جفت گیری عروس هلندی ( قسمت دوم ، اقدامات مقطع زمانی جفت گیری)

 

 

 

سلام دوستان گرامی ام

در مورد جفت گیری عروس هلندی بخشی از اقدامات مربوط به مقطع زمانی جفت گیری است که آنها را به این شرح خدمت شما تقدیم می کنم :

قسمت دوم ، اقدامات مقطع زمانی جفت گیری :

پس از مدتی که پرنده ها را به یکی از  روش های جفت انداختن ( انتخابی ، دورآشنایی ، بلند مدت ) پیش یکدیگر انداختیم ، باید منتظر رفتار های خاص جفت گیری باشیم پس برای این مرحله باید یک سری اقدامات انجام داد :

1- در روش بلند مدت و دورآشنایی ، پرنده ماده را به قفس نر بفرستید پس قفس نر باید در جایی باشد که قرار است بصورت دائمی قفس آن ها در آنجا قرار گیرد ، تسلط در این روش با نر است که ماده معمولا مقاومت کمتری از خود نشان می دهد .

2-پس از جفت زدن ، احتمالا درگیری های جزئی را مشاهده می نمایید نیازی به جدا کردن نیست ، دعوای اول زندگی است ، اگر به زد و خورد خونین نکشید جدایشان نکنید و اصلا دست به قفس نزنید بگذارید به حال خود باشند .

3- احتمال دارد بلافاصله پس از یک ساعت ، شما جفت گیری آنها را ببینید شاید هم تا یک ماه این مسئله زمان ببرد در هر صورت کاری به کارشان نداشته باشید ، بگذارید موضوع روند عادی خودرا طی کند .

4- کماکان رژیم غذایی تقویتی که در قسمت اول نوشته ام را تا زمان بروز نشانه های تخم گذاری ادامه دهید .

5- از سرکشی مکرر به قفس و نگاه کردن های بی مورد  به درون قفس و پرنده ها خودداری نمایید .

6- لانه یک عامل محرک برای جفت گیری بوده ولی بهتر است ، تازمانی که نشانه های جفت گیری را ندیده اید لانه را کنار قفس نصب نکنید .

7- جفت گیری علائمی دارد که نشانه های بارز آن ( کنار هم ایستادن پرنده ها روی میله ، درخواست خاراندن سر توسط نر و انجام این درخواست توسط ماده ، خود جفت گیری ، بی توجهی به صاحب خود در مورد پرندگان اهلی ، کنار هم غذا خوردن و... ).

8- ممکن است مرحله اول جفت گیری که شما می بینید یک جفت گیری ناقص باشد ، مثلا پرنده نر یک پایش روی میله باشد و نتواند تعادل خود را روی پرنده  ماده حفظ کند ، یا روی ماده برود ولی نتواند دمش را به زیر دم پرنده ماده برساند و... ، این موارد عادی بوده و دلیلش بی تجربگی پرنده است عجله نکنید یاد خواهد گرفت و به مرور زمان این روند را کامل می نماید .

9- اکثر افراد تازه کار با مشاهده اولین جفت گیری بلافاصله با دوربین و موبایل شروع به فیلمبرداری از موضوع می کنند و... این کار اشتباه است برای پرنده ناامنی ایجاد نکنید بگذارید به حال خودشان باشند .

10-رفتار های مستی پرنده در این شرایط به اوج خود می رسد و برخی از این رفتار ها دیدنی و زیباست :

 مستی ماده :

 در زمان جفتگیری و آمیزش پرنده ماده سینه خود را به روی چوب می چسباند و سر را پایین آورده و دم را تا حدی بسمت بالا می آورد در این هنگام بدن پرنده شکل منحنی به خود میگیرد به این عمل ماده تاتی دادن میگویند.

  مستی نر :

 پرنده نر سر خود را بالا و پایین آورده و آوازی بلبلی سر می دهد و در صورت بودن  با یک ماده در قفس ، از روی یک چوب به چوب دیگر می پرد و یا کف قفس پرش های کوتاه انجام می دهد و یا بالهای خود را از سینه اندکی باز کرده و سینه را جلو می دهد و فیگورهای خاصی می گیرد یا حرکات موزونی انجام می دهد یا با نوک خود روی چوب یا ظرف غذا یا دیواره لانه و ... ضرب می گیرد که نشان از مستی اش دارد .

11- صبر کلیدی ترین و مهم ترین عنصر برای پرورش و نگهداری پرندگان خانگی است پس صبور باشید و با دخالت بیجا در امور طبیعی پرنده و گرفتن راهنمایی های غلط و نابجا و ... از اطرافیانی که قیافه دانشمندان را بخود گرفته و اظهار نظر نموده و شما را دلواپس می کنند ، روند طبیعی کار را خراب نکنید .

فعلا موضوع دیگری در این زمنیه در خاطرم نیست بعدا این مطلب را ویرایش وشاید کاملتر نمودم  .

عزیز و پیروز باشید

فرهادی 27-7-93

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

حسین نظم ده
ساعت18:21---20 مرداد 1394

سلام من یه نر لوتینیو آماده دوساله داشتم رفتم یه ماده دو ساله گرفتم رنگش خاکستریه الان پیش هم هستند دعوا میکنند من شک دارم عروسی که گرفتم نر باشه میشه راهنمایی کنید

فرهادی : 

 سلام دوست عزیز عکسش رو برای من به ایمیل سایت بفرست تا ببینم یا اگر واتس آپ یا تلگرام داری با اینها هم عکس رو بفرستی خوبه 



ندا 
ساعت0:30---13 مرداد 1394

سلام خسه نباشین من دوتا عروس حدوده دوماهه دارم دقیق نمیدونم نرن یا ماده به هیچ وحه هم رام نشدن البته ازادن تو خونه چجور باید بفهمم جفتن؟؟

فرهادی : 

سلام آبجی بزرگوار ، 

پرنده دو ماهه مخصوصا اگر سفید باشد تشخیص جنسیتش بسیار سخت است ، بعد هم پرنده های دو ماهه که جفت نیستند ، اگر منظور شما نر و ماده بودن پرنده ها است خدمتتان عرض کنم دو تا سه ماه دیگر صبر کنید هر کدام نر باشند شروع به خواندن می کند و دیگری اگر ماده باشد آواز نمی خواند برای اطلاعات بیشتر این تاپیک را مطالعه کنید ( تعیین جنسیت عروس هلندی )  



وحید
ساعت23:35---10 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی
طبق گفته شما دیگه ب عروس ها سرکشی نکردم و خوشبختانه هردو عروس نوبتی رو تخم میخابن و گاهی هم پیش میاد ک هردو با هم روی تخم میخابن.و دلیل اینکه گاهی ک نر بیرون بود ماده هم بیرون میومد رو هم کشف کردم و اونم تاریک شدن هوا بود الا 4روزه ک ب محض تاریکی هوا لامپ اتاق رو روشن میکنم و این کار جواب داد و عروس لونه رو ترک نمیکنه.فقط بگم ک دوتا تخم بیشتر نذاشته و الان یک هفته از اولین تخمی ک گذاشته میگذره.راستی اون سری هم ک گفتم ب لونه سر زدم پرنده ها منو ندیدن و تو تاریکی بایک چراغ قوه لونه رو چک کردم تا پرنده ها متوجه نشم.بازم اگر من اشنباهی کردم شرمندم.بازم ممنون از راهنماییاتون.

فرهادی :

 سلام آقا وحید ، شما بزرگواری ، من هم اگر مطلبی می نویسم انتظار دارم شما با یک لونه پر از جوجه خوشحال باشی اما سرکشی زیاد پرنده رو از لانه فراری می دهد ، شب ها شبخواب روشن کنی بهتر است زیرا ساعت خواب پرنده به هم نمی ریزد .



msetayesh
ساعت16:34---9 مرداد 1394

سلام وعرض ادب
میخواستم بدونم چوب درخت البالومناسب نشیمنگاه وساختن درخت خزیدن واسه عروس ها هست یاخیر...

 فرهادی :

سلام دوست گرامی ام ، 

من شخصا در مورد چوب آلبالو تجربه ای ندارم ، ولی در کل چوب آلبالو خاصیت سفت کنندگی مدفوع و ایجاد یبوست دارد ، از آنجایی که پرنده همواره مقداری از چوب زیر پایش را می خورد ، این نکته مدنظرت باشد اگر دیدی پرنده یبوست داشت علت موضوع خوردن از چوب آلبالو است ، ولی در کل فکر نکنم اشکالی ایجاد کند اگر به مشکل برخوردی به من هم بگو تا نتیجه کار را بدانم .



وحید
ساعت1:24---9 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی
عرضم بحضورتون امشب وقتی اومدم خونه دیدم هردوتا عروس بیرون از لونه هستن و این باعث شد ک فکر کنم ک ماده تخم نذاشته و همین باعث شد برم سراغ لونه درو ک باز کروم نگاه اول چیری ندیدم بعد ک خوب توجه کردم دیدم یدونه تخم گذاشته و زیر پوشال هست یکم با دست پوشال رو کنار زدم ک سر کله تخم دوم هم پیدا شد.دوست عزیر اینکه تخمها رو زیر پوشال پنهان کردن مشکلی نداره و چ دلیلی باعث شده ک ماده از لونش بیاد بیرون.الان ک تخم گذاشته چی بهشون بدم بخورن و در ضمن بعد چند روز برم سراغ تخمها و از نطفخ دار بودنشون مطمئن بشم و ایا این کار ضروری هست.و دقیقا چند روز طوا میکشه ک تخم تبدیل ب جوجه بشه

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

1- پرنده زمانی تخم های خود را پنهان می کند که احساس خطر کرده و امنیت کافی برای خوابیدن روی تخم نداشته باشد وقتی چنین حالتی پیش بیاید تخم ها بین 10 تا 15 روز می توانند سالم بمانند بعد از آن خراب می شوند البته در این مدت پرنده به آنها سرکشی نموده و ممکن است که تصمیم بگیرد روی تخمها بخوابد ، اگر جفت دیگری روی تخم دارید این تخم ها را زیر پای آنها بگذارید و زیر پای این جفت تخم هرز بگذارید تا از خراب شدن این تخم ها جلوگیری کنید ، البته همان طور که گفتم احتمال اینکه خودش نیز روی آنها بخوابد و جوجه ها را درآورد زیاد است .

2- در سوال قبلی اتان نیز گفتم لطف کنید سراغ لانه نروید ظاهرا تمایلی به انجام نصایح بنده ندارید ، پرنده احساس نا امنی کند از لانه بیرون می آید .

3- تاپیک اقدامات مقطع زمانی تخم گذاری  قسمت چهارم ، را با دقت بخوانید و اجرا کنید ،

4- غذاهای گرم را از رژیم غذایی پرنده حذف کنید زیرا باعث مستی پرنده ها خواهد شد ارزن سه پیمانه کتان یک پیمانه ، غذای عادی پرنده باشد سیب ، کدو ، بلال ، نان سنگک .

5- نیازی نیست نطفه دار بودن تخم ها را چک کنید .

6- بین 17 تا 21 روز از آخرین تخم گذاری جوجه ها باید در بیایند .

در آخر اگر تخم ها جوجه نشد مشکل از سرکشی بی مورد و ایجاد ناامنی برای پرنده هایتان است 



ehsan
ساعت20:37---5 مرداد 1394

سلام من یک عروس نر اهلی و سخنگو دارم یه ماهی بود ک رو سر من مینشست و دمشو عین جفتگیری کردن تکون میداد من هم سه روزه رفتم واسش جفت خریدم ولی جفت گیری ک اصلا ندیدم بکنن درضمن توروز اکثرموقع ها میاد پیش خودمون وکاری ب جفتش نداره اما بعضی وقتاهم میره پیشش میخاستم ببینم میشه امیدوار بود ب جفت خوردنشون؟ چون ماده خیلی ب نر وابسته شده و ازکنارش ک دورمیشه خیلی جیغ میزنه و همش بانگاه دنبالش میکنه

فرهادی :

سلام دوست من ،

هدف از نگهداری عروس هلندی را در اینجا را مطالعه کن .

اگر واقعا قصد جفت زدن داری دیگر پرنده ها را از قفس بیرون نیاور و با آنها بازی نکن ، بگذار خوی وحشی بودن و غریزه اصلی  پرنده باز گرددد ، در غیر این صورت با خیال راحت  یک نر وحشی برای ماده ات تهیه کن و آن نر را هم برای دستی بودن نگهدار .



msetayesh
ساعت1:14---22 تير 1394

سلام.میخواستم ببینم واسه عروس هلندی مولدبه دلیل فقدان نورخورشید ازلامپ خاصی بایداستفاده بشه..ممنونم

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، فقط لامپ کم مصرف نباشد ، از لامپ معمولی و لامپ مهتابی استفاده کنید .



msetayesh
ساعت16:22---20 تير 1394

عرض سلام وخسته نباشید...عروسهای من که قبلا ازتون راهنمایی خواسته بودم الان به مرحله جفتگیری رسیدن...ازحالا به بعد راهنماییم کنیدبابت همه مسایلشون لطفا...درضمن میخواستم بدونم احتیاج به لامپ یووی واسشون هست یانه؟

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، منظور شما از لامپ یو وی را نمی دانم چیست ( صداقت ) اما اگر برای پرنده از لامپ دارای اشعه مادون قرمز زمان بیماری استفاده کنید خوب است که این امر ربطی به جفت گیری ندارد ، در مورد شب ها هم وجود یک شبخواب بسیار خوب است و نقش نور ماه را در اتاق بازی می کند که پرنده احساس امنیت بیشتری می کند و این در خوابیدن روی تخم تأثیر مثبتی دارد . من شش قسمت درمورد جفت گیری عروس هلندی نوشته ام بصورت دقیق بخوانید و عمل کنید .



وحید
ساعت1:43---2 تير 1394

سلام.من10روزه ک یک جفت عروس خریدم نر توسی ماده لوتینو.زمانی ک میخاستم بخرم فروشنده گفت جفتن چندبارهم جفتگیری کردن از زمانی ک اوردم دوروز اول جفت گیری نکردن ولی روزهای بعد 1الی 2بار دیدم ک جفتگیری کنن الان 3روزه که لونه واسش گذاشتم ولی تا حالا نرفتن داخل.در ضمن جسه ماده کوچیکه و پرریزی داره.لطفا راهنمایی کنید ک چکار کنم چی بهشون بدم بخورم چکار کنم ک واسشون بهتر باشه.راستی یدونه جوجه50روزه هم دارم ک عروس نر خیلی لخاطرش صدا میکنه.ممنون از سایتتون .

فرهادی :

سلام دوست من ،

1-طبق معمول همیشه ، صرف جفتگیری به معنی جفت بودن نیست ، برخی مواقع پدر جوجه ، با جوجه جفت گیری می کند و ....

2-حداقل بیست روز صبر کن اگر تخم گذاشتند که فروشنده راست گفته و بحمدا... مشکلی نیست ، اگر تخم نگذاشتند بیست روز پرنده ها را جدا کن و تقویت کن بعد مجدد پیش هم بینداز تا 15 روز پیش هم باشند اگر بعد از آن تخم نگذاشتند می توانی یکبار دیگر این دوره را ادامه دهی ولی حداقل متوجه می شوی فروشنده به شما دروغ گفته است .

3- برای سوالاتت تاپیک اقدامات قبل از جفت گیری را مطالعه کن بصورت کامل موارد و نکات لازم را نوشته ام .

4- جوجه را هم از این دو جدا کن و در قفس دیگری نگهدار اگر پیش هم نباشند به مراتب بهتر است صدای هم را نشنوند .



mohammad
ساعت12:16---23 خرداد 1394

سلام من واقعن نمیدونم الان چی کار کنم
سه روزه برا نرم ماده گرفتم
روز اول سه بار جفت گیری کردن
روز دوم خیلی عحیب بود ۱۲بار حتی شب
امروزهم به گفته خودتون از ساعت ۹ به بعد
الان جفت گیری کردن
یه سوال دیگه چون دوره اولشونه احتما جوجه دهی هست یه نه؟؟

فرهادی :

 سلام مشکلی نیست لونه برای پرنده ها بگذار تقویت کن، زیاد سرکشی نکن ، و اگر شرایط مناسب باشد احتمال جوجه گیری در مرحله اول حداقل 50 در صد است 



mohammad
ساعت23:19---21 خرداد 1394

سلام من یه نر حدودا۲ ساله دارم چند روز پیش یه ماده۱ ساله براش گرفتم دیگه جداشون نکردم همون موقع خرید باهم انداختم دیروز ۳ دفعه جلو خودم جفت گیری کامل کردن میخواستم بگم الان لونه بزارم تخم میزارن؟؟

فزهادی :

سلام دوست من ، بله لونه رو حتما بگذار و کاری باهاشون نداشته باش 



msetayesh
ساعت13:10---18 خرداد 1394

باعرض سلام...
من حدودیک هفته میشه که یک جفت عروس طوسی گرفتم که به گفته فروشنده مولدن ویک سری هم جوجه دادن.اما توی این چندروزمیبینم که هرچقدرماده بطرف نرمیاد نره اونومیزنه ودورش میکنه ازخودش.اماتازگی به مرحله ای رسیدن که سرهمدیگه رومیخوارونن میخواستم ببینم به مرورزمان باهم جورمیشن ومشکل حل میشه واینکه این رفتارشون بعلت جابجایی میتونه باشه یابایدنرم روعوض کنم؟ ممنون ازشما

فرهادی : 

با سلام خدمت شما ، اگر به گفته فروشنده اطمینان دارید ، نیازی به تعویض نر نیست ، مدتی صبر کنید ، پرنده ها را تقویت کنید و برایشان لانه بگذارید اگر تا یک ماه جفت نشدند ، آن وقت به گزینه های دیگر فکر کنید .



رویا
ساعت19:46---5 خرداد 1394

با عرض سلام وتشکر
عروس ماده ما نر رو نوازش میکنه ولی پرنده نر ماده رو نوازش نمیکنه و همچنین جفت گیری هم نمیکنه.
یه سال میشه این نر رو گرفتم و تویه یه قفس هستند.نر ماده رو قبول نکرده?یا ممکنه عقیم باشه?

فرهادی : 

سلام رویاخانم 

چیزی بنام عقیم بودن در پرنده 5 درصده ، شما تمامی شرایط لازم برای جفت شدن رو مثل تاپیک اقدامات قبل از جفت گیری فراهم کن مطمین باش جفت می شوند ، اگر اینکار ها رو انجام دادی و نتیجه نگرفتی ، چند عکس از پرنده هات ، لونه ، دونه ، ظروف آب و غذا و،،،، خود پرنده از روبرو برای من بفرست ببینم مشکل چیه ؟..؟ ممنون از حضورت در این سایت 



صبور
ساعت9:48---26 ارديبهشت 1394

با سلام من یه عروس نر داشتم حدود یکسال پیش گرفتم الان یک ماه پیش یک ماده خریدم الان هی ماده میره طرف نر نر از اون فرار میکنه وبا نوکش میزنه نمیدونم چیکار کنم با تشکر از راهنماییتون

فرهادی : 

سلام دوست گرامی 

تقویتشون کن ، و کاری به دعواهای زن و شوهری اونها نداشته باش ، بگذار به حال خودشون باشند با اولین  جفت گیری براشون لونه بگذار ، درگیریهای اول کار عادیه فقط تقویت و آرامش برای پرنده ها و صبر و حوصله برای شما ضروری است تاپیک تقویت رو در بخش تغذیه بخون و عمل کن . 



محسن
ساعت19:22---13 ارديبهشت 1394

سلام آقای فرهادی خسته نباشید .
عروسای من چند روز پیش جفت گیری کردند و من لونه واسشون گداشتم . چند روز اول نر میرفت تو لونه وسرکشی میکرد و بعد ماده میرفت و فورا نر بیرونش میکرد که این حالت طبیعی داره . منتهی الان دو سه روزه که نرم آواز نمیخونه و از شب گدشته دوتایی رفتن تو لونه و تا ظهر هم بیرون نیومدن این یک مورد و مورد بعدی هم اینه که عروس نرم از دو روز پیش یه حالت بیحالی و کمی هم چرت میزنه البته نه زیاد مدفوعش هم حالت نرمال داره و مورد بعدی هم که خواستم عرض کنم من شک دارم که اصلا جفتگیری صحیح و کامل انجام شده باشه چرا که ماده من به گفته فروشنده یکسال و نیمه و نرم هم حدود یکساله هستش تقریبا از اولین جفتگیری که میگذره پنج شیش روز هستش به نظر شما چیکار کنم ؟ هنوز هم صبر کنم ؟ من میخواستم جداشون کنم منتهی ماده ام مست مسته و دلم نیومد . ممنون اگه جواب بدید .

فرهادی:

سلام آقا محسن

ظاهرا همه چیز عادی و خوبه و احتمالا ظرف دو تا سه روز آینده تخم می گذارند ، فعلا جدا نکن ، کاری به کارشون نداشته باش ، 5 روز دیگه یک سر به لونه بزن ببین تخم گذاشته یانه ، از سرکشی بی دلیل به لانه اونها خودداری کن تاپیک ادقمات زمان جفت گیری رو با دقت بخون و عمل بکن 



N.R
ساعت2:15---12 ارديبهشت 1394

راهنمایی کنید لطفا من میخوام باهام جورشه

فرهادی :

با سلام ، پاسخ شما در سوال قبلی  داده شد .



N.R
ساعت2:11---12 ارديبهشت 1394

سلام من ی ماه ی عروس نرگرفتم ولی اصن باهام جورنمیشه دستمومیبرم جلو نوک میگیره یامیترسه فرارمیکنهومیلرزه اصلامیوهو..نمیخورهو از دستم نمیگیره ولی اون حالتای مستیی ک گفتینو همشو داره ،

فرهادی :

سلام دوست گرامی ام N R  T ،

اگر پرنده شما نر و مست باشد بهتر است از خیر رام شدن این پرنده بگذرید و به فکر تهیه جفت مناسبی برای وی باشید تا لذت جوجه کشی از این پرنده را احساس نمایید که در ادامه با کمی صبر می توانید جوجه های این پرنده را به راحت ترین وجه ممکن ، رام و دستی نمایید ، رام نمودن پرنده های بالغ و مست بسیار سخت و زمان بر بوده و مستمر نیست و مشکلاتی دارد که شرح آن زیاد مطلوب نیست مانند خود ارضایی پرنده و....

من به عنوان یک فرد که در این زمینه تجربه ای ناچیز دارم به شما جدا توصیه می کنم چنین پرنده ای را جفت بزنید و جوجه هایش را رام و دستی نمایید ، این پرنده دراین حالت آنگونه که شما می خواهید رام نخواهد شد .

شما هر میوه یا غذایی که می خواهید به این پرنده بدهید در داخل قفس بگذارید و کاری به این نداشته باشید که می خورد یا نه ، به مرور بر اثر کنجکاوی به آن نوک زده و خواهد خورد ، در این میانه اگر غذای اصلی پرنده را هم از داخل قفس بردارید البته فقط به مدت سه الی چهار ساعت نه بیشتر ، تا پرنده مقداری گرسنگی بکشد و ناچارا غذای مورد نظر شما را امتحان خواهد کرد و در ادامه به آن عادت می کند .



جواد اسکندری
ساعت22:32---27 فروردين 1394

سلام
من یه جفت عروس لوطینو دارم که کف قفس تخم کرد دوتا من براشون لونه گزاشتم ولی تا دوسه روز نرفتن تو لونه و دیگه تخم هم نکردن من تخمهارو گزاشتم تولونه که برن رفتن ولی اکثرن بیرون بودن تخمها الان چهار ده روزه کردن.حالا تخم هارو برداشتم.اینها دوباره تخم میکنن برای جوجه یا نرشو عوض کنم.

راستی همه نشانه های بالا رو داشتن.ولی ویتامین ad3e ندادم بهشون اما هفت تخم و کف دریا و سفیده تخم مرغ رو میدم.ممنون میشم منو زود راهنمایی کنین.

فرهادی :

سلام آقا جواد بزرگوار ،

اینکه فرمودی جفت هستن  و تخم گذاشته اندآیا قبلا جفت بوده اند یا جفت گیری آنها را دیده اید ؟ این سوال مهمی است ، اگر جفت گیری کرده باشند و تخم گذاشته اند از هم جدا نکنید حداکثر یک ماه تقویتشان کنید مجدد جفت شده و تخم گذاری می کنند ، دادن ویتامین آد3 و کف دریا و.... برای بهتر نتیجه گرفتن در جفت زدن و جوجه گیری الزامی است .



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: