جفت گیری عروس هلندی ( قسمت اول ، اقدامات قبل از جفت گیری )

 

 

 

سلام در چند پست قصد دارم نحوه جفت کردن عروس هلندی رو بصورت ساده و کاربردی توضیح بدهم .

قسمت اول و مهمترین قسمت :

اقدامات قبل از جفت کردن :

1- انتخاب دو پرنده مناسب برای جفت کردن که دارای شرایط زیر باشند .

  • هیکل درشت  , بدن کشیده ، البته پرنده های ریز جثه نیز قادر به جفت گیری هستند ولی معمولا پرنده درشت ، جوجه درشت خواهد داد .
  •  سالم و سرحال
  • پرو بال صاف و آراستگی پرها .
  • خوش خوراک .
  • حداقل یک سال و نیمه باشند ( امکان اینکه پرنده تا قبل از یک سالگی جفت شود زیاد است ولی معمولا جفت گیری های موفق بعد از یک سال و نیمگی اتفاق می افتند )  و پیر نباشند .
  • آمادگی کامل و مستی مناسب .
  • سینه اش جناق نزده باشد ( بصورت تیغه ای بیرون نیامده باشد ) .
  • پاها و ناخن سالمی داشته باشد .
  • برای خصایص و ویژگیهای ذاتی جوجه ها ، خصایص و  ویزگیهای والدین بسیار مهم است ، قبل از جفت کردن پرنده ها به این که جوچه های شما چه خواهند شد توجه کنید .
  • سوابق بیماری پرنده ها را بررسی کنید حتی الامکان سابقه بیماری های خاص مانند سالمونلا و عفونت های گوارشی نداشته باشد ( سرماخوردگی را می توان درمان کرد ولی سالمونلا از والدین به یکدیگر و به جوجه منتقل می گردد ).
  • پرنده آشنا و مطمئن باشد ( از دوست یا فرد معتبری که به وی اطمینان دارید پرنده را تهیه کنید معمولا افراد باتجربه تر پرنده های جفت نخور و مشکل دار را می فروشند و شما به عنوان یک فرد بی تجربه خریداری می کنید و انتظار دارید جواب بدهد ، برای رفع این مشکل تاپیک انتخاب یک عروس هلندی مناسب برای خرید را مطالعه کنید ).
  • والدین این پرنده ها که قرار است جفت شوند باید پرنده های خوش سویی باشند درامر جوجه گیری نژاد پرنده مهم است ، به عبارت بهتر والدین خوبی باشند ( این مطلب شاید خنده دار به نظر برسد ولی بسیار مهم است یعنی خوب جفت گیری کردن ، خوابیدن خوب روی تخم ، خوب جوجه را از تخم درآوردن ، خوب تغذیه کردن ، نزدن جوجه بعد از بیست روزگی ، آماده شدن برای مرحله بعدی جفت گیری ، تولک خوب و درآمدن و .... .

2-انتخاب قفس مناسب :

  • کوچکترین قفس مناسب برای این کار قفس 30*40*50 قناری است ، هرچه قفس بزرگ تر باشد بهتر است.
  • برای نصب لانه کنار  این قفس بخشی از سیم های قفس را ببرید یا یکی از در های کناری قفس را از جای خود خارج کنید .
  • چیدمان وسایل داخل قفس ظرف آب و دانه ، تقویتی و ... مناسب باشد .اسباب بازی ها و هر چیز اضافه ای که درون قفس وجود دارد و احتمال می دهید برای پرنده ها سرگرمی ایجاد کند را بردارید بگذارید حواسشان به هم باشد .
  • تاپیک قفس مناسب برای عروس هلندی را مطالعه کنید .

3- انتخاب محل مناسب برای قفس جفت گیری :

  • در معرض باد نباشد .
  • امنیت بالایی داشته باشد .
  •  در معرض رفت و آمد و بازی کودکان و سرو صدا و .... نباشد .
  • قفس را در آشپزخانه و محلی که گازها و بوهای نامساعد وجود دارد قرار ندهید .
  • ارتفاع مناسبی از زمین داشته باشد روی دیوار محکم نصب شده باشد .
  • تاپیک محل مناسب برای عروس هلندی در خانه را مطالعه نمایید .

4- انتخاب لانه مناسب برای جفت گیری :

  • بهترین لانه که به سهولت ساخته و در دسترس قرار دارد در تاپیک نحوه ساخت لانه مناسب توضیح داده ام پس آنرا مطالعه نمایید .
  • لانه باید بزرگ باشد 20 ارتفاع ، طول 30 و عرض 25 عالی است ولی برای سبک تر شدن آن می توان از 20 *20* 30 استفاده کرد .
  • لانه باید محکم به قفس نصب شده باشد و بهتر است بیرون قفس باشد تا دسترسی شما برای بازدید و چک تخم ها و جوجه ها براحتی میسر باشد .
  • لانه باید در امن ترین قسمت قفس باشد حداقل یک یا دو طرف لانه باید به دیوار تکیه داشته باشد تا پرنده احساس امنیت کند .
  • کف لانه باید با پوشال چوب یا خاک اره که طول تکه های آن باید حداقل دو سانتیمتر باشد پوشانده شود .

5- تغییر تغذیه برای آماده کردن پرنده :

  • در هفته حداقل سه بار جوانه گندم و گشنیز و جعفری بدهید .
  • قطره آد3 ای هر دو روز یک بار ، و هر بار یک یا دو قطره در جا آبی پرنده ( جای آبی کوچک 100سی سی است ) به مدت 12 ساعت این قطره در جا آبی پرنده باشد و بعد جا آبی را شسته و آب خالی بگذارید .
  • دانه های گرم مانند تخم آفتاب گردان ، منداب ، شاهدانه ، کافشه ، بصورت روزانه در اختیار پرنده ها باشد .
  • ارزن و کتان را باهم برابر و یا به میزانی نزدیک به این ، برای پرنده بگذارید .
  • کف دریا بصورت دائمی در اختیار پرنده باشد .
  • چنانچه مقداري پوست خشك شده ي تخم مرغ را كوبيده و هر 15 روز كمي از آن را به پرنده ها بدهيد باعث مي شود تا علاوه بر صحت مزاج ، پرنده های ماده در فصل تخم گذاري ، تخم بدون پوسته نگذارند و به يبوست نيز مبتلا نشوند .
  • تاپیک تغذیه عروس هلندی را مطالعه نمایید .

6- انتخاب زمان مناسب برای جفت انداختن :

  • بهترین زمان برای جفت انداختن پرنده بهار است ولی با توجه به استفاده از بخاری و کولر و تهویه هوا ، می توان گفت تقریبا تمام سال در منزل هوا بهاری است ، پس به غیر از سه ماهه تابستان که فصل استراحت پرنده ها بوده و بهترین زمان برای تولک رفتن پرنده است مابقی فصل ها می توان پرنده ها را جفت زد .
  • مست بودن و آماده بودن پرنده ها باید همزمان باشد تا جفت گیری موفقی صورت بگیرد پس از ایجاد سایر شرایط مناسب برای جفت گیری ، آماده بودن همزمان پرنده ها برای جفت گیری نیز یک نکته مهم در تعیین زمان جفت انداختن است .
  • برای تقویت پرنده ای که هنوز آمادگی لازم را ندارد استفاده از جوانه گندم و تخم مرغ و گشنیز و جعفری و دانه های گرم مانند شاهدانه ، کافشه ، کتان ، بزرک ، تخم آفتابگردان و مولتی ویتامین و افزایش نور خورشید موثر است و برای کاهش مستی پرنده ای که در اوج آمادگی بوده و نیاز است مدتی در این حالت باقی بماند تا پرنده دیگر آماده شود استفاده از کاهو ،کدو ، خیار به میزان کم ، خرفه و سبزیحات استفاده نمود البته در این امر نباید زیاده روی کرد زیرا تولک نابهنگام پرنده را در پی خواهد داشت .

7- انتخاب روش مناسب برای جفت انداختن :

سه روش ساده و مناسب در جفت انداختن وجود دارد :

  • روش دور آشنایی : پرنده ها را حدود ده روز از هم دور نگه دارید بگونه ای که فقط صدای هم را بشنوند تا به اوج آمادگی برسند بعد قفس های آنها را با فاصله ای حدود یک متری کنار هم بگذارید  و به مرور این فاصله را کم کنید ، زمانی که بادیدن هم یا شنیدن صدای هم بی قراری در رفتار آنها دیده شد ( دو سه روز در این حالت باشند )بهترین زمان برای جفت گیری است ( کسی که سه روز تشنه باشد و ظرف آب را در این سه روزه به او نشان داده  و آب ندهند با کسی که در نزدیکی شیر آب قرار دارد چقدر فرق دارند ، فرد اول ، به محض رسیدن به آب ، یک دل سیر آب می خورد . )
  • روش انتخاب در جمع : پرنده خود را به پرنده فروشی یا جایی که می خواهیم از آن پرنده را بخریم برده و بین چند پرنده نر و ماده رها می کنیم تا خودش جفت خود را انتخاب کند معمولا این کار حد اکثر نیم ساعت زمان می برد ، پرنده همه پرنده های داخل قفس را ارزیابی نموده و همسری مناسب برای خود انتخاب می کند و شما خواهید دید بعد از یک دعوا مختصر بین این پرنده و جفت انتخابی یا رقباء احتمالی ، پرنده تان با نامزدش کنار هم قرار گرفته و یکی از دیگری درخواست خاراندن سر و یا رفتاری مشابه و ... از خود نشان می دهد ، این بهترین راهکار برای انتخاب جفت برای پرنده تان است  در صد موفقیت این روش بالای 75 درصد است البته شاید پرنده فروش در این روش مقدار پول بیشتری از شما بگیرد.
  • روش بلند مدت : اسم این روش را بلند مدت گذاشتم ولی معمولا مدت طولانی برای جفت شدن پرنده ها طول نخواهد کشید ، این روش برای افراد حرفه ای است که چون با دقت و با طرح قبلی اقدام به جفت زدن پرنده ها می کنند بناچار فرصتی برای پرنده نخواهند گذاشت که خودش جفت را انتخاب کند ، ( به عنوان مثال زمانی که قصد داریم یک پرنده آلبینو تولید نماییم باید یک لوتینو را با یک وایت فیس جفت بزنیم  اینجا دیگر جای انتخاب برای پرنده نخواهد بود ) در این روش دو پرنده را آماده نموده و در یک قفس می اندازیم معمولا 80 درصد مواقع در صورت رعایت سایر شرایط جفت خواهند خورد ولی در صورت جفت نشدن راه های دیگر را باید امتحان نمود که مشکلات خاص خود را ( هزینه بیشتر ، صرف وقت طولانی تر ، تعویض پرنده و ... ) در پی دارد .

فعلا نکته دیگری به ذهنم نمی رسد ، پایان قسمت اول

موفق و عزیز باشید فرهادی  27-7-93 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

میلاد
ساعت20:18---5 آبان 1394

سلام من عروسی نر دارم میخوام جفت بگیریم به نظر شما الان فصل مناسبی برا جفت زدن من تو را پله نگه میدارم عروسم جا برای جفت زدن خوب هست یا ن ، 

فرهادی : 

سلام دوست عزيز، 

برای جفت زدن فصل خوبیه ، راه پله هم اگر گرم و نور گیر و آرام هست محل خوبی برای قفس جفت هست 



افشین
ساعت11:29---5 آبان 1394

با سلام
من دو تا سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید
1-یه جفت عروس تقریبا سه ماه پیش خریدم با شش تا تخم که رو ی اونا نخوابیدن همه تخمها هم بدون نطفه بود الان ماده حسابی مسته ولی نره اصلا عکس العملی نداره و ماده بهش حمله میکنه چیکار باید بکنم
2-یه جفت تازه یه هفته پیش خریدم چند بارم باهم جفت گیری کردن ولی نره مادرو تو لونه راه نمیده بعضی وقتا وقتی نره بیرونه ماده میره توی لونه ولی همینکه نره میره تو بهش حمله میکنه
بازم ممنون

فرهادی : 

سلام دوست گرامی، 

سوالاتت دو تا است ولی جوابت یکی و ساده است مجموعه ای از شرایط باید کنار هم جور بشه تا دو تا پرنده جفت بخوره ، شما ابتدا بصورت کاملا دقیق بند به بند تاپیک های جفت گیری رو بخون و اجرا کن بعد اگر نتیجه نگرفتی من در خدمتتم ، مثلا در مورد جفت دوم این طبیعیه که اول نر داخل لونه میره ، این نشون می ده که شما تاپیک های مربوطه رو با دقت نخوندی 



miss
ساعت8:42---3 آبان 1394

سلام ...ببخشید من یه طوطی دختر داشتم بعد از یه مدت براش یه داماد خریدم...الان نزدیک 8 ماهی میشه که پسرمو خریدم ولی اینا باهم جفت نمیشن...باید چیکار کنم؟

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

چند عکس از نزدیک و با کیفیت از روبرو و نزدیک از پرنده ها و قفس و لانه و ... بگیر تا ببینم مشکل چیست ، تلگرام 09308656030 



علیرضا
ساعت19:31---25 مهر 1394

سلام اغای فرهادی من 4ماه پی عروس نر خریدم و 1 ماهه ک براش جفت گرفتم و هردوشون 11 ماهه هستن اینا خیلی همو میزنن حتی ماده نرو زخمی کرده بود نر خیلی ناز جفتشو میکشه اما ماده بی توجهه بهش و اونو میزنه چیکار کنم لطفا راهنمایی کنین؟؟ سوال دومم من تو قفس براش نردبان و ... گزاشتم اونارو بردارم؟؟  

فرهادی : 

سلام دوست عزيز، 

آغا با غ به خانمهای سیده می گویند آقا صحیح است .

به دعواهاشون اصلا کاری نداشته باش بگذار بحال خودشان باشند . 

نردبان و هر گونه وسایل اضافی را بردار .



منصور
ساعت14:26---19 شهريور 1394

سلام. سپاس بخاطر جواب گوییتون. عروسا جفت خوردن یک هفته ای طول کشید. الان روزی سه چار مرتبه نر سوار مادس و تعادلش هم هر سری بهتر میشه با اینکه یه انگشت نداره ولی تعادلش خوبه. بارای اول بلد نبود چون تا الان انجام نداده بود. الان تو جفت گیریش اول سمت راست ماده خم میشه انجام میده و بعد رو ماده پیچ میخوره و از سمت چپ انجام میده. الان دیگه باید منتظر موند و دید کارشو درست انجام میده یا نه. ماده تخم میکنه و اگر بکنه نتفه دارن یا نه. تا دو هفته دیگه فک کنم تخم بزاره ماده. الان رفتن تو فاز رمانتیک و همو میخارونن و دیگه نر از ماده نمیترسه. یه نکته دیگه من تو ابشون هروز قطره ی ad3ec میریزم تا زمانی که تخم بزارن. یه پرنده فروش دیگه یه قطره شفاف و بیرنگ بهم داد گفت قطره ای که میریزی خوب هست ولی بدرد نمیخوره زیاد یه قطره فرانسوی میدم بجا از اون ده قطره بریزی از این فقط دو قطره بریز تو ابشون خودت میبینی تاثیرشو. من اب خوریم از بزرگاس گفت چار پنج قطره بریز. اقا این ملوم نیست چیه دیگه بهشو نمیدم. دیروز دادمشون صب ابشون رو در اوردم همون قطره قبلی رو ریختم. وحشتناک انرژیشون رو زیاد کرده همش از اینور میرن اونور و مدام صدا میکنن مخمون رو خوردن امروز. نمیدونم چیه ولی خیلی انرژیشون رو زیاد کرده خیلیییی. گفت قطرش فرانسویه ما قوطی بزرگشو میخریم دیویست. قطرشو بهم داد ده تومن روش نوشته V:F هرچیه خیلیه انرژی دهندس جوری که پرنده احساس بی قراری میکنه و اصلا تو قفس نمیخاد بمونه. تو اینترنت هم سرچ کردم ندیدم همچین اسمی.
الان سوال من اینه: الان من سه قطره دارم. یکیش که اینه که طرف گفت فرانسویه و خیلی پر انرژیشون کرده و بیقرار که دیگه بهشون نمیدم. میمونه دوتا دیگه. یکی ad3ec که از یه پرنده فروش گرفتم که زرد پررنگه و دیگری رو از یه داروخونه دامپزشکی گرفتم که گفت برا عروس خوبه و اسمش avisol هست که زرد کمرنگه و غلزتش از ad3e کمتره خاستم بدونم تو این دوتا کدوم بهتره. این avisol چی هست و کدوم رو بهشون بدم؟

فرهادی :

سلام دوست عزیز ، 

اول اینکه دارویی را نمی شناسی و بدون آرم و علایم و اتیکت است برای پرنده ها مصرف نکن که مضرات آن بیشتر از منفعتش است .

دوم اینجا را مطالعه کن تاپیک داروها و مکمل های غذایی 

سوم زیادبا پرنده ها کلنجار نرو زیرا در این مرحله مهمترین چیز برای پرنده هایت آرامش و امنیت است .

از محصولات شرکت ها معتبر مانند داملران ایران و تابرنیل فرانسه استفاده کنید 



منصور
ساعت13:36---12 شهريور 1394

سلام
یک سوال دیگه. اینکه عروسم یا تمام مستیش و اینکه نزدیک دو دیقه سوار ماده شد اما یه پاش انگشت داخلی رو نداره و سه انگشت داره وبعد از دو دقیقه از رو ماده لیز خورد و افتاد. خاستم بدونم این که یه انگشت نداره باعث شد لیز بخوره و بیفته یا عروس های دیگه هم این اتفاق براشون میفته؟ و اینکه یک انگشت نداشتن ممکنه رو انجام عمل لقاحش تاثیر بزاره و مثلا تخم ها خوب نتفه دار نشن؟ و با همین یک بار بالا رفتن ماده تخم میزاره یا باید چندین بار بره بالا؟ اونجور باز میشه متمان شد که خوب بارور کرده ماده رو. مادشم مسته و بالاش رو باز میکنه میبره بالا و یه ریزه خونی میکنهو جسش خیلی درشته و هرچی میزارم میدوه میره میخوره. من تو ابشون قطره ی ad3ec میریزم و ارزن کتون شاهدونه تخمه همیشه تو قفس هست کف دریا هم همینطور سنگ پا هم برا نوکشون گزاشتم و بلال دلمه تخم مرغ گشنیز و .... هم بهشون میدم اما خیار نمیدم که سردشون کنه کلا تغزیشون عالیه. فقط خاستم بدونم نداشتن یک انگشت ممکنه تخم ها رو نتفه دار نکنه خوب؟ تغریبا 2 دیقه سوار بود بعد لیز خورد. عکسشون رو هم اپلود کردم. ماده تغریبا یک سال و خوردشه و نر یازده ماهه  

فرهادی :

سلام آقا منصور عزیز ، 

اینکه تمام شرایط را برای پرورش خوب پرنده فراهم نموده اید ، نشان دهنده علاقه و پشتکار شما است ، اما اینکه پرنده نر یک انگشت را ندارد این امر بسیار مهم است و در تعادل پرنده در زمان جفت گیری بسیار مهم است در تاپیک انتخاب یک پرنده مناسب برای خرید هم به این مسئله اشاره نموده ام به هر صورت دو دوره تخم گذاری صبر کنید اگر تخم ها نطفه دارنشدند به ناچار باید پرنده نر را عوض کنید .



منصور
ساعت13:21---12 شهريور 1394

با سلام
من یه عروس نر سینامون دارم که 11 ماهشه. سه روز پیش براش یه لوتینو ماده گرفتم. عروس نرم خیلی مسته یعنی هرچقدر بگم کمه. و مثل عروس های دیگه جیغ نمیزنه و فقط میخونه مثل بلبل. چند نمونه صدای مختلف برا خوندن داره. از وقتی براش ماده رو گزاشتم لونه رو هم نصب کردم. شرو کرد براش خوندن و نوکش رو کتفاشو باز کردن و لوتی راه رفتن و مدام میره تئ لونه و نئکشو مثل دارکوب میزنه کف لونه. ولی مشکل اینجاست که ماده که میره سمتش ازش دوری میکنه ماده بدبخت هم کاری بش نداره و مادشم مسته و چندین بار جفتش خابید رو چوب و یک بار بلخره امروز سوارش شد. ولی باز ماده که میره سمتش نرم میره یه سمت دیگه. همجوره براش میخونه و مست بازی در میاره و میره رو چوب پیشش تا ماده بهش نزدیک میشه میره یجا دیگه یا تو لونه میخونه براش میکشش تو لونه خودش میاد بیرون خواستم بدونم چرا ازش دوری میکنه؟ عروسا دیگه میچسبن به هم همو میخارون این با اینکه حتی سوارش شد ولی باز ازش دوری میکنه. فک کنم بخاطر جوونیشه و اینکه بار اولشه جفت دیده و بلد نیست و ماده یخورده درشت تره. حتی دیروز بردمشون پیش پرنده فروشی که ماده رو گرفتم و خاستم با یه نر یک سالو نیمه عوضش کنم. درش اوردم گزاشتمش تو یه قفس دیگه و یه نر دیگه گزاشتم تو قفس پیش مادم. بعد شرو کرد خودش رو زدن تو قفس و بیتابی میکرد که بره پیش ماده و قفس خودش و شرو کرد خوندن و داد و بیداد. وقتی این صحنه رو دیدم و یاد خاطراتم باش افتادم اخه نیمه دستیه و همش رو شونم بود و دیدم نر پرنده فروش فقط جیغ میزنه و میره رو عصاب نر خودمو اوردم چون مال خودم مست تر بود و میخونه نه اینکه جیغ بزنه. پرنده فروش هم گفت نرت مسته و حیفه من از پول بدم نمیاد ولی نر جوون مستی داری یکی دو ماه جا داره تا برسه. خاستم بدونم چرا از ماده دوری میکنه وقتی بهش نزدیک میشه و درورادور براش مستی میکنه؟  

فرهادی :

سلام دوست عزیز ، 

تمام مواردی که نوشته اید ، شرایط خوب و عالی است و تمام مسائل طبیعی هست اما همانطور که پرنده فروش به شما گفته جفت خوردن یک پرنده نیاز به صبر و حوصله دارد و این امر ممکن است حداکثر دو تا سه ماه طول بکشد .



msetayesh
ساعت0:41---11 شهريور 1394

سلام اقای فرهادی میتونم عزیز
بهترین غذاهای عروس هلندی توی دوران تخمگذاری چی هستن وپرنده ها چه شرایطی بایدداشته باشن؟  

فرهادی :

سلام دوست عزیز ، اینجا را مطالعه کنید .



سید علی 
ساعت9:54---3 شهريور 1394

سلام من یک عروس ماده دو ماهه دارم ایا میتوانم برایش یک نر چهار ماهه بگیرم تا بااون از جوجگی جفت شود و در سن جفتگیری جفت شوند و جوجه بدهندممنون میشم زود تر جوابم رو بدید

 فرهادی : 

سلام دوست گرامی 

شما چطور متوجه شدید پرنده دو ماهه ماده است،  به هر صورت گرفتن جفت برای پرنده شما خوب است از تنهایی در   می آید 



وحید
ساعت1:20---2 شهريور 1394

مجددا سلام
مطلبی ک یادم رفت بپرسم منظورتون از گشنیز و جعفری دانه گشنیز و جعفری هست یا جوانه گشنیز و جعفری  

فرهادی :

سلام دوست عزیز ، 

گشنیز و جعفری با ساقه بلند را داخل قفس بگذارید تا پرنده استفاده کند البته دانه های این گیاهان نیز خواص خوبی برای پرنده دارد و معتدل هستند اما در این مورد منظور من ، سبزی گشنیز و جعفری است .



امید
ساعت0:55---31 مرداد 1394

سلام. من یه جفت عروس خاکستری خریدم.ولی با توجه به نشانه هایی مانند صورت پرنگ و دم راه راه هر دوی انها نشانه های نر را دارند اما با هم جفت گیری هم می کنند. فقط یکیشون نمیداره اون یکی بره داخل لانه میشه جواب بدین؟ 

فرهادی :

 سلام دوست گرامی ، 

عکس پرنده ها را برایم بفرست تا ببینم نظرم را خدمتتان خواهم گفت .

 



علی
ساعت16:59---9 مرداد 1394

سلام من دو جفت لوتینیو دارم و مدت زیادی باهم بودن تولونه خیلی میرن ولی هیچ جفت گیری ازشون ندیدم و تاحالاتخم نزاشتن ولی سن و سال‌شان اوکی میخواستم دور آشناییشون کنم ولی نمیدونم میشه دوتا ماده رو تویه یک اتاق بزارم ونرهارو هم سرجاشون که گل خونه است بزارم اگر این کار وارده، دراین مدت چ غذایی بشون بدم حقیقت خسته شدم نزدیکای هشت ماه جفت گیریشونو تا به حال ندیدم لطفا هرچیزی ک میتونه پرندها رو جفت کنه بم بگید واقعا متشکر میشم 

فرهادی :

 سلام دوست گرامی ، 

اول اینکه فرمایش کردی سن پرنده هات اوکی هست یعنی چند سالند ، ؟؟؟ اگر بالای یک سال و نیم هستند خوب هست ، بعد مرحله بعد اگر از تعیین جنسیت پرنده ات مطمئن هستی بنظر من نیازی به استفاده از روش دور آشنایی نیست ، پرنده ها رو پیش هم بینداز و قفس های اونها هم پیش هم باشند تا صدای هم دیگر رو بشنوند ، یکی جفت گیری کنه برای دیگری هم تحریک کننده است ، محلشون مناسب باشه اینجا رو بخون محل مناسب برای عروس هلندی در خانه .

اقدامات قبل از جفت گیری رو با دقت بخون و کلیه موارد را با دقت اجرا کن مطمئن باش اگر پرنده هات بالغ باشند و درست تعیین جنسیت کرده باشی باید جفت بخورند در این تاپیک پیرامون رژیم غذایی پرنده ها هم نوشته ام .



وحید
ساعت1:27---7 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی.
دوست عزیز بعد از راهنمایی هایی شما عروسامو ب یک اتاق خلوت بردم تا از هرگونه استرس و سرو صدا بدور باشند و دبشب وقتی رفتم داخل اتاق دیدم ماده بالاخره وارو لونه شد و امشب هم دیدم ک هنوز بیرون نیومده احتمالا میخاد تخم بزاره.از روی کنجکاوی یسر ب لونه زدم ک ماده بالشو باز کرد و نذاشت ک ببینم تخم گذاشته یا ن.و ی صدای فیق فیق از خودش در اورد.اقای فرهادی احتمال داره ک تخم بزاره.اگر بخوام تو لونه نگاه کنم ک تخم گذاشته یا ن چکار کنم این کار مشکل داره یا ن.با تشکر

فرهادی : 

سلام دوست من،  کاری به پرنده ها نداشته باش بگذار بحال خودشون باشند از سرکشی و....  پرهیز کن. 



شایان
ساعت18:48---6 مرداد 1394

سلام من یه عروس هلندی 5-6 ماهه ماده دارم که تنهاست، به نظر شما زود نیست براش یه جفت نر انتخاب کنم و با هم باشند؟ تا 1 سال و نیم هم قصد جوجه کشی ندارم فعلا 

فرهادی : 

سلام دوست گرامی 

زود نیست پرنده ات هم از تنهایی در می آید جفت براش بگیر 

 

 

 

 

 



ابراهیم
ساعت20:12---23 تير 1394

سلام دوست عزیز
من یک عروس نز کاملا دستی دارم که عاشق اینه بیاد بیرون قفس حتی خودشو به قفس میزنه...الان چند روزه یک ماده غیر رام خریدم تا جفت بزنم ولی نره اصلا بهش توجهی نمیکنه و مدام به فکر بیرون اومدن از قفسه ..الان توی یه اتاقی هستن که رفت امد کمتره ولی عروس نر سرو صدا میکنه تا یکی بیاد در قفسو باز کنه بیاد بیرون اگه میشه راهنماییم کنید ممنون از سایت خوبتون

فرهادی :

سلام دوست گرامی ام ، 

خیلی صریح و رک ، تکلیف خودت و پرنده رو روشن کن می خواهی دستی باشد یا می خواهی جفت بزنی ، می خواهی دستی باشد کماکان از قفس بیارش بیرون و با پرنده بازی کن ، اگر می خواهی جفت بزنی هر رفتاری با پرنده ماده غیر رام داری باید با این پرنده داشته باشی ، دیگر از قفس بیرون نیاید ، به هیچ عنوان با وی بازی نکن ، صدایش نکن ، به وی بی توجهی کن و بگذار با جفت خود مشغول باشد و اجازه بده با هم جنس خود و جفت آینده اش ارتباط برقرار کند و اگر دعوا کرد و زد و خورد داشتند و ... خلاصه هرکاری کردند کاری به کارشان نداشته باش ، در غیر این صورت پرنده هایت جفت نمی خورند ، ببخش اگراین نکات را رعایت نکنی کل زحماتت برای جفت زدن هدر می شود .



سحر
ساعت13:13---31 ارديبهشت 1394

سلام
من يك طوطي ماده دارم كه به دليل اينكه تخم هاي الكي ميكرد و پر هاش رو ميكند برايش يك جفت ٧ ماه خريدم ولي اشتباه كردم و از همان اول انها را در يك قفس گذاشتم . الان نره ماده رو دوست داره و براش اواز ميخونه ولي ماده به اون توجه نميكنه الان حدودا ٢ ماه كه پيش هم هستن ولي ماده به نره توجه نميكنه و ماده هنوز پر هاش رو ميكنه و نمي تونه پرواز كنه و غضروف هاي بال هاش معلومه و خيلي از پر هاش هم ريخته و در نيومده الان من چي كار كنم تا هم جفت بشوند هم پر هاي طوطي ماده در بيايند

فرهادی : 

سلام چند عکس از  لونه ، قفس و ظروف آب و غذا و خود پرنده ها از نزدیک بگیرید و از طریق وایبر یا واتس آپ برام بفرستید تا ببینم چکار میشه برای پرنده هات کرد .



مهدی
ساعت2:02---15 ارديبهشت 1394

سلام خدمت دوست عزیزم.خواستم عرض کنم که من یه جفت عروس هلندی که ظاهرا باهم جفت هستند را قبل از عید خریداری نمودم و از آنجایی که یکدیگر را نوازش میکنند به جفت بودن آنان اطمینان حاصل کردم.حال حدود یک ماه پیش پرنده ها شروع به جفتگیری نمودند وروزی چند مرتبه این کار انجام شد اما پس از یک هفته دیگر جفتگیری نکردند و من منتظر تخم گذاشتن آنان شدم اما متاسفانه خبری از تخم هم نبود.حالا میخوام بدونم که چرا تخمگذاری نکردند و اینکه الان چیکار کنم که دوباره جفت گیری کنند و همچنین تخمگذاری انجام بدن.ممنون میشم راهنماییم کنیید.باتشکر.

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، سوالتون خیلی کلی هست اینکه چرا پرنده شما بعد از یک هفته جفت گیری تخم نگذاشته است را می توان به هزار علت توجیه کرد که بهتر آن است خود شما با توجه به شرایط محیط آنان این موضوع را پیگیری و تشخیص دهید ، شاید بالغ نیستند ، شاید محیطشان مناسب نیست ، شاید پرنده تان ضعیف است و،،،،

بهترین راهکار برای شما این است مجددا اقدامات قبل از جفت گیری را با دقت بخوانید و عمل کنید همه اقدامات را تک به تک 



مینا
ساعت14:28---9 فروردين 1394

سلام و مرسی از راهنمایی شما. من در قبرس زندگی میکنم و اب اینجا املاح دارد طوری که برای غذا و آب آشامیدنی باید آب شیرین تهیه کرد . اگر من از کنار ساحل شن بردارم و شتسشو بدم با آب بنطر شما مناسب است ؟ عروس هلندی من آزاد است و مشکل دیگری که دازد این است که جقتش سکس بلد نیست روی گردن جفتش میشنه . میتونم یا راهی وجود داره که بهش یاد داد یا نه؟ خیلی از تون ممنونم .

فرهادی :

  سلام آبجی عزیزم ، عید نوروزت مبارک ،

من جایی مهمونم و دسترسی به نت ندارم پاسخ کامل شمارو در پاسخ به سوال طاهره خانم در  تاپیک نور مناسب برای عروس هلندی داده ام 

در مورد شن و ماسه کنار دریا هم بنظر من مناسب نیست از شن و ماسه کنار رودخانه یا بعد از باران کنار جوی های آب تمیز  استفاده کنید 

در اولین فرصت پاسخ کامل شما را به ایمیلتان ارسال خواهم کرد 

ممنون از حضورتون در این سایت ،



مهدی
ساعت15:35---4 اسفند 1393

با سلام من یه جفت عروس هلندی دارم که برای بار اول 4 تا تخم گذاشتن اما بعد از خوابیدن حدود 12 روز به روی تخما عروس نر ماده رو میزد و از رو تخم بلند میکرد و از لونه بیرونش میکرد به صورتی که بعد ازچند رور دیگه هیچکدوم رو تخم ها نخوابیدن و تخم ها خراب شدن الان نره یکی از پرهای ماده رو کنده که از جاش خون اومده من الان باید چه کار کنم که نر دیگه ماده رو اذیت نکنه و برای تغذیه تو این شرایط چه بکنم آیا نر و از ماده جدا بکنم یا نه غذا بهشون چی بدم

فرهادی :

باسلام خدمت دوست گرامی ام آقا مهدی ،

اینکه شما در دوره اول تخم گذاری جوجه ای نداشتید کاملا طبیعی است زیرا جفت بی تجربه هستند و مستی زیاد نر و هزاران علت دیگر می تواند باعث شود که تخمهای سری اول جوجه نشوند اما چند نکته برای شما دوست عزیزم :

1-در مورد کنده شدن پرها ، در درگیری های پرنده ها زیاد نگران نباشید دعواهای زن و شوهری و طبیعی است . اگر خونریزی زیاد بود و خون پرنده بند نیامد روی آن مقداری پودر پنی سیلین یا زرد چوبه بریزید خون پرنده بند بیاید.

2- از سرکشی بی مورد به لانه جدا خودداری کنید این امر در تازه کار ها مرسوم است و اغلب پرنده های جوان به دلیل ناامنی از روی تخم بلند می شوند.

3- از زمان شروع تخم گذاری تا 25 روز کاری به پرنده ها نداشته باشید و بگذارید به حال خودشان باشند شاید آن گونه که شما فکر می کنید تخمها خراب نشده باشد .

4- در یک فرصت مناسب بدون ایجاد استرس ، تخمهای پرنده ها را کندلینگ کنید و ببینید که نطفه دارند یا نه این امر برای دوره های بعدی مهم است که بدانید تخم پرنده هایتان نطفه دار است . اگر نطفه دار است بگذارید در لانه بمانند اما با یک ماژیک کم رنگ نشانه گذاری کنید تا 25 روز بگذرد بعد اگر خراب شده بودند بردارید و دور بریزید و منتظر دوره بعدی تخم گذاری باشید و در این مدت پرنده ها را تقویت کنید .

5- قبل از تخم گذاری پرنده ها را تقویت کنید و دادن جوانه گندم و سفیده تخم مرغ و ... خوب است ولی در زمان خوابیدن روی تخم ، به پرنده غذای تقویتی ندهید زیرا باعث مستی بی موقع پرنده شده و این امر مانع از خوابیدن روی تخم ها و یا جفت گیری زود هنگام می شود

6- و آخرین احتمال اینکه ممکن است پرنده شما خوش ذات نباشد ، برخی از پرنده ها ذاتا پدرو مادر خوبی هستند و برخی نیز نه مانند انسانها پس زیاد نگران این امر نباشید .

 

 

 



مینا
ساعت1:23---1 بهمن 1393

سلام و خسته نباشید
عروس هلندی من که یه ماده است . گاهی متوجه میشم مدفوع خودشو رو میخوره و یا میره سراغ نمک دون و چند تا دانه نمک میخوره و یا نوک مداد . لطفا دلیل اینکار روش را بفرمائید.
با تشکر - مینا

فرهادی 

سلام مینا خانم ،

خوردن مدفوع یا هر چیزی که در کف قفس یا روی زمین در اختیار طوطی سانان باشد امری طبیعی و از خصوصیات ذاتی این پرنده است و اتفاقا باعث مسمومیت های شدید و عفونت های روده ای برای پرنده می گردد برای جلوگیری از این امر باید کف قفس طوطی سانان حالت توری داشته باشد یا کفی نداشته باشد که پرنده نتواند  فضله ، (مدفوع) خود یا باقیمانده غذاهای آلوده کف قفس را بخورد برای این منظور تاپیک قفس مناسب برای عروس هلندی رابخوانید .

از سوی دیگر برای جلوگیری از عادت کردن پرنده به خوردن فضله اش همواره مقداری شن شسته شده تهیه شده از کف رودخانه را در اختیار پرنده قرار دهید این شن برای هضم غذای پرنده ضروری است در این مورد تاپیک تغذیه عروس هلندی را مطالعه نمایید 

ممنون از حضورتان دراین سایت با تشکر 

فرهادی 



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: