تهویه هوا

 

 

 

سلام دوستان عزیز،

برای دوستان عزیزی که مثل من یک اتاق جداگانه برای پرندگانشان دارند تهویه هوا یک امر کاملا ضروری است برای این امر دلایلی وجود دارد ، که خدمت شما عرض می کنم :

1- بوی بد اتاق را خارج می کند .

2- گرد و خاک و شوره و خرده های پر پرندگان و .... را از اتاق خارج می کند .

3- تهویه هوا باعث تعویض هوای اتاق و شادابی بیشتر پرندگان می شود .

4- تهویه هوا ، یکی از عوامل تنظیم دما و تعدیل نم و رطوبت اتاق پرندگان است .

برای تهویه هوا باید چکار کرد :

1- یک دستگاه فن ( ترجیحا مارک دمنده و دارای پوشش بیرونی ) را بالای پنجره اتاق به نحوی نصب نمایید که قفس پرنده ها در مسیر حرکت باد و چرخش هوا نباشند ( دلیل اینکه می گویم بالای پنجره برای این است که از دسترس کودکان دور باشد اتاق پرندگان یکی از محل های جذاب برای کودکان بوده و معمولا کودکان بازیگوش و کنجکاو و...  وگرنه در ارتفاع  پایین کارآیی بهتری دارد ).

2- برای یک اتاق سه در چهار یک فن شماره 40 یا 30 مناسب است و برای محوطه های کوچکتر فن های کوچکتر استفاده نمایید .

3- مشخص است که خروجی فن باید رو به خارج از اتاق و محوطه باز باشد نه اتاق دیگر .

4- پوشش بیرونی برای فن یک نکته ضروری است زیرا مانع از ورود هوای سرد در زمستان و حشرات به داخل بوده و هوای گرم اتاق را نیز نگه می دارد .

5- هر روز می توانید چهار تا پنج مرحله از دستگاه تهویه ، برای خروج گرد و خاک اتاق پرنده ، شوره و خرده پرها و ... مخصوصا در زمان نظافت اتاق ، استفاده نمایید .

6- قبل از روشن نمودن فن ، حتما مطمئن شوید که درب قفس و لانه پرنده ها بسته است زیرا با خروج پرنده از قفس یا لانه و پرواز به سمت فن ، مرگ دلخراش پرنده دور از انتظار نیست .

7- این نکته تکراری نیست دقیق بخوانید ، پس از روشن شدن فن از سرکشی به لانه ها یا قفس ها و بازکردن درب قفس ها ، گذاشتن غذا و .... خودداری کنید ، زیرا ممکن است به یک دلیل غیر منتظره ، مانند کنده شدن میخ نگهدارنده قفس یا .... پرنده بترسد و با قصد فرار از خطر به سمت فن پرواز کند .

8-برای روز های سرد زمستان یک روکش پلاستیکی همانند دمکنی برنج با یک نوار کشی دور تا دورش روی فن بکشید تا هوای سرد زمستان داخل اتاق نشود  ( در مورد دمکنی از مادرتان سوال کنید ) .

9- بهتر است فن پره فلزی باشد ، فن پره فلزی دارای قدرت مکش بیشتر ، قوی تر و کارآمد تر بوده و در صورت رها بودن پرنده در فضای اتاق ، خطرناک تر برای پرنده است .

10- بعد از گذاشتن ظرف حمام برای پرنده ها ، نباید فن را روشن کرد سرماخوردگی پرنده یک خطر جدی برای تمام پرندگان است .

موفق و پیروز و سرحال باشید ، فرهادی - 5-7-93

 


نظرات شما عزیزان:

یک دوست از همدان
ساعت20:33---11 مهر 1393

سلام ببخشید چند تا سوال داشتم.

 بفرمایید خواهش می کنم .

سوال : ده روز پیش که عروسا تازه اورده بودم خونه ، شبش تو قفس بال بال زدن 8-9 تا از پرهای بزرگ ماده افتاد ، بعضی پرهاشم که امروز نگاه کردم توش خون بود انگار ماله همون بال بال زدن ده روز پیشه !؟

پاسخ : پرنده از چیزی ترسیده صدایی یا سوسکی یا حشره ای و .... بله خونریزی هم احتما لا مربوط به همین موضوع است ، این خوب نیست پرنده احساس ناامنی می کند ، شما باید شب ها یک لامپ شب خواب برای آنها در اتاق نصب کنید تا پرنده احساس امنیت بیشتری داشته باشد .

سوال :پارچه ای روی قفس بود از اون ترسیدن ، بعد از اون اتفاق دیگه تکرار نکردن ، من تا هفتم بهشون توتال دادم !

پاسخ : موضوع خاصی نیست ولی اگر قصد جفت شدن پرنده و جوجه گیری داری این گونه امور نباید تکرار بشود .

سوال : چه موقع میتونم مودا بدم که پرهاش زودتر دربیاد .

پاسخ :زیاد نگران پرهاش نباش در می آید برای پرنده بالغ حد اکثر یک ماه زمان می برد که پرهای جدید جایگزین می شود مودا هم در این امر سرعت می دهد .

سوال : الان که نگاه کردم کمی در آمده بود یعنی بالهاش که بسته بود پرهای جدید مشخص بود ، چون فرموده بودید احتمالا جناق زده خواستم مکمل بدم بهش ضعیف نشه !!

پاسخ : روی غذای پرنده و تأمین مواد مورد نیاز از طریق غذا بیشتر کار کن تخم مرغ آب پز ، بلال ، سبزی ، میوه ، هویج ، جوانه ها ، حبوبات پخته و ....

سوال : جوانه میدم نرم مست میشه جفت گیری میکنه ،

پاسخ : اشکالی نداره می تونی برای حدود یک تا دو هفته اول تقویت کنی بعد جفت بزنی البته از هم دورشون نکنی قفسشون کنار هم باشه تا آمادهگیشون حفظ بشه .

سوال : جوانه عدس و گندم و جو  در هفته یکبار از هرکدوم بدم ؟ البته بیشتر نر میخوره ، ماده خیلی کم غذاست .

پاسخ : جوانه عدس برای تنوع غذایی خوبه بیشتر جوانه گندم بده ، جوانه جو را هم من به پرنده هایم دادم اثر خاصی نداشت ، برخی نیز می گویند بد است ، پرنده میزان غذای مورد نیازش را خواهد خورد حساسیت نداشته باش ، هفته ای دو تا سه بار جوانه گندم ، جوانه عدس ده روز یک بار .

سوال : ماش چطور؟

پاسخ : ماش هم خوب است پنج روز یک بار تاپیک تغذیه بخش تقویت قبل از جفت زدن را بخوانید .

سوال : یک مکمل کلسیوم گرفتم لاتاک ، فروشنده گفت سه روز از این بده دو روز توتال ، راستی شما قطره کلسیوم تابرنیل برای فروش دارید؟قیمش چنده؟

پاسخ : یک توصیه چیز هایی را به پرنده ات بده که یک پرنده باز توصیه می کند نه یک پرنده فروش ، توتال خوب است برای جوجه و بالغ ولی مکمل کلسیم برای زمان تخم گذاری خوب است بجای آن از کف دریا بصورت دائمی در قفس استفاده کنید ،ضمنا در صورتی که اشتباه دارو به پرنده بدهید ، امکان مسمومیت پرنده نیز وجود دارد ، من دارو برای فروش ندارم دوستی در همدان دارم که او دارو برایم می آورد و از محصولات تابرنیل استفاده می کنم بصورت محدود ، محصولات شرکت نکتون نیز بسیار خوب و موثر است آنچه یک پرنده را آماده می کند غذای خوب دائمی است نه داروی مقطعی .

سوال : سعی میکنم با مواد غذای تازه تقویتشون کنم

پاسخ : روی مواد غذایی کار کنید دارو مثل دوپینگ وزنه رو بلند می کنه ولی بدن رو از درون  داغون می کنه !!

سوال : کلم بروکلی میشه داد به عروس؟

پاسخ : یک غذای عالی و مقوی برای پرنده و مورد علاقه عروس هلندی است .

 



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: