جفت گیری عروس هلندی ( قسمت چهارم ، تخم گذاری )

 

 

سلام دوستان گرامی و عزیز ،

بالاخره بعد از گذشت 8 تا 12 روز از یک جفت گیری موفق ، پرنده ماده اولین تخمش رو می گذاره ، این مرحله حد فاصل بین اولین تخم گذاری تا تولد جوجه است ، کاملا مشخصه منظور ما از تخم ، تخم هرز یا تخم مستی پرنده ماده نیست .

  • پرنده ماده با گذاشتن اولین تخم ، دو روش برای خوابیدن روی تخم داره ، یا بلافاصله روی تخم می خوابه که معمولا پرنده های با سابقه تخم گذاری این روش رو انجام می دهند یا اینکه صبر می کنه بعد از گذاشتن تخم دوم و سوم شروع به خوابیدن مستمر می کند در هر صورت دمای هوای اتاق بگونه ای باید باشد که در صورت نخوابیدن پرنده دچار خرابی نشود ( دمای مناسب برای عروس هلندی 28 تا 32 ) .
  • بعد از گذاشتن اولین تخم به فاصله یک روز در میان ، پرنده ماده ، مابقی تخم ها را که معمولا بین سه تا پنج تخم است ، می گذارد ، گاهی این فاصله می شود یک روز و نیم و گاهی دو روز و نیم .
  • در مرحله اول تخم گذاری ، بدلیل قدرت تولید مثل پرنده ماده ، اغلب تعداد تخم ها زیاد تر از حد معمول است ، دیده شده تا یازده تخم نیز گذاشته شده ولی معمولا در مرحله اول تخم گذاری ، در بهترین حالت یک یا دو جوجه بدنیا خواهد آمد ( یا تخم نطفه دار نیست ، یا پرنده نمی خوابد یا جیک مرد می شود ، یا ....هزار دلیل دیگر که نمی گذارد تخم جوجه شود که مهمترین دلیل آن بی تجربگی پرنده های جفت شده هستند .)
  • بدلیل حساسیت این مرحله برای پرنده های تازه جفت شده ، از سرکشی یا دست زدن به لانه و تخم ها به هر شکل ممکن حتی الامکان خودداری کنید ، پرنده هایی را دیده ام که چون در اولین بار روی تخم ها بدلیل نا امنی نخوابیده اند صرفا تخم نطفه دار می گذارند ولی روی تخم نمی خوابند و صاحب پرنده مجبور است برای اینکه تخم ها از بین نروند آنها را زیر پای جفت دیگری قرار دهد ، حال اگر جفت دیگری نداشته باشد که این تخم ها سرنوشتی جز خرابی ندارد .
  • همانگونه که در تاپیک لانه مناسب برای عروس هلندی گفتم باید خاک اره و پوشال داخل لانه به قطر دو تاسه سانتیمتر در کف لانه وجود داشته باشد ، ولی احتمال دارد پرنده ها با شروع تردد ها به لانه قبل یا در زمان تخم گذاری ، پوشال و خاک اره موجود در لانه را تکه تکه از لانه خارج کنند و داخل قفس بریزند ، چاره ای نیست با این امر مدارا کنید و خاک اره را بداخل لانه نریزید ، باعث ایجاد استرس و ناامنی برای پرنده می شود ، اما بهتر است بعد از تولد جوجه ها حدود ده روزگی ، مجدد کف لانه را پر از خاک اره کنید ( این امر نیاز به آموزش دارد اگر فرصت شد بصورت تاپیکی جداگانه خواهم نوشت ) .
  • با شروع خوابیدن پرنده ها روی تخم ، معمولا پرنده نر روز ها در لانه است و پرنده ماده شب ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها را برعهده می گیرد و پرنده نر بیرون از لانه مسئول امنیت لانه است ، اما در جایی که پرنده ها احساس امنیت کنند یا تعداد تخم زیاد باشد ، پرنده نر هم با پرنده ماده روی تخم ها می خوابد .
  • برای پرنده ها مخصوصا پرنده های تازه کار حتما شب یک لامپ شب خواب بگذارید تا احساس امنیت بهتری داشته باشند و از روی تخم ها بلند نشوند ( تاپیک نور مناسب برای عروس هلندی )
  • پس از شروع خوابیدن پرنده ها روی تخم مخصوصا جفت های تازه کار ، معمولا یک فاصله زمانی یک ساعته یا کمتر کافی است تا پرنده از روی تخم بلند شود تا تخم خراب یا مشکل دار گردد احتمال دارد پرنده ماده یا نر به دلایل مختلف از لانه خارج شده و دیگر روی تخم نخوابند ، در صورت استمرار این وضعیت مسلما تخم ها خراب می شوند ، پس اگر جفت تازه کاری هستند بهتر است تخم های آنان را با تخم های هرز دیگر پرندگان یا تخم پلاستیکی هم اندازه و همر نگ تعویض کنید و در صورت امکان تخم ها را زیر پای یک جفت قدیمی و با تجربه تر که روی تخم های خود خوابیده اند ، بگذارید ، ( این امر نیز نیاز به آموزش دارد ،  باید تاپیک جدایی برای آن نوشت ).
  • یک تجربه شخصی ، پرنده را در زمان سرکشی ها شرطی کنید یعنی ابتدا با انگشت چند ضربه بسیار آهسته به لانه بزنید بعد ، درب لانه را بازکنید این روش به پرنده می فهماند که شما هستید و غریبه نیست ، اما فقط یک لحظه فکر کنید یک نفر درخانه شما ناگهان باز کند چه استرسی به شما وارد می شود ، پس قبل از بازکردن درب لانه به پرنده یک هوشیاری اولیه بدهید .
  • از سه روزگی ، باید چند رگ خونی در داخل تخم شکل بگیرد و در هفت روزگی تخم شروع به سیاه شدن نموده که در کندلینگ نمودن تخم ها به وضوح کاملا مشخص است ، برای کندلینگ کردن تخم این تاپیک را با دقت بخوانید .
  • غذاهای مست کننده را از رژیم غذایی پرنده خارج کنید و تغذیه پرنده معمولی ، ارزن و کتان باشد .
  • مست شدن پرنده باعث تمایل نر به جفت گیری و زدن پرنده ماده برای انجام جفت گیری شده و در نهایت در این درگیری بالای 90 درصد تخم ها ضربه خورده یا اینکه پرنده ماده تخم ها را رها می کند ، یا اینکه نر دیگر روی تخم ها نمی خوابد و بالاخره تخم ها خراب می شود ، من تجربه تلخ شکستن سه تخم حاوی جوجه لوتینو در روز آخر قبل باز شدن تخم ها را دارم .
  • مدت خوابیدن روی تخم بین 17 تا 21 روز ممکن است طول بکشد .
  • در فاصله زمانی خوابیدن روی تخم رطوبت هوای لانه باید بیشتر از حد معمول باشد تا تخم خشک و فاسد نگردد ، بنابراین برای تأمین رطوبت مورد نیاز تخمها چند کار می توانید انجام دهید یا یک پارچه خیس کنار قفس نصب کنید یا اینکه یک ظرف مسطح پراز  آب داخل قفس بگذارید ، یا برای پرنده دو نوبت یک بار در ده روزگی و بار دیگر در 17 روز گی ظرف آب بگذارید.

فرهادی 5-8-93


نظرات شما عزیزان:

نسيم
ساعت9:42---6 آبان 1394

سلام . وقتتون بخير . من به تازگي ي جفت عروس خريدم با ٣ تا تخم كه تا ٥ روز ديگه بايدجوجه هاش در ميومدن .. متاسفانه به علت جابجايي قهر كردن و رو تخم ننشستن و جوجه ها از بين رفتن و كاريم نميتونستم بكنم .تخم هارو برداشتم تا مجددا تخم گذاري كنن الان ٤ روزه مدام داخل لونه ميرن و خيلي كم بيرون ميان .. يعني دارن براي تخم گذاري بعدي آماده ميشن ؟ تو اين مدت شما چه غذايي براي تقويتشًون توصيه ميكنيد ؟

 

فرهادی : 

سلام دوست عزيز، 

نباید پرنده ها را روی تخم جابجا می کردید ، 

نباید تخم ها را برمی داشتید ، 

ظرف دو روز چگونه می خواهید پرنده ها را تقویت کنید حداقل ده روز لازم است ، بخش تقویت را در تاپیک تغذیه بخوانید ، بلال تازه و تخم مرغ آب پز هم بدهید .



محسن☆
ساعت1:40---5 آبان 1394

درود فراوان خدمت دوست عزیز آقای فرهادی
اول از همه تشکر میکنم از وبلاگ خوبتون و با اینکه وظیفه ای ندارین پاسخ تک تک بچه ها رو دادین و ماهم استفاده کردیم.
عرضم خدمت شما که ،بنده یک جفت عروس دارم که حدود 2 هفته هست که تخم گذاشتن و الان 3 تا تخم دارن و هردوشون ساعات طولانی داخل لونه هستن و زیاد بیرون نمیان و خیلی کم هم غذا میخورن و طبق فرمایشات شما بنده هم زیاد سر کشی نمی کنم،سوالم اینه که
1- از کجا میشه فهمید تخم ها سالمن یا نطفه دارن ؟( با توجه به اینکه میگین سرکشی نکنید و به تخم ها دست نزنید)
2-اگه تخم ها سالم نباشن باز هم روی تخم میخوابن ؟
3-اینکه هردوشون همیشه داخل لونه هستن نشانه ی چیست؟
3-تغییری در مدفوع هر دوشان بوجود امده جوری که حجم مدفوع ماده خیلی زیاد شده تقریبا 4 برابر وو به رنگ سبز و سفیدو همچنین مدفوع نر مایه زرد رنگ که خیلی بد بو می باشد و احساس میکنم طوطی نر مشکلی در مدفوع کردن دارد و این امر بعد تخم گذاری بوجود امده، آیا خطری سلامتی طوطی هارو تهدید میکنه ؟
4- در مورد رطوبت اگر یه حوله خیس بگذارم روی قفس کافیست ؟

با تشکر فراوان

فرهادی : 

سلام دوست گرامی، 

1_ نیازی نیست بدونید تخم ها سالمه یا نه بگذارید پرنده کارخودش رو انجام بده

2_بله 

3_نشونه اینه که جفتت خوب و خوش ذاته 

3_ خیر مشکلی ندارند و عادیه 

4_ بهتره از دستگاه بخور استفاده کنی 



پرنیا
ساعت15:54---4 آبان 1394

سلام پرنیا هستم من یک جفت طوطی عروس دارم همش میرن تو خونه که برای جفت گیری اونا اماده کردم و نر هم عصبی شده چی کنم یعنی دارن جفت میگیرن 

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

این موضوع از نشونه های جفت گیری در پرنده ها هست ولی هنوز باید صبر کنی کاری باهاشون نداشته باش بگذار روند کار بصورت طبیعی  طی بشه زیاد سراغشون نرو .



مهدی
ساعت0:33---4 آبان 1394

سلام.ممنون از اینکه جواب دادین.آقای فرهادی چند سوال دیگه دارم.منظورتون از دسمال خیس اینکه بندازم رو قفس طوطی ها خودش روطوبت ایجاد میکنه.من با اسپری آب میپاشم بهشون امرزم روز10 هست تخم گذاشتن چندروز میشه تا بیرون بیان همه جورسو شنیدم.17.21.23روز کدومش صحت داره.دمای اتاقم شبها رو23الی25 هست روزها27 هست خوبه.ممنون از شما.ببخشید درهم سوال پرسیدم

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ، 

بخش پرسش و پاسخ برای سوالات پس از مطالعه مطالب سایت است شما مطالب سایت را بخوانید اگر به جواب نرسیدید من درخدمتم تمامی سوالات شما در سایت وجود دارد ، ممنون 



سعید
ساعت18:33---3 آبان 1394

سلام آقای فرهادی یک جفت عروس هلندی دارم که مدتی است جفت زده ام جفت گیری کردن و تخم آن ها نیز نطفه دار شد ولی روش نخوابیدن.الان دارن جفت گیری میکنن و ماده باز هم مثل سری قبل اصلا به نر اجازه نمیده بره تو لونه ولی بیرون از لونه با هم صمیمی هستن و کله همدیگرو میخوارونن لطفا رهنمایی کنید.

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ، 

این حالت معمولا در پرنده های دستی و رام بوجود می آید ، اگر احتمال می دهید تخمها خراب می شود یا بفروشید یا زیر پای یک جفت تخم دار دیگر بگذارید ، اگر این حالت ادامه پیدا کرد چاره ای غیر از تعویض یکی از پرنده ها مخصوصا ماده ندارید .



بهروز
ساعت5:29---3 آبان 1394

سلام استاد وقتتون بخیر ،من ۴تا عروس تو یه قفس دارم که جفتشون مولد هستنند.الان یکی شون تخم گزاشته ولی ۲تا تخم فاصد تو لونه بوده از قبل بوده ،قفس دارای دوتا لونه جدا هست،۲تا سوال دارم-۱: این دوتا جفت کنار هم باشند مشکل داره؟-۲:همان طور که گفتم یکی از جفت ها تخم گزاشته ولی متاسفانه تو لونه ای که تخم فاصد ب‌وده گذاشته چه باید بکنم ؟ از اونجایی که بی تجربه انند نکنه اصلا تخم نزاشته رفته رو‌اونا نشسته؟

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ،

1- ابتدا مشخص کن کدام جفت روی تخم خوابیده ،  حتما جفت دیگر را از داخل این قفس به قفس دیگر منتقل و سپس برایشان لانه بگذار .

2- مهم نیست اگر روی تخم پوچ هم بخوابد ، اگر پوچ باشد یک تمرین مناسب برای خوابیدن پرنده است و اگر پر باشد که بهتر ، در هر دوصورت کاری به جفتی که روی تخم خوابیده نداشته باش .

3- معمولا ، پرنده ها روی تخم های قبلی نمی خوابند به احتمال زیاد تخم گذاشته است .



مهدی
ساعت1:10---2 آبان 1394

سلام.خسته نباشید.جواب منو ندادین.منتظرم .ممنون

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ، علت تأخیر محرم بود ...... ها و ... 



مهدی
ساعت1:06---1 آبان 1394

سلام.خسته نباشید.من یه جفت لوتینو دارم دفعه قبل شش تا تخم گذاشتن که بعد 23 روز خبری از جوجه نبود.چندروز که کذشت سر به تخم ها زدم همه تخم ها کل گیر شده بودم.الان تخم دارن میترسن باز هم همین مشکل پیش بیاد طوطی آب تنی نمیکنن.راهنماییم کنید .ممنون

فرهادی : 

 سلام دوست گرامی ، 

با گذاشتن دستگاه بخور آب یا ظرف آبتنی یا پاشیدن آب با اسپری و یا گذاشتن یک ظرف بزرگ آب زیر قفس روی زمین ( قفس روی دیوار است ) یا انداختن یک پارچه نم دار کنار قفس و ... رطوبت مورد نیاز تخم ها را فراهم کن ، تخم رطوبت نبیند جوجه می میرد ، ممکن است نطفه مرگ شدن تخمها دلایل دیگری هم داشته باشد که اگر چنین شد باید آنها را هم بررسی کنی .



مهدی 
ساعت21:01---30 مهر 1394

سلام من یک جفت عروس دو ساله دارم که دو تا جوجه ی دو هفته ای دارن به دلیل پر کنی ماده ان را جدا کردم البته علاعمی از مستی ماده و رفت وامد ان در لانه خالی میبینم الان جوجه ها توسط نر تغذیه میشوند ایا اشکالی نداره که تو این مدت که جدا هستند برای جفت گیری مجدد انها را با غذا های گرم تقویت کنم؟ واینکه تقویت نررا هم مست نمیکند که باعث شود به جوجه ها غذا ندهد؟واینکه غذاهای گرم چه هستند؟ ممنون از راهنمایی تان .

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ، 

1-فعلا برای نر غذای گرم نگذار .

2- تاپیک تغذیه را مطالعه کن به تفصیل در این خصوص نوشته ام .



مجتبی
ساعت18:31---29 مهر 1394

سلام
یه 2روزی میشه 1جفت عروس گرفتم
به گفته طرف 3بار تخم کردن
به هنگام تحویل طرف میگفت ماده تخم داره
دقت کردم ماده که رو چوب وایمیسته قسمت اتصال دم به بدن سنگینی میکنه به طرف پایینه
ساعت اول انتقال به خونه یه چند ساعتی تو شوک بودن بی حرکت بودن.بعد چند ساعت شروع به غذا خوردن کردن بعد اون نر ماده هی مریفتن تو لونه در میومدن الانم از دیشب هر دو تو لونه هستن در نیومدن جز غذا خوردن
غذا شونم ارزن+کتان+تخمه قرمز
2مرتبه هم بهشون تخم مرغ آپز دادم
این علایم چی باشه؟واقعا تخم داره؟یا چیز دیگست
ممنون اا

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، 

علائم که بسیار خوب است مشکلی نیست فقط زیاد سراغشان نرو تا احساس امنیت بیشتری داشته باشند و تخم بگذارند ، البته این اول  راه است و هر تخمی را نمی توان یک جوجه محسوب کرد .



Fahime
ساعت6:20---28 مهر 1394

تو روخدا جواب بدین سریع سلام اقای فرهادی من عروسام دستین جفتگیری کردن ولی نمیخوام تخم بزاره ماده از این به بعد چیکار کنم تخم نذاره چون میترسم یه وقت تخم برگردون شه چیزیش شه یا تخم تو شکمش بشکنه چون همش بیرونه. دستی هست نمیخوام چیزیش تو رخدا یه راهنمایی بکنید من نمیخوام عروسم جیزیش شه یهوقت نمیخوام تخم میذا ه تخمش برگرده یه وقت خواهش میکنم چیکار کنم کمنر جفتگیری کنن یا تخم نذاره تازه هم جفت خوردن با همه چیکار کنم   

فرهادی : 

سلام دوست گرامی،  

آبجی بزرگوار ، درصد تخم برگردان و شکستن تخم در داخل شکم پرنده ، از 5 درصد هم کمتر است ولی این راقبول کنید که پرنده های شما بالغ شده اند و الآن زمان آن رسیده که از آنها جوجه بگیرید پس بگذاریدشان داخل قفس و به دعواها و سر وصدای آنها توجه نکنید ، به هر حال اختیارشان با شماست .



فهیمه
ساعت5:45---28 مهر 1394

سلام خسته نباشید اقای فرهادی من یه جفت عروس هلندی دارم دستی هستن و همش بیرون هستن تازگی جفت خوردن و با همن عروس نرم اصلا تو قفس نمیمونه همش میاد بیرون در قفسم باز نکنم خودشو به قفس میزنه همش بیرونن ولی عروس مادم تو لونه نمیره کف قفس هی روزنامه خرد میکنه برای لونه درست کردن من نمیدونم جیکار کنم اینها دستی هستن همش هم دوست دارن بیرون باشن داخل قفس هم به هم اسیب میزنن ولی بیرون خیلی احساس امنیت دارن حتی جفت گیریشون بیرون قفس هست خیلی ارامش و امنیت دارن ولی داخل لونه نمیرن من چیکار کنم 

فرهادی :  

سلام دوست گرامی، 

خلاصه نظر من در این چند کلمه است اگر می خواهی جفت بشوند بگذارشان داخل قفس و علیرغم مواردی که اشاره کردید بیرون نیاوریدشان ، اگر نه قید جوجه گیری را بزنید ، توضیح کامل تر در تاپیک هدف از نگهداری عروس هلندی را مطالعه کنید 



وحید
ساعت7:38---26 مهر 1394

سلام و عرض ادب . عروس نر من دایم یه هفته است که شب و روز تو لونه است و ماده بیرون یعنی اصلا ماده رو راه نمیده داخل محبت بفرمایید راهنمایی کنید . با سپاس  

فرهادی : 

سلام دوست عزیز، 

این عادت پرنده های شما است و یا به هر دلیل رفتاری است که پرنده های شما در این زمان انجام می دهند و هیچ راهکاری ندارد و ممکن است دخالت شما باعث بلند شدن نر از روی تخمها بشود چاره ای غیر از صبر ندارید .

 



امید
ساعت8:53---22 مهر 1394

سلام خدمت آقای فرهادی
یک جفت عروس دارم ک اسفند پارسال تخم کردن وسه تا جوجه دادن، 2ماه بعد4تخم دوباره گذاشتن 1هفته خوابیده بودن، ب مدت 4روز ما رفتیم مسافرت وغذا وآب هم یکی از بستگان طبق قبل بهشون میداد بعد ک امدیم دیگه نروماده نخابیدن و تخمها خراب شدن، الان دو روزه دو تخم گذاشتن، آیا احتمالش هست تکرار بشه.(نخابیدن)
آیا برای اینکه همه تخمها بارور بشن نیازی ب ویتامین اد3..هستدر این مرحله.
غیرازدان اصلی ارزن وکتان، هفت تخم، (جوانه گندم کمی میخورن)ولی میوه وسبزیجات اصلا نمخورند،غذای کمکی یا همان مکملهای خارجی نیازی هست بدهم،لطفا اگه کار دیگه ای باید انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنید.(درجه هوا24ال28)درجه هست اب هر رور عوض میکنم،کاغذ کف قفسو هر روز عوض میکنم
ببخشيد طولانی شد.با تشکر از زحماتتون.

فرهادی : 

سلام دوست گرامی، 

چند تا سوال دارم ، تماس بگیرید با اطلاعات دقیقتر خدمتتون عرض کنم 



بهرام منیری
ساعت11:54---20 مهر 1394

سلام وقتتون بخیر، بنده یه جفت عروس دارم تتا حالا ۳ بار جوجه داده و بالای ۵ عدد داده ۲ ماه پیش جفت گیری کردن و لونه گرم میکردن و مراحل دیگه ولی هنوز تخم نکردن و حتی دیگه داخل لونه هم نمیرن فقط عروس نر شبا نصفه میره داخل لونه و سرشو نصب بدنش از قفس بیرون.. دلیلش چی میتونه باشه کمکم کنید؟    

فرهادی :  

سلام دوست گرامی، 

مشکل خاصی نیست ، بعد از دو مدحله جوجه گرفتن پرنده ضعیف شده ، شما باید بهش استراحت می دادی ، اینکار رو نکردی پرنده به علت ضعف خودش به خودش در فصل گرما استراحت داده ، تقویت کن جواب می گیری.



منصور
ساعت20:13---16 مهر 1394

سلام آقای فرهادی عزیز
عروس هام سه تا تخم کردن که فقط یکیش نتفه دارد همان طور که گفتم یکی از تخم ها را از لونه قبلا بیرون آورد بودن به نظر شما مشکلی ندارد یکی از تخم های بدون نتفه را از زیرشون بردارم تا راحت تر روی تخم اصلی بخوابن یا اصلا دست نزنم .
ممنون از راهنمائی های خوب ومفیدتون 

فرهادی : 

سلام دوست گرامی، 

اصلا دست نزن بگذار تا بحال  خودشان باشند 

 



منصور
ساعت18:23---13 مهر 1394

سلام آقای فرهادی
امروز عروس هام یکی از تخم ها را از لوله بیرون اوردن وتوی ظرف دانه خوری انداختن تنها تخم نتفه دار هم همون یک تخم هست همش سه تا تخم گزاشتن چکار کنم ممنوم میشم سری راهنمایی کنید 

فرهادی :

سلام دوست عزیز  ، 

من احتمال زیاد می دهم آن یک تخم هم خراب باشد ، ولی شما ریسک نکن و به آرامی بدون ایجاد استرس تخم را به داخل لانه منتقل کن و جای ظرف دانه را در قفس عوض کن .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



محسن
ساعت12:34---24 شهريور 1394

سلام دوباره
عروس هلندی نرم خیلی میره تو لانه با نوکش میزنه دیواره لانه ولی ماده نمیره راهنمایی کنید ؟

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

نرت مستی می کند و دلیل اینکه ماده داخل لانه نمی رود احساس ناامنی می تواند باشد اگر تا ده روز آینده این امر ادامه داشت مجدد با دقت وضعیت لانه را بررسی کن به احتمال قوی لانه مشکل دارد ، محل قفس را به یک جای خلوت تر و دنج تر منتقل کنید .



مهدی
ساعت17:22---23 شهريور 1394

با عرض سلام وخسته نباشی میخواستم بدونم که بعد از تخم گذاری چه دانه های باید داد 

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

همانجوری که در این تاپیک نوشته ام غذاهای گرم را از رژیم غذایی پرنده خارج نمایید و غذاهای معمولی و ارزن و کتان و تخم مرغ هفته ای یک مرحله به پرنده بدهید 

 



مجید 
ساعت16:37---23 شهريور 1394

سلام میخواستم بدونم تا چند دقیقه باید نر روی ماده باشه 

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

مدت زمان یک جفت گیری باید حداقل یک دقیقه باشد ولی مهم تر از زمان کیفیت جفت گیری است ممکن است یک جفت گیری چند دقیقه طول بکشد ولی انتقال نطفه انجام نشود و ممکن است کمتر از 15 ثانیه باشد و کار درست انجام گرفته باشد .

 



محسن
ساعت7:25---19 شهريور 1394

سلام میخواستم عروس هلندی را چگونه مست کنم لطفاراهنمایی کنید   

فرهادی : 

سلام ، دوست عزیز 

تاپیک های اقدامات قبل از جفت گیری و تغذیه بخش تقویت را مطالعه و اجرا کن پرنده اگر بالغ و سالم باشد باید با این اقدامات  مست بشود .



محسن 
ساعت7:20---19 شهريور 1394

سلام وخسته نباشید من حدود یک سال عروس هلندی دارم هنوز با هم جور نیستند چکار کنم   

فرهادی : 

سلام دوست گرامی سوالتان خیلی کلی است و ابتدا باید شرحی از وضعیت پرنده ها مثل سن ، تغذیه سابقه جوجه دهی ،دستی بودن یا نبودن ، نور ، دما و.... را بگویید بعد دقیقا مشخص کنید سوالتان چیست ، ببخش من علم غیب ندارم که از وضعیت پرنده ها در منزل شما باخبر باشم .



سعید
ساعت0:57---5 شهريور 1394

با سلام و احترام
اقای فرهادی جفت عروس من هر سری 4-5 تا تخم میکنن و یک روز مونده به این که جوجه ها در بیان دوباره تخم میکنن سری قبل 5 تا تخم کردن بعدا هم دوتا و این سری هم 4 تا و یدونه هم دو روز پیش همزمان با در اومدن جوجه اول تخم کردن البته نرم همیشه یه هفته مونده به در اومدن جوجه ها شروع به پرت کردن ماده به بیرون از لونه میکنه و من سریع جداش میکنم و موقعی که ماده خم میشه در قفسارو باز میزارم نرم میره کارشو انجام میده دوباره جداشون میکنم.
نرم قبلا که با یه ماده دیگه جفت بود خیلی خوب بود و همشه رو تخم میخوابید و جوجه ها رو بزرگ میکرد اما از وقتی مادش مرد و با ماده جدید جفت زدم تقربا نقشش تو جوجه دادن فقط جفت گیریه!بقیه کارارو ماده به تنهایی انجام میده !جدیدا به فکر تعویض نر افتادم نر خاکستریه و ماده لوتینو و هر سری تو جوجشون لوتینو هست این سری هم دوتا ی اول لوتینمو شدن بقیشم هنوز در نیومده!میخواستم راهنماییم کنید چیکار کنم؟با توجه به نرم که قبلا سابقش خوب بوده ایا عوضش کنم؟یا در اینده درست میشه؟اینم بگم که مادم حرف نداره و تو یه هفته که اوردمش مخ نررو زد انقدر خم شد و خودشو به زور کرد زیر نره که نره جفت گیری کرد! 

فرهادی : 

سلام آقا سعید ،

چند تا نکته در مورد سوال شما :

1- معمولا این گونه نر ها بعد از مدتی از این تب تند می افتند و ادامه دار نیست ولی می توانید با رژیم غذایی سرد مثل کاهو و خرفه و ندادن غذاهای گرم از این میزان آمادگی بکاهید ، البته این جفت گیری های مکرر به ضرر پرنده شما است و بدن پرنده را خالی می کند .

2- با توجه به اینکه فعلا وضع پرنده شمااینجور است می توانید یک نر دو ماده کنید ابتدا یک ماده آماده بخرید و اول نر را با ماده فعلیتان جفت کنید و در ادامه چون ماده تا کنون جوجه ها را به تنهایی بزرگ می کرده و در این زمینه تجربیات موفقی داشته نر را جدا کنید و در اتاقی دیگر با یک ماده دیگر جفت کنید ممکن است با ماده دیگر بهتر جواب بدهد و شاید در حوابیدن روی تخم به ماده دوم کمک کند به نظر من به تجربه اش می ارزد و همین روند را تکرار کنید نر نطفه دار قوی کم است 

3- رژیم غذایی پرنده رو برابر متن تاپیک اقدامات جفت گیری 6 قسمت در هر مرحله تنظیم کن 



حسين 
ساعت13:29---2 شهريور 1394

يه سوال اگه عروس هلندي نر مست بشه خوبه يا بده اگه خوبه چجوري مست ميشه و اگه بده چجوري برطرف ميشه و سوال اوليه اينه كه اصلا مست شدن عروس هلندي چي هست
به ايميل جواب بديد. جواب بديد مسخره هم نكنيد. 

فرهادی :

سلام دوست عزیز ، ابتدا یک مطلب اینجا هیچ کس به خاطر سوال پرسیدن مسخره نمی شود چون سایت آموزشی است و بنای آن بر اساس پاسخ به سوالات دوستان است .

اگر قصد جفت زدن پرنده را داشته باشید مست شدن پرنده ها بسیار خوب است و اگر پرنده ات تک باشد و قصد جفت زدن نداشته باشی این امر خوب نیست زیرا پرنده از حالت دستی بودن و اهلی خارج می شود و پرنده ناراحت و اذیت است و برای رفع این مستی باید به وی غذاهای خنک بدهی و دائم با وی بازی کنی که این مستی زیاد روی رفتار پرنده تأثیر نگذارد ولی در کل راهی به غیر گرفتن جفت برای پرنده نخواهید داشت و بهترین کار همین است . 

مستی نر : خواندن قرص و محکم ، حرکات موزون ، فیگور گرفتن برای ماده ، دو پایی پریدن داخل قفس ، حرکات زیاد و جنب و جوش بیش از حد ، ضرب گرفتن روی ظرف غذا و میله های قفس ، درگیری با سایر نرها و زد وخورد های شدید و..... 

مستی ماده : تمایل به حضور در لانه ، رفتن به سراغ نر و آوردن سر به پایین و بالا دادن پشت ، تقاضای خاراندن سر توسط نر ، گذاشتن تخم مستی ، حضور در لانه و ریختن پوشال  ها به بیرون از لانه و ....

 



علیرضا
ساعت18:20---1 شهريور 1394

سلام اقای فرهادی . امروز بعد از 23 رور تخم ها رو برداشتم یکی از تخم ها یک سیاهی اندازه یک نخود بزرگ سیاهی داخلش بود و اون یکی تخم بو گرفته بود سیاهی نداشت و 2تا از نخم ها سا لم بودند. در ضمن از الان باید لاته رو بردارم یا باشه . برای سری بعد چکار کنم که موفق بشم ممنون راهنمائی کنید.برای نطفه چکارکنم نر قوی بشه بازم ممنون بخدا سردرد شدم چون برای اولین باره  .

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، 

1- برای نطفه دار شدن تخم ها خیلی مسائل باید رعایت بشود که مهمترین آنها را در تاپیک اقدامات قبل از جفت گیری نوشته ام بخوانید و اجرا کنید نه سرسری بلکه با دقت بخوانید و اجرا کنید .

2- بیست روز پرنده ها را جدا کن و تقویت کن و بعد از بیست روز مجدد جفت کن .

3- اگر نطفه نر ضعیف باشد ، می توانید با دادن داروی آد 3 ای آنرا تقویت کنی .



منصور
ساعت13:34---29 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی حدود19روزه عروس هام تخم کردن ولی خبری از جوجه نیست کار خاصی باید بکنم تا زودتر وراحت ترجوجه ها از تخم بیان بیرون وزنده بمونن..... باتشکر از شما 

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

در گرمای هوای الآن ، احتمال درآمدن جوجه ها و سالم ماندنشان کم است اما به هر صورت اگر دمای هوا مناسب باشد انشالا که از پرنده ها جواب بگیری ، دمای اتاق رو بیار پایین ، رطوبت هوا رو بیار بالا ، با دستگاه بخور ، یا لگن آب بگذار داخل اتاق تا آبش بخار بشود و رطوبت مورد نیاز اتاق تامین شود ، یا پارچه خیس کنار قفس آویزان کن .

 



وحید
ساعت5:07---13 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی عزیز
دوست عزیز امروز تقریبا روز دهم هست ک عروس هام تخم گذاشتن.میخاستم بپرسم اینکه گفتید لانه باید مرطوب باشه نیاز ب این کار هست یا ن.من چون لانه بیرون از قفس هست و جایی واسه گذاشتن ظرف اب نبود اونو کنار لونه گذاشتم و یک حوله خیس هم کنار لونه گذاشتم.این کار فقط روز دهم و هفدهم انجام بدم؟ و اینکه چی باعث میشه ک پرنده دوتا تخم بیشتر نذاشته و اینکه تخم رو زیر پوشال پنهون کرده و بعد روش خوابیده مشکلی بوجود نمیاره.یا اینکه اینکارو فقط مواقع خطر انجام میده چون بالاخره هر روز مجبورم واسه تعویض اب و غذا سراغ قفس برم همیشه رفتنمو ب زدن چند ضربه ب ماده خبر میدم ک واسش عادی بشه و وحشت نکنه جدیدا وقتی اینکارو میکنم میاد بیرون و میبینه ک دارم اب و غذا رو عوض میکنم دوباره میره داخل.راستی نان سنگک رو تازه بهشون بدم با بذارم خشک بشه بعد نرم کنم بهشون بدم.بازم از تمام زحماتی ک واسه من و تمام دوستان میکشید کمال تشکر رو دارم .

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

1- لانه نباید مرطوب باشد بلکه هوای محیط نگهداری پرنده باید مرطوب باشد شما زیر محل لانه روی زمین ( روی زمین ) یک لگن آب بگذار که عمق آب درون آن 5 سانتیمتر باشد کافی است و این رطوبت فعلا با توجه به گرمی هوا دائمی باشد .

2- دلیل اینکه پرنده دو تا تخم بیشترنگذاشته است ضعیف بودن بدن پرنده است که یا بسیار جوان است یا مسن یا ضعیف ذاتی که در هر سه صورت نیاز به تقویت بیشتر دارد در مرحله بعد قبل از تخم گذاری پرنده را تقویت کن ( تاپیک تغذیه بخش تقویت را مطالعه کن ) .

3- فعلا پرنده شما به این صورت روی تخم خوابیده بنابراین نگران نباش و چاره ای غیر از صبر نداری و بهترا ست کاری به پرنده ها نداشته باشی ، زیرا دست زدن به تخم ها ممکن است اثر معکوس روی پرنده داشته باشد احتمالا بعدا این روند بهتر خواهد شد .

4- نان سنگک را تازه تازه برای پرنده بگذارید و اگر باقیمانده اش افتاد کف قفس مابقی را از داخل قفس بردارید و دور بیندازید . 

 



علیرصا
ساعت23:50---10 مرداد 1394

سلام . عروسهام 2 تا تخم گذاشته اند حای که من گود کردم نخوابیدند حای دیگه گذاشته اند اشگال نداره ممنون حواب بدید؟

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

اگر روی تخمها می خوابند مهم نیست ولی اگر در گودی لانه بخوابند بهتر است تخمها زیر پای پرنده جای ثابتی دارند و احتمال اینکه در تاریکی شب تخمی از زیر پای والدین خارج شود و تا صبح سرد شود خیلی کم می شود به هر صورت فعلا چاره ای جز صبر ندارید 



msetayesh
ساعت14:58---10 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی
واسه جفت مولدبایدظرف ابتنی گذاشت یانه؟اخه شنیدم که باعث میشه مستی هردوشون کم بشه

فرهادی :

سلام من فقط زمان جوجه داشتن پرنده ها ( جوجه ها تا 15 روزگی ) شاید برای پرنده هام آب نگذارم ، مابقی ایام برای پرنده هام حداقل هفته ای دو بار آب می گذارم تا خودشون رو حموم کنند ، البته اصراری به خیس کردن اونها ندارم بلکه آب می گذارم که اگر نیاز دارند استفاده کنند و تا الآن از این امر بدی ندیدم ، تمیزی و پرآرایی بدن پرنده کاری هست که اغلب در جفت ها حالت خوبی ایجاد می کند و کمتر عصبی می شوند .



علیرصا
ساعت11:09---10 مرداد 1394

سلام .ممنون . از روز اولین تخم فغسه رو باید مرطوب نگه داریم 

فرهادی :

شما باید حداقل در زمان تخم گذاری دو مرحله برای پرنده ها آب برای شستشو بگذاری که اگر می خواهند حمام کنند ، در این مدت هم رطوبت داشتن هوای اتاق یک ضرورت است برای این منظور می توانید یک پارچه خیس کنار قفس بگذارید یا یک لگن با آبی به عمق دو سانتیمتر زیر قفس روی زمین ، بگذارید 



علی 
ساعت16:34---8 مرداد 1394

سلام

دو جفت عروس هلندی دارم ک ی جفت جفتگیریشون رو دیدم ک تقریبا س ماه پیش بود و جفت دیگه هیچ جفتگیری ندیدم ک الان دو روزه باهم خیلی تو لونه میرن تقریبا 7_8 ماهی این پرنده هارو دارم ولی ب علت مشغله کاری نمی تونم پرنده هامو زیر نظر داشته باشم ک با هم جفت گیری میکنن یا ن و از نظر تغذیه فقط ارزن و کتان بهشون میدم لطفا شرایط لازم برای جفت گیری و جوجه کشی و طرز تغذیه را بتونید بم یاد بدین ممنون میشم

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، ببخش سوالت خیلی کلی هست در مورد تغذیه تاپیک مربوطه رو داخل سایت نگاه کن ، در مورد جفت گیری پرنده ها هم 6 قسمت کامل نوشته ام ، این سوال شما به این معنی است که تمام محتویات این قسمت ها را در این یک سوال بنویسم برای لانه ، دانه ، قفس و .... هم تاپیک ها جداگانه نوشته ام این مطالب را با دقت بخوان اگر باز هم مشکلی بود بنویس تا پاسخ بدهم .

 



حميد
ساعت11:50---7 مرداد 1394

باسلام و عرض خسته نباشيد.
من عروسام 2-3 روزه هر روز جفت گيري ميكنن، ديروز صبح هم باز جفت گيري كردند ولي بعدازظهر زمانيكه ماده مستي ميكرد، نرم بجاي اينكه بره روش پاي ماده رو ميگيره ميكشه يا ميره زيرش، اين اتفاق چندين مرتبه افتاد، ميشه راهنمايي كنيد؟

فرهادی :

سلام دوست گرامی،  

دعواهای زن و شوهری است طبیعی هست کاری باهاشون نداشته باشید لانه برایشان بگذار و از سرکشی بی دلیل به پرنده ها خودداری کن 



msetayesh
ساعت13:35---6 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی عزیز
میخواستم بدونم تقریبا ونهایتا چندروزبعدازاخرین جفتگیری تخمگذاری بایدانجام بشه نهایتش?

فرهادی:

سلام تعداد جفت گیری مهم نیست اولین یا آخرین بودن جفت گیری هم مهم نیست مهم کیفیت جفت گیری است بعد از هفت تا ده روز از یک جفت گیری موفق پرنده باید تخم بگذارد



منصور
ساعت10:47---2 مرداد 1394

سلام دوست عزیز
لونه پرنده های من کوزه هستش ایا برای تخم گزاری جای مناسبی هست عروس ها بهش عادت کردن مدام داخل کوزه هستن ایا لونه را عوض کنم یا نه متشکرم از راهنمایتون 

فرهادی :

سلام آقا منصور ، اگر قبلا در این لانه تخم گذاری کرده و جواب داده اند دست به لانه نزن ، ولی اگر بار اول است و هنوز تخم نگذاشته اند به نظر من تا قبل از تخم گذاری لانه را عوض کن و لانه ای مانند آنچه در اینجا در موردش صحبت کرده ام بگذار .



منصور
ساعت3:04---2 مرداد 1394

سلام
یک جفت عروس دارم که نر حدود 3یا4سال دارد وماده حدود یک سال .جفت گیری کردن ایا امکان تخم گزاری وجوجه کشی دارند یا باید همسن باشن باتشکر از راهنمایتون 

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، بله مشکلی نیست بهتر است یکی قدیمی تر و با تجربه تر و کارداده باشد مخصوصا در دوره های اول جوجه کشی که تلفات تخم هاو جوجه ها بیشتر است .

 

 

 



مرتضی
ساعت17:23---29 تير 1394

سلام من یه جفت عروس دارم که الان 6 ماهی هست که دارن جفت گیری میکنن و پرنده ی نر روی ماده سوار میشه همه چی و همه ی شرایط هم براشون فراهمه
الان 3 ماه هم هست که جاشون ثابت شده و رفت و امد هم دورو برشون نیست دما و لونه و .... همه چیشون عالیه ولی خبری از تخم نیست ممکنه پرنده ها مشکل داشته باشن؟

فرهادی :

سلام دوست من ،

این موردی که شما فرمودید یک معمای چند مجهولی است که من سعی می کنم نکاتی در این زمینه بنویسم شاید به کارتان بیاید !!

1- شاید پرنده های شما حدود 9 تا 10 ماهه باشند که شروع تمرین جفت گیری های اولیه را دیده باشید و این را به حساب جفت گیری کامل می گذارید که اگر چنین باشد تازه وقت بلوغشان رسیده و هنوز برای جوجه داری زود است .

2- شاید هر دوپرنده شما یک جنس هستند که بارها دیده شده که دو پرنده همجنس با هم جفت گیری نموده اند ، یک پرنده نقش جنس مخالف را بازی می کند و این امر در طوطی سانان امری رایج است .

3- شاید پرنده های شما پیر و ضعیف هستند و جفت گیری های آنان بی فایده است .

4- شاید محل پرنده ها مناسب نیست علیرغم نظر شما .

5 - شاید رژیم غذایی پرنده هایت مناسب نیست .

6- و هزاران شاید دیگر ، عکس باکیفیت از پرنده ها ، قفس ، لونه ، محل پرنده ها و ظرف دانه و .... برایم بفرست تا نگاهی به آنها بیندازم شاید دلیل موضوغ را بتوانم خدمتتان ارائه کنم .

 



مانی
ساعت10:44---24 تير 1394

ممنون از جوابتون
ما در منزل دمایی حدود 28-34 درجه داریم عروسها در روز دو تا سه بار مبادرت به جفت گیری میکنن( نر روی ماده میشینه و...)داخل لونه هم رفت و امد میکنن.ولی ما صبر میکنیم.
مجددا از شما ممنونم

فرهادی : 

سلام آقا مانی عزیز ، 

دو حالت در مورد پرنده های شما وجود دارد یا جفت شما واقعا جفت کامل و بالغ است که چنانچه الآن تخم گذاری نمی کنند دلیل امر گرمای هوا و خصلت هوای تابستان است که اجازه نمی دهد پرنده ها تخم بگذارند یا اینکه هوای اتاق شما مناسب برای تخم گذاری است که در این صورت احتمالات دیگری مطرح می شود مثلا جفت شما ضعیف ، نابالغ و یا پیر است ، به هر صورت پیشنهاد می کنم بیست روز صبر کن بعد از این مدت اگر جواب نگرفتی بیست روز جدا کن تقویت کن دوباره جفت کن انشالا جواب می گیری .



مانی
ساعت11:54---23 تير 1394

با سلام
من یک جفت عروس هلندی دارم الان حدودا: 2 هفته هستش که جفت گیری میکنن ولی از تخم خبری نیست.اچه دلیلی میتونه داشته باشه؟

فرهادی : 

سلام  دوست عزیز ، 

هوا خیلی گرم هست و دراین دمای هوای گرم تابستانی ، اکثر پرنده ها دوران تولک خود را می گذرانند ، پرنده های خود من هم الآن تخم نمی گذارند ، مقداری صبر کن تا این گرمای هوا مقداری کمتر شود من از سایر دوستانم که پرنده دارند اطلاع دارم اکثرا پرنده هایشان سرتخم و جوجه نیستند و دلیلش گرمای هوا است .

البته من به استناد حرف خود شما که اشاره کرده اید جفت هستند وارد مبحث جفت نشده ام ، به عبارتی شما از جفت بودن و بالغ بودن و سالم بودن پرنده تان مطمئن هستید انشالا ، 

 



سعید
ساعت23:46---20 تير 1394

سلام مجدد
اخه فقط بحث جفت گیری نیست که نرم اصلا رو تخما نمیخوابه قبلا دو سه روز ادم شده بود ولی باز دوباره بیشعور شده الان حدود 16 روزه که ماده بیچاره به تنهایی رو تخما میخوابه!اصلا هم غذای گرمو تقویتی نمیدم فقط ارزن میدم!جاشونم خنکه!
من اینارو که جفت انداختم در طول یک هفته جفت شدن و جفتگیری کردن و هفته دوم تخم کردن!دقیقا در طول 2 هفته تخم کردن چون تاریخ زدم!همه تخم ها هم نطفه دار شدن هر پنج تخم!ولی مشکل اینجاست که نره خیلی بیشخصیته!البته با ماده قبلی که جفت بود خیلی خوب رو تخما میخوابید!اما نمیدونم الان چی میخواد و مشکلش چیه! کاش میتونستم زبونشو بفهمم!بابت راهنمایی های ممفیدتون ممنونم.

فرهادی :

سلام دوست من آقا سعید ، 

به اون نکاتی که خدمتت عرض کردم عمل کن انشالا که جواب می گیری اما گاهی کار  از دست صاحب پرنده خارج می شود و چاره ای برای انجام کار نیست الا توکل به خدا و صبر ، نمی توان به پرنده اجبار کرد به اینکه روی تخم بخوابد یا به جوجه غذا بدهد، مخصوصا اگر پرنده مدام بازی در بیاورد و نخواهد درست رفتار کند ، معمولا این مشکلات ریشه در وضعیت روحیه و روان پرنده دارد و این گونه است که برخی پرنده ها خوش ذات و برخی دیگر بدذات نامیده می شوند ، من پرنده ای دارم اگر بچه های همسایه را داخل لانه اش بگذارم بزرگ می کند و به سرانجام می رساند و پرنده دیگری دارم که در اثر ناراحتی از یک سرکشی بی موقع تمام جوجه هایش را کشت . نکته اصلی صبر و توکل ، کمتر به لانه اشان سر کشی کن و بگذار پرنده ها امنیت داشته باشند .



سعید
ساعت0:52---20 تير 1394

سلام استاد طاعاتو عبادات قبول!

عروسام که تا چندروز دیگه جوجشون در میاد دارن جفت گیری میکنن چه کنم؟خسته شدم چقدر دردسر دارن !لطفا راهنماییم کنید!

فرهادی :

سلام دوست من ،

ابتدا یک شعر بداهه یهویییییی ، هر که عروس خواهد ، جور و درد سر باید 

اما مسئله اصلی شما  آمادگی بیش از حد پرنده ها است بنابراین باید چند کار انجام بدهی 

اول این که محیط زندگی آنها را کمی خنکتر کن 

دوم اینکه غذاهای گرم را از رژیم غذایی پرنده حذف کن به هیچ وجه دارو ومکمل تقویتی به پرنده ها نده ، به پرنده ها کاهو و برگ ترب بده تا کمی از این حرارت آنها کم شود .

سوم اگر بتوانی جفت دیگری پرنده پیدا کنی که الآن وقت خوابیدن روی تخمشان باشد ، اگر پرنده مجدد تخم گذاشت آنرا زیر پای آنها قرار بده و از آنها به عنوان حمال یا پرستار استفاده کن و این مشکل را به یک فرصت برای داشتن جوجه های بیشتر تبدیل کن ، اگر پرنده باز حرفه ای بودید از این امر ناراحت نمی شدید .

چهارم اینکه این امر تا دو سه دوره اول تخم گذاری به این شکل خواهد بود بعد از آن به شکل طبیعی و روند عادی باز خواهد گشت ، پس زیاد نگران نباش .



بهزاد
ساعت15:57---18 تير 1394

سلام وقت بخیر، من یه جفت عروس هلندی دارم که سری اول پنج تخم گذاشت وپنج تخم جوجه شدن، بعدازیک ماه دوباره جفت گیری وماده شش تخم گذاشت مجبور شدیم جوجه هاراجداتر کرده ویه مادرسرلاک بدهیم، عروس نر خیلی کم بهشون غذامیداد، الان چهارتا ازجوجه ها ازتخم بیرون اومدن و کاملا جوجه های قبلی جداکردیم،، میخوام دیگه جفت گیری نکنن چیکار باید بکنم میشه بعدازاین دوره جداشون کنم.

فرهادی : 

سلام دوست من ، 

چند راه حل وجود دارد ، اول این که سیستم تغذیه پرنده رادرست کن غذاهای گرم را از رژیم غذایی پرنده حذف کن ، کتان را کم کن ، ، امتحان کن ببین ماده به تنهایی به جوجه ها غذا می دهد یا نه ؟ یعنی ابتدا نر را جدا کن اگر دیدی ماده به تنهایی به جوجه ها غذا می دهد نر را جدا کن ، راه حل دیگر این که پرنده شما  آماده است و تند وتند تخم می گذارد ، البته به مرور این حالت خوب می شود اما اگر شما یک جفت حمال یا پرستار داشته باشید می تواند این تخم ها را زیر پای آنها بگذارید تا به سر انجام برسانند و بعد از مدتی این روند تخم گذاری پرنده بصورت معمولی در می آید .



مهاجری
ساعت13:24---14 تير 1394

سلام روز شما خوش،من دوتا عروس دارم که تاحالا فکر میکردم هردو از یه جنس هستند ،اونا حدود یکسال و دوسه ماهشونه،امروز صبح دیدم یه تخم توی قفس هست ،نمیدونم باید چکار کنم ،چون لونه نداشتند توی یه جعبه تخمشونو گذاشتم وتوی اون خوابیدن ،میشه راهنماييم کنید لطفا،ممنون از محبت شما

فرهادی :

سلام دوست عزیز،  ظاهرا هر دو پرنده شما اگر همجنس باشند ماده اند ابتدا بررسی کنید جنسیت پرنده ها چیست در ادامه اگر نر و ماده بودند حتما برایشان لانه بگذارید و اگر هر دو ماده بودند برای ماده بصورت جداگانه نرتهیه کنید برای فهمیدن اینکه کدام ماده تخم کرده به محض گذاشتن لانه درون لانه رفته و می خوابد،  نکته مهم زود اقدام کنید تا پرنده دچار مشکلات جدی مثل تخم برگردون و.... نشود 



علی 
ساعت10:05---13 تير 1394

سلام. یه جفت عروس دارم نر با هم خوبن. گاهی دعوا میکنن ولی نر خیلی واسه ماده میخونه . سرو کله هم رو هم میخوارونن. ولی اصلا ندیدم جفت گیری کنن . 2 بارم تخم گذاشتن بدون نطفه بوده. نمیدونم سن نر کمه یا مشکل جا دیگس. به نظر شما چیکار میشه کرد.

فرهادی :

سلام دوست عزیز اگر تخم می گذارند و روی تخم کامل می خوابند و.....و از نربودن پرنده ات اطمینان داری دو حالت دارد یا نرت جوان است یا به هر دلیلی قادر به نطفه دار کردن تخمها نیست پرنده نر را عوض کن برای توضیحات بیشتر تماس بگیرید 



امیرمحمد یوسفی
ساعت21:51---12 تير 1394

سلام خسته نباشید.من یک عروس هلندی ماده 9ماهه دارم.بنظر شما زمان مناسبی برای خرید جفت هست.؟

فرهادی :

سلام بله زمان مناسبی است بخرید و جفت بزنید 



سعید
ساعت19:30---11 تير 1394

سلام استاد گرام
راهنمایی های ارزندتون خیلی خوبه و با توجه به راهنماییتون فهمیدم پرنده نرم خیلی مسته البته از چند روز قبل شروع کرده بودم بهشون فقط ارزنو کتان میدادم و غذاهایی که باعث مستی بشه رو کاملا متوقف کردم خوشبختانه الان نرم از امروز صبح رو تخما میخوابه.ممنونم ازشما موفق و سربلند باشید.

فرهادی :

با سلام خدمت دوست عزیز و گرامی ام،  ممنون از حسن نظر شما لطف دارید 



سعید
ساعت16:56---10 تير 1394

سلام اقای فرهادی عزیز
با ارزوی قبولی طاعات و عبادات.طبق راهنمایی که کردید من ویتامین و کلسیم عروسامو افزایش دادم و فردا پنجمین تخمشو میگذاره انشاءالله و تخمش از اون حالت درازی و باریکی در اومده !البته اون تخما هم نطفه بستن!فقط یه مشکلی هست که عروس نرم اصلا به ماده کمک نمیکنه و ماده به تنهایی رو تخم خوابیده!به نظرتون تا روزی که جوجه ها از تخم در بیان میتونه به تنهایی رو تخم بخوابه ؟نمیدونید دلیل اینکه نرم رو تخم نمیخوابه چیه؟البته اینم بگم که تازه جفت خوردن و این اولین تخم گذاری مشترکشونه ولی قبلا تجربه جوجه دهی داشته نرم و به خوبی رو تخم میخوابید!

فرهادی :

سلام ، دوست گرامی ،

اینکه پرنده نر روی تخم نمی خوابد می تواند دلایل زیادی داشته باشد مثل گرمی محل قفس ، شپشک های داخل لانه ، آلودگی لانه ، بی تجربگی ، مستی نر ، عدم علاقه به جفت ، احساس امنیت نداشتن ، سرکشی زیاد به لانه ، در مسیر تردد قرار داشتن و .... پرنده نر باید امنیت لانه را فراهم کند ممکن است به دلایلی احساس امنیت در لانه نداشته باشد و.... دلیل موضوع را باید خودتان با دقت در وضعیت قفس و لانه و ... کشف و بررسی نمایید .

درمورد اینکه آیا ماده تا آخر روی تخم ها می خوابد ، هفتاد در صد پاسخ منفی است البته عروس هلندی ها والدین خوبی هستند و شخصا مواردی را دیده ام که پرنده ماده تا روز آخر روی تخم ها به تنهایی بخوابد و ولی عموما با گذشت چند روز در صورتی که نر وی را همراهی و کمک نکند از روی تخم ها بلند می شود و همین برای خراب شدن تخمها و نطفه مرگ شدن یا ناقص متولد شدن جوجه کافی است ، ( گاهی مواقع جوجه متولد می شود ظاهرا هم مشکلی ندارد ولی بعد از چند روز می میرد زیرا قسمتهای داخلی بدنش مثل کبد یا قلب و ... آنگونه که باید و شاید رشد نکرده اند و این در اثر سرد شدن های بی موقع تخم است ) چاره ای نیست اما پیشنهاد من به شما :

ده دقیقه به نزدیک قفس بروید و رفتار و حالات و روحیات و قفس و لانه و محل قفس و .... را بادقت نگاه کنید و دقیقا پیرامون تمام دلایل احتمالی مانند آنچه در بالا به آن اشاره کردم فکر کنید شاید اشکال کار را پیدا کنید .



مهدیه
ساعت12:03---9 تير 1394

با سلام
جوجه ی عروس هلندی من همین الان از تخم درومد ممنون میشم بگین دما ی مناسب برای نگهداریشون چند درجس و اینکه رطوبت هوا و لونشون باید تا چه حد باشه... و اگه تاپیکی درمورد جوجه های تازه به دنیا اومده دارین بهم معرفی کنین
با تشکر و خسته نباشید

فرهادی :

سلام دوست گرامی ،

دمای مناسب برای جوجه تازه از تخم درآمده حدود 28 تا 30 درچه است و با توجه به اینکه تخم های پرنده یکی پس از دیگری شکسته و جوجه ها باید از تخم خارج شوند باید محیط مرطوب باشد بنابراین یک ظرف لگن مانند را زیر قفس بگذارید ( قفس را داخل آب نگذارید قفس باید در ارتفاع یک متری از سطح زمین باشد ) و در آن به عمق سه تا پنج سانتی متر آب بریزید تا با تبخیر این آب ، رطوبت مورد نیاز پرنده بدست آِید تاپیک های اینجا و اینجا می تواند نکات مورد نظر شما را یادآوری نماید ،

تنها یک نکته مهم برای شما وجود دارد زیاد به لانه و جوجه ها سرکشی نکنید بگذارید پرنده احساس امنیت داشته باشد ، مخصوصا اگر مرحله اول تخم گذاری پرنده است باید بیشتر مراقب باشید .



سعید
ساعت10:36---4 تير 1394

سلام استاد بزرگوار اقای فرهادی عزیز
عروسم امروز اولین تخمشو گذاشت فقط نمیدونم چرا تخمش خیلی دراز و باریکه و اون حالت گرد و مدور رو نداره میشه لطف کنید راهنماییم کنید.قبلا هم از این تخما که ماده قبلیم میگذاشت نطفه دار نمیشدن و اون تخمایی که عادی بودن نطفه دار میشد علت چیه که همچین تخمایی میزارن؟؟

فرهادی :

سلام دوست عزیز آقا سعید ،

چند علت می تواند باعث تولید اینگونه تخمها شود ،

1- پرنده ماده در سن مناسبی برای جفت گیری نیست مثلا پیر یا جوان است .

2- پرنده اولین بار است که شروع به تخم گذاری نموده است .

3- پرنده دچار کمبود املاح معدنی و  ویتامین و .... است .

4- ساختار استخوانی و فیزیکی بدن پرنده مناسب نیست .

5- و دلایل دیگر که از حیطه علم بنده خارج است

اما در مورد نطفه دار بودن یا نبودن ، موضوع نطفه بستگی به چکونگی جفت گیری دارد و ارتباطی با شکل تخم ندارد ، ممکن است تخمی که به شکل نامناسب گذاشته شده به علل مختلف تبدیل به جوجه نشود اما این امر به شکل تخم بستگی دارد نه به نطفه ، پس ممکن است این تخم هم نطفه دار باشد ولی تبدیل به جوجه نگردد .

در آخر هم یک نکته مهم ، اصلا برای جوجه شدن یا نشدن تخم به شکل تخم یا سایر شرایط توجه نکنید ، شما باید سعی کنید که بهترین  شرایط را برای پرنده فراهم کنید ولی من تخم های گوشه شکسته ای را دیده ام که تبدیل به جوجه شده اند که در حالت عادی هرگز فکر نمی کردم تبدیل به جوجه شوند ، شما مراقبت های لازم را انجام بده اگر خدا بخواهد جوجه می شود اگر هم نشد برای سری بعد با دقت بیشتر و تقویت بهتر پرنده ها انشاء ا... جوجه می شوند .



الناز
ساعت16:30---27 خرداد 1394

سلام.وقتتون بخیر.من ۴روزه که عروس مادما جفت براش انداختم،ظاهرا با همدیگه خوبن مخصوصا ماده خیلی طرف عروس نر میره و بالتشا باز میکنه و دمش راتکان میده ولی عروس نر زیاد محل بهش نمیگذاره.براشون لانه هم گذاشتم بیشتر نر توی لانه میره،ماده کمتر میره.راستی ماده خیلی دستیه وقتی من میرم طرف قفسش نر جفتشا ول میکنه و میاد میچسبه به قفس تا نازش کنم،آیا این مشکلی نداره؟
اولین باریم هست که جفت انداختمش.

فرهادی :

سلام دوست گرامی ،

چند نکته که باید برای جفت انداختن رعایت کنید ، در صورت عدم رعایت با خیال راحت مطمئن باشید نتیجه نخواهید گرفت :

1- فراموش کنید پرنده شما دستی بوده و دیگر هرگز از قفس بیرون نیاوریدش و به وی توجه نکنید .

2- تقویت پرنده را بصورت جدی در دستور کار قرار دهید ، تاپیک تغذیه ، بخش تقویت را با دقت بخوانید .

3- تا زمانی که جفت گیری پرنده را ندیده اید ، از گذاشتن لانه خود داری کنید .

4- لانه را در محل مناسبی بگذارید و از سرکشی بی مورد به لانه خودداری کنید .

5- تاپیک اقدامات قبل از جفت گیری را بادقت بخوانید و عمل کنید .



mohamad
ساعت17:36---25 خرداد 1394

سلام چون احتمال جوجه دهی برای اولین بار کمه
ایا برای بار دوم نیز اینگونس یا خیر؟؟

فرهادی : 

صبر برای شما ضروری و لازم است ، اجازه دهید مرحله اول را طی کنند تا مرحله بعد ، پرنده ها با صبر جوجه می دهند .



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: