جفت گیری عروس هلندی قسمت پنجم ، درآمدن جوجه از تخم )

 

 

سلام

       پس از گذشت یک مدت زمان 17 تا 21 روزه بالاخره ، اولین تخم می شکند و جوجه با شکل و شمایلی زشت و لخت بدنیا می آید ، و این پست مربوط به بازه زمانی از لحظه تولد تا دو هفتگی است که جوجه حالت گوشتی دارد ، دراین حالت موارد زیر را خدمت شما عرض می کنم :

1- طبق معمول چند پست گذشته ، امنیت پرنده را با سرکشی مستمر و دید زدن های تخم و جوجه ها به هم نریزید ، پرنده ها خودشان کارشان را بلدند ، بصورت عمومی سرکشی کردن خوب است اما اینکه خاله آمده یک بار جوجه را نشان دهید ، همسایه آمد یک بار ، عمه یک بار و .... این جوجه به ثمر نخواهد نشست مطمئن باشید .!!!

2- برای تغذیه والدین جوجه دار ، یک عدد تخم مرغ را آب پز نموده و و چهار قسمت نمایید و یک قسمت را داخل ظرف نیم دانه درون قفس قرار دهید پرنده برای تغذیه جوجه از آن استفاده می کند ، هر 4 ساعت یک بار آنرا تعویض نمایید زیرا ممکن است فاسد شود و تغذیه با تخم مرغ فاسد برای جوجه ها ضرر جدی تا حد مرگ دارد .

3- اولین غذای جوجه پس از تولد باقیمانده مایع پروتئنی داخل تخم بوده که آنرا قبل از خروج از تخم به درون شکمش می کشد و سپس تخم را شکسته و بدنیا می آید .

4- والدین نیز معمولا بخشی از پوسته تخم را خورده و بالا آورده و به جوجه می دهند که به قولی کارکرد واکسینه کردن اولیه را دارد .

5- روند غذا خوردن جوجه ها بدین صورت است که والدین غذا را خورده و بستگی به شرایط جوجه غذا را تاحدی ، هضم نموده و سپس بالا اورده و با حرکات منظم که با صدای جیک جیک جوجه همراه است به درون گلوی جوجه منتقل می کنند که میزان این غذا با توجه به سن و جثه جوجه ها متغیر است .

6- کار غذا دهی معمولا توسط هر دو پرنده نر و ماده انجام می گردد و این امر تا زمان دانخور شدن جوجه ها باید ادامه داشته باشد .

7- در طول این مدت می بایست هفته ای یک مرحله جوجه ها را با دقت به خارج از لانه برده و کل پوشال زیر پای پرنده را تعویض کنید و مجدد جوجه ها را به داخل لانه بگذارید ، اگر می دانید که پرنده های شما به سرکشی و.... حساسند ، می توانید از انجام این کار صرف نظر کنید ولی برای بهداشت پرنده این امر یک اقدام جدی و موثر است .

8 - گذاشتن خاک اره درشت یا پوشال برای زیر پای پرنده ضروری است این امر مانع از آن می گردد که پاهای جوجه ها بصورت غیر طبیعی باز گردند و به عبارتی جوجه فلج گردد .
9- در این مدت از دادن هر گونه دارو و مکمل غذایی حتی با دز پایین خودداری کنید این امر برای جوجه ها که معده های ضعیفی دارند خطرناک است .

10- هر از گاهی باید پرها و گردن جوجه ها  را نگاه کنید اگر متوجه نقاط قرمز رنگ روی پوست پرنده شدید این به این معنا است که یکی از والدین شروع کرده به زدن جوجه ها و کندن پرهای آنان که این امر مقدمه ای است برای برخورد های خشن تر والدین که می تواند حتی به مرگ جوجه ها نیز منجر گردد ( این برخورد ها می تواند به علل مختلفی منجمله مستی بیش از حد نر ، یا آمادگی ماده برای تخم گذاری مجدد یا بدجنسی یکی از والدین و... باشد که یکی از راههای پیشگیری دادن غذاهایی با طبع معتدل و ندادن دارو های ومکمل های غذایی باشد .

11- میزان کتان داخل غذای پرنده ها را افزایش دهید یک پیمانه کتان و دو پیمانه ارزن ف در فصول سرد سال نیز یک پیمانه تخم شلغم به آن اضافه کنید .

12 - گذاشتن بلال تازه ( شیری ) و مقداری سیب یا تخمه تازه بی نمک نیز برای تغذیه والدین و جوجه ها مناسب است .

13- آب پرنده ها به علت فعالیت غذادادن و سرکشی مداوم برای آب خوردن و نرم گردن دانه های خورده شده برای جوجه ها ، معمولا زود به زود کثیف می شود بنابراین حتی الامکان بصورت روزانه تعویض گردد بیشتر از دو روز دیگر طول نکشد .

14- جوجه ها معمولا تا یک هفتگی چشمان خود را باز نمی کنند  و پس از آن چشمان خود را باز نموده و قادر به دیدن اطراف خود می باشند معمولا در این مدت نمی توانند روی پای خود بایستند و بیشتر خود را روی کف لانه می کشانند .

15- با نگاهی به چشمان یک جوجه می توان گفت که لوتینو است یا رنگ های دیگر مانند خاکستری و سینامون و ... اگر چشمانش صورتی رنگ باشد لوتینو یا سفید است و اگر خاکستری تیره باشد احتمالا خاکستری و سینامون یا ابلغ و ... است .

         فعلا نکته دیگری به ذهنم نمی رسد ولی مطمئنم این بحث گسترده تراز این حد بوده و ممکن است نکاتی را فراموش کرده باشم اگر دوستان صاحبنظر راهنمایی کنند نواقص را در آتی برطرف خواهم نمود .

فرهادی 18-8-93

 


نظرات شما عزیزان:

آزاد
ساعت17:23---14 ارديبهشت 1395
وقت شما بخیر جناب آقای فرهادی

ابتدا سپاس بینهایت از شما بابت پاسخ به سوالات دوستان اونهم تا این حد دقیق و قابل فهم

و اما بعد...

در این پست سوالی ندارم

هدف فقط تشکر از شما بابت راهنمایی های خوبی که در یکسال اخیر برای من داشتید

در دو سه موردی که با شما تماس گرفتم اونقدر راهنماییهاتون خوب و کارساز بود که با توجه به صحبت های شما بالاخره جفت عروسهای من صاحب دو جوجه بسیار زیبای شدند

از این بابت خیلی خوشحالم

تجربه شاهد بزرگ شدن جوجه های کوچولوم رو اول مدیون خداوند و سپس راهنمایی های خوب شما هستم

یک دنیا سپاس استاد
پاسخ: سلام عزیز ممنون از لطف جنابعالی بنده لایق این همه تعریف نبودم ، این وبلاگ مدیون حضور دوستان عزیزی مثل شماست من هم اگر کمکی از دستم بر بیاد در خدمتم


وحید
ساعت1:28---16 اسفند 1394
سلام دوست گرامی
امیدوارم حالتون خوب باشه .قصد فقط احوالپرسی بود


وحید
ساعت2:00---25 آذر 1394

سلام خدمت جناب فرهادی گل
الان حدود 2ماهی میشه هیچ خبری ازتون نیست امیدوارم مشکلی واستون پیش نیومده باشه.حداقل ی پیام بزارید تا همه از دلواپسی بیرون بیان.موفق باشید

سلام ، دارم درس می خونم مثلا ، ممنون از لطف و احوالپرسیت 15 ماهی دیگه امتحانم تموم بشه میام دوباره.



منصور
ساعت12:37---4 آبان 1394

سلام آقای فرهادی جوجه عروسم هنوز یک هفته نداره که والدین دارن جفت گیری میکنن مشکلی نداره براشون .به جوجه رسیدگی میکنن یا ولش میکنن به حال خودش 

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ، 

معمولا این جفت ها در بزرگ کردن جوجه به مشکل برمی خورند ، چاره ای نیست اگر شروع کردند به زدن جوجه ، یکی از والدین را با جوجه بگذارید و دیگری را بردارید ( پرنده ای که جوجه را می زند مشخص کنید ) در غیر این صورت فعلا بگذارید بحال خودشان باشند .



وحید
ساعت22:36---2 آبان 1394

سلام جناب فرهادی
دوست عزیز لطفا زودتر جوابمو بدید.امروز بعد از مستی کردن عروس نر امشب دیدم ک دارن جفتگیری میکنن.این یعنی مشکل.چکار کنم .نر رو جدا کنم.میترسم تخمها باز از دست بره 

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، 

این موضوع دو تا علت دارد یا جوانی و آمادگی نر یا بد ذات بودن پرنده در هر دو صورت الآن به تخمها دست نزن و چاره ای نیست .

اگر جفت مولدی دیگر داری می توانی تخمها را به زیر پای آنها منتقل کنی .



منصور
ساعت14:13---2 آبان 1394

سلام آقای فرهادی
تخمرغ را باید هروز به عروس ها بدم برای تغزیه جوبه یا نه .من هروز به عروش ها تخمرغ میدم اونها هم میخورند ولی زیاد از دونه ها استفاده نمیکنن فکر کنم فقط تخمرغ میخورن
باتشکر از شما ممنون میشم سری جواب بدین

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، 

برای تغذیه جوجه ها بودن تخم مرغ یا غذای نرم هرروزه الزامی است ولی بعد از 15 روزگی آخرین جوجه می توانید تنوع غذایی والدین را بیشتر کنید .



وحید
ساعت5:21---2 آبان 1394

سلام جناب فرهادی
دوست عزیز امروز روز بیستم هست ک پرندها تخم گذشتم و بازم مشکل قبلی پیش اومده و عروس نر مستی میکنه و مدام با اواز مستی ماده رو از لونش بیرون میاره.چکار کنم .

فرهادی : 

سلام دوست عزیز ، 

در مورد مستی نر در سوال قبلی توضیح دادم فعلا کاری نمی توانی انجام دهی رژیم غذایی پرنده ها را خنک تر کن ، اگر تخم ها پر هستند تا 24 روز از آخرین تخم صبر کن اگر بیرون نیامدند ، بردار و برای مرحله بعد تقویت کن ، برای سوالات مهم نیز تماس بگیر .



منصور
ساعت19:39---1 آبان 1394

سلام آقای فرهادی عزیز
عروس هام سه تا تخم کردن که یکیش به خواست خدا جوجه شده تا امروز شش روز داره بقیه تخم ها خالی هستن تخم ها را از لونه بردارم یا دست نزنم باتشکر از راهنمائی های خوب شما .

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، 

اگر پرنده هات حساس هستند و با دست زدن داخل لانه و قفس و ... مشکل دارند فعلا دست نزن خودشان به مرور متوجه خالی بودن تخم ها شده و بعد از 15 روز به راحتی می توانی تخم ها را برداری  و موضوع حل می شود ولی اگر پرنده هایت حساس نیستند به مرور  تخم ها را بردار.



وحید
ساعت1:09---28 مهر 1394

سلام دوست عزیز
ایندفعه خیلی کمتر از سری قبل سراغ پرنده ها رفتم و همه چیز بهتر از قبل داره پیش میره فقط تمام ترسم بخاطر نر هست ک مستی میکنه.و اینکه اخرین باری ک رفتم لونه رو دیدم تخمها روی پوشال نبودن و ب کف لونه رسیده بودن ایا این خطر ناکه یا ن   

فرهادی : 

سلام دوست عزيز،  

نه مشکلی نداره کاری باهاشون نداشته باش 



وحید
ساعت16:55---26 مهر 1394

سلام و عصر بخیر
جناب فرهادی اگر ایندفعه بد نیارم احتمالا جوجه ها در میان.بنظرتون چند روز اخر نر رو جدا کنم یا ن.الان 15روزه تخم گذاشتن و بیشتر وقتا دوتایی باهم تو لونه هستم گاهی هم پیش میاد ک هردو میام بیرون.کار خاصی هست ک بخوام انجامش بدم  

فرهادی : 

سلام دوست گرامی، 

بهترین توصیه من به شما این است کاری انجام ندهید و پرنده ها را بحال خود بگذارید ، امنیت و آرامش پرنده ها مهمترین چیز است 



وحید
ساعت8:42---16 مهر 1394

سلام صبح بخیر
دوست عزیز نکته ای ک یادم رفت بپرسم.از اونجایی ک هوای شهر ما خیلی سرده دمای اتاقی ک پرنده ها داخلشن چقدر باشه واسه تخماشون خوبه ک خراب نشن 

فرهادی  :  

سلام دوست عزیز، 

اینکه هوا سرده باعث خرابی تخمها خواهد شد ، دمای هوا باید 28 تا 30 درجه باشد 



وحید
ساعت1:04---16 مهر 1394

سلام جناب فرهادی
دوست عزیز امشب ک واسه واسه غذا دادن رفتم لونه رو نگاه کردم خوسبختانه سومین تخم رو هم گذاشت و جالب اینکه ماده خیلی خوب شرطی شده و همیشه با زدن چند ضربه ب لونش میفهمه ک منم و خودش از روی تخم بلند میشه و کنار میره.و چیز دیگه ای ک میخاسنم بگم اینه ک عروس نر خیلی مسته و مدام داره صدا میده طوری ک جوجه ماده ک دارم جوابشو میده .جوجه الان 4ماهشه ولی حرف نمیزنه و اینکه نمیتونم یلحظه بکنمش تو قفس شروع میکنه ب سر صدا و تقلا برای اینکه از قفس بیارمش بیرون اینقدر صدا میکنه تا تسلیم بشم  

فرهادی :  

سلام دوست عزیز، 

اینکه عروس نرت مستی می کنه ممکنه در بلند مدت باعث بشه روند خوابیدن روی تخم ماده ات رو خراب کنه  ، مقداری کاهو براش بگذار تا آرومتر بشه 



وحید
ساعت0:23---14 مهر 1394

سلام مجدد خدمت جناب فرهادی.
جناب فرهادی جفت خوب واسه فروش دارید ؟ 

فرهادی :

سلام دوست عزیز، 

بله دارم برای خرید لطفا تماس بگیرید .



وحید
ساعت21:16---13 مهر 1394

سلام ودرود مجدد بعد از 2ماه غیبت
انشالا ک حال شما خوب باشه .دوست گرامی بعد از 1ماه تقویت مجدد پرنده هام الان 10روزه ک مجددا جفت زدم و از همون لحظه اول شروع ب جفت گیری کردن الان دوتا تخم گذاشته و بنظرم کلا عروس ماده بیشتر از 2نمیزاره.گفتم خبر بدم 

فرهادی :

سلام دوست عزیز من ،

من عادت ندارم به اینکه روی پرنده های دوستان حرف خاصی بزنم ولی با شما شرط می بندم سومین تخم و شاید چهارمین تخم رو هم بگذارد ، مراقبشان باش ، زیاد سرکشی نکن بگذار امنیت داشته باشند تخم مرغ آبپز و کف دریا حتما برایشان بگذار خبر بده که سومین تخم را گذاشت یا نه ممنون .



وحید
ساعت23:17---8 شهريور 1394

سلام اقای فرهادی
ایمیل قبلیم انگار بدستتون نرسیده پس مجددا میپرسم.از روزی ک عروسارو جدا کردم از صبح میخونن خیلی بلند سروصدا میکنن بحدی ک مجبور میشم روشون رو بموشونم خلاصه بگم ک نره خیلی مسته و اواز میخونه بنظرتون جدا بمونن 

فزهادی : 

سلام ، دوست عزیز اگر هوا سمت شهر شما خنک تر شده و در این مدت پرنده ها رو تقویت کردی جفتشون کن ، اگر نه ده روز تقویت کن بعد جفت بزن .

 



وحید
ساعت3:28---7 شهريور 1394

سلام دوست عزیز.
اقای فرهادی از روزی ک لونه رو برداشتم و پرنده هارو جدا کردم پدرمو در اوردن از لحظه ای ک هوا روشن میشه یکسره سرو صدا میکنن تا شب چنان جیغ میزنن ک ادمو کلافه میکنن با اینکه خیلی از هم دورن و همو نمیبینن ولی با صدا و اواز همو صدا میزنن ادمو کلافه میکنن.بنظرتون بزارم جدا باشن یا اینکه دوباره بذارم پیش هم و لونه رو هم بذارم.راستی یدونه جوجه هم دارم ک عادت نداره تو قفس باشه و مدام میخاد کنار خودم باشه تو قفس اروم نمیگیره.هرچی هم باهاش حرف میزنم یاد نمیگیره الان 4ماه داره.مرسی

فرهادی :

سلام دوست گرامی 

در مورد جوجه چهار ماهه ات زنگ بزن ،

در مورد پرنده ها باید جدا باشند و دوباره بعد از تقویت برای شروع فصل پاییز جفت بزنی ، اگر هم سر وصداشون اذیتت می کنه چاره ای نیست ، الان جفت بزنی جفت می شوند و چون دوران تقویت انجام نشده احتمالا نتیجه خوبی ندارد تصمیم در این مورد با خود شماست 



ابوالفضل
ساعت1:09---4 شهريور 1394

خخخخخخ خب شنبه دارم میرم دیگه
ممنون بابت راهنمایی های ارزندتون استاد  

فرهادی:  

سلام دوست عزیز ، شما لطف دارید ، سفر بی خطر و در امان خدا ،

 



ابوالفضل
ساعت14:38---3 شهريور 1394

سلام استاد فرهادی عزیز
پس یعنی شما میفرمایید که یک بار صبح و یک بار بعد از ظهر براشون تخم مرغ گذاشته بشه تا از تلفات جلوگیری شه؟ چون من واسه اون یکی جفتم فقط یکبار بعد از ظهر تخم مرغ میذاشتم و همه جوجه ها بزرگ شدن
و سوال دیگه این که اون یکی جفتم الان در تولک هستن و پرریزی زیادی دارن ولی مدام تو لونه میرن و همیشه تو لونه هستن، به نطرتون لونه رو بردارم یا بذارم بمونه؟ 

فرهادی : 

سلام آقا ابوالفضل ، 

عزیز من مگه شما مسافر نبودی هنوز که خونه ای هاااااا 

تخم مرغ بعد از چهار ساعت آلوده و لایه رویی اش تقریبا محیط پرورش انواع میکروب ها می شود در حالت عادی شما باید حداقل سه بار در روز تخم مرغ والدین جوجه دار را باید عوض کنید ، در مورد اینکه جوجه های شما چگونه بزرگ شده اند خدا دوستت دارد همین !! 

اگر قبلا جوجه داده اند و مولد هستند نیازی به برداشتن لانه نیست فقط تقویت کنید که پرنده ها دوران تولک را بخوبی پشت سر بگذارند  ، ولی اگر تازه جفت زده اید جدا کنید تا پاییز تقویت کنید ابتدای پاییز مجدد جفت بزنید .

 



علیرضا
ساعت22:54---2 شهريور 1394

سلام جناب فرهادی . ایا جسم سیاه ذر بخم که بو کرفته نشانه نطفه میباشد. ممنون   

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، 

اگر سیاهی بصورت یک تکه و منسجم است به احتمال 90 درصد نطفه دار بوده ولی اگر کل تخم مایع سیاه رنگ است نه تخم فاسد شده است .



وحید
ساعت1:06---2 شهريور 1394

سلام اقای فرهادی
طبق امر شما تخم رو دور انداختم و لونه رو هم برداشتم و پرنده رو هم جدا کردم و جای پرنده هارو اوردم تو پانسیون خونه وکنار هم گذاشتم ولی بینشون روزنامه گذاشتم تا همو نبینن ولی از بس با سرصدا میکنن همو صدا میکنن خونه رو گذاشتن رو سرشون.عرضم بحضورتون ک هوای شهر ما بسیار خنکه ب حدی ک نیاز ب استفاده از کولر نیست با این اوصاف شما چی امر میکنید تا انجام بدم تا ب امید خدا ایندفعه جواب بگیرم.خدا میدونه هدف من از جوجه گرفتن فقط بخاطر علاقه ای ک دارم هست و دنبال کسب در امد نیستم پس لطفا هر دستوری لازم هست بگید انجام بدم و اگر نیاز ب داروی مکمل هست اگر امکان داره واسم ارسال کنید چون تو شهر ما این جور مکملها گیر نمیاد.بازم کمال تشکر رو از شما دارم . 

فرهادی :

سلام دوست عزیز ، 

ابتدا یک مطلب ، کسب درآمد از طریق پرورش پرنده یک درآمد حلال و زلال و پاک است و اگر بتوانید ممر در آمد بسیار خوبی است .

1- پیشنهاد من خدمت شما این  است که داروهای مکمل توتال و مودا تابرنیل را از طریق دوستانی که به تهران تردد دارند از بازار خلیج تهیه فرمایید دانه ای 35 هزار تومان  .

2- پرنده ها را از هم جدا نگه دارید و با دقت اقدامات قبل از جفت گیری را بخوانید و اجرا کنید و برابر تاپیک تغذیه بخش تقویت پرنده ها را به مدت حداقل بیست روز تقویت کنید .

3- بعد از این مدت مجدد جفت بزنید و با حوصله و توکل به خدا نتیجه خواهید گرفت .



عایرضا
ساعت18:35---1 شهريور 1394

سلام . تخم عروسها تبدیل به جوجه نشده اند . ایا یرای تقویت باید جدا باشند اگر باهم باشند مشگل داره . چون اپارتمان میشینم . ممنون الان که تخم ها رو برداشتم خیلی این طرف و طزف میزنه مشکل نداره .

فرهادی :

 سلام حالا که تخم عروس ها رو برداشتی باید تا پاییز صبر کنی در این مدت پرنده ها رو جدا و تقویت کنی تا در مرحله بعد بهتر جواب بگیری و این مدت را باید تاحدی صبر و تحمل کنی چون زیاد سر و صدا می کنن .



وحید
ساعت4:03---1 شهريور 1394

سلام اقای فرهادی
دوست عزیز یکی از تخمهارو شکستم و جنین شکل گرفته بود ولی یقسمتی از تخم هنوز مونده بود و بدن جنین کامل شده بود ولی سرد شده بود واسه همین اون یکی تخمو گذاشتم داخل لونه الان بنظرتون جدا کنم بنظرم اون یکی تخم هم همین حالو داره  

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، معمولا بعد از 21 روز از آخرین تخم جوجه ها دیگر قادر به خروج از تخم نیستند و در تخم خفه می شوند ، اگر جنین داخل تخم اول زنده بود بلافاصله بعد از شکستن تخم باید حرکت می کرد و در دستان شما جان می داد ولی اینگونه که شما گفتی جنین در اثر نخوابیدن والدین ناقص بزرگ شده و در اثر رد شدن تاریخ تولد درون تخم مرده است و به یقین تخم دیگر هم جوجه نخواهد شد ولی باز برای احتیاط سه روز دیگر صبر کن و بعد از آن تخم را بیرون بینداز البته به نظر من صبرت بی فایده است و اگر پرنده ها دوباره جفت گیری کنند نمی توانی آنها را از هم جدا کنی و برای پاییز جفت بزنی این امر اختیارش با شما است من اگر بودم تخم دیگر را دور می انداختم و پرنده ها را از هم جدا می کردم تا پاییز جفت بزنم .



وحید
ساعت5:33---31 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی
دوست گرامی امروز روز 23 هست ک از اخرین تخم عروسم میگزره ولی خبری از جوجه نشده و انگاری دیگه عروسا تمایلی ب خوابیدن روی تخمها ندارن و بیشتر بیرون از لونه هستند و امشب دیدم ک دارن جفت گیری میکنن و هردوتا تخم رو چک کردم و کدر شده بودند ولی یجورایی دیگه نامید شدم.لطفا بگید چکار کنم .ممنون .

فرهادی :

سلام دوست عزیز ، 

ابتدا یکی از تخم ها را کنار گوشت بگذار ببین صدای جوجه می آید یا خیر در ادامه در صورتی که مطمئن هستی که جوجه ندارد ، یکی را بشکن اگر تخم فاسد باشد و خراب ، دیگری را هم چک کن بعد اگر جوجه نبودند ، جفت را جدا کن و لانه رابردار ، تا پاییز تقویت کن بعد با شروع فصل پاییز مجدد جفت بزن ، الآن هوا گرم است و اکثر پرنده ها تولک هستند و تخم نمی گذارند و یا اگر تخم گذاشتند نمی خوابند و ... در کل بی نتیجه است تا پاییز صبر کن و در این مدت پرنده ها را تقویت کن تا نتیجه بهتری بگیری 



ابوالفضل
ساعت1:13---30 مرداد 1394

با سلام مجدد
ممنون از راهنماییتون استاد، به جز موارد 4 و 5 بقیه موارد رو میتونم انجام بدم خخخخخخخ!
راستی دو تا سوال دیگه هم دارم که ممنون میشم جواب بدید:
بعضی ها میگن بلال و جوونه گندم برای جوجه های تازه از تخم در اومده غذای سنگینی هست و میتونه باعث مرگشون بشه، اما شما تاکید دارید که باید اینا رو بهشون بدیم، میشه یه کم در این مورد توضیح بدید؟
و سوال بعدی این که اگه من به کسی بسپرم هر روز اول صبح براشون یکبار تخم مرغ بذاره کافی هست و میتونه جلوی تلفات رو بگیره؟

فرهادی : 

سلام دوست گرامی من آقاابوالفضل ، 

اتفاقا نظر من هم این هست که تا ده روزگی  حداقل به جوجه ها جوانه گندم و بلال ندهید ، چون سنگین است اما در شرایطی که شما مطرح کردید این یک راهکار است که می تواند تا چند روز با ضریب خوب ، جلوی تلفات را بگیرد . 

اگر فقط صبح باشد و بعد از ظهر تخم مرغ را عوض نکند تلفات خواهید داشت .



ابوالفضل
ساعت12:44---29 مرداد 1394

سلام استاد فرهادی عزیز
یک جفت از عروس هلندی هام تا چند روز دیگه جوجه هاشون از تخم درمیاد ولی از جوجه اول به بعد من مسافرت هستم و نمیتونم براشون تخم و مرغ و... بذارم و تو این چند روز فقط ارزن و کتان و تخمه در اختیارشون هست، این براشون مشکلی پیش نمیاره؟

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ام 

این مشکل اساسی خود من هم هست و هنوز نتوانسته ام حلش کنم ، راهکار های من :

1- کلید رو بدست یک دوست مطمین بده تا تخم مرغ برای جوجه ها بگذارد .

2- بلال تازه حتما در قفس باشد .

3- روز آخر دو تا سیب تازه داخل قفس بگذار .

4- سعی کن زود برگردی خخخخخ

5- سفر رو کنسل کن آخه الآن وقت مسافرته خخخخخ .

در کل با مسافرتت حداقل 70 درصد در برگشت تلفات خواهی داشت تاکیدم روی راهکار بند 1 است 



وحید
ساعت16:22---22 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی
دوست گرامی از اونجایی ک شما فرمودید ک امکان داره تخمها نطفه دار نباشن و تخمها جوجه نشن دلو ب دریا زدم و رفتم سراغ تخمها عروس ماده رو هرکاری کردم از لونه بیرون نرفت و تخمها رو چک کردم و از اونجایی ک مشخص بود یکی از تخمها ک قدیمی تر بود کامل داخل نور کدر بود و فقط ی قسمت از کنارش روشن بودو تخم دومی ک تازه خر بود هنوز کامل تو نور کدر نشده بود و اینم بخاطر این بود ک دوروز دیرتر بوجود اومده بود.بنظرم ک عروس ماده تجربه تخم گذاری قبلا داشته ا.لان18روز شده اقای فرهادی ک تخم گذاشته اگر تا21 روز تخم جوجه نشد از زیرش بردارم یا بزارم بمونه.مرسی بابت همه چی

فرهادی: 

سلام دوست گرامی ، 

بعد از بیست روز از آخرین تخم اگر تخمها جوجه نشد تخمها را بردار دوباره تقویت کن و اجازه بده این بار دوباره تخم بگذارند و احتمالا در این مرحله عملکرد بهتری خواهند داشت البته آن تخم که نوشته اید کدر است احتمال جوجه شدن دارد چند روز دیگر هم صبر کنی مثلا تا 25 روز اشکالی ندارد .



وحید
ساعت4:56---18 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی
دوست عزیز امروز 15روزه ک عروسام تخم گذاشتن و تقریبا تو 3 الی 4روز آتی جوجه ها از تخم بیرون میان میخاستم بدونم اگر ی موقع من خونه نباشم و جوجه ها از تخم بیرون بیان مشکلی واسشون بوجود نمیاد ایا نیازی هست ک من کار خاصی انجام بدم.راستی دمای شهر ما بسیار خنکه ایا نیاز ب گرم نگه داشتن اتاق هست یا خود عروسا حوجه هاشون رو گرم نگه میدارن.باتشکر از شما 

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

در ابتدا یک پیش آگهی خدمت شما بدهم که احتمال دارد تخم ها نطفه دار نباشد یا چون بار اول تخم گذاری پرنده ها است جوجه ها آن گونه که باید ، قوی نباشند و خدای ناکرده به ثمر نرسند اما در کل شما باید از الآن به بعد گوش بزنگ باشید از روز 17 به بعد باید حواستان باشد و بدون ایجاد حساسیت و سر و صدا به لانه توجه کنید و هر از گاهی سرکشی نمایید تا زمانی که جوجه ها شروع کردند به شکستن تخم ها برای پدر و مادر سفیده تخم مرغ آب پز بگذارید تاپیک اقدامات درآمدن تخم از جوجه را در اینجا بخوانید و حتما اجرا کنید و دمای هوا خنک برای پرنده ها دراین فصل مشکلی ایجاد نمی کند ، البته به هیچ عنوان  نباید در معرض باد یا جریان هوا باشند .



علیرضا
ساعت23:27---16 مرداد 1394

سلام . عروس نرم همیشه رو تخم ایا اشکا لی نداره ممنون در ضمن شبها هر دو داخل لانه اند مو ردی ندارد

 فرهادی :

 سلام دوست گرامی ، 

این امر نشانه خوبی است و معمولا نرهای خوش ذات این کار را انجام می دهند و در بزرگ کردن جوجه ها نیز این پرنده ها بهتر عمل می کنند ، اکثر این نر ها هم که تا کنون من دیده ام خاکستری رنگ هستند .



علیرضا
ساعت22:27---14 مرداد 1394

سلام . سورا خ لانه تا کف قفس بیست سانت فاضله داره ایا جوجه ها بیان بیرون بیفتند کار ی نمیشه یا اینکه کاملا بزرک میشند بعد مبان بیرون . ممنون اکه توضیح بدهید .

فرهادی :

 سلام دوست گرامی ، 

بهتر است جلوی سوراخ لانه یک عدد چوب کوچک نصب کنید تا جوجه ها و والدین برای تردد راحت باشند و امنیت بهتر داشته باشند . از سی روز گی به بعد بهتر است جوجه ها را بیرون از لانه بگذارید تا زودتر هم دانخور بشوند البته باز هم ممکن است به لانه بازگردند ولی به مرور فضای بیرون از لانه و نزدیک ظرف دانه را به داخل لانه تاریک ترجیح می دهند .



منصور
ساعت15:21---12 مرداد 1394

سلام اقای فرهادی
یک جفت عروس دارم که تازه تخم کردن زیر پاشون زیاد پوشال نیست پوشال هارا از لانه بیرون ریختن بعد تخم کردن مشکلی برای تخم ها واگه جوجه ها به دنیا امدن پیش نمیاد ممنون میشم از راهنمایتون 

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، 

بهتراست که زیر پای پرنده پوشال باشد اما با توجه به اینکه ممکن است ریختن پوشال مجدد باعث ایجاد ناامنی در لانه گردد فعلا تا درآمدن جوجه ها صبر کنید بعد از درآمدن جوجه ها با احتیاط جوجه ها را از لانه خارج کنید و کف لانه را از پوشال درشت پر نمایید و مجدد جوجه ها را سرجای خود قرار دهید تا دچار بیماری پابازی نشوند .



وحید
ساعت23:28---17 تير 1394

سلام و خسته نباشی اقای فرهادی
دوست گرامی همانطوری ک گفتید صبر رو پیشه کردم و منتظر تخم گذاشتن عروس هلندیم شدم.امروز هم خبری نشد علی رقم اینکه عروس نر کاملا مست شده و تمام نشونه های مستی از جمله اواز بلبلی و ضریه ب ظرف غذا خوری رو انجام میده حتی جدیدا تو لونه هم ک میره یجور اواز خاص میخونه ولی تمایلی از ماده نمیبینم ماده هنگام جفت گیری زیاد تمایل نداره و از زیر نر فرار میکنه و تا جلو لونه میره ولی وارد لونه نمیشه.بازم صبر کنم یا جداشون کنم.دلم واسه نره میسوزه ک خیلی ماشالا مستو امادست

فرهادی : 

سلام دوست من ، یک خواهش از شما دارم عجله نکن ، شاید پرنده ماده شما جوجه باشه شاید تولک شاید هم ضعیف و. ... ولی باورکن الان تمام پرنده های من هم هیچ کدام روی تخم نیستند ، اینقدر هوا گرمه که اصلا اگر تخم هم بگذارند جوجه نمی شود ، بنابراین دوست من تا نشستن این گرمای هوا مقداری صبر کن من آمار مابقی دوستانم را هم دارم اکثر پرنده های دوستانم نیزمانند پرنده های من هستند .نیازی نیست جدا کنی بگذار به حال خودشان باشند .



msetayesh
ساعت21:13---12 تير 1394

سلام.من یه جفت عروس طوسی خریدم که به قول فروشنده مولدن ویه سری هم جوجه دادن اما زمانی که اوردمشون خونه ماده که به سمت نرمیره نرمیزنتش...حالا مدت دوهفتس ازهم جداشون کردم بطوریکه فقط صدای همدیگه رومیشنوندکه ازهمون روزنره شروع کرده به اوازخوندن حالا میخواستم ببینم تاچه زمانی ازهم جداباشن وکی ماده روبه قفس نرمنتقل کنم؟

فرهادی :

سلام،  از اول نباید جدا می کردید،  بگذارید پیش هم و لانه رو بگذارید و تقویتشان کنید اگر جفت باشند ظرف دو ماه آینده باید تخم و جوجه و..... داشته باشند

 

 

 



وحید
ساعت19:39---7 تير 1394

سلام دوست عزیز اقای فرهادی
اول از همه باید از شما تشکر کنم بخاطر راهنماییاتون.دوست عزیز طبق امر شما قفس رو بردم تو فاصله یک متری و از لحظه ای ک این کارو کردم نر جلو لونه تکون نخورد تا اینکه امروز وارد لونه شد و فقط واسه غذا خوردن بیرون میاد .در ضمن بعد چند روز دوباره جفت گیری کرد و اواز مستی خوند خوشبختانه همه چیز انگاری داره خوب میره فقط سوراخ لونه از کف لونه ارتفاعش حدود 15س هست و پوشال زیادی ریختم تا ب این ارتفاع رسیده میخاستم بدونم واسه رفتو امد عروس مشکلی پیش نمیاد.راستی جفت گیری زمانی درسته ک دم نر بره زیره دم ماده؟

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، امیدوارم نکات بنده برای شما مفید بوده باشد ممنون از لطف شما ،

15 سانتی متر فاصله زیادی است و احتمال افتادن پرنده ها روی هم و روی تخم ها و... وجود دارد و اگر امکان دارد برای پرنده چیزی مانند نردبان داخل لانه بگذارید تا با اطمینان بیشتری به داخل لانه تردد کند .

درمورد جفت گیری نیز این معمولا پرنده نر دم خود را به زیر دم ماده می رساند ، البته این امر به معنی این نیست که حتما جفت گیری کامل باشد بلکه یک جفت گیری کامل ، زمانی انجام می شود که اسپرم از نر به ماده منتقل شود .



مهرانا
ساعت9:01---2 ارديبهشت 1394

سلام .اگه ميشه لطفا راهنماييم کنيد.من ديشب ساعت 8 يه جوجه 45 روزه دان خور شده خريدم.الان ساعت 9 صبحه ولى اصلا چيزى نخورده زيادم حرکت نداره .مشکلى داره يعنى؟ خيلى نگرانم

فرهادی : 

سلام می شود توضیح داد ولی وضع پرنده شما حاد و اورژانسی است فقط تماس بگیرید 



کوروش
ساعت19:42---4 بهمن 1393

سلام جوجه لوتینو من حدود دو ماهشه ولی فقط دوست داره سرلاک بخوره از یک ماهگی با سرلاک خانگی بزگش کردم خیلی سرو صدا میکنه و مرتب صدام میکنه الان سیب رنده شده و کمی پودر سویا رو که ۵ دقیقه حرارت دادم بهش با قاشق میدم اینا هشتا بودن اون هفتا ارزن کتون عدس و ماشو گندم پخته میخورن ولی این یکی خیلی مقاومت میکنه لطفا راهنمایی کنید

فرهادی :

سلام دوست گرامی ام آقا کوروش

خدمت شما دوست عزیزم عرض کنم :

پاسخ کامل شما در تاپیک جوجه سرنگی هست  ولی بصورت خلاصه سه نکته مهم را در این زمینه خدمت شما دوست عزیزم ارائه می دهم :

1- پرنده تا زمانی که بداند شما بصورت دائمی به وی غذا خواهید داد در یادگیری دانخور شدن تلاشی نمی کند ، پس می بایست تعداد دفعات غذادهی را کم کنید ولی باید مراقب باشید که پرنده در اثر کم غذایی ضعیف نشود .

2- پرنده را در یک جعبه نگهداری کنید که کف آن مقداری خاک اره ریخته شده باشد و مقداری ارزن و کتان خرد شده ( پودر کامل نه بلکه صرفا در این حد که مقداری پوست کنده شده باشد ) در داخل این جعبه در کف جعبه بریزید ، پرنده خواسته یا ناخواسته از آنها خواهد خورد و به این امر عادت می کند .

3- برای جلوگیری از ضعیف شدن پرنده یک چهارم تخم مرغ را داخل یک ظرف در غروب هر روز برای پرنده بگذارید تا اگر در طول روز غذا نخورد این غذا مانع از تلف شدن پرنده گردد ، ظرف آب را هم کنار ظرف غذا بگذارید ، در طول روز هم یک وعده مختصر صبح و یک وعد ظهر به پرنده غذابدهید ، بگذارید پرنده تحریک شود که چیز های دیگر را به عنوان غذا امتحان کند .

تاپیک تغذیه عروس هلندی بخش جوجه سرلاکی بعد از چهار هفتگی را مطالعه نمایید .

 



ابوالفضل
ساعت0:14---15 آبان 1393

سلام آقای فرهادی، نر ها از نظر کشیدگی و هیکل و... هیچ تفاوتی با هم نداشتن، من هم نر خاکستری که هم از اون یکی مست تر بود و هم با ماده جفت گیری داشت رو گذاشتم بمونه و دارچینی رو جدا کردم، به نظر شما کار درستی انجام دادم؟
راستی بعد از اینکه اون روز اون کامنت رو براتون فرستادم، دوباره دیدم که ماده خودش به نر زیر داد و نر سوارشد، مثل بالغ ها جفت گیری میکردن، یعنی احتمال داره تخم کنن؟
سوال بعدی اینکه دوران تو لک عروس چه مدت طول میکشه؟ مادم الان دوسه هفته ای میشه که پرریزی داره
و سوال آخر اینکه صورت نر کی زرد میشه؟

فرهادی :

سلام آقا ابوالفضل عزیز

1- در مورد انتخاب نر تاپیک توصیه چه کسی را درمورد پرنده را انجام بدهیم مطالعه نمایید .

2- احتمال تخم گذاری وجود دارد اما احتمال بارور شدن تخم ها به این زودی خیلی کم است .

3- از بیست روز تا دو ماه متغیر است که این مورد بصورت جدی به شرایط محیطی و نژاد پرنده بستگی دارد برای کوتاه شدن این مدت می توانید از داروی مودا استفاده کنید تا پرنده قوی گردد .

4- از سن 6 ماهگی به بعد می تواند این امر رخ دهد اما این امر تدریجی است و رگه های رنگ زرد در صورت پرنده پیدا شده و کم کم کل صورت پرنده را فرا  می گیرد اما ممکن است این امر تا یک سال و چند ماه هم ادامه پیدا کند .



ابوالفضل
ساعت17:08---12 آبان 1393

سلام آقای فرهادی، هنوز منتظر جواب سوال قبلیم هستم، البته تقریبا دیگه مطمئن شدم که اونی که نمیخونه ماده است و اون دو تای دیگه نر هستن، میخواستم ازتون یه سوال دیگه بپرسم: ماده با نر دارچینه رابطه خوبی داره، زیاد پیش هم میشینن و همش همدیگرو میخوارونن، ولی امروز دیدم با اون یکی نره که خیلی هم میونه خوبی با هم نداشتن دارن جفت گیری میکنن، از کجا بهمم با کدوم جفت خورده؟ گذاشتن لونه میتونه کمک کنه؟ البته اینو بگم که الان تقربا 4-5 ماهشونه .

فرهادی :

سلام چند نکته در مورد سوال شما به نظر من می رسه که عرض می کنم :

1- هر جفت گیری منجر به جوجه دهی و ... نمی شه و به عبارت بهتر این جفت گیری های اولیه تمرین برای انجام جفت گیری است و 30 درصد احتمال دارد که منجر به نطفه دار کردن تخم بشود البته اگر تخمی باشد .

2- اول از هر جایی جوجه ها را تهیه نموده اید بررسی کنید که جوجه های خواهر و برادر نباشند که در این صورت جفت انداختن آنها اشتباه بوده و احتمال معلول بودن و مشکلات جسمی جوجه های آنها را افزایش می دهد .

3- پس از بررسی بند 2 ، نر زیبا تر دارای پر و بال کشیده تر و هیکل درشت تر و ... را برای جفت انداختن در نظر بگیرید احتمال دارد طولانی تر بشود اما نتیجه بهتری دارد .

4- تا قبل از شش ماهگی گذاشتن لانه تقریبا بی فایده است اما اگر جفت گیری های آنها را مکرر دیدی لانه هم بگذاری خوب است ولی زیاد روی جوجه دهی تا قبل از هشت ماه حساب نکن .

5- برای متمرکز شدن پرنده های جفت شده ، پرنده نر تکی را از آنها جدا و قفسش را از آنها دور کن .



ابوالفضل
ساعت12:52---11 آبان 1393

سلام آقای فرهادی
صدای اون دو تا عروس هلندیم که گفتم میخونن رو ضبط کردم و براتون گذاشتم، چون من تا حالا عروس نداشتم نمیدونم که منظورتون از خوندن چیه که میگفتید بهترین راه برای تشخیص جنسیت تو این سنه، لطفا این فایل رو گوش کنید و بگید این دو تا که این صدا رو از خودشون در میارن نر هستند و اون یه دونه که این صدا رو در نمیاره ماده؟
http://uploadboy.com/08iiv3stbf3g.html
در ضمن اون دو تا که میخونن با هم دعوا هم میکنن ولی هیچ کدوم با اونی که نمیخونه دعوا نمیکنن

فرهادی :

سلام و خسته نباشید خدمت دوست عزیزم ،

ابتدا عذر خواهی می کنم بابت تأخیرم در پاسخ دهی چند روزی درگیر امورات محرم بودم ببخشید که با تأخیر پاسخ می دهم

نتونستم فایل رو باز کنم ولی خوندن موزون نشونه نر بودنه ، دعوا دو تا جوجه نر طبیعی و جزء اولین آداب اجتماعی نر ها است که در داخل گروه ( گله ) یادگیری این دعوا ها برای تصاحب ماده یا غذا یا لانه و ... ضروری است .

خوب اگر جوجه سوم نمی خونه و وارد دعوای بین دو جوجه دیگر نمی شو د ، یا از نظر سنی نسبت به سایرین کوچکتر است یا اینکه ماده است که در هر دوصورت این امر طبیعی است .

 



رشیدی
ساعت21:01---7 آبان 1393

رشیدی :

سلام ببخشید چند تا سوال داشتم این عکس پرنده هامه من یک ماده وایت فیس گرفتم الان چند روزه جدا از هم هستن.احساس میکنم پرنده نر خیلی آماده نیست میشه راهنمایی کنید کی بندازمشون پیش هم؟ ماده آماده است خیلی بیقراری میکنه. میخام نر یکم آماده تر شه بعد بندازمشون پیش هم !!!!؟؟

فرهادی :

سلام خلاصه جواب ، پست اقدامات قبل از جفت گیری را با دقت مطالعه نمایید ، برای قسمت دوم این سوال هم اول روش دور آشنایی رو امتحان کن بعد اگر دیدی خبری نیست و بالتبع چاره ای نیست روش بلند مدت را امتحان کن .
رشیدی :

راستی پرندههام خیلی بد خوراکن چکار کنم؟اصلن میوه نمیخورن .دان تقویتی هم کم میخورن تخمه هم همینتور.فقط ارزن و کتان دوست دارن
فرهادی :

چند تا نکته ،

  • نیازی نیست حتما همه غذاهارو از همون اول شروع به خوردن کنند غذای جدید رو  باید داخل قفسش بگذاری و ارزن و کتان را برای چند ساعت برداری تا از روی گرسنگی و کنجکاوی مجبور بشوند که غذای جدید را امتحان کنند اما باید مراقب باشید که این مدت از چهار ساعت بیشتر نشود .
  • شما هم عجله نکنید خیلی از غذا ها را صرفا برای تست کردن در قفس پرنده بگذارید بالاخره امتحانش می کند و خواهد خورد این امر زمانبر است نباید روند را متوقف کنید .
  • برای دان تقویتی هم پرنده به اندازه نیازش می خورد نگران نباشید این امر بستگی به ذائقه پرنده و نیاز بدنش دارد.
  • تخمه را هم کمتر بخورد بهتر است روی حبوبات و میوه ها بیشتر کار کنید.
  • تاپیک تغذیه پرنده را هم مطالعه کنید.
  • برای این موضوع بدغذایی بعدا یک تاپیک خواهم گذاشت .





نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: