رفتار ، ویژگی ها و عادات عروس هلندی

 

 

 

سلام دوستان عزیزم ،

      هر پرنده ای دارای عادات خاصی است ، این مطلب از دید یک نفر تازه کار ، اهمیت و جذابیت بالایی ندارد ، ولی داشتن اطلاعات دقیق در این زمینه می تواند در روند پرورش و نگهداری پرندگان تأثیر بسزایی داشته باشد ، همانطور که انسانها دارای خلقیات و عادات متفاوتی هستند و این شاخصه ها در آینده زندگیشان تأثیر دارد  ، پرندگان نیز ، روحیات و عادات خاص خود را دارند که در این مبحث دو دسته پارامترها ، تأثیر مشخص و مستقیم دارند :

  1. دسته اول ذاتی اند ، مربوط به نژاد پرنده می شود به عنوان مثال جوجه ماده ای که مادرش پنج تخم بوده و به خوبی به جوجه ها رسیدگی می کند ، به احتمال بسیار زیاد ، این امر به صورت ذاتی ، به این جوجه نیز منتقل می گردد ، یا جوجه نری که پدرش در سن پایین جفت خورده است ، احتمال بروز این خصلت در وی نیز وجود دارد ، نوع حرکات ، سخنگویی ، زیبایی پرها ، بیماری های ارثی ، تولک طولانی یا زودرس ، شکل ایستادن ، میزان یادگیری حرکات آموزشی ، مقاومت بدنی و ... ، مواردی است که معمولا در نسل های پرندگان تکرار می گردد.

( نکته :پرنده ای بخرید که از سوابقش اطلاع داشته باشید و ویژگیهای خوبی داشته باشد ).

  1. دسته دوم اکتسابی اند ، مربوط به محیطی می گردد که پرنده در آن متولد شده و پرورش می یابد ، کمیت و کیفیت تغذیه ، داروهای تقویتی ،  نور ، رطوبت و دمای محیط ، هنر و علاقه نگهدارنده ، کیفیت لانه و قفس و ظروف آب و غذا و چوب نشیمن و ... عواملی هستند که در این بخش از خصایص و عادات پرنده تأثیر مسقیم دارند

( نکته : پرنده را از فردی بخرید که با تکثیر و پرورش پرنده بصورت حرفه ای آشنا بوده و بهترین ها را برای پرنده فراهم نموده باشد ).

نکات مهم در زمینه عادات پرنده :

  1. برای دانستن عادات پرنده ، حتما وقت بگذارید و روزانه حداقل ربع ساعت یا بیشتر ، با نشستن کنار پرنده تان ( آزاد یا در قفس ) فقط با نگاه کردن به پرنده بدانید پرنده تان چطور تغذیه می کند یا با چه چیزی دوست دارد بازی کند ، خود را چگونه تمیز می کند ، حالت های پرنده و عکس العمل هایش  در مقابل امورات پیرامونی اش ( حضور غریبه ، شنیدن صدای جنس مخالف ، دادن جایزه و ... ) را بدانید .
  2.  مخصوصا در مورد پرندگان تحت آموزش ، دانستن رفتارو عادات پرنده ، یک ضرورت غیر قابل انکار است .
  3. سعی کنید که زمان خرید پرنده ، از صاحب قبلی ، اطلاعات لازم در این زمینه را بگیرید .
  4. در مورد تغییر رفتارو عادات پرنده حساس باشید و سعی کنید دلیل تغییرات در رفتار پرنده را بفهمید ، ( پرنده ای که نمی تواند پایش را درست روی چوب قرار دهد یا در زمان فرود نمی تواند روی دوپای به زمین بیاید ، مشکل پا دارد ( زخم است ، ضربه دیده ، جوش یا فلس دارد و... ) ، پرنده که بیقراری می کند و دائما طول قفس را بصورت رفت و برگشت ، طی می کند یا رفتار مستی برای جفت  از خود نشان می دهد و... .
  5. در صورتی که تعداد زیادی پرنده و قصد تکثیر بصورت حرفه ای دارید ، برای آنها پلاک گذاری و پرونده ای تشکیل دهید و مطالب مهم را در آن یاد داشت نمایید تا در صورت نیاز بتوانید با مراجعه به این مطالب ، براحتی از سوابق آنها اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید فرم زیر نمونه ساده ای از این اطلاعات مورد نیاز برای پرنده است ، می توان بر اساس نظر صاحب پرنده نکات دیگری را به آن افزود یا از آن کاست .

شماره پلاک

 

رنگ

 

رنگ پدر و شماره پلاک

 

رنگ مادر و شماره پلاک

 

تاریخ تولد

 

مشخصات خاص پرنده

 

داروهای تقویتی

 

غذاهای مورد استفاده

 

تاریخ اولین پرریزی

 

تاریخ مشخص شدن اولین نشانه های بلوغ  

 

بیماری های پرنده و داروی موثر در درمان

 

مراجعه به دامپزشک تاریخ و نتیجه

 

تاریخ زدن واکسن و نوع واکسن مورد استفاده

 

تاریخ جفت انداختن

 

تاریخ اولین تخم گذاری

 

رنگ جوجه ها

 

کیفیت  غذا دادن به جوجه ها

عالی

خوب

متوسط

بد

کیفیت خوابیدن روی تخم

عالی

خوب

متوسط

بد


نظرات شما عزیزان:

Mansour.Kz 
ساعت18:30---17 مهر 1394

فعلا که دارم قطره هم میریزم توابشون و هیچ مشکلیم پیش نیومده. اولین تخم که جوجه شد یه مدت متوقف میکنم که برا جوجه ها زیان نداشته باشه یکم جون گرفتن دوباره میریزم تو ابشون. بلخره باید هوای ماده رو داشته باشم عزیزمچهارتا تخم گزاشته و میخاد جوجه بزرگ کنه. کندلینگ هم انجام دادم تخم ها نطفه دارن. یه عکس از کندلیگ دانلود کردم میزارم برات بزار تو وبلاگ برای عزیزان

فرهادی : 

سلام دوست گرامی، 

ممنون از لطفت ، 



Mansour.Kz
ساعت21:43---15 مهر 1394

دوست عزیز تو مطالبتون خوندم که تو زمان تخم گزاشتن باید ریختن قطره تو اب رو متوقف کرد و حتی زمانی که تخم ها جوجه میشن هم چون بچه ها ظعیفن نباید قطره داد. سوال من اینه الان که مادم تخم چهارم رو پزاشته و اگر فردا نزاره تخم چهارم اخریش بوده چون یک روز در میون میزاره. تو این مدت تا زمانی که تخم اول جوجه میشه قطره تو اب نریزم که اگر ماده بخاطر تخم گزاشتن ویتامانا بدنش کم شدن تقویت بشه؟ 

فرهادی  : 

سلام دوست گرامی،  

من تجربه ام را برای دوستان نوشته ام شما هم این موضوع را تجربه کن اگر مشکلی پیش نیامد بگو تا ما هم از تجربه شما استفاده کنیم 



Mansour.Kz
ساعت21:31---15 مهر 1394

چرا ماده شبا از ترفا ساعت 11 میره میخابه نر میاد بیرون و وقتی چراغ هارو خاموش میکنم نرم میره تو لونه پیش ماده میخابه صب ماده میزنه بیرون و نر میمونه رو تخم ها فردا تخم پنجم رو میزاره. اگر نزاشت که مادم چارتخمس خودمم دعا میکنم بیشتر نزاره دیگه که هم راحت زیر بدنشون جا شن هم به ماده فشار نیاد. دوست عزیز یه تجربه از فیلم هایی که از تو نت پیدا کردم و کسی انجام نمیده حتی خودو ولی از سری بعد انجام میدمو بهت بگم. دیدی وقتی نر سوار ماده میشه دمبشو هی میمالونه و تکون میده تا از بال ماده رد شه و بین بال و دم ماده قرار بگیره و اون موقه عملشون درست میشه و خوب میچسبونه؟ من تو فیلم های خارجی دیدم بال ماده رو میچینن و نر از همون اول به راحتی دمبش رو وسط قرار میده و پر های بلند بال اول کار مانع نمیشن اینجور همه تخمها نتفه دار و ماده زودتر تخم میزاره. من سری بعد پرا بال ماده رو کوتاه میکنم اینجور نر راحت میچسبونه نه یکی دو دیقه زور یزنه تا دمبش از پرا بال ماده رد شه و کارشو انجام بده

 فرهادی  : 

سلام دوست گرامی، 

اینکه نر هم شبها داخل لانه می رود نکته خوبی است ، نشان می دهد پرنده ها احساس امنیت خوبی دارند ،

در مورد کوتاه کردن شاهپر ها برخی از دوستان هم در ایران این کار را انجام می دهند و احتمالا بی تاثیر نیست ولی من انجام نداده ام و به کسی هم توصیه نمی کنم ، برای پرنده ایجاد استرس می کند .



Mansour.Kz
ساعت9:13---14 مهر 1394

با سلام و خسته نباشید
دوست عزیز من یک ماه پیش برای نر خاکستریم یه ماده لوتینو خریدم. نرم دستی بود ماده تغریبا وحشی ولی ارومه و مست. انقد با تغزیه (ارزن و کتون و تخمه و هفت تخم و تخمه مرغ اب پز و بلال و خیار و سیب و دلمه و شن و ماسه الک شده و جوشیده شدهو قطره ad3ec تو اب و کف دریاو...) بشون رسیدم که با اینکه مولد نبودن و جدا خریداریشو کرده بودم هردو رو مست و بعد از دو هفته تخم گزاشتن. یک روز درمیون تخم میزاره ماده امروز چهارمی رو گزاشته. در خصوص عادت پرنده هام من نرم دستی بود و پای کامپیوتر مینشستم برا سریال دیدن همش میپرید رو شونم و میخوند و مست بازی در میاورد. الان که جفت زدمشون برعکس شده قزیه. دستمو میبرم تو قفس برا تعویض دونه و میوهو.... نامرد حجوم میبره و گاز های اروم میگیره و ماده که وحشی بود و از پرنده فروش خریدم چون قبل از من هیچکس اینجور بهش نرسیده بود وقتی میبینه نرم گازم میگیره و به حجوم میبره نرو دعوا میکنه و جلوشو میگیره با صداش یا حتی گاز گرفتنش که منو عزیت نکنه و گازم نگیره و این خیلی جالبه که یه پرنده وحشی انقد براش عزیز شدم که نمیزاره نرم گازم بگیره. از این که بگزریم یه سوال ازتون دارم. من نرم و مادم خیلی مستن روزی سه چهار مرتبه ماده خم میشه و نر سوار میشه و از مستی گاهی اوقات بالشون رو کامل باز میکنن و سرشون رو میارن پایین و بعضی اوقات بعدش شرو میکنن بال زدن تند تند جوری که قلبشون میفته به زدن. الان که تخم دارن گاهی تو لونه اینکارو میکنن شرو میکنن تند تند بال زدن و تکون خوردن والا میترسم تخما بشکنن و ترک بیفته روشون انگار ییهو جن میگیرشون یا بشون برق وصل میشه وقتی یکی اینجور میکنه تو لونه اونیکی میزنه بیرون از لونه موندم چیکارشون کنم از زمان گزاشتن تخم اول دیگه قطره تو ابشون نمیریزم و مدام بشون خیار میدم که تبعشون سرد شه ولی باز گاهی از مستی اینجو جن میگیرشون تو لونه بالاشون رو کامل باز میکنن وشرو میکنن لال زدن میترسم به تخم ها صدمه وارد کنن. این حرکت رو همه عروس ها انجام میدن؟ و سوال دیگه من70 درسد ساعات روز نرم میخابه رو تخم ها و همش ماده بیرون داره میخوره خیلی کم میخابه رو تخم ها برعکس انجام میدن باید بیشتر ماده بخابه نه؟ پدرم که همه جور پرنده ای داشته میگه تا مادت اخرین تخمشو نزاره کرک نمیشه که خوب بخابه روی تخم. این درسته؟

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، 

1- خداوکیلی این مطلب که نوشتی در حد یک رمان بود .

2- عادت بال زدن پرنده یک امر طبیعی است و مربوط به خستگی در کردن و کشیدن بال و پاهای پرنده است ، کاری به پرنده ها نداشته باش بگذار به حال خودشان باشند .

3- سلام ویژه مرا به پدرتان برسانید ، این پرنده ها هر دو با هم روی تخم می خوابند نر روزها می خوابد و ماده شب ها و در حالت خوب هر دو باهم ، نر شب ها بیرون از لانه برای نگهبانی از لانه مانند طبیعت بیرون از لانه می ماند ، پس اگر ماده شب ها در لانه میخوابد درست است و اگر نمی خوابد و نر دائمی می خوابد جای بررسی دارد ، در هر صورت کاری به پرنده ها نداشته باش بگذار به حال خودشان باشند .

 



سعید
ساعت12:10---9 مرداد 1394

سلام استاد عزیز
یه مشکلی برام پیش اومده عروس نرم همش پرای مادم رو میکنه!الان چند روزیه دارن جفت گیری میکنن اما خیلی وقته که شروع کرده به کندن پرای ماده قبلا یه جوجه هم داشت که پرای اونو میکند خیلی اینکارو دوست داره و به هر نحوی شده باید وقتی دلش میخواد پر رو بکنه و انتهاش که خون جمع میشه رو میخوره!
لطفا راهنماییم کنید ایا ویتامین بدنش کم شده ؟

فرهادی :

سلام دوست عزیز  ، 

 چند تا مطلب اول این که قطعا علت اصلی موضوع کمبود ویتامین به تنهایی نیست می تواند علت بد ذاتی پرنده باشد و پرنده بد ذات را نمی شود درست کرد راه های مختلفی برای این موضوع وجود دارد ولی اکثرا نتیجه ای ندارند مثل آویزان کردن یک طناب کنفی داخل قفس که پرنده نر سرگرم آن شود و سراغ پرهای پرنده ماده نرود امتحان کن شاید نتیجه بگیری ، راهکار دوم از داروخانه دامپزشکی دارویی بنام ویتامینت هست برای پرنده ها بگیر و در آب پرنده ها استفاده کن به اندازه یک سر کبریت داخل نصف شیشه آب کوچک پرنده بریز و دوازده ساعت یک بار عوض کن برای جبران کمبود ویتامین های پرنده مفید است ، و راهکار سوم که این حرکت پرنده به علت کمبود املاح معدنی خاص مثل کلسیم و پتاسیم و منیزیم اگر باشد ، مقداری برگ ترب و کاهو برای پرنده بگذاری تا این کمبود جبران گردد البته ، باز هم تأکید می کنم به نظر من این موضوع در عروس هلندی ها بیشتر به ذات پرنده بر می گردد و اگر پرنده به این حرکت عادت کرد نمی توان این کار از سر پرنده بیرون کرد و دائما جفت و جوجه ها را اذیت می کند و برخی دوستان هم داروی آنتی استرس می دهند که باز هم در بلند مدت تأثیر ندارد دقیقا عملکرد قرص اعصاب را دارد تا زمانی که به پرنده دارو می دهی خوب است وقتی دارو تمام شد دوباره روز از نو روزی از نو .



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: