پرسش و پاسخ

 

 

 

 

سلام دوست عزیز،

 

 

 

شرمنده روی گل دوستان و کاربرای عزیز وبلاگم هستم به علت برخی از رفتار های نگفتنی و مشکلات پیش اومده از پاسخگویی به سوالات معذورم در چند سال گذشته به هر طریقی بود سعی کردم پاسخ سوالات دوستان رو بدهم ولی ..... دیگه به هر شکل پاسخگوی دوستان نیستم پس برای سوال لطفا تماس نگیرید که پاسخگو نیستم و این موضوع حمل بر بی ادبی بنده نشود باز هم از دوستان عزیزم عذرخواهم ممنون یاعلی 

95-5-15

مکالمات و سوالات زیر مربوط به گذشته بوده که برای استفاده کاربران در این وبلاگ قرار داده شده است لطفا برای سوالات تماس نگیرید 

 

 

 

 

سلام دوست عزیز،

شماره تماس اینجانب :   09308656030


1- این تاپیک رو ایجاد کردم برای اینکه هم از سوالات و مشکلات دوستان باخبر بشم و هم اینکه اگر دوست عزیزی خواست برای طرح مشکلش موضوعی رو تایپ کنه سایر دوستان و عزیزان با تجربه تر بتونند به اون کمک کنند من هم سعی می کنم هر روزه  نکاتی که به نظرم می یاد رو برای دوستان بنویسم .

2- سعی کنید برای پرنده تون زنگ بزنید اگر کارتون ضروریه که هر زمان تونستید تماس بگیرید ، در غیر این صورت ساعت 1800 الی 2100 بهترین زمان برای پاسخگویی به سوالات شما دوستان عزیزه ، من اگر در سوالات به موضوع جدیدی برخورد کنم مطمئن باشید یک تاپیک جدید برای اون موضوع در وبلاگم ایجاد میکنم ، سایت های مختلفی رو دیدم در قسمت پرسش و پاسخشون اینقدر مطلب ریز و درشت اومده که بعضی هاشون هم با توجه به شرایط مختلف سوال کننده و پاسخ دهنده و وضعیت پرنده اصلا خواننده های اون سایت رو ، سردر گم کرده و تو این وسط بیچاره پرنده که قراره با دو خط تایپ نیمه و نصفه براش تصمیم گیری بشه من خدمت همه دوستان ارادت دارم اما این سایت برای مبتدی هاست نه برای متخصص ها ، سوالات مهم و حاد رو در صورت امکان تلفنی بپرسید تا اگر نیاز بود من هم اطلاعاتی تکمیلی راجع به پرنده از شما بگیرم و بتونم پاسخ شما رو به بهترین وجه ممکن بدهم.

3- از دوستان عزیزم و اساتیدی که تجربه بیشتری از بنده دارن هم خواهش می کنم با ارائه نظراتشون در مورد سوالات ، بنده و سایر دوستان را از تجربیاتشون بهره مند کنند ، خیلی از موقعیت ها و موضوعات خاص فقط یک بار اتفاق می افتند ، ولی داشتن تجربه خوب در همون یک موقعیت یا استفاده از تجربیات یک فرد با تجربه می تونه برای جان پرنده تعیین کننده باشه ، پس هر دوستی تجربه ای داره می تونه در اینجا بنام خودش ثبت کنه .

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 سلام دوستان عزیزم دو تا مکالمه وایبری با دوستان داشتم دیدم نکات خوبی در اونها هست گفتم برای دوستان بگذارم شاید مفید باشه:

 آقا امیر :  سلام ، والا غرض از مزاحمت اینکه عروسای من تخم گذاشتن میخواستم عکسشو براتون بفرستم نگاه کنید ببینید بارور هستند؟

فرهاد : برای این موضوع به تاپیک کندلینگ نگاه کن توضیح کاملی اونجا براش گذاشتم .

 آقا امیر : یکیشو 4شهریور و یکیشو 6 شهریور گذاشتن ، از لونه نمیرن بیرون کندلینگ بلد نیستم(sad)

 فرهاد : حالا زوده ده روز بعد اولین تخم .

 آقا امیر : میگن رنگش سفید بشه نطفه داره درسته؟

 فرهاد : نه درست نیست ارتباطی با رنگ نداره .

 آقا امیر : پس الان کندلینگ نکنم؟ رطوبت اتاقم 10 درصده بنظرت کافیه ؟

 فرهاد : بهتره که اگر بلد نیستی یا اعتماد به نفس لازم رو در این زمینه نداری اصلا دست نزنی چون احتمال شکوندن تخم تو دستات زیاده الان هم دست نزن برای پرنده استرس ایجاد می کنه برای رطوبت هم یک تاپیک کامل گذاشتم اون رو هم بخون یک حوله خیس کنار قفس (نه روی دیواره قفس ) بگذار تا رطوبت مورد نیاز رو برات تامین کنه .

 آقا امیر : از الان حوله بزارم ؟تخم سوم هم فکر میکنم الان داره میزاره .

 فرهاد : بله از همین الآن بگذار  تا پنج تا تخم طبیعیه بهترین توصیه من اگر جفت گیری رو دیدی دست بهشون نزن و بگذار به حال خودشون باشن فقط آمار داشته باش همیشه یکیشون توی لونه هست یا نه ؟؟غذا هم فقط ارزن 3 کتان 1 تا تولد جوجه ها .

 آقا امیر : من دوسه تا جفت گیری یک دقیقه ای دیدم کف قفس .

 فرهاد : اولین بارشون اگر باشه نمیشه زیاد روی باروری تخم و جوجه شدنش حساب کرد.

 آقا امیر : نر همیشه تو لونس طفلک کلی لاغر شده نرم بی تجربس .

 فرهاد : نر باید روز ها و ماده باید شبها در لانه بخوابد 12 ساعته شیفت می دهند امشب دقت کن ماده داخل لانه می رود یانه ؟؟ نرت هم خوب است اگر مورد داشت نمی رفت داخل لانه بخوابد نگران نباش!

آقا امیر : نرم دستیه با کف لانه داشت جفت گیری میکرد قبل تخم گذاری .

فرهاد : به هر حال ما امیدواریم جوجه بشه تخما .

 آقا امیر : به نظرت چندتا جفت گیری برای بارور کردن تخما لازمه؟

 فرهاد : یک نگرانی ایجاد کردی پرنده های دستی معمولا والدین خوبی نیستند 60 در صد خوبند 40 درصد هم نه ، برای بارور کردن تخمها ، کیفیت جفت گیری مهمتر از تعدادش هست یک پرنده با یک بار میتونه تمام تخمها رو بارور کنه یکی نه !!  صد بار هم جفت میگیره و نمی تونه .

 آقا امیر :  ad3e هم دادم، جوانه گندم ، جوانه ماش ، بلوک معدنی ، سفیده تخم مرغ ، سبزیجات هفته ای دوبار

 فرهاد : کار خوبی کردی انشاا.... همه بارورند .

آقا امیر : دستت درد نکنه ببخشید سوالام زیاد بود .

 فرهاد : بزرگواری نکته مهم کاری باشون نداشته باش خودشون می دونن باید چکار کنن اگر خواستی به اسم خودت این مکالمه رو داخل سایت بگذارم ؟ دنبال اینم که هر کس هر مشکلی داشت با مراجعه به سایت مشکلش حل بشه .

 آقا امیر : من دائم میرم دم در لونشون و تویه لونه نگاه میکنم فک میکنم کارم اشتباهه(not_sure)

 فرهاد : لطفا این اشتباه بزرگ رو انجام نده چون بار اولشون هست توی خونه شما امنیت لونه از هرچیزی مهمتره این بیش از تمام موارد اهمیت داره .

 آقا امیر : البته نرم چون دستیه مشکلی نداره اما ماده اگه تو لونه باشه حالت تهاجمی میگیره .

 فرهاد : تمام ماده ها در زمان خوابیدن روی تخم این حالت رو دارند بهشون کاری نداشته باش ، این مهمه ، بلند میشن از روی تخم هیچ کاری هم نمی تونی انجام بدی ، در دفعات بعدی ممکنه با سرکشی های شما بهتر کنار بیان .

 آقا امیر : چشم دیگه نمیرم سر وقتشون

 فرهاد : تاپیک هارو حتما بخون

 آقا امیر : چشم

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 آقا امید : چند روز پیش رفتم شهرشتان(شمال)،جاتون خالی.آخر هفته پیش بود.دیدم بابام یه جفت عروس گرفته.چهارشنبه خرید،پنجشنبه تخم گذاشت.دیگه نزاشت تا امروز.بنده خدا تا دیشب زنگ میزد ناراحت بود.گفتم یسری به سایتتون بزنم، دلیلش رو فهمیدم.دیدم سایت نیست،یه دیکشنری کامله!اول دعا بجونت کردم.بعد زنگ زدم به بابام گفتم به فرموده یکی از دوستان،یکی دو روز فاصله طبیعیه.یکم خیالش راحت شد.امروز زنگ زد گفت دومین تخمم گذاشت.خیلی خوشححال بود.

 فرهاد : لطف داری شرمنده می کنی ، فقط بهش بگو اگر بار اولش هست زیاد سراغ پرنده ها نره استرس می گیرن ، برفیت چطوره .

 آقا امید : برفی هم خوبه.دعا بجونت میکنه.راستی،این هنوز سرو گردنش لخته!یعنی دیگه درست نمی‌شه؟طبق دستور دارو رو گرفتم و بهش دادم.همه پراش کامل شد،بجز سر و گردنش!!!شده یه گردن لختی بتمام عیار خخخخخخخخخخ

 فرهاد : با توجه به تاریخ تولدش که حدود 25-4 هست الآن باید 45 روزش باشه و قانونا باید پرهاش کامل باشه اما اگر درنیامده دلایل زیادی می تونه داشته باشه که مهمترین اونها نبود نور کافی برای پرنده و کمبود ویتامین است البته بعد اولین پرریزی این مورد بصورت کامل درست می شود اما درکل پرنده رو تقویت کن .

 آقا امید : آره.راستی،گفتم ازتون بپرسم که چرا نر ماده رو میزنه و نمیزاره بره روی تخم بخوابه!؟میره جلوی لونه وا میسته نمیزاره ماده بره روی تخم بخوابه!

 فرهاد : دلیل این امر می تونه  بی تجربگی  پرنده ها یا مستی زیاد نر یا بدجنسی نر می تونه باشه  که این خوب نیست اگر بار اولشون هست چاره ای غیر از تحمل نیست اما در دفعات بعد بهتر می شوند البته همه این موارد نیز راهکارهای خاص خود را دارد وباید حتما پرنده ها ر ا از نزدیک دید تا نظر داد نحوه زدن ، نحوه خوابیدن ماده روی تخم ، محل قفس ، امتیت اونها و.... هر کدام یک معنی می دهد .

آقا امید : بابام اولین باره که عروس هلندی داره،اما پرندها اولین بارشون نیست.اونجوری که پرنده فروش بهش گرفته،تاحالا دو بار جوجه دادن. میشه نرو جدا کرد؟

 فرهاد : نه نر رو جدا نباید کرد ، در ده جا از همین سایتم گفتم که به حرف پرنده فروش نباید اعتماد کرد ولی اگر فرض بگیریم که حرف پرنده فروش درست هست سه حالت داره یا پرنده نر بدجنس هست یا اینکه نر جوون تره و خیلی مسته یا اینکه در اثر جفت گیری های مستمر پرنده نر از خوابیدن ماده اش ناراحته و نمی خواد پرنده روی تخم  بخوابه غذا فقط ارزن و کتان بده پنج روزی یک  بار تخم مرغ و دیگر هیچی به پرنده ها نده ظرف آب هم برای پرنده ها بگذار تا خودشون رو بشورند اگر بهتر نشدند ، احتمال بدجنسی پرنده نر وجود داره که با این احتمال می شه گفت صاحب قبلی هم به همین دلیل فروختشون وگرنه کسی جفت مولد خوبش رو نمی فروشه تمام این ها احتمال است شاید به مرور زمان وضعیت اونها بهتر بشه .

 آقا امید : آره داداش،منم زیاد شنیدم به پرنده فروشا اعتباری نیست!اما این پرنده فروشه آشناست.وگرنه کی میاد جفتی که قرار یکی دو روز دیگه تخمگذاری کنه رو بفروشه!؟اما حق با شماست.نر جوونتر از مادس.با آب تنی مستیش کم میشه،درسته؟

 فرهاد : متعادل تر می شه اما اگر نر دفعه اولش باشه احتمال داره تخم ها بی نطفه باشن به هر صورت نگاه می کنم به غیر از اون رژیم غذایی و حمام و البته صبر فعلا راه دیگه ای نداره صبر فقط صبر ، تاپیک چرا عروس هلند هام جفت نمی شوند رو هم بخون .

 آقا امید : مرسی داداش ممنونتم.بازم مثل همیشه خیلی وقتتو گرفتم.انشاالله همیشه موفق باشی.

 فرهاد : سه نکته کار بهشون نداشته باشه ، غذا ساده باشه ، محل قفس آروم و لونه رو مناسب  براشون انتخاب کن و مهمترین نکته صببببببببببببببببببببببببببببببببببببببر طولانییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی . موفق باشید خداحافظ .

93-6-8 فرهادی .

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

محمدرضا 
ساعت21:35---11 مهر 1394

سلام
من چند روز پیش یه جوجه یاکریم پیدا کردم . مدتی بهش غذا دادم و الان تقریبا تمام پر هاس کامله و ظاهر یه پرنده ی کامل رو داره اما اصلا پرواز نمیکنه !! . داخل کارتن نگهداری میکنم ازش تمام مدت یه گوشه نشسته و حتی از کارتن بیرون نمیاد!! امروز یه اشتباهی کردم برای اینکه جرات پرواز پیدا کنه چند بار انداختمش بالا تا پرواز کنه اما بعد از تلاش زیاد و کلی بال بال زدن میخوره زمین توی یکی از این زمین خوردن ها به لبه تخت برخورد کرد و الان یه پاش رو نمیتونه روی زمین بزاره پاش زخم نشده و از نظر ظاهری مشکلی نداره وقتی هم که تکون میدم پاشو اثری از درد در رفتارش نیست... اما دیگه راه نمیره و پاشو زمین نمیزاره لطفا راهنماییم کنید برای بهبود پاش و بعد از اون پرواز کردنش چیکار کنم

فرهادی :

 سلام دوست گرامی  ، 

کارت اشتباه بوده و دیگه این کار رو تکرار نکن وگرنه احتمال داره به پرنده آسیب جدی وارد کنی ، روزی دو بار پای پرنده رو با رغن زیتون نرم نرم بمال  و اگر مطمینی که پاهاش نشکسته و صرفا ضرب دیده با این روش مشکل تا حد زیادی برطرف می شود و لی اگر مطمین شدی پای پرنده شکسته است تماس بگیرید تا در مورد نحوه آتل بستن پای پرنده نکات مهمی را به شما بگویم ،



محسن
ساعت21:11---17 شهريور 1394

با سلام وخسته نباشی من یک جفت عروس هلندی دارم که حدود یک سال با هم هستند ولی اصلا با هم جفت نمیشوند

دیگه نمیدونم چکار کنم لطفا راهنمای کنید شماره تماس 0938---------' 

فرهادی :

سلام ، دوست گرامی ، 

عکست باز نشد لطفا با تلگرام یا واتس آپ عکس پرنده ، قفس ، دانه ، لانه و.... از نزدیک و از روبرو برایم بفرست تا اگر توانستم کمک کنم 



صبا
ساعت17:33---6 شهريور 1394

سلام آقای فرهادی،اميدوارم از اينکه من ازتون زياد سوال ميپرسم ناراحت نشيد چون سايتتون خداييش خيلی عاليه.روی بال عروس هلندی من هر دوتا بالش دوتا برآمدگی وجود داره که روی اون قسمت خالی از پره از روزی که گرفتيمش اون وجود داشت الان حدودسه ماهه گرفتيمش اون موقع بالاشو پرنده فروش قيچی کرده بود الان اون پرها ريختند و جاشون پرهای جديد در اومده البته هنوزم پرهای نصفه داره ولی الان خيلی بلند ميپره و روزی پنج شيش بار باکله ميره تو ديوار .اون برامدگی های روی بالشم خونمياد مقدارش کمه ولی هر روز دارم آثار خون رو ميبينم که معلومه تازش پرندمون رامه ولی خيلی ميپره به نظرتون چی کارش کنم اگه همينطوری خون بره بلايی سرش مياد و اون برآمدگی چيه؟ بازم ممنون

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ممنون از لطف شما ،

دو مطلب ، اول این که من مخالف قیچی کردن بال پرنده ام ، ببینید درسته که پرنده روزی چند بار به در و دیوار می خوره ولی در سقوط اگر بدون بال و پر باشه ، خیلی سخت می تونه بدون آسیب دیدن فرود بیاد و این یعنی ضربه شدیدتر ، دوم شما سعی کن بیشتر زمانی که میاریدش بیرون باهاش بازی کنی و توجهش رو از سایر قسمتها دور و به خودت معطوف کنی تا پرنده کمتر بپره ، اگر هم قصد کوتاه کردن بال  و پرهاش رو داری بدون که در بلند مدت ضربه می خوره



صبا
ساعت23:45---26 مرداد 1394

سلام آقای فرهادی.من در مورد شپشک و کنه و... خيلی تو سايتهای مختلف گشتم روش هايی که شما نوشته بوديد هم امتحان کردم ولی پرندم از دستمال که بين ميله های قفس گذاشته بودم ترسيد خوابش نبرد و پر پر زد،منم برش داشتم.چند روز پيش مطلبی در مورد مايت ها خوندم به نظر شما که تجربه زيادی داريد اگه اسپری ضد مايت به پرهای عروس هلنديم بزنم ضرری براش نداره؟اگهاصلا مايت نداشته باشه و من اشتباه کرده باشم طوريش نميشه؟ من به دليل مشکلاتی نميتونم برم دامپزشکی   

فرهادی : 

سلام دوست من ، 

شما اگر بخواهیدمطمءن بشوید می توانید یک میله نشیمن قناری داخل قفس بگذارید و در طول روز آنرا در بیاورید و داخلش را نگاه کنید اگر نقاط قرمز رنگ کوچکی داخل میله باشد شپشک هست .

در ادامه من در ابتدای تاپیک هم صریح نوشته ام درست و غلط این روش ها را تایید نمی کنم فقط راههای متداول را نوشته ام ، این امر بستگی به خود شما دارد ، در کل پاشیدن اسپری را به پرنده توصیه نمی کنم ضررش بیشتر از نفعش است ، پرنده تا مدتی از جفت گیری و،،، عقب خواهد افتاد .

 

 



صبا 
ساعت19:11---9 مرداد 1394

سلام آقای فرهادی يه سوال داشتم الان دو روزه صدای عروس هلنديم به نظرم گرفته رفتارهای عجيبی هم ميکنه تو ی سايتی درمورد شپشک و کنه قناری نوشته بود توی پرهاش سوراخ ايجاد ميکنه توی پر دم عروس هلندی منم قسمتی که به بدنش چسبيده سوراخ سوراخ شده به نظرشما شپشک يا کنه داره چند روزيه يکم بيحال تر شده،من خودم توی پرهاشو خيلی با ذره بين نگاه کردم ولی چيزی نديدم رفتارهای غير معمولش اينجوريه که مثلا داره بازی ميکنه انگار چيزی گازش گرفته باشه تند تند بال ميزنه و خودشو پرت ميکنه اينور اون ور.ولی فقط وقتی روی من نشسته  ، ديگه دارم نگرانش ميشم.

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

من یک تاپیک کامل در این خصوص نوشته ام اینجا رو بخون راههای مقابله با شپشک  البته ابتدا مطمئن بشو که شپشک دارد بعد وارد راههای درمانی شو .



صبا
ساعت21:33---23 تير 1394

سلام خسته نباشيد امروز عروس هلنديم از گچ ديوار خورد يه دقيقه تنهاش گذاشتم ولی بعد اون مدفوعش خيلی سخت دفع ميکنه ولی زيادو نميچسبه بهش کافيشه و تخمه رو از غذاش حذف کردم وفقط ارزن و تخم کتان بهش ميدم به نظر شما به خاطر اينکه گچ ديوار خورد اين جوری شد و اينکه چی کارش کنم ممنون از زحماتتون

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

1- خوردن گچ برای عروس هلندی خوب نیست ، ولی برای پرنده مشکل خاصی ایجاد نمی کند ومعمولا عروس هلندی ها در قفس این کار را انجام می دهند و این امر نشان دهنده کمبود املاح معدنی در بدن پرنده است .

2- مقداری کاهو به پرنده بدهید تا هر چه در شکم دارد براحتی دفع کند .

3- مقداری شن و خاک تمیز از کف رودخانه در یک ظرف کوچک برای  پرنده بگذار تا خودش بخورد  برای دستگاه گوارش پرنده خوب است .

4- می توانید یک تکه از بلوک های مواد معدنی که در پرنده فروشی ها فروخته می شود را برای پرنده خود تهیه کنید 

5- یک تکه از کف دریا را از عطاری ها ( خانم ها برای ماسک صورت استفاده می کنند ) یا از پرنده فروشی ها تهیه کنید و دربین میله های قفس بگذارید تا پرنده بخورد .



صبا 
ساعت21:15---17 تير 1394

سلام حالا که بالای عروس هلنديمونو قيچی کرديم پرهاش که بريزه دوباره پرهای جديد جايگزينش ميشه که دوباره بالاش سالم بشه؟؟ بالاشم ما قيچی نکرديم پرنده فروش کرده به جز دو پر اولی چند تای بعدی رو قيچی کرده تو سايتتون مطلبی در مورد خارش نديدم عروس من خودشو خيلی ميخارونه کل بدنشو يک سره ميخارونه نميدونم شايد حشره ای ککی چيزی داشته باشه لای پرهاش من تاحالا چيزی نديدم ولی خواهرم ميگه من يه حشره ريز ديدم که از تو پراش افتاد راهی نيست خودم بفهمم چشه؟حموم نرفتن ميتونه علتش باشه؟

فرهادی : 

سلام دوست گرامی 

معمولا پرنده ها تا قبل از بلوغ جنسی ، یک مرحله پرریزی اساسی خواهند داشت و در این فصل گرما یک دوره پرریزی خواهند داشت که دراین مدت به احتمال قوی این پرها جایگزین می گردند .

در خصوص حشراتی که باعث خارش بدن پرنده می شود مطلب اخیرم در سایت راهکار های مقابله با شپشکهارا بخوانید ، در اونجا راه های تشخیص قطعی وجود شپشک را نوشتم .

خارش بدن پرنده می تواند دلایل زیادی داشته باشد که یکی از این دلیل ها میتواند حمام نرفتن پرنده باشد بیماری های پوستی ، قارچها ، شپشکها ، گرمای بیش از حد و حمام نرفتن  درآوردن پرهای جدید ، خوردن بیش ازحد غذاهای گرم ، تولک پرنده و پرریزان و .... می تواند دلایل دیگر این موضوع باشد . 



صبا
ساعت14:55---16 تير 1394

سلام ببخشي زياد وقتتونو ميگيرم من تازه کارم و کلی سوال دارم.ديشب عروس هلنديم که لوتينو پنج ماهه ماده است يوهو شروع کرد به جيغ زدن خواب هم نبود بيرون قفس بود اصلا قبلا اين جوری نبود مدام جيغ های کوتاه ميزد انگار ميخواست بپره.تو قفس گذاشتمش گفتم شايد گشنه يا تشنه باشه ولی اومد بيرون رفت رو قفس و دوباره جيغ زد تو دستمم گرفتمش جيغ زد گذاشتمش رو زمين ولی بازم جيغ زد حتی اسباب بازی مورد علاقشم توجه نکرد.مشکلی،داره؟؟؟؟ يه سوال ديگه امروز يه کاريش کرديم يوهو پريد بانوک خورد تو ديوار بالاشم بريديم تو ارتفاع کمم خورد استخوناش نشکسته نوکش چيزيش نميشه؟

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ،

ببخشید کی گفته پرهای پرنده رو بچینید ، چندلحظه فکرکنید یکی بیاد موهای شما رو به زور با قیچی کوتاه کنه دیگه به این فرد اعتماد می کنید ، مسلما پرواز با بالهای سالم برای پرنده داخل اتاق خطرناک هست ولی پرنده بالاخره بادوبارخوردن به شیشه یا دیوار متوجه می شود که محیط محدود است اما با همان بال سالم بعد از ضربه خوردن  می تواند درست روی زمین بیفتد و این بال سالم جلوی ضربه شدید رامی گیرد ، اما وقتی بال پرنده را می چینید پرنده باهمان بال چیده شده حداقل دومتر در ارتفاع می تواند بپرد بعد بدون بال چگونه می تواند فرود موفقی داشت باشد ، اینکه دیگر به شما اعتماد ندارد جای خود دارد و .....

حالتی که از آن تعریف نمودید می تواند مربوط به یک حادثه یا یک صدای بلند یا یک چیزی که برای پرنده احساس ناامنی ایجاد نموده است و پرنده می ترسد و دلیل بی قراری اش هم همین امراست ، دیدن یک سوسک کنار قفسش یا نیش یک پشه و.... می تواند چنین حالاتی ایجادکند .

نکته مهم : لطفا با حرف هرکسی برای پرنده نسخه نپیچید .



صبا
ساعت22:05---13 تير 1394

سلام ممنون از راهن های خوبتان عروس من وقتی خريدمش وحشی بود و من با خوندن مطالب سايت رامش کردم الان وقتی از قفس مياد بيرون اصلا نميره تو .تو ام که ميره انقدر ميره رو ميله و مياد به سمت در قفس تا بياريمش بيرون .چی کار کنم جديدا برا غذا هم بايد به زور بزاريمش تو .چی کارش کنم که تو قفس بمونه؟ يه سوال ديگه هم دارم عروس من اصلا حموم نميره با ابپاش که بهش ميپاشيم قلبش تند تند ميزنه و ميپره ظرف اب هم که ميزاريم اصلا سمتش نميره خودمم که ميبرمش سمت ظرف اب از رو دستم ميپره.عمق آب کمه ظرفشم چند بار عوض کردم ولی نشده .البته خودم با دست رو بالش اب ريختم ولی بدتر کثيف شده رو گردنش يعنی زير کاکلش هم کثيفشده ،حموم کردنش برام به يه کابوس تبديل شده خواهش ميکنم کمکم کنيد.

فرهادی :

سلام اگر قصد دارید از این حالت دستی بودن خارجش کنید و کمتر بیارید بیرون باید یک همبازی برایش بخرید،  یک عروس همسن خودش،  نر باشد عالی است کمی بیقراری می کند ولی خیلی زود عادت می کند در غیر این صورت با بی توجهی شما افسرده می گردد و.... اگر خودش حمام نمی کند می توانید راههای نوشته شده در تاپیک حمام کردن عروس هلندی را امتحان کنید در نهایت اگر نشد آب را رویش اسپری کنید مشکلی ندارد. 

 



صبا 
ساعت12:38---13 تير 1394

سلام خسته نباشيد
من يه لوتينو چهار ماهه ماده دارم امروز دماغش قرمز شده خيلی دلخراشه عطسه هم زياد ميکنه.علتش چيه نفسش صدا نداره خيلی وقته حموم هم نبردمش.و اينکه اگه مريضه چی بهش بدم که خوب باشه.به دامپزشک نيازی هست؟ ممنون ميشم سريع جواب بديد نگرانشم

فرهادی : 

با سلام،  بردن پرنده نزد دامپزشک خوب است چون دارای تخصص این کار است ، عکسهای پرنده را به ایمیل سایت بفرستید تا بنده هم اگر توانستم کمکتان کنم بعداز فرستادن عکس پیام بدهید 



ارسلان
ساعت5:03---1 اسفند 1393

سلام استاد گرامی.دلتان شاد وایام بکام
جناب فرهادی به نظر بنده جای تاپیکی تحت عنوان ژنتیک عروس هلندی در وبلاگ خالی است.خواستم اگر امکانش هست تاپیکی با این عنوان بگذارید
پیروز باشید

فرهادی:

سلام آقاارسلان عزیز و بزرگوار ،

برای این سایت خیلی مطالب دیگر هم نیاز است و ضرورتا باید با دقت و جامعیت نوشته شود ولی آنچه که برای من یک اصل محسوب می شود ترجیح دادن کیفیت بر کمیت است به عبارت بهتر می خواهم مطالب دقیق و پاسخگو باشد تا اینکه زیاد تر گردد این رهنمود شما ، مد نظرم خواهد بود و انشاا... در روند تکمیل سایت مطالبی در این زمینه خدمت دوستانم ارایه می کنم البته پرداختن به این موضوع یعنی پرورش پرنده های خاص که اصولا کار زمانبر و سختی است ،

ممنون از حسن نظر شما، موفق و پیروز باشید 



ارسلان
ساعت0:18---28 بهمن 1393

سلام استاد گرامی،واقعا جای خوشحالیست که کسانی مثل شما هستند که بی هیچ چشم داشتی به مردم سراسر کشور خدمت میکنند.خوشبختانه تخم دوتاشون جوجه شدن.یکیش مونده.جناب استاد آیا نیاز به شستن ارزن وتخم کتان هست؟شما خودتان این کار را انجام میدهید؟
پاینده باشید

فرهادی:

با سلام خدمت دوست عزیزم آقا ارسلان بزرگوار 

این موضوع را در تاپیک تغذیه (تغذیه عمومی ) شرح داده ام ، حتما آنرا مطالعه نمایید خلاصه جواب در صورتی که از پرنده فروشی نامطمین دانه خریداری می کنید حتما خاک دانه را باید بگیرید ببخشید فعلا نتم ضعیف است بعدا جواب کاملتر را خدمت شما ارایه خواهم نمود .



ارسلان
ساعت3:17---25 بهمن 1393

سلام.من یه جفت عروس دارم.تخم ها نطفه دار بود چکشون کردم.الان دو سه روزه دوتاشون ظهرها تخم رو ول میکنن.شاید یک ساعتم بشه.از کجا باید فهمید تخم خراب شده یا نه؟

فرهادی :

سلام دوست عزیزم آقا ارسلان ،

در خصوص مشکل شما دو تا مطلب باید عرض کنم ،

اول این که راهی برای مجبور نمودن پرنده به خوابیدن روی تخم وجود نداره ، شما اگر جفت دیگری روی تخم کنار این جفت داشته باشید می توانید برای اطمنیان بیشتر تخمهای اینها را زیر پای جفت دیگرتان قرار دهید و این امر بالای 70درصد جواب می دهد و 30درصد هم احتمال دارد که پرنده های دیگرتان روی این تخم ها نخوابند یا کلا از روی تخم های خود نیز بلند شوند .

دوم اینکه پرنده های شما یا جفتی تازه کارند که این امر یعنی بلند شدن از روی تخم امری طبیعی است و ناشی از  بی تجربگی آنها است و چاره ای جز صبر ندارید تا انشالا برای مراحل بعد تجربه کسب نمایند و جوجه ها را عمل بیاورند ، یا اینکه جفتی قدیمی هستند که این کار معنای دیگری دارد یا از پرنده خیلی کار کشیده اید و پرنده دیگر حال و توان ادامه دادن را ندارد یا اینکه از چیزی ترسیده و احساس ناامنی می کند یا دمای هوا مناسب نیست یا اینکه تخم ها نطفه مرگ شده اند و .... که این امر باتوجه به شرایط پرنده ها در محل قابل بررسی است و خودتان باید در محل متوجه علت بلند شدن آنها از روی تخم بشوید .

در هر صورت برای این مشکل شما راه حلی وجود ندارد به جز صبر ، البته با یک ساعت یا دو ساعت در گرمای ظهر مشکلی برای تخم ها بوجود نمی آید ، اگر شب تخمها را رها کردند آن موقع نگران شوید .

توصیه های من :

از سرکشی بی مورد به قفس پرنده و مخصوصا لانه خودداری کنید .

تاپیک عروس هلندی در زمان خوابیدن روی تخم را بادقت بخوانید

به پرنده در این حالت غذای متعادل بدهید و از دادن دانه های سرد و گرم خودداری کنید فقط ارزن و کتان به نسبت 3 به 1

از ایجاد سر و صدا و عوامل ناامن ساز محیط به هر نحو جلوگیری کنید .

موفق و پیروز باشید

دوست من صبر راهکار اصلی شما است .



رضا
ساعت21:36---2 تير 1393

من سه ماهه یک جفت عروس هلندی رو از یک مغازه دار خریدم به قول آقای مغازه دار اونا جفت آماده بودن اما هیچ خبری از جفت گیری و تخم نیست چکار کنم تا جفت گیری کنند و تخم بگذارند .

سلام دوست من

چند عکس با کیفیت از پرنده هات از زوایای مختلف و از قفس هم یک عکس برای من بفرست تا وضعیت پرنده هات رو بدونم  ، در ادامه هم مطلبی با عنوان "چرا عروس هلندیام جفت نمی شوند ؟ " درسایت گذاشته ام امیدوارم مطالعه این مطلب مشکل شما را حل نماید ، اگر مشکل شما حل نشد برای اطلاعات تکمیلی و سوالات اینجانب در مورد پرنده هات لطفا تماس بگیرید .09308656030 متشکرم .



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: