نور مناسب برای عروس هلندی

 

 

 

سلام دوستان گرامی ام ،

در مورد نور مورد نیاز پرنده باید چند نکته رو خدمت شما ارائه کنم :

1- یکی از مهمترین راه های کسب ویتامین ها در پرندگان دریافت نور خورشید بصورت طبیعی است .

2-نور برای پرنده لازم است اما عروس هلندی یک پرنده ساکن بر درختان جنگلهای مرطوب و بارانی بوده و نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد ، در طول روز گذاشتن پرنده در کنار پنجره ای که نور خورشید از آن به داخل بتابد به مدت 10 الی 15 دقیقه خوب است ولی بیشتر از آن برای پرنده خطر جدی تا حد مرگ دارد .

3-برای تاریکی شب در جنگل و فضای باز خدا یک نور طبیعی پیش بینی کرده به نام نور ماه ، که ما معمولا آنرا نمی بینیم از بس که درگیر زندگی زمینی شده ایم ، جایگزین این نور در اتاق می تواند یک چراغ خواب کوچک با لامپ  قرمز ویا زرد باشد ، بودن این نور در اتاق پرنده می تواند فواید زیادی داشته باشد ، (نترسیدن پرنده در شب ها ، رسیدگی و مراقبت بیشتر پرنده از تخم و جوجه ها در شب ، احساس امنیت بیشتر برای پرنده و... ).

4- در طبیعت پرنده با سرد شدن هوا در زمستان و کوتاه شدن روزها ، خود را با محیط وفق داده و در تابستان نیز ، در هوای گرم و روزهای بلند پرنده بصورت طبیعی بدن خود را با شرایط جدید هماهنگ می کند ، ولی در اتاق خانه ما ، پرنده عملا فصل ها را گم می کند و بصورت دائمی هوای متعادل بهاری را تجربه می کند که برای زاد و ولد جوجه هایش و رشد و نمو آنها بسیار مناسب و مساعد است ، پس بنابراین اگر قصد جفت زدن پرنده را دارید ، می توان یک خواب ده ساعته ، از ساعت 8 یا 9  شب تا 6 صبح فردا در نظر گرفت که برای پرنده مناسب و ضروری  است و مابقی روز پرنده را در یک فضای عادی و دارای نور معمولی اتاق قرار داد ، در این مدت 9 ماهه می توان سه دوره جفت زدن پرنده را طی نمایید ، اما برای فصل تابستان بهتر است که جفت ها از هم جداشده و به  پرنده ها استراحت داده شود و میزان نور دهی بیشتر شود تا پرنده در این فصل گرما و نور را تجربه کند و تولک تابستانی و تعویض پرها و بهسازی سیستم داخلی اش را انجام دهد .

5- برای پرنده های تکی نیز حتی الامکان سعی شود ساعت بیداری پرنده با ساعت بیداری شما هماهنگ باشد ، زیرا پرنده بادیدن اولین روشنایی صبح ، شروع به خواندن می کند ، تنظیم این زمان و تنظیم خواب پرنده موضوعی است که نمی توان برنامه خاصی برای آن طراحی نمود اما تعیین مدت 8 تا 10 ساعت خواب مستمر برای سلامت پرنده ضرورت دارد .

6- میزان نور مناسب برای پرنده به حدی باید باشد که در ان اتاق گل و گیاه قابل نگهداری باشد ( به عبارت بهتر بگونه ای باشد ، که همه زوایای اتاق بصورت عمومی روشن باشد ) .

فرهادی 20-6-93

 


نظرات شما عزیزان:

msetayesh
ساعت22:22---12 مرداد 1394

سلام وقت بخیراقای فرهادی عزیز
من هم به نورخورشیددسترسی ندارم واسه پرنده هام...ازبعضیهاشنیدم میشه ازلامپهای uvاستفاده کرد بافاصله بیست الی سی سانت ازقفس...شمااطلاعاتی دارید دراین مورد؟

فرهادی : 

سلام دوست گرامی نور خورشید برای پرنده ضروری است از لامپ های معمولی نیز می توانید استفاده کنید ولی من در مورد لامپ uv  اطلاعات مناسبی ندارم و تجربه ای در این زمینه ندارم .



منصور
ساعت2:54---2 مرداد 1394

سلام
قفس پرندهام توی اتاقه وثابته نور خورشید هم بهشون نمیرسه مشکلی براشون پیش نمیاد درضمن جفت گیری هم کردن باتشکر ممنون میشم اگه راهنمایم کنید 

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

اینکه نور خورشید اصلا به پرنده نمی رسه خوب نیست و برای اونها ضرر داره ، بعد از اینکه روند جفت گیری و تخم گذاری و جوجه بزرگ کردنشون تموم شد با دقت می توانید لانه و قفس را در معرض آفتاب بصورت روزانه بیست دقیقه قرار دهید تا پرنده از این موهبت الهی استفاده کند ، برای سلامتی پرنده نور خورشید حداقل روزی 20 دقیقه  ضروری است .



طاهره
ساعت14:22---9 فروردين 1394

سلام
من یک جفت عروس هلندی دارم . نر سکس بلد نیست . میاد جلو یعنی روی گردن ماده اش میشنه . راهی هست که من برایش انجام بدم تا یاد بگیره یا نه . لطفا اگر ایمیل ها رو میخونید جواب بدهید.

فرهادی :

ضمن عرض سلام و احترام 

این موردی که شما فرمایش کردید در عروس هایی دیده می شود که دستی هستند و معمولا بصورت تکی و انفرادی در یک خانه تا سن بلوغ نگهداری می شوند و زمانی که برای آنها جفتی خریداری می شود بدلیل بی تجربگی در این زمینه قادر نیستند وضعیت وحالت  مناسب جفت گیری را اجرا نمایند دو راهکار در این زمینه وجود دارد :

1_ پرنده را در محیطی که یک جفت آماده جفت گیری دیگر وجود دارد در مجاورت آنها قرار دهید تا بتواند از آنها حالت درست این کار را یاد بگیرد .

2_ به پرنده هایتان فرصت دهید تا بصورت غریزی این کار را یاد بگیرند و این امر ناچارا زمانبر است .

چند نکته مهم :

پرنده ای که دستی است معمولا در جفت گیری و تخم گذاری و بزرگ کردن جوجه و.... دچار مشکل می شود 

چوب نشیمن پرنده را برابر تاپیک مربوطه در سایت انتخاب کنید 

اقدامات قبل از جفت گیری را در سایت بادقت بخوانید و اجرا نمایید 

اگر وسیله ای در قفس وجود دارد که پرنده در گذشته زمانی که تنها بوده با آن جفت گیری ظاهری می نموده از داخل قفس بردارید 

حتی الامکان محل قفس پرنده ها در گوشه ای دنج و خلوت باشد و از سرکشی بی مورد به پرنده خودداری کنید .

در صورتی که با این تدابیر باز هم موفق نشدید بعد از دو هفته چند عکس از پرنده ها ،قفس ، لانه ومحل آنها برای بنده ارسال کنید تا حتی الامکان کمکتان کنم 

 

 

 

 



ابوالفضل
ساعت13:19---5 مهر 1393

سلام آقای فرهای عزیز
خیلی ممنونم به خاطر راهنمایی تون، من اون قناری رو به اسم نر خریده بودم، وقتی شما گفتید ماده است بردم عوضش کردم، نظرتون راجع به این یکی چیه؟ سنش، نژادش و جنسیتش
http://upload7.ir/imgs/2014-09/67409254976000171430.jpg

فرهاد :

سلام آقا ابوالفضل بزرگوار ،

یک نکته تشخیص از روی عکس خیلی سخت است و بیشتر حدس و احتمال است ، این پرنده شما هم بنظر من یک قناری رسمی معمولی است جوانتر از خرید قبلی شما است و احتمالا جوجه آخر اسفند ویا  بهاره و نر می باشد ( چشمان گرد و بالا بودن سینه و نحوه ایستادنش ) احتمال درستی این حدس من حدود 70 به 30 است ، پرنده ابلغ ، خوب وسالمی است .



ابوالفضل
ساعت19:59---3 مهر 1393

سلام آقای فرهادی عزیز، قرار بود عکس قناریم رو براتون بفرستم که شما بگید از چه نژادی هست؟
http://upload7.ir/imgs/2014-09/59004678562467181765.jpg< br /> راستی اصلا نمیخونه، چی کارش کنم که بخونه؟ صدا داره و لال نیست، ولی اصلا نمیخونه، براش صدای آواز قناری هم میذارم ولی تاثیری نداره

فرهاد :

سلام آقا ابوالفضل به نظر من  این پرنده یک قناری رسمی معمولی و به احتمال بسیار قوی ماده ( چشمان بیضی و افتادگی سینه و... ) است و ارزشی معادل 60 هزار تومان دارد و ماده هم نمی خواند جیک جیک ریزی دارد و در برخی مواقع در اوج مستی دهن های کوتاه و ریزی می خواند ، احتمال دارد ، با توجه به فلس پاهایش احتمالا بالغ و بالای یک سال باشد ، برای پاهایش ابتدا پاهای وی را با آب ولرم بشویید و بعد خشک نمایید و با ویتامین آد چرب نمایید البته صرفا در حدی که چرب شود نه اینکه پماد روی پاها باقی بماند ، فاصله بین پاهایش را هم نگاه کنید ببین پاهارا موازی و کنار هم اگر قرار داد نر است ولی اگر پاها را از هم باز نگه می داد ماده است ، پس وی را نگاه کنید اگر مانند یک دانه لوبیا بیرون زده نر است و لی اگر پسش مانند یک مخروط است ماده است چون عکس بود احتمال اشتباه نیز وجود دارد .

 



ابوالفضل
ساعت18:33---1 مهر 1393

راستی صدای عروس هلندی و مرغ عشق رو آواز قناری تاثیر نداره؟

فرهاد :

سلام دوست گرامی ام ،

قطعا تأثیر داره و بهتره  محیط پرندگان آواز خوان  مخصوصا جوجه ها و مخصوصتر جوجه سهره را ،  از محل نگهداری  طوطی سانان ، مخصوصا از مرغ عشق جدا نمایید زیرا علاوه بر صدای ناهنجار آنها که در صدای پرنده آواز خوان تأثیر منفی می گذارد و پرنده آواز خوان ، خواسته یا ناخواسته ممکن است بخشی از صدای این پرنده را تقلید نماید ، شوره و ریزه های پر پرنده نیز در سیستم تنفسی پرنده آواز خوان تأثیر منفی دارد و ممکن است پرنده را بیمار نماید .



ابوالفضل
ساعت18:26---1 مهر 1393

سلام
از نور لامپ میشه برای نور رسوندن به عروس استفاده کرد یا حتما باید جایی باشن که در روز با نور خورشید روشن بشه؟
راستی شما از نژاد های قناری سر درمیارید؟ یه قناری دارم عکسشو براتون بفرستم میتونید بگید چه نژادی هست؟

فرهاد :

سلام خدمتی دوست عزیزم

1- از نور لامپ های غیر کم مصرف می توان برای نور رسانی برای پرنده استفاده کرد البته این امر نباید طولانی و مستمر باشد و رسیدن نور طبیعی خورشید برای پرنده الزامی است ، و نرسیدن نور خورشید به جانداران زنده ، یک کمبود بزرگ است و برای انسان و پرنده ، نرمی استخوان و مشکلات رشد جسمی ایجاد می کند نور خورشید تأمین کننده بسیاری از ویتامین ها بالاخص ویتامین d  و یک ضد عفونی کننده طبیعی است . 

2- من از نژاد های قناری زیاد سر در نمی آورم  ولی عکس را بفرست ببینم شاید در حد معلوماتم بتوانم نظر بدهم .

 



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: