حمام و شستشوی عروس هلندی

 

 

 

سلام دوستان عزیز

       پرنده در فضای طبیعت هر روزه بنا به نیازش ، موقع آب خوردن یا زمان باران و یا با رطوبت هوا ، شروع به تمیز نمودن بالها و پرهایش می نماید ، اما در قفس شرایط فرق دارد در این خصوص نکاتی که به نظرم مهم آمد را برای شما دوستان عزیزم می نویسم :

  1.  برای استحمام پرنده از آب ولرم استفاده نمایید .
  2. میزان آب باید تا حدی باشد که آب درون ظرف تا زیر شکم پرنده در حالت ایستاده باشد .
  3.  زمان استحمام حتی الامکان در ظهر باشد که معمولا اوج گرمای هر روز است .
  4. محل استحمام هرگز در معرض جریان باد و هوای آزاد نباشد .
  5. از ظرفی استفاده کنید که پرنده بتواند در آن براحتی حرکت کند و لیز نباشد یا لبه تیزی  نداشته با شد  که به بدن پرنده جراحت وارد نماید .
  6. برخی از پرنده ها بلد نیستند حمام کنند ، با اسپری کردن آب به هوای بالای سر پرنده ، وی را برای شستشوی خود تحریک نمایید یا ضمن صحبت کردن با پرنده خود ، با دست مقداری آب  ( چند قطره ) به بدن وی ، بصورت آب بازی بپاشید ، به مرور یاد خواهد گرفت ( نکته : از اسپری کردن یا پاشیدن آب به صورت پرنده جدا خودداری نمایید ).
  7. در کنار پرنده ای که تمایل به حمام ندارد ،ظرف حمام سایر پرندگان خود را  بگذارید تاضمن تحریک شدن ،  آب بازی را از آنها یاد بگیرد.
  8. لانه پلاستیکی کفه دار قناری ( برخی از لانه های قناری زیرشان مشبک است )ظرف مناسبی برای استحمام عروس هلندی درقفس است .
  9. استفاده از ظروف پلاستیکی بهتر از سایر ظروف است ، ظرف آب حمام باید بگونه ای باشد که پرنده بتواند در آن با نشستن تمام بدنش را در آب خیس نماید مانند عکس پایین .
  10. در تابستان حداکثر دو مرتبه در طول یک هفته برای پرنده ظرف حمام بگذارید ، بیشتر از این ، احتمال سرما خوردگی پرنده  وجود دارد در فصل زمستان هم هر زمان که توانستید یک اتاق را خوب گرم نموده و قفس را با ظرف آب در این اتاق قرار دهید تا پرنده در صورت تمایل آب تنی نماید ، در زمستان اصرار به آب تنی پرنده نداشته باشید ، پرنده نیاز به آب تنی داشته باشد خودش به سمت آب خواهد رفت ، در غیر این صورت وی را خیس نکنید که سرما خواهد خورد ، حمام در زمستان در محیط گرم و بسته باید انجام شود .
  11. برخی از دوستان با تجربه اصرار دارند که برای پرنده مست یا پرنده ای که روی تخم قرار دارد نباید ظرف حمام گذاشت چون از مستی می افته یا از روی تخم بلند می شود و ... ، با احترام به نظر اساتید ، اینجانب برای پرندگان خود همواره ظرف حمام را گذاشته ام و تا کنون هیچ مشکلی نداشته اند ،
  12. گفتنی است رطوبت پرهای پرنده در زمان خوابیدن روی تخم می تواند پوسته تخم را ضعیف کند و تخم براحتی با یک حرکت پرنده بشکند .
  13. البته برای پرنده جوجه دار ، با توجه به احتمال انتقال عفونت یا آلودگی از طریق رطوبت آب بهتر است که در زمان جوجه کشی برای والدین آب گذاشته نشود .
  14. از بردن پرنده به حمام با خود ، یا هر چیز مشابه دیگری ( دوش گرفتن ، وان ، سونا ، جکوزی ، استخر ،لگن پر از آب ، کاسه روشویی ، سینک ظرف شویی و... ) جدا خوداری نمایید ، یک لگن پر از آب برای پرنده حکم یک استخر را دارد که احتمال غرق شدن پرنده در آن بسیار زیاد است  ، ضمن آنکه عروس هلندی شنا بلد نیست.
  15. در صورتی که پرنده را به سرویس بهداشتی خانه برای استحمام برده اید ، مراقب باشید درب دستشویی فرنگی و چشمه سرویس بهداشتی حتما بسته یا پوشانده باشد .
  16. پس از استحمام پرنده اگر هوا به حد کافی گرم باشد نیازی به استفاده از سشوار و ... نیست بهتر است پرنده رطوبت بدنش را به مرور با مرتب کردن و پرآرایی اش از پر ها خارج کند .
  17. در صورتی که هوا به حد کافی گرم نیست در الویت اول اصلا استحمام پرنده صحیح نیست ، در ادامه اگر برای پرنده ظرف حمام گذاشتیدیا ناخواسته خیس شد ، با حوله ای رطوبت بدن پرنده را تا حدی بگیرید ، بعد با سشوار بصورت جارویی از فاصله حدود 40 سانتی بدون تمرکز روی یک نقطه از بدن پرنده ، با دور کم به پر های پرنده گرما بدهید تا پرها به مرور خشک شود ، سشوار را روی صورت پرنده نگیرید .
  18. به سرو صورت پرنده آب نپاشید ، آبی که روی صورت پرنده پاشیده شود ممکن است به سوراخ بینی وی رفته و احتمال خفگی ، سرماخوردگی و مشکلات ریوی برای وی وجود خواهد داشت .
  19. در استحمام جوجه های عروس هلندی تا قبل از شش ماه خیلی دقت کنید زیرا پرنده ها تا این سن ، بسیار ضعیف تر از پرنده های بالغ هستند و احتمال مریضی و ... آنها بیشتر است .
  20. از استفاده از هرگونه ماده شیمیایی ، در آب حمام پرنده ، تحت هر عنوان ( جلا دهنده ، تقویت کننده ، داروی پیشگیری از پر کنی و... ) بدون نسخه دامپرشک خودداری کنید ، آب خالی برای یک پرنده سالم کافی و مناسب است ( فریب تبلیغات را نخورید ).
  21. به خلقیات پرنده توجه کنید برخی از پرنده ها ذاتا علاقمند به حمام اند ، برخی دیگر از آب وحشت دارند .
  22. به قول یک پرنده باز بسیار با تجربه ( چهل سال پرنده بازی ) در همسایگی ما ، در زمان جفت گیری برای پرنده ها ظرف آب حمام حتما بگذارید ، بعد جفت گیری غسل می کنند (این بار دقت کنید آب بازی پرنده ها چقدر شبیه غسل کردن است ) .

        این خانم ظاهرا پیش خدا ، قرار بوده  مرغابی بشه اگر هر روز هم براش آب بگذاری باز هم می ره داخلش الآن هم روی پنج تخم خوابیده ولی بعد حمام و خوش تیپ شدن ( پرآرایی ) سریع می ره سراغ شوهر و تخم هاش . (عکس از لانه قناری که به عنوان ظرف آب تنی پرنده استفاده می شود )

 

عکس از پرنده بعد از حمام مشغول پرآرایی

یک ظرف ابتکاری برای حمام پرنده ها

 این هم یک آب پاش ساده برای پاشیدن آب بصورت افشان

 

لانه قناری مناسب برای ظرف استحمام داخل قفس

 موفق باشید 21-4 - 93


نظرات شما عزیزان:

مهدی
ساعت2:41---17 شهريور 1394

سلام من یه جفت مولد لوتینو کارداده و جوجه دوست میخوام قیمت رو لطف کنید ممنون 

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ، لطفا برای خرید تماس بگیرید 



پارسا
ساعت13:11---10 تير 1394

سلام. مرسی بابت نکات میخواستمببینم قیمت جوجه ی عروس هلندی سفید چنده ؟البته سفید خالص نه مرسی

فرهادی : 

سلام ممنون از لطفتون 230 هزارتومآن الان هم موجود دارم خواستید تماس بگیرید 09308656030



hasti 
ساعت8:27---1 تير 1394

من عاشق عروس هستم و میخوام یکی بخرم ولی میترسم سرو صداش زیاد باشه مخصوصا که من خوام یه دونه بگیرم نه جفت به نظرتون خیلی سروصدا داره؟ با اگه زیاد براش وقت بزارم کم تر صدا میکنه ؟

فرهادی :

با سلام،  شما یک جوجه عروس ماده اگر بگیری مشکلت حل خواهد شد ، صدای کمی دارد و آرام تر است در صورت قطعی شدن تصمیمتان برای خرید بنده جوجه عروس ماده با قیمت مناسب دارم لطفا با شماره 09308656030 تماس بگیرید 



فیاض
ساعت15:04---10 خرداد 1394
سلام ی جفت عروس دارم تخم گذاشتن ک سری اولشه بیشتر نرش روی تخمه چرا
پاسخ: فرهادی : سلام ، مشکل خاصی نیست این خوبه که نرت با ماده همکاری می کنه روزها نر می خوابه شبها ماده


علی
ساعت14:47---7 خرداد 1394

سلام حالا خیس شد خودشو خشک نکرد میشه تو افات بزاری پرنده رو

فرهادی : 

سلام ، در معرض نور بودن برای مدت حداکثر نیم ساعت خوب است بشرط آنکه بیشتر نباشد دوم اینکه در معرض باد نباشد 

 



علی
ساعت17:31---16 ارديبهشت 1394

دمت گرم

فرهادی :

سلام داداش ممنون و متشکر 



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: