درمان شقاق پای عروس هلندی

 

 

 سلام خسته نباشید

 علی آقا از تهران سوال کردند :
ممنون میشم بگی پای عروسم چشه؟
درضمن ممنون میشم بگی نره یا ماده؟
و اینکه بگی چیکار کنم پاهاش خوب بشه؟

http://8pic.ir/images/ptfnb58qhz7zj8qpnnwf.jpg

http://8pic.ir/images/dgpuo9ojo3vuthmq070b.jpg

http://8pic.ir/images/22h6irue198f41cj2u9z.jpg

 

 

مطلب اول :

در مورد عروس هلندی لوتینو ، حتی از نزدیک هم اساتید فن اشتباه می کنند ، چه برسد به این عکس که اصلا قابل تشخیص نیست ولی حدس بنده ، تأکید می کنم حدسم آن است که این پرنده نر است چنانچه آهنگ موزون می خواند نر و در غیر این صورت چنانچه جیغ های کوتاه و بدون آهنگ می کشد ، ماده است :

مطلب دوم و سوم :

اینجانب سعی می کنم در حوزه ای که تخصص ندارم اظهار نظر نکنم ولی وضعیت پرنده شما بگونه ای است که چنانچه نتوانستید به دامپزشک مراجعه کنید این اقدامات شاید بتواند پرنده تان را نجات دهد .

1-      توصیه اول بنده این است که به دامپزشک مراجعه نمایید زیرا در صورتی که تشخیصم درست باشد این پرنده در صورت عدم مداوا ، زنده نخواهد نماند .

2-      این پرنده را از سایر پرنده های موجود در خانه جدا نمایید .

3-      به نظر من این پرنده دچار بیماری شقاق پا ( التهاب پای پرنده بصورت عمومی ) است از جمله نشانه های این بیماری ورم و خونریزی قسمت مورد حمله بیماری است ، شقاق در قسمتهای مختلف بدن پرنده آثار مختلفی دارد ولی در مورد پا ، اندکی تب و  یک پا ایستادن و تعویض مکرر پا و خستگی و بیحالی پرنده ، پرنده شروع به وزن کم کردن نموده و اشتهای مناسبی ندارد ، در مراحل انتهایی پاها زخم و جای خون روی چوب نشیمن و خوب نشدن زخم و خروج خون و چرک از محل زخم و در انتها خدای نکرده مرگ پرنده را بدنبال دارد ، این موارد از جمله نشانه های این بیماری است  .

4-      از جمله علل ایجاد شقاق در بدن پرنده ، کثیفی و آلودگی محل نگهداری ، استحمام نکردن پرنده ، آلودگی چوب نشیمن پرنده ، عامل میکروبی و انگلی که ممکن است در اثر فضله خواری پرنده به وی منتقل شده باشد .

5-      در کنارغذای اصلی پرنده یعنی ارزن ، رژیم غذایی خنک با فیبر زیاد مثل کاهو برای تأمین اب مورد نیاز بدن پرنده و سبزی خرفه که طبعی خنک و شفابخش دارد و مصرف میوه مانند انجیر، برای درمان موثر است درکل  مواد غذایی که منجر به روان سازی مدفوع شود ، از دادن هرگونه دانه و غذا با طبع گرم مانند کافشه ، شاهدانه ، تخم آفتابگردان و ... خوداری نمایید .

6-      ابتدا پرنده را با دست به نحوی بگیرید که دو پای پرنده بین انگشتان وسط باشد ، پای پرنده را با آب  ولرم بشویید تا چرک و خون موجود شسته شود سپس مقداربسیار کمی بتادین با گوش پاک کن ، بر روی زخم های سرباز کرده بزنید و با مقداری دستمال کاغذی آنرا کاملا خشک نمایید  

7-      استفاده از پماد ویتامین a ، سر این پماد به علت دارا بودن حالت سرنگی وسیله خوبی برای تزریق میزان مختصری از این پماد می باشد . روزی 2 بار . این پماد هم به بهبود سریع زخم کمک میکند هم باعث چرب و نرم کردن این ناحیه میشود ، این پماد را به آهستگی روی قسمتهای آسیب دیده  به حالت ماساژ بمالید تا جذب گردد .

8-      استفاده از پماد  درموسن (  dermocen) نیز برای درمان شقاق پای پرندگان توصیه شده است.

9-       قفس پرنده را در محل نسبتا گرمتری 28 درجه سانتیگراد قرار دهید  .

10-  بصورت کامل کلیه اقلام داخل قفس را تمییز وبا آبی که درون آن مقداری سرکه ریخته اید ضد عفونی نمایید .

11-  آلودگیهایی که در قفس پرنده قرار دارد را بصورت  روزانه  تمییز نمایید .

12-   چوب نشیمن را برابر تاپیک مربوطه در سایتم  تهیه و در قفس قرار دهید و این چوب که پرنده روی آن قرار دارد را تعویض نمایید که حالت مناسب تری برای حرکت پرنده داشته باشد ( یک سطح و یک نواخت نباشد ).

13-   استفاده از آنتی بیوتیک برای خشک کردن چرک زخم نیز برابر نظر دامپزشک باید موثر باشد .

14-  در انتها اگر موارد فوق موثر نبود من برای التهابات پای پرندگانم از  یک دارو بصورت تجربی استفاده نمودم که در بیشتر مواقع جواب داد تأکید می کنم تجربی است ( پماد هیدروکورتیزن انسانی که در تمامی داروخانه ها موجود است ) .

در انتها لطف کن اگر پرنده خوب شد به من زنگ بزن و بگو کدام راه حل جواب داد امیدوارم پرنده ات درمان و دلت شاد گردد .


نظرات شما عزیزان:

عارف
ساعت12:38---12 تير 1393

با سلام ببخشید این پماد هیدروکورتیزن که گفتید برای تمام التهابات خوبه یا نه فقط برای بیماری شقاق خوبه ؟؟؟

فرهاد : با سلام دوست عزیز

 این پمادی که من گفتم برای برخی زخمها و عفونت های پای پرنده خوبه و در حقیقت چون یک امر تجربی هست من آنرا توصیه نمی کنم اما این دوستی که من این پماد رو بهش معرفی کردم وضعیت پای پرنده اش خیلی بد بود و من چاره ای نداشتم که این تجویز رو براش انجام دادم و گرنه ابتدای تاپیک رو نگاه کنید من گفتم معالجه و درمان صرفا با دامپزشک است و من در این زمینه تخصصی ندارم و هر آنچه به دوستان توصیه می کنم تجربی است ، هر چند که بارها دیده ام دامپزشکان نیز برای پرندگان زینتی چیز هایی را تجویز می کنند که پرنده را نکشد خوب نمی کند .



علی
ساعت16:23---9 تير 1393

سلام عزیز واقعا از همه وقتی که گذاشتی برای من ممننننونم
یه موضوعی که باید بگم اینکه الان تخم آفتابگردونشو برداشتم از دیروز تاحالا بیقراری میکنه و یه تیکه جیغای یک نواخت میکشه راستی نگفتی چند سالشه؟

اما موضوع مهم تر ازاینا اینکه:
بردمش دامپزشکی اما کپسولو قرص داد و گفت با سرنگ بهش بده بخوره و اونم گفت که پاهاش التهاب داره انگار صاحب قبلیش تو جای کثیفش نگهداریش میکرده و اینم بگم خونریزی به هیچ وجه پاهاش نداره و سه روزه دارم از پماد آ د استفاده میکنم دیگه پاهاشو بلند نمیکنه از رو چوبش ، در ضمن چشم چوبشمو عوض کردم تا یکنواخت نباشه
شمارتو میدی پیدا نکردم دوست عزیز؟

با سلام

1- امکان تخمین سنش رو از روی این عکس ها ندارم ولی اگه یک نواخت جیغ می کشه  احتمال دارد ماده باشد و همونطور که عرض کردم در مورد لوتینو (رنگ سفید ) این مشکل تعیین جنسیت از روی عکس وجود داره و با توجه به نوع نگهداری نامناسبش در گذشته  ،  احتمال اینکه از سن واقعیش بیشتر نشون بده هست ، به هر صورت امکان تعیین سن با این عکس ها بصورت دقیق وجود ندارد .

2- تخمه آفتابگردون رو به مرور سعی کن از برنامه غذاییش حذف کنی تا پرنده گرسنه نمونه و در کنارش از تنوع غذایی بیشتری استفاده کنی مثل کاهو ، سبزی خرفه ، نان سنگک ، سیب ، آلو ، هویج رنده شده و ... کلا تاپیک تغذیه رو نگاه کن غذایی که خصلت گرمی داره رو فعلا بهش نده تا این بیماری خوب بشود .

3- همونجوری که در تاپیک دارو ها و مکملهای غذایی گفتم برخی از دامپزشکان اصلا چیزی در مورد پرندگان زینتی نمی دانند ، اما چاره ای نیست جز اینکه به دارو و درمان دامپزشک ها اعتماد کنیم ، نمی تونم به شما دوست عزیزم بگویم کپسول رو به پرنده بده یا نه ، بنابر صلاحدید خود و تشخیص دامپزشک اقدام کنید انشاء ا... خوب می شود

4- شماره بنده هم در قسمت پروفایل مدیر و قسمت پرسش و پاسخ بود که با توجه به فرمایش شما دوست عزیزم به صفحه اصلی منتقل کردم 09308656030 .



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: