلی مواقع برای خاراندن صورتش یا کوتاه کردن وساییدن منقارش ، صورتش رو به اون می زنه پس هفته ای دوبار اون رو بشویید ،خشک کنید و  درون قفس قرار بدهید .
  2. چوب نشیمن پرنده باید قطری معادل دو تا سه سانتیمتر داشته باشد و از سطحی ناهموار( بدون تیزی )برخوردار باشه تا پرنده احساس کنه روی درخته و چوب صاف باعث پینه بستن پاهاش نشه و پرزهای کف پاش از بین نره .
  3. چوب ها رو نباید در قفس بگونه ای قرار بدهید که فضله یکی از پرنده ها موقع نشستن  روی سر پرنده پایینی یا ظرف آب و غذا بیفته این باعث تمیزی و آلودگی کمتر پرنده ها است .
  4. چوب ها رو به فاصله ده تا پانزده سانتیمتری هم جوری قرار بدهید که پرنده بتونه از روی یکی بر روی دیگری بپرد ، این کار باعث شادابی پرنده و افزایش تحرکش می شه .
  5. توی سایتی خوندم جوری وسایل داخل قفس رو نچینید که پرنده مجبور به قفس نوردی بشه نکته قشنگ و ساده ای هست.
  6. جنس چوب درختان میوه گزینه مناسبی برای درست کردن چوب نشیمن هست شاید از چوب های دیگر هم بشه استفاده کرد ولی بهتره یک شاخه زنده ، با قطر مناسب رو انتخاب و اون رو قطع و با زدن شاخه و برگ اضافی روی بخاری یا یک محل گرم خشکش کنید به اندازه مورد نیاز بریده  و در قفس قرار بدهید .
  7. هرگز از شاخه های خشک شده روی درختان زنده و سالم استفاده نکنید ، این شاخه ها که اکثرا به دلیل بیماری یا آفت یا ... خشک شده اند محل مناسبی برای رشدو نمو لارو _( نوزاد )حشرات مختلف بوده و در موردی ، یکی از دوستان که از این شاخه های خشک شده استفاده کرده بود ، کنه از داخل شاخه ها بیرون اومده و به جون پرنده هاش افتاده بوده و تمام قسمتهای لانه و جوجه ها و خود پرنده ها و ....  آلوده به این آفت شده بود و پرنده های بیچاره بسیار ضعیف شده بودند وچون کنه در تمام سوراخ های اون لونه و قفس برای خودش تخم گذاری کرده بود آخرش دوستم مجبور شد لانه را بسوزاند تا از دست حشرات مذکور خلاص بشه ، پس از شاخه زنده استفاده کنید و اونرو حتما خشک کنید تا پرنده در صورت علاقه از پوست اون درخت هم استفاده کنه ( من خودم از چوب درخت توت و زبان گنجشک ) استفاده کردم خوب بودند و مشکلی نداشتند ).
  8. اگر قصد جفت انداختن پرنده ها رو دارید حتی الامکان بیشتر از دوتا چوب داخل قفس نباشد ، تا پرنده ها مجبور باشند کنار هم قرار بگیرند و تماس بدنی داشته باشند .
  9. برخی از چوب ها پرز دارند یا خاک تولید می کنند که نشاندهنده پیری و فرسودگی چوب است از آن استفاده نکنید .
  10. از چوب های صاف مثل دسته تی نظافت و چیز های مشابه مانند ام دی اف و پلاستیک و ... استفاده نکنید .
  11. دو طرف چوب در قفس را با ایجاد شیار مناسب ، بگونه ای درست نمایید که پرنده نتواند آنرا جابجا کند و محکم باشد .
  12. کنار محل اتصال چوب محل مناسبی برای قراردادن ظرف دانه تقویتی است ، پرنده چون در دسترسش قرار دارد برای خوردن تحریک می گردد .
  13. چوب مذکور نباید قسمتهای تیز و برنده ای داشته باشد و حتی الامکان برجستگی ها و فرو رفتگی هایش باید بگونه ای باشد که بدن پرنده در اثر تماس با آن زخم نشود .
  14. فاصله چوب جلوی لانه باید حدود 5 تا 8 سانتیمتر باشد و پرنده براحتی بتواند بداخل لانه تردد نماید .
  15. چوبی به قطر 1.5 تا 2 سانتیمتر و اندازه 10 سانتیمتر هم باید بصورت افقی زیر سوراخ لانه باشد تا در صورت نیاز پرنده بتواند جلوی لانه اش بایستد.

نکاتی که نوشته شد مسلما همه نکات ضروری نیست اگر دوستی باز هم سوال داشت یا به مورد جدیدی برخورد کرد در قسمت نظرات بنویسه تا با بررسی اون بتونیم بهتر این پرنده زیبا رو نگهداری کنیم .

 


نظرات شما عزیزان:

محمد مهدی
ساعت19:14---15 اسفند 1394
ممنون عالی بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: