جفت گیری عروس هلندی ( قسمت سوم ، اقدامات پس از جفت گیری)

 

 

 

سلام دوستان گرامی ام

در قسمت سوم اقدامات جفت گیری ، وارد مرحله ای شده اید که از جفت شدن پرنده مطمئن هستید و حالا باید منتظر تخم گذاری پرنده ماده باشیم .

  •  در اولین قدم پس از اطمینان از جفت گیری که معمولا با دیدن صحنه جفت گیری پرنده ها محرز می شود ، لانه را کنار قفس نصب نمایید .
  •  شرایط لازم برای لانه پرنده را فراهم کنید تاپیک لانه مناسب برای عروس هلندی  و انواع لانه عروس هلندی  را مطالعه نمایید .
  • معمولا ابتدا پرنده نر وارد لانه شده و تا دو سه روز داخل لانه تردد مکرر دارد و گاهی پرنده ماده قصد وارد شدن به لانه را دارد ولی پرنده نر اجازه نمی دهد ( دراین مرحله پرنده نر قصد دارد که به پرنده ماده بفهماند لانه برای تخم گذاری اش مناسب و امن است ) .
  • پس از دو سه روز تردد های پرنده ماده نیز به لانه شروع شده و ماندن های طولانی مدت پرنده ها ، در لانه پس از آن ، به نحوی که برخی مواقع نگران می شوید چرا از لانه بیرون نمی آیند .
  • پرنده ها پس از خروج از لانه بلافاصله مقداری غذا خورده و مجددا به لانه باز می گردند ، در این فرصت معمولا پرنده ماده مدفوع نموده و مدفوع بسیار بزرگ تر از حد طبیعی و بسیار بد بو است ، گاهی به علت مدت طولانی دفع نکردن پرنده ماده ، این مدفوع با شدت و بصورت پاشیدن از مخرجش خارج می گردد ، نگران نباشید طبیعی است.
  • دراین حالت پرنده ها حالت تهاجمی محسوسی به خود گرفته و حتی پرندگان اهلی با مشاهده نزدیک شدن انسان ها ، یا دست زدن به لانه و قفس ، خود را باد کرده و به جلو می پرنده و صدای فیففففف ... مانندی در می آورند .
  • از دست زدن به لانه و سرکشی مکرر بصورت جدی خودداری نمایید مخصوصا اگر مرحله اول جفت گیری و تخم گذاری پرنده ها باشد ، این امر می تواند باعث شود که پرنده با احساس نبود امنیت در خانه شما ، هرگز روند تخم گذاری و خوابیدن روی تخم و بزرگ کردن جوجه را کامل ننماید و این امر برای خود شما در بلند مدت ناراحت کننده خواهد بود .
  • از دادن دارو های تقویتی دراین مرحله خودداری نمایید و بهتر است جوانه گندم را تا پایان دوره جوجه گوشتی ( زمان کامل شدن پرهای جوجه ها ) از رژیم غذایی پرنده حذف نمایید .
  •  با بروز اولین نشانه های تخم گذاری که باد کردن کمر ماده ، کسلی و کم تحرکی و گذاشتن مدفوع بزرگ ، نفس نفس زدن ، تردد مکرر به لانه و ماندن طولانی در لانه مهمترین نشانه های آن است دادن قطره آد 3 ای را متوقف نمایید .
  • قبل از تخم گذاری ، دادن مقداری کاهو یا تخم منداب یا کلزا ، برای وضع حمل یا تخم گذاری راحت تر پرنده بسیار خوب و موثر است .
  • دادن تخم مرغ به فاصله سه روز یک بار ، کف دریا  بصورت دائمی ، یا محلول کلسیم برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن پرنده ماده ، برای تولید تخم ، بسیار ضروری است .
  • ایجاد فضای امن و آرام ، برای پرنده ها تا پایان دوره بزرگ کردن جوجه ها بسیار لازم و ضروری است .
  • ثابت بودن دمای محل نگهداری پرنده حدود 28 الی 29 درجه ، نیز امری ضروری است .

موفق باشید دوستان من

فرهادی 1-8-93


نظرات شما عزیزان:

سعید 
ساعت15:05---8 آبان 1394

سلام خسته نباشيد من يه ماده عروس لوتينو دارم ميخاستم ببينم براي خودش تنها ميتونم لونه بزارم چون خوابش خيلي نا منظمه ميخام بره اونجا بخوابه ممنون ميشم اگه جواب بديد   

فرهادی : 

سلام دوست گرامی، 

اینکار رو نکن پرنده بره بخوابه احتمال داره ، تخم بگذاره و دیگه سخت جفت می خوره ، بهتر اینه که یک جفت براش بخری بعد لونه بگذار 



یاسر
ساعت3:21---1 آبان 1394

سلام خسته نباشید من یک جفت لوتینو دارم ولی چون سر کار میرم زیاد نمیبینمشون ولی تو لونه زیاد میرن. میخواستم بدونم از کجا بفهمم جفتگیری کردن و یک سوال دیگه ؛من دیدم ازشون پر افتاده ایا این نشون میده که رفتن تو پریز و دیگه تخم نمیکنن؟ 

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، 

داخل لانه رفتن پرنده ها نشانه خوبی است از جفت شدن و ... ولی هنوز اول کار است پرنده ها را تقویت کن و با دقت مطالب نوشته شده داخل تاپیک های جفت گیری را بخوان و اجرا کن ، تا نتیجه بگیری ، در مورد دوم هم پاسخ منفی است مشکلی ندارد .



آرش
ساعت13:16---16 شهريور 1394

سلام وقتتون بخیر دوست عزیز
من یه جفت عروس هلندی لوتینو دارم ،خیلی زود به زود تخم میزارن ولی نمیدونم چرا هربار 4 یا 5 تا تخم میزارن ولی فقط 1 دونه ش جوجه میشه ؟
فعلاً نر و ماده رو ازهم جدا کردم و گفتن باید بهش ویتامین بدی ،این حقیقت داره؟
چ غذاهایی باید بهش بدم برای تقویت نطفه نر؟  

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ، 

اینکه نوشته اید فقط یک تخم بارور می شود جای بررسی است آیا بقیه تخم ها نطفه ندارند ؟؟؟؟ اگر چنین است باید به پرنده نر داروی آد3 ای بدهی و بصورت کلی نر ضعیف است ولی اگر بقیه هم نطفه دارند و جوجه نمی شوند احتمال می دهم کف لانه را باید بیشتر گود کنی که شب موقع خواب پرنده روی تخم ، تخمها از زیر پای پرنده کنار نروند ، گرم بمانند و جوجه شوند این دو تا احتمال را بررسی کن و هر کدام بود راه حل مورد نظر را انجام بده ، در مورد تقویت کلی پرنده ها هم تاپیک تغذیه بخش تقویت را مطالعه و اجرا کن نتیجه می گیری .



hiva
ساعت14:49---14 شهريور 1394

سلام اقای فرهادی.
من ی جفت عروس هلندی دارم . سه ماهی میشه.
جفت خوردن اما ندیدم ک جفت گیری کنن.. دو هفته پیش واسشون لونه گذاشتم.. هر دوشون مستن و عروس نرم خیلی تو لونه میره. حتی چند ساعتی تو روز تو لونست. ماده هم میره توی لونه. نرم وحشی شده. ولس متاسفانه عردس نرم خود ارضایی میکنه و مادم بی حال شده یکم میشینه دمشو میده پایین و سرشم پایین. ی صداهایی از خودش در میاره. اما نر اهمیتی بهش نمیده
چیکارشون کنم...؟؟؟؟؟
تورو خدا کمکم کنین. نگرانم  

فرهادی :

سلام کاک هیوا گیان فرمو لخذمتیم 

اینکه می فرمایید توی لونه می روند و می مانند نشانه خوبی است ، اما اینکه نوشته اید عروس نر خود ارضایی می کند به این دلیل است که پرنده نر شما به احتمال بسیار قوی دستی است و چاره ای در این خصوص نیست پرنده های دستی خب جفت نمی خورند و اذیت می کنند ، به هیچ عنوان از قفس بیرون نیاوریدش تا دربیرون بازی کند ، باید عادت به قفس کند و مجبور شود کنار پرنده ماده باشد اگر توانستید قفس را کوچکتر نمایید مثل قفس قناری ، تاپیک تغذیه بخش تقویت را مطالعه و اجرا کنید این امر ممکن است 6 ماه زمان ببرد ، اگر نمی خواهید این مدت را صبر کنید نر با یک نر وحشی عوض کنید خیلی ها بدنبال پرنده رام هستند .



محمود
ساعت1:29---1 مرداد 1394

سلام اقاي فرهادي وقت بخير
,من خيلي تحقيق كردم يه برنامه غذايي برا جفت مولدم كه جوجه دو و سخ روزه داره بيدا كنم اما موفق نشدم, اكه لطف كنين بكين چي بدم بهشون واسه جوجه ها مقوي باشه و ضرر نداشته باشه
ممنون ميشم راهنمايي كنين ؟ 

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

تاپیک تغذیه قسمت والدین جوجه دار را مطالعه کن .

 



داود
ساعت11:40---31 تير 1394

سلام
عروس های من تخم گذاری کردن ،3تا تخم گذاشتن
ولی عروس ماده از دیروز داخل قفس نمیره و کاملا بی حال شده طوریکه دست تو قفس هم ببری هم تکون نمیخوره در حالیکه تا تخم دوم وارد اتاق میشدی میرفت تو لونه اصلا نمیشد نزدیکش بشی
غذا هایی که براشون میزارم ارزن با تخم کتان مخلوطه
سفیده تخم مرغ رنده شده هم روزی 2وعده
تو آبشونم 3 ماهی میشه سانوستال میریزم
لطفا راهنمایی کنید ماده خیلی بی حاله
نر ولی حالت طبیعی داره روی تخمها خوابیده

فرهادی :

سلام دوست گرامی، 

نگاهی به قسمت مخرج پرنده کن ببین باد داره یا اگر می تونی با دست به پشت پرنده آرام دست بکش ببین تخم رو زیر دستان احساس می کنی اگر تخم رو احساس کردی تا دو روز کاری باهاش نداشته باش محل رو گرم و مر طوب کن تا راحت تر تخم رو بگذاره اگر دیدی بهتر نشد پشتش رو مقداری چرب کن. 

اگر تخم رو احساس نکردی احتمالا پرنده در اثر تخم گذاری ضعیف شده و نیاز به تقویت دارد. 

روزی دو وعده تخم مرغ هم کبد پرنده را از بین می برد هفته ای دو بار کافی است



msetayesh
ساعت19:28---25 تير 1394

سلام جناب فرهادی
میخواستم قفس عروسهاموعوض کنم به نظرتون توی این مرحله که جفتگیری و.... هستن اشکال نداره؟

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، موضوعی که مطرح کردید موضوع مهمی است بنابراین در صدد آن هستم که برای این موضوع یک تاپیک جداگانه بنویسم ، اما بصورت خلاصه خدمت شما عرض کنم این کار در مقطع جفت گیری مناسب نیست و باعث به تأخیر انداختن جفت گیری است و در این زمان این کار را توصیه نمی کنم .



msetayesh
ساعت21:00---24 تير 1394

سلام
عروسهای من ده روزه دارن جفتگیری میکنن ولی ماده خیلی کمترازنرمیره داخل لونه...نره هم که میره همه خاک عره رومیریزه بیرون...دلیلش چیه؟ بازم خاک اره بریزم یالازم نیست؟

فرهادی :

سلام دوست من ، 

این امر که نر بیشتر در لانه می رود تا قبل از تخم گذاری طبیعی است ، و بیرون ریختن خاک اره هم طبیعی است مثلا دارد لانه را برای ماده آماده می کند و این حرکت بیشتر جنبه نمایشی دارد و برای جلب توجه ماده این کار را انجام می دهد ف فعلا نیاز نیست که خاک اره را زیاد کنید ، زمانی که جوجه ها بدنیا آمدند ، آن وقت ضروری است که ارتفاع خاک اره در لانه را حداقل به سه سانتیمتر برسانید ولی حالا بگذارید پرنده ها امنیت داشته باشند و کار خودشان را انجام دهند .



msetayesh
ساعت9:07---21 تير 1394

عرض سلام وخسته نباشید...میخواستم بدونم توی روزازلامپ uv یااصلا ازچه لامپی بایداستفاده کنم واسه عروسهام..ممنون

فرهادی :

سلام ، دوست گرامی 

در طول روز بهترین روشنایی برای پرنده نور طبیعی خورشید است اگر به نور طبیعی دسترسی ندارید می توانید از لامپ معمولی یا مهتابی استفاده نمایید ، لامپ یو وی راهم نمی دانم چیست .



msetayesh
ساعت15:55---20 تير 1394

سلام.من یه جفت عروس طوسی دارم که درمرحله جفتگیری هستن میخواستم درموردهمه چیزشون ازحالا به بهدکمک وراهنماییم کنید.ممنون...

فرهادی :

 سلام دوست گرامی ، آنچه برای شما لازم است را بصورت کامل دراین سایت نوشته ام موارد را بادقت بخوانید و عمل کنید ، اگر باز هم سوالی بود من در خدمتم .



وحید
ساعت13:17---6 تير 1394

اینم عکس پرنده و لونه و نر ک مدام جلو لونه هست و تکون نمیخوره

فرهادی :

سلام دوست من ،

عکسی در پیام شما نیست ، عنداللزوم عکس را در یک آپلودر بگذارید و آدرس آپلودر را ارسال کنید ، سوال هایتان را دقیق تر بپرسید لطفا .



وحید
ساعت6:12---4 تير 1394

سلام دوست عزیز راستی ففس روی زمین هست بنظرتون مشکلی داره یا بهتره تو ارتفاع باشه

فرهادی:

سلام دوست من قفس را روی زمین نگذارید حداقل ارتفاع برای قفس یک متر از کف زمین باید باشد



وحید
ساعت6:08---4 تير 1394

سلام دوست عزیزالان 4 روز میشه ک واسه عروس ها لونه گذاشتم ولی تا الان ندیدم وارد لونه بشن بنظرم لونه کوچیکه و باید عوضش کنم ایا اشکال داره تو این زمان عوضش کنم.در ضمن مجبور شدم جای قفس رو عوض کنم و ببرم تو اتاق ک رفتو امد کمتره مشکلی نداره ک.بازم از راهنماییتون ممنون

فرهادی:

سلام دوست من هر دو موردی که فرمودید تا قبل از زمان تخمگذاری مشکلی ندارد اما در آینده سعی کنید برای پرنده هایتان کمتر ایجاد استرس کنید 



محمد رضا
ساعت15:29---31 خرداد 1394

سلام خدمت جناب فرهادی عزیز
من کلیه تاپیک های مربوطه را مطالعه کردم ولی پاسخ سوالم را نگرفته ام
از اولین جفت گیری عروس هلندی های من ۱۱ روز میگزرد
از رفتن هردو به مدت طولانی ۶ روز ولی خبری از تخم نیست
در این فواصل جفت گیری هم میکنن در ضمن هنگامی که ماده در لانه هست هنگام مشاهده ماده پف کرده و خود را تکان میدهد نشانه تخم گزاری است؟؟ نر ۲/۵ سال و ماده ۱/۵ سال و اولین جفت گیریست

فرهادی:

سلام دوست بزرگوار

شما 15 روز دیگر صبر کن،  اگر تخم نگذاشتند جدا کن و تقویت کن بعد از بیست روز مجدد جفت بزن 

 



وحید
ساعت0:54---29 خرداد 1394

سلام.ایمیل من بدستتون رسید

فرهادی :

سلام دوست من ، ایمیل شما رسید وپاسخ ارسال شد



وحید
ساعت0:44---29 خرداد 1394

سلام.دوست عزیز من جدیدا یک جفت عروس خریدم ک فروشنده گفت جفتن و جند روز اول ندیدم پشتش بره بعد الان دوروزه ک دارن جفت گیری میکنن لطفا راهنمایی کنید ک کی واسشون لونه بزارم و چی غذاهایی و مکمل هایی بهشون بدم .درکل راهنمایی کامل کنید.ممنون از شما.لطفا اگر امکان داره ب شمارم پیام بدید0935--------

فرهادی :

سلام دوست گرامی ،

بعد از دیدن جفت گیری می توانید لانه بگذارید .تاپیک های مرتبط با این موضوع در سایت وجود دارد اینجا و اینجا و اینجا

امکان ارسال پیامک ندارم ،



mohamad
ساعت0:43---29 خرداد 1394

سلام در مورد بلوغ پرنده هام هر دو شون بالا یک سالند و از نظر
بدنی هم درشت هیکلند ایا دلیلی برای عدم تخم گذاری هست؟؟؟

فرهادی :

سلام دوست کم صبر من ،

اگر تا بیست روز از آخرین جفت گیری ، تخم نگذاشتند ، پرنده ها را جدا کنید و تقویت کنید و بعد از 30 روز مجدد پیش هم بیندازید ، تقویت ضروری است .

 



محسن
ساعت15:03---28 خرداد 1394

باسلام و عرض ادب، يك جفت عروس خريدم كه نر وايت فيس هست و ماده مرواريدي، صاحب قبلي ميگفت جوجه گرفته ازشون و فيلمشونم داشت ولي از وقتي من گرفتم نر ماده رو ميزنه بطوري كه كچلش كرده واصلا سمت هم نميرن، دليلش چيه؟ وايا ميتونم ماده رو با يك نر ديگه جفت كنم يا نميشه؟ باتشكر

فرهادی :

سلام دوست گرامی ،

چند نکته :

1- اینکه صاحب قبلی می گفته جفت بوده اند جای بررسی دارد که این امر را قبل از  خرید باید چک می کردید .

2- احتمال دارد پرنده های شما به دلایل مختلف دچار استرس و ناراحتی هستند که می تواند دلایلی از جمله جدا شدن از جوجه ها ، جدا شدن از صاحب قبلی ، نامناسب بودن محل جدید و .... که می توانید قطره آنتی استرس از محصولات شرکت تابرنیل را برای پرنده های خود استفاده کنید بنظرم برای پرنده های شما موثر است .

3- برای اینکه پرنده ماده تان را با نر دیگری جفت بزنید عجله نکنید ابتدا راهکار بنده را امتحان کنید بعد اگر جواب نداد  مشکلی برای جفت زدن این پرنده با نر دیگر وجود ندارد .برای راحت تر انجام شدن این اقدام ، پرنده نر خود را از محیط نگهداری جفت بعدی خارج  کنید .



mohamad
ساعت0:18---27 خرداد 1394

سلام از رفتنشون به لونه سه روز میگزره و دوتایی هم باهم میرن و نر در روزهای ابتدایی اجازه ورود به ماده را میدهد در این بین جفت گیری هم
میکنن ولی دفعاتش کم شده نر من که دستی بوده الان کاملا وحشی شده
زمان رفتن به لونه هم زیاده ولی شب میان بیرون تخم گذاری حتمی هست؟
از ۷ روز تا ۱۵ روز یرای تخم گزاری ۷ روز گذشته است

فرهادی :

سلام آقا محمد ، تمام مواردی اشاره کردید خوب و طبیعی است فقط یک مورد زیاد سراغ پرنده ها نرو ، بگذار به حالخدودشان باشند ، حداقل 50 درصد احتمال تخم گذاری هست ، اگر ماده بالغ باشد و شرایط بدنی آماده ای داشته باشد .



mohamad
ساعت17:27---25 خرداد 1394

سلام دیشب رفتم لونه خریدم نر بلافاصله رفت تو لونه حتی شبم خوابید
ماده هم تک و توک میره تو لونه ایا طبیعیه؟؟
در ضمن جثه ماده نسبت به پنج روز پیش که خریدم سنگین تر شده
و به نظر میرسه یکم کسل شده حتی درست نمیتونه پرواز کنه
ایا علایم تخم گزاریه؟؟
از اولین جفت گیریشونم پنج روز میگذره 

فرهادی :

سلام تمام مواردی که فرمودید طبیعی است ، فقط از سرکشی بیمورد به پرنده ها خودداری کنید تا پرنده روال طبیعی اش را برای جفت گیری و تخم گذاری طی کند .

 

 

 



محمد 
ساعت21:56---20 خرداد 1394

با سلام و خسته نباشید خدمت شما
بنده یک جفت عروس مولد دارم با سابقه جوجه دهی متاسفانه وقتی جوجه هایشان را از لانه برداشتم و قفس عروسها رو عوض کردم بعد از گذشت یک روز عروس نر عروس ماده ام رو خیلی میزند البته این را هم اضافه کنم که عروس ماده پاسخ عروس نر را نمیدهد و وقتی که عروس نر میخواهد جفت گیری کند عروس ماده نمیگذارد و عروس نر مجبور میشود پشت سر عروس ماده را بکند
چند شب پیش هم با شما تماس گرفتید فرمودید که بهتر است قفس را در ارتفاع بگذارم این کار را کردم بهتر شد ولی جواب نداد و همچنان دعوا دارند

فرهادی : 

رژیم غذایی پرنده را به رژیم خنک و معتدل تغییر دهید بسیار موثر است .

 



مهدی
ساعت17:02---8 خرداد 1394

سلام به اقای فرهادی و همه ی دوستان

من عروسام جفت خوردن الانم نره داره لونه گرمی میکنه تا ماده بره تخم کنه ولی کف لونشون چیزی نریختم میخواستم ببینم ایرادی نداره؟

ممنون میشم خیلی سریع جوابمو بدین تادیر نشده خیلی ممنون از لطفتتون.شمارمم اینه    ..... اگر ایراد نداره اس کنین جوابو ک درستش کنم

فرهادی:

سلام حتما پوشال برای لانه بگیر 



محسن
ساعت4:42---24 ارديبهشت 1394

با عرض سلام مجدد خدمت آقای فرهادی.
جناب فرهادی عروس های من حدود بیست و پنج روز پیش شروع به جفتگیری کردند( از اولین مشاهده )
منتهی تا به الان تخم نذاشتن بنظر شما بازم امیدوار باشم یا اینکه لونه رو بردارم. ممنون 

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ام آقا محسن ظاهرا چندمین باری است که برای جفت گیری پرنده هایتان سوال می نویسید و مشکل حل نشده است چند عکس از قفس ، لونه ، دانه های پرنده ، خود پرنده ها از نزدیک ، ظروف آب و غذا خوری و محل قفس بگیرید و برایم با واتس آپ یا وایبر بفرستید تا ببینم مشکل اصلی چیست ؟ پس از ارسال عکسها تلفنی تماس بگیرید .

ممنون از حضورتان در این سایت .

 



محسن
ساعت0:45---18 ارديبهشت 1394

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای فرهادی و تشکر ویژه بابت راه اندازی این سایت خوب.
سوالم اینه که جفت های من چند روز پیش جفتگیری کردند و الان من منتظر گذاشتن تخم هستم. گویا در شکم عروس ماده م تخم ها شروع به تشکیل شدن هستند منتهی بعلت لاغر بودن عروس تشخیصش سخته یه مقدار پشت کمر عروس ماده م حالت باد کرده پیدا کرده ولی اصلا کسل نیست سوال اولم اینه که الان دو روزه که عروس ماده م شروع بخوردن مدفوع کف قفس کرده با اینکه من در دو جای قفس کف دریا گذاشتم و داخل آبشون هم روزی دو میلی سی سی کلسیم که برنگ صورتی هستش میچکونم و مقداری شن ریز هم گذاشتم ولی اصلا از شن استفاده نمیکنه سوال دوم اینه که آیا عروس هام بازم بایستی جفتگیری کنند تا زمان تخمگذاری ؟ یا همون چند باری که انجام دادند کافیه ؟ چند روزه که دیگه جفتگیری نمیکنند و در ضمن عروس نرم هم مدفوعش به رنگ زرد دراومده و منم ویتامین آ د۳ ی رو حذف کردم آیا کبدش چرب شده ؟ درمانش چیه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

فرهادی : 

سلام آقا محسن 

خوردن مدفوع در طوطی سانان یک عادت بد هست و شما اگر از قفس مخصوص طوطی ها استفاده کنید این مشکل را نخواهید داشت کف قفس طوطی سانان مشبک بوده و پرنده دسترسی به فضله خود و آشغالهای کف قفس ندارد .

اگر پرنده های شما بالغ باشند با یک بار جفت گیری کامل هم تخم نطفه دار خواهند گذاشت 

لطفا بیشتر از غذاهای متنوع برای تامین نیازهای بدنی پرنده استفاده کنید و از دارو کمتر ، برای رفع چربی کبد باید از کاهو و برگ ترب استفاده کرد ولی در اینکه کبد پرنده شما چرب است یا نه ؟؟ نظری نمی دهم چون این روشی که شما پرنده پرورش می دهید را نمی پسندم ، برای تغذیه پرنده از غذا استفاده کنید و از تنوع غذایی بجای دارو استفاده کنید و در مواقع ضرورت از دارو استفاده کنید . 

 

 

 

 



امین
ساعت13:36---13 ارديبهشت 1394

یعنی اگه تا 4 روز دیگه تخم نگذاشتن جداشون کنم ازهم و تا 15 روز تقویتشون کنم? یا تا 1 سالگی پیپبیش هم نندازم?

سن نر 7 ماه و ماده 6 ماه.

فرهادی : 

با سلام خدمت دوست گرامی ام ،

با توجه به اینکه 6 تا 7 ماهه اند جدایشان نکنید اما بصورت کلی تقویت کنید تا انشالا زمانش که برسد بهترین نتیجه را بگیرید با تغذیه خوب در این سن می توانید زمان بلوغ پرنده اتان را جلوتر بیندازید و در آینده بهتر جوجه گیری کنید نکات اصلی صبر ، تقویت پرنده ها 



امین
ساعت8:21---12 ارديبهشت 1394

سلام،
ممنون از سایت خوبتون
الان 11 روز از اولین جفت گیری عروس هام گذشته ، صبح و بعد ازظهر ، هرروز هم جفت گیری میکنن،
اما صدای فیف کعه شما فرمودی در نمیارن موقع نزدیک شدن ب لانه.
بعد چند روز دیگه تخم میذذارن?
اینکه زیاد تو لونه نمیمونن عادیه? مثلا 5 دقیقه ، 10 دقیقه  .

فرهادی :

سلام دوست گرامی ام آقا امین ،

تمام مواردی که فرمودید عادی است و اینکه چرا صدای فیف در نمی آورند وقتی زمان تخم گذاری برسد این حالت را در پرنده هایتان خواهید دید ، اینکه زیاد در لانه نمی مانند هم می تواند مربوط به کم تجربگی اشان باشد ولی در مراحل بعدی مسلما بیشتر خواهند ماند ، اما نکته اصلی که مهمتراز تمام موارد در سوال شما است اگر تا 15 روز دیگر تخم نگذاشتند جدایشان کنید ، به مدت 15 روز تقویت و مجدد پیش هم بیندازید ، اگر پرنده هایتان بالغ  و حداقل یک سال سن داشته باشند ، باید ظرف 7 تا 10 روز تخم گذاری کنند اما اگر چنین نیست احتمالا نر یا ماده ، یا هردوشان نابالغ هستند که این نیازمند صبر و حوصله شما است و اینکه آنها را تقویت نمایید از سرکشی بی مورد و ایجاد نا امنی برای پرنده هایتان خودداری نمایید تا پرنده ها بتوانند با آرامش در لانه خود روند تخم گذاری را انجام دهند .



محسن
ساعت0:38---10 ارديبهشت 1394

باسلام وخسته نباشید خدمت جناب فرهادی.
عروس های من دو سه روز پیش جفتگیری کردن
سه مرتبه رو من خودم دیدم.
لونه هم واسه شون گذاشتم و گذاشتمشون تو ی قفس جوجه پران ( قفس دو قلوی قناری ) راجع به تغذیه شون بعد از جفتگری میخواستم بدونم؟
الان تخم های ارزن کتان شاهدانه تخم گشنیز تخم جعفری تخم منداب تخم شلغم تخم جعفری میدم و میوه جات سیب قرمز و هویج
سفیده تخم مرغ
سبزیجات جعفری گشنیز و کلم بروکلی
جوانه ها گندم و ماش که میلی نشون نمیده
ذرت آبپز شده که علاقه ای زیاد داره
بهش میدم آیا رژیم غداییش مناسبه و تا چه مرحله ؟
در ضمن من کل تاپیک ها مطالعه کردم منتهی چیزی راجع به تغذیه از زمان جفتگیری تا تخم گذاشتن چیزی ننوشته بودید. من خیلی حساس هستم نسبت بهشون
لطفا راهنماییم کنید.

فرهادی : 

سلام دوست عزیزم ،

تغدیه اشون خوبه ، تغذیه اقدامات قبل از جفت گیری را تا زمان تخم گذاری ادامه دهید شاهدانه کمتر بدهید ، ذرت را تازه و نپخته داخل قفس بگذارید و این روند را  تا زمان تخم گذاری ادامه دهید ظاهرا مشکلی نیست فقط تا زمان تخمگذاری صبر کنید ، صبر و حوصله تا روند عادی تخم گذاری انجام شود .

 



جواد
ساعت12:28---9 ارديبهشت 1394

سلام مجدد خسته نباشید
اقا فرهاد عروس های من تمام نشانه های تخم گذاری رو دارن رفت و امد ب لونه یا موندن طولانی تو لونه یا پف کردن وصدا در اوردن هنگام نزدیک شدن به لونه ویه سوال دیگه عروس نرم قبل اینکه ماده بندازم کنارش خیلی میخوند ولی الان اصلا نمیخونه و بعد چند بار جفت گیری دیگ جفت گیری هم نمیکنه چیکار کنم؟

فرهادی:

سلام دوست گرامی ام آقا جواد 

با این مواردی کشنماه شماعنوان کردید باید ظرف ده روز آینده پرنده هاتون تخم بگذارند ولی اگر حداکثر تا 15 دیگه تخم نگذاشتند اونا رو از هم جدا کنید و به مدت 15 روز تقویت کنید تاپیک تغذیه بخش تقویت را مطالعه کنید و اقدامات قبل از جفت گیری بخش اول را با دقت مطالعه و اجرا کنید انشالا جواب می گیرید اگر مشکلت حل نسشد تا ماه آینده با واتس آپ یا ،،،، دارید عکس های قفس و لونه و غذاشون رو برام بفرست ببینم مشکل پرنده ها چیست !؟



امین
ساعت17:48---7 ارديبهشت 1394

سلام
اول اردیبهشت 94 عروس های من جفت گیری کردن
نر 7 ماه ، ماده 6 ماه، پیش دامپزشک بردم گفت امادگیشون خوب بوده ک جفت خوردن، حتی کسی هم ک خریدم ازش ماده رو ، ی جفت 6 ماهه رو تخم داشت.
حالا الان که 7 اردیبهشت ، طبق گفته شما ، اول نر رفت تو لونه بعد چند روز ماده،
رفت و آمد به لونه تا الان ادامه داره و بارها جفت گیری میکنن
اما ماده اونجوری ک شما میگی زیاد تو لونه نمیمونه که من فکر کنم نیستش
نظرتون چیه ?
اولشه ?

فرهادی :

با سلام ، الحمدا... اینجور که نوشتید وضعیت پرنده های شما بسیار خوب هست و هیچ مشکلی نیست ، فقط صاحب پرنده  ها یک مقدار کم صبر هست که باید صبرش روبیشتر کنه انشاء ا... اون هم درست می شه  ، برادر من یک مقدار صبر کن ، به قول خودت شش ماهه اند ، زمانی که اولین تخمشون رو گذاشند فکر کن اونها را نداری فقط بهشون تخم مرغ آبپر ، ارزن و کتان بده و از سرکشی بی مورد به لونه پرنده ها خودداری کن تا بتونند با آرامش تخمها رو تبدیل به جوجه کنند .



رومینا
ساعت0:25---4 ارديبهشت 1394

سلام اقای فرهادی عروس ماده که جدا کردم اان داره بالا میاره هی زور میزنه به گلوش نمیدونم چیکار کنم

فرهادی :

سلام ، خدمتتون عرض کردم کاهو برای این بود که تخمشو راحت تر بگذاره نه برای غذادهی به جوجه ، یا تغذیه دایمیش باشه دیگه بهش کاهو ندهید و تغذیه عادی رو شروع کنید و نر و جوجه ها رو برگردونید توی قفس ماده ،



جواد
ساعت14:51---2 ارديبهشت 1394

سلام خسته نباشید من یه جفت عروس دارم ک از روز اول عید باهم جفت گیری کردن تو لونه هم میرن و میان نزدیک لونه هم میشم پف میکنن و صدای فففف رو در میارن ولی تا الان خبری از تخم نیست میشه راهنماییم کنید؟

فرهادی:

سلام خدمت آقا جواد

 با این شرایطی که شما فرمایش می کنید تخم گذاریشون نزدیکه عجله نکنید ، تاپیک اقدامات قبل از جفت گذاری رو حتما بخونید و با دفقت بند به بند عمل کنید انشالا جواب می گیرید اگر تا 15 روز دیگر جواب نگرفتید جداشون کنید و تقویت کنید دوباره بعد از 15 روز پیش هم بیندازید تا جواب بگیرید اگر نشد تماس بگیرید تا راهکار بعدی رو خدمتتون ارایه کنم .



رومینا 
ساعت15:27---1 ارديبهشت 1394

سلام
ممنون از راهنمایی شما عروس هلندی نر حدود یک سال پیش با یک ماده طوسی جفت شدن که ماده طوسی من 5تا تخم کرد و یکی از اون جوجه شد و من بعد یک ماه جوجه رو دستی کردم تو خونه ازاد بود که یک روز پر زد و رفت بعد از اون ماجرا .ماده طوسی من از تخم کردن زیاد تلف شد و بردم دامپزشکی سوزن زد بهش تو راه برگشت تلف شد و مرد.برای عروس نر یه جفت اهویی گرفتم که بعد معلوم شد اون نر بود دوباره رفتم عوضش کردم که این که الان باهاش جفت شده است جفت شدنشون خیلی زود بود یعنی تا اوردمش خانه جفت گیری کردن الان دوتا جوجه 20روزه دارم دوباره دوتا تخم کردن نر فقط به جوجه ها غذا میده.
غذاهایی که هر روز براشون میزارم تخم کتان .تخم افتابگردون.تخم مرغ رنده شده.گندم خیس خورده.جعفری کاهو بعضی اوقات
الان به نظر شما این تخم ها که فقط چند روزه جفت گیری میکنن بعد از جوجه ها شاید5روز جفت گیری کردن تخم اون ها نطفه دار هست یا نه مدفوع ماده من به رنگ سبز میشه راهنماییم کنید ممنونم.عکسشو میفرستم
عکس که فرستادم اومد براتون؟

فرهادی : 

سلام آبجی طبق توصیه هام که بصورت تلفنی عرض کردم عمل کنید تا انشالا نتیجه بگیرید خدا رو شکر پرندتون هم که تخم آخر خودش رو گذاشت 



سعید
ساعت21:10---31 فروردين 1394

سلام اقای فرهادی عزیز با توجه به راهنمایی هایی که کردید همه کارهای لازم را انجام دادم و بلاخره عروس هام سه تخم گذاشتن که 2 تاش نطفه دار بود.سه تخم دیگه هم از یه بنده خدایی خریدم سه تاش 45 تومن که تخم لوتینو بودن و امروز اولین تخم از تخم هایی که خرید بودم در اومده خیلی خوشهالم واقعا از شما ممنونم راهنمایی هاتون واقعا عالی هستن.

فرهادی :

سلام آقا سعید بزرگوار، 

اول: مهم تر از مطالب من ، عملکرد خوب شما بوده که این کار نتیجه داده ، دوم :کار خوبی کردید که تخم نطفه دار خریدید و به قیمت بسیار خوبی هم خریده اید موفق باشید و ممنون از حضورتون در این سایت .



رومینا
ساعت16:47---30 فروردين 1394

سلام خسته نباشید من یه جفت عروس علندی سفید دارم 6تا تخم کردن 5تا تخم ها جوجه شد 3تا جوجه ها مردن الان جوجه هام 20روزشونه عروس هام دوباره جفت گیری میکنن و جوجه هارو غذا میدن
ماده من ضعیف شده و دوباره امروز یک تخم کرده نر هرازگاهی میره روتخم میخوابه و جوجه هارو غذا میده نمیدونم چیکار کنم یک بار از عروس های دیگم ماده بود از بس تخم کرد تلف شد

فرهادی :

سلام رومیناخانم ،

این مشکلی که شما به آن اشاره کردید معمولا در مورد عروس های تازه جفت خورده و جوان و بی تجربه که از آمادگی بدنی مناسبی برخوردار هستند پیش می آید ، زمانی که پرنده شروع به خوابیدن روی تخم می کند باید از دادن غذاهای گرم مثل شاهدانه ، کتان زیاد ، کافشه ، بزرک و .... و غذاهای تقویتی که باعث آماده شدن پرنده های برای جفت گیری شود خود داری نمایید ، تا پرنده این دوران را بدون هر گونه فشار روحی و روانی طی کند از یک سو جوجه ای دارد که باید به آن رسیدگی کند و از سوی دیگر آمادگی بدنی اش وی را به سمت جفت گیری سوق می دهد و این امر باعث می شود هر دو کار را بصورت نیمه و نصفه انجام دهد ، غذا دادان به جوجه را رها می کند و از سوی دیگر روی تخم ها هم درست و مستمر نمی خوابد ،

راهکارهای پیشنهادی :

1- این تاپیک را با دقت بخوانید اقدامات بعد از جفت گیری -

2- کلیه غذاهای گرم و دانه های تقویتی و مکمل و داروی تقویتی را از رژیم غذایی پرنده حذف کنید .

3- برای پرنده هایتان یک روز در میان کاهو و کدو بگذارید تا با توجه به طبیعتشان مقداری از آمادگی پرنده هایتان کم کند تا بتوانند بر روی جوجه بزرگ کردنشان تمرکز کنند .

4- ساعات خاموشی آنها را بیشتر نمایید .



حمید
ساعت1:44---24 فروردين 1394

سلام استادماده وایت فیس ونرلوتینومعمولا چه نژادجوجه های روبیشتردرمیاره ایاجوجه لوتینونسبت به وایت والبینو بیشتره یاوایت فیس بیشتره نسبت به البینوولوتینو،ایاامکان داره باراول هم وایت فیس بده

فرهادی :

سلام دوست عزیزم ،

اگر اطلاعاتی دقیق از سه پشت قبل پرنده داشته باشید شاید بتوان با درصد مشخصی احتمال تعیین رنگ جوجه پرنده های خود را داشته باشید ولی بدون این اطلاعات ، نمی توانید چنین مطلبی را حتی بصورت حدس بیان کنید ممکن است پس از جفت گیری وایت فیس و لوتینو ، 4 جوجه آلبینو داشته باشید و ممکن است که چهار تا جوجه خاکستری معمولی یا گلباقالی و.... داشته باشید اگر علاقمند به این هستید که حتما یک نژاد خاص را پرورش بدهید متن پایین را مطالعه نمایید دوستی سوال کرده بود چطور پرنده وایت فیس مرواریدی طاووسی بدست بیاورد ، که این پاسخ را برای وی نوشته ام خواندنش خالی از لطف نیست ، ولی تجربه شخصی من رنگ جوجه ها ، معمولا به سمت پرنده ماده می کشد البته این امر از نظر علمی اثبات شده نیست .

در مورد جواب کامل سوال قبلی شما یک نکته بسیار مهم به نظر من رسید که می بایست اجرا گردد در مورد بدست آوردن یک نژاد خاص بهتر است که از یک واسطه نژادی خالص استفاده شود آنچه که اکثر اساتید در مورد عروس هلندی اتفاق نظر دارند آن است که نژاد اصلی و خالص رنگ خاکستری بوده و مابقی رنگ ها حاصل موتاسیون ( جهش ژنی ) رنگ خاکستری است ، این اقدام می تواند ضریب خلوص و اطمینان از حصول نتیجه نهایی را بالا ببرد .

نکته مهم : ممکن است بعد از کلی وقت گذاشتن و امتحان کردن تمامی راه حل های ارائه شده نتیجه دلخواه شما حاصل نشود ، موضوع تولید یک نزاد خالص ، موضوع آمار و احتمالات ریاضی است شانس تولید یک نژاد با چند ویژگی بسیار پایین است .

چند نکته برای گرفتن یک نزاد وایت فیس مرواریدی طاووسی :

  1- اغلب وابت فیس ها ماده هستند .

2- اکثر سینامون ها و گلباقالی ها ماده هستند .

3- برای تولید یک نژاد مرواریدی دو راه ساده وجود دارد یک راه جفت زدن نرلوتینو و ماده سینامون است راه دیگر جفت زدن نرلوتینو و یک ماده گلباقالی است .( بین یک سال تا یک سال و نیم ) .

4- جوجه نر مرواریدی  یا رنگ دیگر حاصل ازاقدام بند 3 را با یک ماده وایت فیس جفت می زنیم ( دراین جا چند حالت ممکن است بوجود بیاید جوجه حاصله ظاهرش یا دارای هر دو خصلت مرواریدی بودن و وایت فیس بودن است یا یکی از این خصلت ها را دارد یا این خصلت ها در وجود این پرنده مستتر است در هر صورت کار ادامه می یابد . ( بین یک سال تا یک سال و نیم ).

5- جوجه های حاصل از بند 4 را باید با نژاد خاکستری طاووسی که خالص تر از لوتینو محسوب می گردد جفت می زنیم احتمال دارد نژاد مورد نظر تولید شود ( بین یک سال تا یک سال و نیم ).

6- برای اطمینان از خلوص بالاتر نژاد حاصله ، می توان در این فاصله جوجه های دیگر را در هر مرحله با یک پرنده خاکستری خالص  جفت زد تا ضمن تقویت خصلت های اصلی و غالب پرنده ، بتوان جوجه های دیگر را در مراحل بعدی تولید نژاد مد نظر ، استفاده نمود ( این امر یعنی استفاده از نژاد واسطه خالص ، خیلی مهم است زیرا ممکن است بارها این اقدام را انجام دهید و نتیجه دلخواه حاصل نشود اما باید برای ادامه کار سایر جوجه ها را با همان خصلت مد نظر حفظ نمود ) .

7- از خدا برای تو صبر ایوب ، عمر نوح و گنج قارون و بقیه رو هم خودت حدس بزن ........ طلب می کنم تا بتوانی به این خواسته برسی صبر را برای اینکه دست از تلاشت برنداری ، عمر نوح را به دلیل زمان بر بودن این روند( سه تا پنج سال )  و گنج قارون را برای اینکه نمی توانی جوجه ها را بفروشی و خرج مابقی را تهیه کنی زیرا  ممکن است تنها شانس تولید نژاد مورد نظرت همان پرنده ای باشد که ظاهرش ساده است ولی پس از تولید مثل آن خصلت های مستتر را در جوجه اش بصورت یک خصلت غالب ببینی .



سعید اصلیه
ساعت23:29---15 فروردين 1394

سلام اقای فرهادی عزیز من به توصیه های شما عمل میکنم.یه سوال دیگه برام پیش اومده نمیدونم چرا بعد از هر بار جفت گیری مدفوع عروس ماده بزرگ و سفید رنگ میشه؟لطفا راهنمایی کنید!

فرهادی :

سلام آقا سعید بزرگوار ، 

بزرگ بودن مدفوع در زمان جفت گیری ، تخم گذاری و پرورش جوجه ها در عروس هلندی طبیعی است ، اما رنگ آن جای بررسی دارد ، دقت کنید که در رژیم غذایی پرنده تان چه چیز نادرستی وجود دارد زیرا رنگ مدفوع با رژیم غذایی پرنده ارتباط دارد ، ممکن است این تصور برای شما ایجاد شده باشد که اسپرم پرنده نر باعث سفید شدن مدفوع می گردد که چنین چیزی صحیح نیست ، از سوی دیگر ممکن است مشکلات گوارشی نیز عامل سفید شدن مدفوع گردند،



رضا
ساعت1:00---15 فروردين 1394

سلام. ضمن عرض خسته نباشید. بنده یک جفت عروس هلندی لوتینو دارم که سه مرحله تخم گذاری کردند و در هیچ کدوم از مراحل تخم ها تبدیل به جوجه نشد و داخل تخمها فاقد نطفه بود. لازم به ذکر است هر بار پنج عدد تخم گذاشته اند. عنایت بفرمایید راهنمایی بفرمایید. ایا جای امیدواری هست. ضمنا بار اول تخم گذاریشون بوده است. باتشکر

فرهادی :

سلام دوست گرامی ام آقا رضا ، در ابتدا یک سوال مطرح است آیا شما جفت گیری پرنده هایتان را دیده اید ، ممکن است پرنده های شما جفت نباشند پس این موضوع باید مشخص گردد و مطمئن شوید پرنده های شما جفت و نر وماده بالغ هستند ، زیرا احتمال دارد پرنده ای که شما به عنوان نر نگهداری می کنید ماده باشد یا نابالغ بوده و پرنده دیگر (ماده) شما از روی مستی تخم می گذارد .

در ادامه بر فرض اینکه پرنده های شما جفت بوده و بالغ باشند و ماده از روی مستی تخم نگذاشته باشد ، چون سه مرحله تخم گذاری انجام شده پرنده ماده ضعیف شده بنابراین حدود بیست روز آنها را از هم جدا و لانه را بردارید ، و در این مدت پرنده ها را تقویت نمایید و برای نطفه دار شدن تخمها حتما ویتامین آد3 ای بدهید و پس از این مدت مجدد پیش هم بیندازید انشاء ا... این بار جواب بگیرید .

ضمنا این نکات نیز مهم است :

1- حتما این تاپیک را با دقت بخوانید و اجرا کنید ،  اقدامات قبل از جفت گیری

2- دادن داروی " آد3 ای " به پرنده برای نطفه دار شدن ، تخم بسیار موثر است اما تنها دلیل نطفه دار نشدن تخم ها ، خوراک و داروی پرنده نیست مثلا اگر پرنده نر ناخن نداشته باشد یا پنجه قوی نداشته باشد نمی تواند خوب جفت گیری کند و در این حالت حتی اگر اسپرم نیز داشته باشد باز هم نمی تواند آنرا به مخرج پرنده ماده منتقل کند تا پرنده ماده تخم نطفه دار بگذارد یا برخی از پرنده های ماده بلافاصله بعد از جفت گیری اقدام به دفع فضله نموده که این امر باعث می شود مقدار بسیاری از اسپرم پرنده نر با فضله بیرون ریخته شود و هزاران علت دیگر ممکن است وجود داشته باشد که مانع از نطفه دار شدن تخم گردد به هر حال مطالبی که در تاپیک اقدامات قبل از جفت گیری نوشته ام را باید رعایت نمایید تا ضریب نطفه دار شدن تخم پرنده زیاد گردد .

3- ممکن است چون جفت شما تازه کار است این مرحله را به دلایل مختلف با مشکل مواجه شده و آن گونه که باید ، نتوانسته اند جفت گیری نمایند بهتر است در این زمینه صبر نمایید و اجازه دهید تا در مرحله بعد جبران نمایند .

3- برای شما توصیه ای که دارم اجازه دهید پرنده شما تا پایان بیست روز از آخرین تخمش روی تخم ها بخوابد و این روند خوابیدن روی تخم ، را یاد بگیرد بعد از این مدت تخم ها را بردارید تا در ادامه مجددا تقویت نمایید و با جفت گیری بعدی به احتمال قوی عملکرد بهتری خواهند داشت و انشاء ا... تخم هایشان نطفه دار خواهد بود و بهترین راهکار برای شما است .



فاطمه
ساعت0:31---11 فروردين 1394

سلام عزیز خسته نباشید.. ببخشید با دیدن جفت گیری پرنده ها میشه قطعا گفت که نر و ماده هستن!؟ امکانش هست دو تا نر یا دو ماده با هم جفت گیری کنند!؟

فرهادی :

با سلام خدمت شما ،

در زمان نبود جنس مخالف و شدت آمادگی دو طرف برای جفت گیری ، هم جنس بازی در طوطی سانان امری رایج است اما معمولا در این حالت پرنده ها جوان و بی تجربه هستند و در سنین بالاتر کمتر این اتفاق می افتد شما عکس پرنده های خودرا برای من بفرست تا در صورت امکان و وضوح عکس برای شما تعیین جنسیت نمایم هر چند که تعیین جنسیت از روی عکس مخصوصا در مورد پرنده های لوتینو با خطاهای بسیاری انجام می گردد .



سعید
ساعت2:57---10 فروردين 1394

سلام.
من دوروزه یه عروس گرفتم خیلی روزها ساکته وزیاد جنبوجوش نداره وآواز نمیخونه وآخرشب خیلی دوست داره ازقفس بیاد بیرون بیرون که میاد ساکت یک جا میشینه وباز آوازوسروصدای که میکن عروسها داره من توی این دوروز ندیدم مشکل چیه راهنمای کنید ممنونم لطف کنید ایمیل کنید

فرهادی :

سلام آقا سعید گل ، در مورد این حالتی که فرمودید ، طبیعی است پرنده بعد از یک جابجایی معمولا برای مدتی گوشه نشین و ساکت باشه ، اگر هم جوجه باشه که این حالت طولانی تر خواهد بود اگر تا ده روز دیگر باز هم همین حالت را داشت لطفا عکس هایش را برای بفرستید و با من تماس بگیرید.

 



سعید
ساعت20:06---4 فروردين 1394

سلام سال نو مبارک انشالله که تو سال جدید موفق و معید باشید. اقای فرهادی کارایی رو که گفتید انجام دادم الان 10 روز از تاریخ اولین تخم گذشته تا امروز اصلا داخل لونرو نگاه نکرده بودم امروز نگاه کردم دیدم دوتا تخم گذاشتن! هیچ کدوم از تخما نطفه نبسته!!!خیلی ناراحت شدم راهنمایم کنید چیکار کنم!با توجه به این که جفت گیری هم کرده بودن ایا دارویی چیزی هست که بدم بهشون نطفشون تقویت بشه؟

فرهادی :

با سلام خدمت دوست عزیز و بزرگوارم آقا سعید

ضمن تبریک عید نوروز مهمترین نکاتی را که دراین زمینه به کار می آید شرح می دهم :

1- حتما این تاپیک را با دقت بخوانید اقدامات قبل از جفت گیری

2- دادن داروی " آد3 ای " به پرنده برای نطفه دار شدن ، تخم بسیار موثر است اما تنها دلیل نطفه دار نشدن تخم ها ، خوراک و داروی پرنده نیست مثلا اگر پرنده نر ناخن نداشته باشد یا پنجه قوی نداشته باشد نمی تواند خوب جفت گیری کند و در این حالت حتی اگر اسپرم نیز داشته باشد باز هم نمی تواند آنرا به مخرج پرنده ماده منتقل کند تا پرنده ماده تخم نطفه دار بگذارد یا برخی از پرنده های ماده بلافاصله بعد از جفت گیری اقدام به دفع فضله نموده که این امر باعث می شود مقدار بسیاری از اسپرم پرنده نر با فضله بیرون ریخته شود و هزاران علت دیگر ممکن است وجود داشته باشد که مانع از نطفه دار شدن تخم گردد به هر حال مطالبی که در تاپیک اقدامات قبل از جفت گیری نوشته ام را باید رعایت نمایید تا ضریب نطفه دار شدن تخم پرنده زیاد گردد .

3- ممکن است چون جفت شما تازه کار است این مرحله را به دلایل مختلف با مشکل مواجه شده و آن گونه که باید ، نتوانسته اند جفت گیری نمایند بهتر است در این زمینه صبر نمایید و اجازه دهید تا در مرحله بعد جبران نمایند .

3- برای شما توصیه ای که دارم اجازه دهید پرنده شما تا پایان بیست روز از آخرین تخمش روی تخم ها بخوابد و این روند خوابیدن روی تخم ، را یاد بگیرد بعد از این مدت تخم ها را بردارید تا در ادامه مجددا تقویت نمایید و با جفت گیری بعدی به احتمال قوی عملکرد بهتری خواهند داشت و انشاء ا... تخم هایشان نطفه دار خواهد بود و بهترین راهکار برای شما است .



سعید
ساعت12:28---26 اسفند 1393

سلام
بالاخره عروسام تخم کردن از راهنمایی هاتون ممنونم.فقط نمیدونم چرا ماده همش پف میکنه!تو لونه هم میرن نوبتی رو تخم میخوابه اما چشاش خماره و پف میکنه! آیا این طبیعیه یا مریض شده؟

فرهادی :

سلام آقا سعید بزرگوار ،

خوب خدا رو شکر که پرنده هاتون تخم گذاشتند ، مواردی که مطرح کردید طبیعی هست و پرنده ماده ظاهرا کمی بی حاله ولی این امر تا پایان تخم گذاری عادیه ، فقط سه نکته رو رعایت کن که بسیار مهم و ضروریه :

1- تا 15 روز دیگه فکر کن این پرنده ها رو نداری به هیچ عنوان کاری با قفس و لونه و ... نداشته باش و از سرکشی بی دلیل به قفس و محل پرنده ها خودداری کنید ، بگذارید پرنده ها احساس امنیت کنند .

2- برای پرنده ها تا پایان مدت تخم گذاری یک روز در میان یک نصفه تخم مرغ بدون زرده بگذارید تا کلسیم مورد نیاز پرنده تان تأمین شود .

3- تاپیک اقدامات زمان تخم گذاری را با دقت بخوانید و به توصیه های آن عمل کنید .

موفق و سر بلند باشید .



سعید
ساعت17:37---22 اسفند 1393

سلام عروس هلندی های من خیلی وقته دارن جفت گیری میکنن الان حدودا هفت الی هشت بار جفت گیری کردن دو هفته میشه که دار ن جفت گیری میکنن اما هیچ اثری از تخم گذاری نیست لطفا راهنمایی کنید.ممنون

فرهادی :

سلام دوست بزرگوار آقا سعید ،

قبل از هر چیز باید مشخص کنید که پرنده های شما در چه سنی هستند ، اگر بیشتر از دو سال سن دارند باید ظرف 10 تا 15 روز بعد از جفت گیری حتما تخم گذاری نمایند ولی اگر سن آنها زیر یک سال است احتمال دارد که این جفت گیری بصورت تمرینی باشد که معمولا منجر به تخم گذاری یا جوجه دهی نمی گردد .

ولی اگر پرنده های شما بالاتر از دوسال سن دارند این امر جای بررسی دارد و باید دقیق تر مسئله را پیگیری نمود ، حدود ده روز دیگر به آنها مهلت بدهید اگر تخم گذاری انجام نشد ، آنها را از هم جدا نموده و حدود 20 روز با رژیم غذایی مناسب تقویت نمایید ، سپس مجددا پیش هم بیندازید ، سایر نگات مهم در مورد جفت انداختن را هم رعایت کنید ، مانند مناسب بودن محل قفس پرنده ، گرمای محل قفس ، مرطوب بودن و .... که همه این موارد در تاپیک اقدامات قبل از جفت گیری با دقت نوشته شده است .

ممنون از حضورتان دراین سایت ، اگر باز هم نتیجه نگرفتید تماس بگیرید تا وضعیت را دقیقتر بررسی کنیم .



داود علایی
ساعت21:29---8 اسفند 1393

سلام
عروس های من الان جفت شدن و نزدیک به بیست روز از اولین جفت گیری میگذره .
میخاستم بدونم مدت زمان گذاشتن تخم چند روزه .
اولین بار جفت شدن
رفت آمد داخل لانه نر بیشتر از ماده هست
گاهی اوقات ماده هم میره گاهی هم باهم
کلا بعد از اولین جفت گیری چند روز تا تخم گذاشتن زمان میخاد
ببخشید خیلی حرف زدم
گل با قالیه ماده

فرهادی :

سلام دوست گرامی ام آقا داوود ،

چند نکته خدمت شما عرض می کنم

1_ هر جفت گیری لزوما تخم گذاری بدنبال ندارد .

2_ برای تخم گذاری باید پرنده ها هر دو بالغ باشند که در این خصوص حداقل باید 8 ماهه باشند که در بهترین شرایط بلوغ زودرس در اثر تقویت و تغذیه خوب بروز کرده باشد .

3_ پرنده ها باید تغذیه مناسب ، مکان مناسب و امنیت (بسیار مهم ) و لانه مناسب و،،،،، داشته باشند تا روند تخم گذاری کامل گردد .

4_ حداقل زمان فاصله بعد از جفت گیری موفق و وجود شرایط مناسب  7 روز و حداکثر 15 روز بعد باید بگذرد تا تخم گذاری شروع گردد .

5_ اینکه اول نر در لانه می رود طبیعی است ، نر به ماده نشان می دهد  که لانه برای تخم گذری اش آماده است و به این صورت نزد ماده اش خودی نشان می دهد پس مشکلی نیست.

6_  معمولا در جفت هایی که بار اول تخم گذاری می کنند اتفاقات ناخوشایند برای جفت ها زیاد پیش می آید و چاره ای جز صبر نیست و نباید نگران شد .

مهمترین نکته برای شما فعلا از هر گونه سرکشی بی مورد به لانه و قفس و... پرنده به شدت خودداری کنید و بگذارید به حال خودشان باشند تا در آینده برای شما جفت مولد خوبی گردند .

 

 

 



سعید
ساعت14:54---18 بهمن 1393

سلام استاد فرهادی بزرگوار
من مدتیه یه جفت عروس هلندی گرفتم که از همون روز اول رفتن تو لونه و حدودا 13 روز پیش اولین جفت گیریشونو کردن عروس مادم از روز اول پف کرده و خیلی کسله چند روز پیش باز جفت گیری کردن نمیدونم چرا تخم نمیکنن!تو لونه هم میرن اما هیچ خبری از تخم کردن نیست!


فرهادی :

سلام دوست عزیزم لقب استاد واژه سنگینی است که بنده خود را لایق آن نمی دانم ،

اما سوال شما با توجه به این عکس و عکسهای دیگری که فرستادید و صحبت هایتان این پرنده بیمار است فعلا ابتدایی ترین راه حل به مدت 15 روز وی را از جفت خود جدا نموده و به مدت 15 روز تقویت نمایید شاید این وضعیت وی برطرف گردد و بتوانید پس از این مدت دوباره پرنده را جفت بزنید .در صورتی که بعد از این مدت مشکل برطرف نشد مجددا تماس بگیرید .

 موفق باشید .



ابوالفضل
ساعت20:41---1 آبان 1393

سلام به استاد فرهادی عزیز
من از پرورش دهنده ای شنیدم که بعد از 4 ماهگی جوجه ها که جنسیتشون مشخص شد، نر ها رو از ماده ها جدا کنیم و تا مدت دو ماه به تغذیشون برسیم و در سن 6 ماهگی بندازیمشون پیش هم، در این صورت بلافاصله برای خودشون جفت انتخاب میکنن و شروع به تخم گذاری میکنن، میگفت من خودم از این روش استفاده کردم و نتیجه گرفتم.
نظر شما در مورد این روش چیه؟
راستی برای به دست اوردن نژاد آلبینو باید نر وایت فیس رو با ماده لوتینو جفت بزنیم یا برعکس؟

فرهادی :

سلام دوست گرامی ام آقا ابوالفضل ،

در مورد سوال اول :

من خودم شخصا جفتی را دیده ام که پرنده ماده در 5 ماهگی تخم گذاشته و جوجه داده اند اما این امر یک استثناء ناشی از آمادگی بالا ، نژاد خوب ،محیط مناسب و .... است اینکه می گویند برای جفت انداختن پرنده ها باید بالای یک سال باشند یک قانون عمومی است که معمولا جواب می دهد ولی شخصا بارها در سن های پایین تر پرندگان خود را جفت نموده ام نتیجه اینکه در شرایط ایده آل نظر ایشان صحیح است اما معمولا جفت های با سن بالاتر  از یک سال ، بهتر جواب می دهند .

درمورد سوال دوم :

اکثر وایت فیس ها ماده اند ، معمولا نر لوتینو را با ماده وایت فیس جفت می کنند . به احتمال بالای 90 درصد عکس این موضوع نیز جواب می دهد زیرا این خصلت ها هستند که پرندگان به جوجه های خود منتقل می کنند و این امر ارتباطی به نر یا ماده بودن نباید داشته باشد ، تجربه شخصی من در مورد پرنده ها ، رنگ پرنده ماده بیشتر از رنگ پرنده نر ، در رنگ جوجه ها موثر است .



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: