دارو ها و مکمل های غذایی

 

 

 

 سلام دوستان

                   یک سوال مهم نزد نگهدارندگان پرنده این است :

 از مکمل های غذایی برای پرنده خود استفاده نماییم یا خیر ؟ 

       بصورت کوتاه و مختصر خدمت دوستان عزیزم عرض کنم چون ما قادر به تأمین تمامی مواد مورد نیاز پرنده از طریق دادن غذا و دادن دانه های مختلف به پرنده نیستیم ضرورتا باید از دارو ها و مکمل های غذایی استفاده نماییم ، پرنده در طبیعت بصورت غریزی ، در هر وضعیتی که نیاز به یک ویتامین یا داروی خاص داشته باشد به سراغ میوه یا دانه یا چیزی خواهد رفت که نیازمندی بدن خود را تأمین نماید ولی در قفس قادر به تأمین نیازمندی های بدن خود از این طریق نیست ، در برخی سایت ها دیده ام که دوستان و اساتیدی کاربران سایت را به استفاده ننمودن از داروها و مکمل ها تشویق می نمایند و بر استفاده از مواد غذایی متنوع تأکید دارند ، من هم شخصا دوست دارم به این روش عمل نمایم ولی تجربه بنده و بسیاری از اساتید موید این نکته است نیازمندی پرنده به این صورت تأمین نخواهد شد و از سوی دیگر نتایج قابل لمس و محسوس استفاده صحیح از دارو ها و مکمل های غذایی انکار ناپذیر است چند نکته مهم دراین زمینه وجود دارد که به عرض دوستانم می رسانم :

 هشدار : حتی الامکان به پرندگان روی تخم یا دارای جوجه گوشتی ، دارو و مکمل غذایی ندهید یا از ضرورت و نحوه کاربرد و تبعات احتمالی آن اطلاعات کاملی کسب نمایید ، استفاده نامناسب از دارو ها دراین زمان می تواند عوارضی مانند بلند شدن پرنده از روی تخم ، مرگ جوجه ها در تخم ، مرگ جوجه در لانه ، بیماری های خاص جوجه ها و ... رابدنبال داشته باشد.

  1.  برای استفاده از دارو ها و مکمل های غذایی از دامپزشک یا یک فرد با تجربه کمک بگیرید ، بدیهی است که دامپزشک در الویت بوده البته نا گفته نماند من چندین مورد برای پرنده های مختلف به دامپزشکان مراجعه نموده ام و متوجه شدم که در ایران مخصوصا شهرستان ها ، اصلا نحوه درمان پرندگان زینتی را و بیماری های آنان را نمی شناسند ، برخی نیز بصورت تجربی تجویز می نمایند مثلا دارویی که برای مرغ خانگی می شناسند را در مقدار و دز ( غلظت ) پایین تر برای یک پرنده کوچک مانند قناری یا طوطی تجویز می کنند که مسلما راهکار مناسبی برای درمان نیست ، ولی به علت ضرورت چاره ای نیست که به دامپزشک بهتر و بیشتر از یک فرد دیگر اعتماد کنیم.
  2.  در مورد استفاده از تجربیات پرنده فروش ها و پرنده بازان حرفه ای ، به سوابق آنها و میزان تجربه اشان دقت نمایید ، هر چقدر با تجربه تر ، استفاده از نظر آنها مطمئن تر است.
  3.  از دارو های موجود در بازار که متعلق به شرکت های معتبر بین المللی و ایرانی هستند استفاده نمایید مثلا در شرکت های خارجی تابرنیل و نکتون و در شرکت های داخل کشور داملران ، شرکت های معتبری هستند و محصولات خوبی دارند ، البته من تمام محصولات آنها را امتحان نکرده ام ولی در کل منظورم این است از یک شرکت معتبر دارو و مکمل غذایی تهیه نمایید.
  4.  از استفاده از دارو های درون پاکت و شیشه های کوچک بدون نام یا با یک برچسب ساده بدون نام و نشان شرکتی ، که در پرنده فروشی ها وجود دارد ، بصورت جدی خودداری نمایید ، استفاده نکردن بهتر از استفاده از این محصولات است ، اکثرا تاریخ گذشته و فاسد و بدون کاربرد هستند و ممکن است عوارض جانبی شدیدی برای پرنده شما بوجود آورد.
  5.  همانگونه که استفاده صحیح و مطابق بروشور و مناسب از دارو ها مفید و موثر است به همان میزان استفاده ناصحیح و بدون برنامه و بی رویه و .... از داروها می تواندبرای پرنده مضر و خطرناک باشد پس  دارو را مطابق بروشور مربوطه و دستور دامپزشک استفاده نمایید.
  6.  ظروف مورد استفاده در دارو دادن به پرنده همواره باید تمیز و بدون هر گونه آلودگی باشد ، اکثر داروهای حل شدنی در آب را نباید بیشتر از 8 ساعت در ظرف آب نگهداشت و باید بلافاصله با شستن مجدد ظرف ، آنرا پر از آب نمود تا پرنده بتواند غلظت دارو را در بدنش تحمل و کمتر نماید.
  7.  اکثر داروها و مکمل های غذایی باید یک روز در میان استفاده گردند و در یک روزه استراحت بصورت کامل از قفس پرنده برداشته شوند.
  8.  برای صرفه جویی در میزان داروی مصرفی و جلوگیری از ریخت و پاش زائد در مصرف پرنده ، در ظرف آب خوری یا دانه خوری صرفا به اندازه نیاز یک روز پرنده ، دارو بگذارید و پس از 8 ساعت آنرا از قفس پرنده بردارید و برای هر نوبت مجددا دارو را در آبی جدید حل نمایید ( به عبارت بهتر به اندازه نیاز یک روز پرنده دارو را براساس دستورالعمل تهیه کنید و همان میزان را در آن روز در اختیار پرنده بگذارید و باقی مانده را حتما دور بریزید و از یک داروی آماده شده در چند نوبت استفاده نکنید ).
  9.  اکثر داروهای حل شدنی در مقابل نور خورشید یا گرمای حاصل از آن ، تغییر ماهیت داده و با فعل  و انفعالات شیمیایی یک ماده غیر دارویی در ظرف باقی مانده که ممکن است برای پرنده سمی نیز باشد پس در مورد داروهای حل شدنی ، از ظروف آب جدیدی که در بازار آمده و به رنگ های مختلف و کدر است استفاده کنید یا اینکه دور ظرف را با نوار چسب مشکی بپوشانید تا نور مستقیم  به محلول دارویی نرسد .
  10.  اکثر دارو ها باید در محیطی تاریک و دمای هوای پایین نگهداری گردند ، محیط یخچال برای این کار مناسب است ، خارج از این محیط دارو را نگه ندارید.

 دوستان گلم پرنده هایی سالم و پر جوجه را برای شما آرزومندم.

 


نظرات شما عزیزان:

صبا 
ساعت21:40---19 شهريور 1394

سلام آقای فرهادی،خسته نباشيد،امروز عروس هلنديمو پيش پرنده فروش ماهر بردم گفت شپشک نداره ولیگفت بدنش ضعيفه و يه قطره بهم داد به نام vitamin 6 داد وگفت روزی 4 قطره توی ابش بريزم،ولی نگفت چه مدت؟؟؟ميخواستم بپرسم شما ميدونيد،اگه ميشه يکم دربارش توضيح ميديد.ممنون که هميشه پاسخگو هستيد 

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، 

من قطره ای رو که شما فرمودید نمی شناسم ، ولی پیشنهاد می کنم قطره توتال از شرکت تابرنیل رو برای تقویت پرنده بگیرید ولی بصورت کلی اگر در نظر دارید پرنده رو تقویت کنید تنوع غذایی پرنده را بالا ببرید این امر بهتر جواب می دهد ، یا از شرکت داملران ایرانی یک داروی بنام ویتامینت رو خریداری کنید و بصورت خشک روی دانه های پرنده با نمک پاش بپاشید هفته ای دو مرحله به مدت یک ماه از داروهای تقویتی استفاده کنید ، از داروهای بدون ارم و علایم و اتیکت هم استفاده نکنید اینجا  تاپیک داروها  و مکمل های غذایی را مطالعه کنید 



یک دوست
ساعت19:20---5 مرداد 1393

سلام آقای فرهادی.من حدود دو ساعته دارم مطالب سایت تون رو میخونم.فوقالعاده هستن.بخصوص برای افرادی مثل من که مبتدی هستن یک نعمت بشمار میره.اول از مطالب خوب و آموزندتون تشکر میکنم.دوم اینکه من یه جوجه گوشتی یک هفته ای خریدم،میخوام بدونم چه داروی تقویتی براش بهم معرفی میکنین برای این سنش و سنهای بالاتر.مثلا دو ماهگی،یا چهار ماهگی،یاشش ماهگی(قبل و بعد پر ریزی)من فعلا همون سرلاک دستی که متشکل از بیسکویت مادر،آردنخودچی و هر چند وعده یکبار قطره مولتی ویتامین بهش میدم.تاحالا که حدود دوهفته اش شده هیچ چیز دیگه ای بهش ندادم.البته خودم یک هفته اس خریدم.بازهم ممنون از راهنمایی هاتون.البته این اولین تجربه من در این زمینه هست و مطمئناً هر حرف شما میتونه کمک خوبی برای من باشه.اگر توضیحات طولانیه من طبق یه ساعت معینی تماس میگیرم.فقط در صورت امکان ساعت مشخص رو اس کنین.

فرهاد :

سلام ممنون از لطف و بزرگواری شما دوست عزیز ، اگر بخوام برای سوالاتتون کامل پاسخ بدم باید کل سایت که درحال تکمیل و ویرایش هست رو در یک فرصت کوتاه در این یک پیام بیاورم که امکان آن واقعا میسر نیست شما به سایت اگر نگاه کنید هنوز بعضی از تاپیک ها ناقص هستند وفرصت نکرده ام کاملشان کنم یا اصلا تاپیک مربوط به آن موضوع را ایجاد ننموده ام بنابراین پیشنهاد می کنم ضمن همراهی با سایت در طول زمان ، فعلا نکات کلیدی را که در تاپیک جوجه سرنگی نوشته ام مطالعه نمایید این تاپیک موقت را برای شما در سایت گذاشتم مطالعه کنید اگر باز هم موردی بود بفرمایید ضمنا عکس جوجه خود را با یک نام دلخواه برای من ایمیل کنید تا ضمن دیدن وضعیت سلامت آن ، عکسش را در صورت تمایل شما در سایت بگذارم موفق باشید .



Virus 32
ساعت14:56---15 تير 1393

سلام
وبلاگ شما که عجیب تر از وبلاگ منه
اولین باره اسم این پرنده رو میبینم
شاید بخاطر اینه که من علاقه ای به پرنده ها ندارم
به نظر من اردک از همه شون بهتره ِD:
آرزوی موفقیت برای شما

 فرهادی : با سلام من کار با رایانه و اینترنت رو در حد یک کار بر معمولی بلد هستم و علاقمند به یادگیری بیشتر هم هستم شاید یه روز مزاحمت بشم و از دوستای خوبی مثل شما دراین زمینه کمک بگیرم ولی در مورد پرنده نمی دونی چه لذتی داره وقتی ببینی یک پرنده توی خونت بزرگ می شه جفت می شه و بعد جوجه می دن بهت قول می دم اون صحنه ای رو که امشب من توی خونم دیدم اگر یک بار داخل خونت ببینی ببخشیداااا معتاد پرنده می شی ، امشب یک جفت از پرنده های جوونم ، اولین جوجشون بدنیا اومد انقدر خوشحال شدم که حد و حساب نداره ، مثل این زن و شوهرای تازه کار مونده بودن چکار کنن جوجه هم یک ریز جیک جیک می کرد .... ببخشید طولانی شد به هر صورت خوشحالم از دوستی با شما و امیدوارم وبت پر بازدید باشه اگر در مورد وبلاگ من هم نظری داشتی که برای بهتر شدنش موثر باشه ازت ممنون می شم منو راهنمایی کنی .

موفق و پایدار باشید .



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: