قفس مناسب برای عروس هلندی

 

 

 

سلام عزیزان ،

         قفس برای پرنده از دیدگاه ما خونه پرنده هست ، خونه ای که ما سعی داریم براش مثل محیط طبیعیش باشه ، اینکه پرنده چه نظری در مورد قفس دارد را می توان به قوه تخیل و استنتاج شما واگذار نمود ، اما آنچه که برای ما حائز اهمیت است چه نکاتی را باید در مورد قفس عروس هلندی ، رعایت نمود :

  1. قفس هرچه قدر بزرگتر باشد برای پرنده بهتر است و فضای حرکتی بیشتری برای تحرک پرنده دارد که این امر در سلامت پرنده نقش موثری دارد .
  2. جنس میله های قفس می تواند فلزی یا چوبی باشد ، ولی بهترین جنس میله های قفس ،  مفتول گالوانیزه به قطر دو تا چهار میلیمتر است به نحوی که هم قابل شسشو باشد و زنگ نزند و اثر کثیفی و آلودگی بر  روی آن باقی نماند ( زنگ زدگی محل مناسب برای تجمع آلودگی ها و میکرب ها است ) .
  3. فاصله بین میله های قفس ، نباید بیشتر از یک و نیم سانتیمتر باشد ، زیرا در صورتی که فاصله بین میله ها از این بیشتر باشد ، پرنده سر خود را از بین میله ها خارج می نماید و ممکن است که سر پرنده گیر نموده و خفه شود ، قفس کاسکویی اگر فاصله میله هایش زیاد باشد برای عروس هلندی مناسب نیست ، نمونه های مختلفی از قفس های طوطیان بزرگ در بازار وجود دارد که برای انتخاب آن ها باید معیار های بالا مدنظر باشد .
  4. جنس رنگ میله های قفس نباید بگونه ای باشد که پرنده بتواند با منقارش رنگ را از میله ها بتراشد یا بخورد .
  5. درب های قفس بهتر است قفل یا ضامن داشته باشد ( برخی از پرنده ها با کمی تمرین می توانند درب قفس را باز کنند این موضوع اگر کنترل شده نباشد برای پرنده در زمانی که شما نیستید خظرناک است یا احتمال فرار پرنده وجود دارد ) .
  6. برخی قفس ها دارای ظروف غذایی مختص به خود بوده که بهتر است درزمان خرید دقت شود آیا قابلیت تمیز شدن و شستشو یا دست کشیدن به تمام نقاط آن وجود دارد ، محافظ بالای ظرف ، برای جلوگیری از ورود فضولات پرنده داخل ظرف را دارد ، زوائد و گوشه های پلاستیکی آن که حالت برندگی دارد را با کمی حرارت صاف و صیقلی نمایید .
  7. دست خود را به تمام نقاط داخل و خارج قفس بکشید و در برخی از نقاط اتصال میله ها ، یا کنار درب ها ممکن است بخش های تیزی وجود داشته باشد که پرنده در حال بال زدن در قفس یا حرکت کنار این بخش ها ، بدنش به این تیزی گیر کرده و به بدن پرنده جراحت وارد می شود در صورت وجود این تیزی ها ، با کمی حوصله و یک سوهان آهن براحتی می توانید آنها را ساییده و از محیط زندگی پرنده حذف کنید .
  8. کف قفس که محل حرکت پرنده است باید مشبک باشد تا پرنده نتواند فضولات خود یا پس مانده غذا های خود را که روی زمین ریخته و گاهی آلوده به فضله و... نیز هست بخورد .
  9. حداقل فضای قفس ، از قفس های قناری موجود در بازار ، برای استفاده پرنده ها باید 30*40*50 باشد که به هیچ عنوان از این کوچکتر نباید باشد و هر چقدر بزرگتر باشد بهتر است .
  10. کفی قفس برای تمیز کردن باید بصورت کشویی حرکت نماید تا بتوانید برای تمیز کردن راحت تر عمل نمایید ، راحتی در تمیز کردن قفس پرنده باعث می شود شما در بلند مدت از این کار خسته نشده و نظافت قفس پرنده را رها نکنید ، درصورتی که کف قفس مشبک باشد و ضایعات غذا و فضله پرنده از آن به داخل کفی کشو یی پایین قفس بریزد و شما از قبل یک روزنامه کف آن انداخته باشید ، براحتی قادر خواهید بود با برداشتن روزنامه قبلی و انداختن روزنامه جدید یک نظافت سطحی مناسب در زمانی کمتر از 30 ثانیه انجام دهید .

موضوعات مهمی در خصوص قفس وجود دارد که نیازمند تاپیک های جداگانه ای است ، مثلا قفس جفت گیری ، قفس بزرگ برای  زمان استراحت یا تولک پرنده ها در تابستان یا جوجه ها تازه دانخور شده ، قفس برای رام کردن پرنده ، چیدمان قفس ، نظافت قفس و وسایل آن و ....  اگر زنده ماندم و توانستم آنها رانیز به نوبه خود خواهم نوشت ،

فرهادی 4-6-93


نظرات شما عزیزان:

ابوالفضل
ساعت1:03---14 شهريور 1393

سلام، منظور من این قفس بود:
http://upload7.ir/imgs/2014-09/40291532223883431265.jpg< br /> 1: آیا این قفس مناسبه؟
2: این جوجه عروس من کاکل خیلی کوتاهی داره، فروشنده (که آدم مطمئن و صادقی به نظر میرسید) گفت از اون دسته جوجه هاییه که دیر کاکل درمیاره، به نظرتون شما کاکلش کی میاد؟ اصلا درمیاد؟ در ضمن اون یکی جوجه ها گاهی اوقات کاکل اینو میجوند، مشکلی پیش نمیاد؟ راستی اگه الانم کامل درنیاد، در 4 ماهگی که یه بار پرریزی میکنن دوباره میریزه و از اول درمیاره؟
http://upload7.ir/imgs/2014-09/59147008453611601247.jpg< br /> http://upload7.ir/imgs/2014-09/91619145775633627285.jpg< br /> 3: آیا حتما واجبه که کف لونه عروس خاک اره و... بریزیم؟ یا میشه مثل مرغ عشق بذاریم مستقیم کف لونه تخم کنن؟
4: میتونید به طور احتمالی از روی عکس، جنسیت جوجه های منو بفهمید؟
ممنون میشم اگه به همه سوالام به ترتیب پاسخ بدید. با تشکر

فرهاد :

سلام دوست عزیزم ،

1- قفس برای سه تا پرنده مناسب هست ولی هر چه بزرگتر باشد بهتر است .

2- برای جلوگیری از پر جوی جوجه ها یک عدد طناب کنفی یا نخی کلفت به اندازه ده سانتیمتر داخل قفس آویزان نمایید جوجه ها با آن سرگرم شده و دیگر پر های خود و سایرین را نمی جوند ،حتما کاکل عروس هلندی شما در خواهد آمد راهی سریع ولی نامناسب برای پرنده ،  برای زودتر درآمدن کاکلش وجود دارد ولی به دلیل تازه کار بودن شما آنرا نمی گویم درصورت اصرار تماس بگیرید .

3- بهترین حالت برای تخم گذاری پرنده و بزرگ شدن جوجه آن است که زیر پای پرنده به قطره دو تا چهار سانتیمتر خاک اره درشت باشد .

4- معمولا تعیین جنسیت از روی عکس بالاترین میزان خطا را دارد و روی آن نباید حساب کنید اما درصورت تمایل عکسی با کیفیت از مقابل بیندازید انشاء ا... جواب صحیح بدهم

5- محیط قفست خوب نیست کفی آنرا بردار تا جوجه ها فضله های خود را نخورند .

6- پرنده ها را داخل حیاط نگهداری نکن .

7- یک نگاهی به تاپیک های قفس و چوب نشمین و محل نگهداری پرنده در خانه بینداز .

موفق و پیروز باشید 14-6-93

 



ابوالفضل
ساعت1:58---12 شهريور 1393

سلام، من سه تا جوجه عروسمو انداختم تو یه قفس کلبه ای 50 سانتی، اندازه اش مناسبه؟
اگه نیست میتونم دو تا قفس رو به هم بچسبونم و یکی کنم تا مناسب بشه؟

فرهاد :

سلام دوست گرامی ام ، چند مطلب در مورد سوال شما باید بررسی گردد آیا منظورتان از این قفس کلبه ای همان قفس های تایلندی است ، که اگر چنین باشد برای یک یا دو پرنده قفس های خوبی اند ولی برای سه جوجه بهتر است که قفس بزرگتری انتخاب کنید ، مورد دوم ، اینکه می گویید دو تا قفس را به هم بچسبانید قفس اگر میله ای باشد شما با بریدن دیواره قفس ها می خواهید آن ها را به هم بچسبانید که تیزی میله ها در اثر برش برای پرنده ها بسیار خطر ناک است ، در کل نمی دانم چطور می خواهید قفس ها را به هم بچسبانید اگر به روشی است که گفتم است اصلا مناسب نیست ، مورد سوم معمولا جوجه ها را باید با پرنده های درحال استراحت مانند نر ها و ماده های تولک یا غیربالغ در یک قفس پران ( پرون ) بگذارید تا آداب اجتماعی و رفتار های پرندگان بالغ را یاد بگیرند ، زندگی اجتماعی جوجه ها با پرنده های بزرگتر در زود بالغ شدن آنها و بهتر شدن نوع غذاخوردن و جفت شدن آنها در آینده تأثیر بسیار زیادی دارد ، اگر تونستی چند عکس از قفس ها برایم بفرست تا بهتر بتوانم موضوع را بررسی کنم .

موفق و سرزنده باشید .12-6-93



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: