فرهنگ لغت عروس هلندی

 

 

 

سلام دوستان عزیزم

فرهنگ لغات و اصطلاحات عروس هلندی :

اصل این مطلب ، برای قناری بود من برای عروس هلندی بازنویسی اش کردم ، البته نیاز به بازنگری و ویرایش دائمی دارد اصطلاحات دیگری نیز باید به آن اضافه شود اگر دوستان زحمت بکشند و مواردی را که بنده فراموش نموده ام یادآوری بفرمایند لطف بزرگی به اینجانب و سایر کاربران داشته اند ممنون و متشکر از حضور دوستان در سایت فرهادی 18-7-93

آماده:

 به پرنده  نر مست و یا ماده مست آماده میگویند.که معمولا بهترین حالت پرنده برای جفت انداختن است . 

 پرنرمه:

پرهای ریز و کوتاه اطراف سر و گردن و روی سینه و زیرشکم پرنده است که در زمان تولکی از بدن پرنده جدا میشود. 

پس رفتن:

 در حین نزدیک شدن به دوران تولید مثل اگر پرنده در حال آماده شدن در همان حالت بماند و به بلوغ نرسد و یا پرنده آماده ناگهان شروع به پرریزی نماید و تا مدتی بدون تولید مثل بماند پرنده پس رفته است .

پس:

به قسمت مخر ج و محوطه شکمی (پس )میگویند .

پشت دار:

 دارای نژاد اصیل و اجداد خوب .

مستی ماده :

در زمان جفتگیری و آمیزش پرنده ماده سینه خود را به روی چوب می چسباند و سر را پایین آورده و دم را تا حدی بسمت بالا می آورد در این هنگام بدن پرنده شکل منحنی به خود میگیرد به این عمل ماده تاتی دادن میگویند.

 مستی نر :

پرنده نر سر خود را بالا و پایین آورده و آوازی بلبلی سر می دهد و در صورت بودن  با یک ماده در قفس ، از روی یک چوب به چوب دیگر می پرد و یا کف قفس پرش های کوتاه انجام می دهد و یا بالهای خود را از سینه اندکی باز کرده و سینه را جلو می دهد و فیگورهای خاصی می گیرد یا حرکات موزونی انجام می دهد یا با نوک خود روی چوب یا ظرف غذا یا دیواره لانه و ... ضرب می گیرد که نشان از مستی اش دارد .

تخم گرفته:

به تخم نطفه داری که بعد از مدت تقریبی 3 تا 7 روز خوابیدن جفت در آن جنین تشکیل میشود تخم گرفته میگویند. 

تخم هرز:

تخمهایی که پرنده ماده در حا لت مستی وبدون وجود نر می گذارد تخم هرز است ، به تخم های بعد از جفت گیری که نطفه ندارند نیز تخم هرز گفته می شود . 

تولک:

معمولا هر ساله در فصل تابستان( گرما ) پرهای کهنه پرنده ها ریخته شده و بجای آن پرهای جدید میروید, گاهی در اثربیماری و ترس و یا تغییر رژیم غذایی نیز این پدیده بوقوع می پیوندد که تولک رفتن بی موقع گفته میشود.

جوجه گوشتی :

از ابتدای تولد جوجه تا قبل از کامل شدن  پر در بدن جوجه ها ( زمانی که لختی بدن پرنده پیدا است و معمولا تا 30 روزگی ادامه دارد  )در  این حالت به جوجه ها گوشتی  میگویند. 

جره:

 ریز نقش ترین پرنده از بین جوجه های یک جفت نر وماده را جره مینامند.

 جوجه کال:

از زمانیکه بدن جوجه پوشیده از پر میگردد تا زمانیکه بتواند از دانه های خشک تغذیه کند (کال )شناخته میشود .

نطفه مرگ :

به تخمی گفته می شود که ساختار بدن جوجه در آن هنوز شکل نگرفته و به دلایل مختلف منجمله بلند شدن پرنده از روی تخم به علت بی تجربگی یا ترسیدن پرنده یا ناامنی لانه و ... و در ادامه سرد شدن تخم ،  نطفه ادامه رشدش متوقف و در نهایت می میرد .

جیک مرد:

جوجه ای که درون تخم کلیه اندامهای بد نش کامل شده و مرده است را جیک مرد مینامند . 

حمال:

 آن دسته از عروس هلندی ها که برای پرورش جوجه سایر عروس هلندی های بی تجربه استفاده میشوند به حمال معروفند در برخی مواقع پرنده های بی تجربه در سال اول جفت گیری تخم های خود را رها می کنند یا به علت ترس و نا امنی ومردن یکی از جفت ها و... تخم های نطفه دار یا جوجه های گوشتی بلاتکلیف روی دست صاحبشان مانده که در این حالت اگر جفتی داشته باشیم که جوجه های هم سن و سال جوجه های بدون تکلیف باشند می توان آنها را کنار جوجه های اصلی پدر و مادر قرار داد و معمولا بزرگشان می کنند نگران نباشید   . 

خنثی:

 هر گاه جنسیت پرنده نامشخص باشد آن پرنده خنثی است .معمولا این کلمه را در مورد جوجه ها بکار میبرند .

 دل زدن:

 سرعت تنفس پرنده را در هنگام بیماری و کسالت دل زدن میگویند .

ریزه خوانی:

صدای جوجه های عروس هلندی نر که در سن 4 تا 6 ماهگی ، هنوز آواز کاملی را فرا نگرفته اند و تنها مشغول به تمرین آواز هستند را ریزه خوانی گویند .

سرو ته دار:

 اندازه طول بدن عروس هلندی  از سر تا انتهای دم را بدون در نظر گرفتن بلندی پا و یا کلفتی بدن پرنده و یا حتی استیل پرنده سرو ته میگویند به عبارتی به عروس هلندی های درشت هیکل سروته دار می گویند .

شاه تخم:

دوتعریف دارد :اول اینکه : به اولین جوجه که معمولا بزرگترین جوجه نیز هست ، از  سری تخمگذاری شاه تخم میگویند .

 طعمه:

پیدایش هر گونه غده ویا تومور و یا جمع شدن قسمتی از احشا داخلی (روده ها )پرنده به صورت  توده ای انباشته در محوطه شکمی را که مانع از تولید مثل میگردد طعمه میگویند .

 قرص خوانی:

عروس هلندی نری که تمامی آوازش را با صدای رسا وبلند بخواند قرص خوان است .

پرنده  گنگ:

گاهی یک پرنده جوان پیش از رسیدن به سن بلوغ در شرایط نگهداری بدی قرار می گیرد که عوامل محیطی مختلف از جمله بیماریها و تغذیه و بی برنامگی در نور دهی نظم ساعت بیو لوژیکی پرنده را بر هم می زند و باعث به بلوغ نرسیدن پرنده در سال اول زندگی میشود . اگر در سال اول تولک رفتن این معایب رفع نگردد موجب میگردد که پرنده دوران تولکی را ناقص پشت سر بگذارد و در سال دوم نیز به شرایط بلوغ نرسد در نتیجه بعلت کمبود و یا عدم ترشح هورمونهای مورد نیاز و  اینکه دوسال پی در پی دستگاه تناسلی پرنده فعال نبوده است پرنده دچار نوعی بی تفاوتی و سر در گمی میشود و در مقابل همنوعان خود خونسرد و بی علاقه و ترسو و گوشه گیر میگردد و خصوصیات جنسی خود را بطور طبیعی بروز نمی دهد اینگونه پرنده ها اگرنر باشند یا نمی خوانند یا اگر موفق به خواندن شوند نمیدانند برای چه می خوانند و اگر مست شوند نمی دانند رفتار جنسی چیست و اگر با پرنده ای جفت اندازی شوند مدتی طول خواهد کشید تا روش آمیزش را فرا بگیرند به اینگونه پرنده ها گنگ می گویند .

 قوام:

نوعی مزایده بین دو شریک و یا بین یک فروشنده و چند خریدار رخ میدهد,در بین دوشریک با قیمت گذاری یکی از طرفین موفق به خرید میگردد اما در بین یک فروشنده و چند خریدار اگر فروشنده  شرط کند میتواند در صورت تامین نشدن نظرش معامله را فسخ کند ,در غیر اینصورت باید به بالا ترین پیشنهاد رضایت بدهد.

لانه :

لانه تخمگذاری عروس هلندی را میگویند .

کرچی:

حالتی راکه پرنده های نرو ماده بعد از تخم گذاری ، برای مدتی روی تخم ها می خوابد و تا بدنیا آمدن جوجه ها روی آنها  می خوابد را کرچی میگویند .

کشیده بلند:

عروس هلندی های استیل دار و پا داری که دارای سروته خوب نیز باشند کشیده بلند نام دارند .

کهنه:

پرنده کهنه پرنده ای است که بیش از پنج سال  از عمرش گذشته باشد .

لک تولک:

اگر قبل از پایان دوران پرریز ی عاملی باعث پرریزی دوباره پرنده گردد پرنده لک تولک شده است .

لون:

هر سری تخمگذاری را یک لون مینامند .پرنده ماده در هر لون معمولا بین 3 تا 5 تخم میگذارد . 

 لمبه :

ماده عروس هلندی  گاهی در اثر کمبود کلسیم و گاهی تخمگذاری زیاد تخمهایی با پوسته نازک میگذارد که ان را لمبه میگویند .

موچول:

پرنده ای را که یک یا چند انگشت بسته همانند مشت بسته دارد موچول مینامند .

 نرلاس:

گاهی چند پرنده را از نظر ارزش مادی به دودسته مساوی تقسیم میکنند این عمل نرلاس کردن نام دارد .

هفت تخم:

مخلوطی از هفت دانه شامل کاهو ,کلم , شلغم ,خرفه ,ترب , بذرک ,شاهدانه را که برای تقویت و تنوع در تغذیه استفاده میشود هفت تخم مینامند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: