نحوه نگهداری جوجه تازه دانخور

 

 

 

سلام

امروز می خوام نحوه نگهداری جوجه تازه دانخور شده را که از والدین جدا نموده ایم و قصد تربیت و آموزش دادن به پرنده را داریم برای شما دوستان بصورت خیلی خلاصه و تیتر وار  توضیح دهم :

1- به مدت دو هفته این موارد را رعایت کنید .

2- جای پرنده را گرم نگهدارید در حد 30 درجه سانتیگراد .

3- به هیچ عنوان پرنده را در جای سرد و در معرض باد نگهداری نکنید .

4- پرنده ای در این سن ، شرایط یک کودک یک سال ونیمه را دارد که از شیر گرفته شده و به شدت به مادر پدرش وابسته است بنابراین بدون اغراق باید به وی همانند یک کودک خردسال که مادرش نزد وی نیست محبت کنید گاهی وی را به سینه بچسبانید و یا به نرمی زیر تاجش را نوازش کنید .

5- در هنگام گرفتن وی در دست ، حتی در صورتی که خواست از دست شما خارج شود فشارش ندهید و اجازه دهید در دستان شما احساس راحتی کند .

6- پرنده را در مکانی گرم و جلوی چشم خود در قفس نگهداری کنید تا پرنده به شما عادت کند .

7- به صورت روزانه یک نصف تخم مرغ را بصورت آبپز شده در اختیار پرنده قرار دهید اگر نخورد رنده اش کنید یا نگینی خرد کنید حتی اگر مقدار کمی از آنرا خورد یا نخورد باز هم این روند را قطع نکنید و بعد از پنج ساعت تخم مرغ را بردارید زیرا بیشتر ماندن آن احتمال فاسد شدن تخم مرغ را در پی دارد .

8- تا دو هفته یک پیمانه کتان و یک پیمانه ارزن در اختیار پرنده باشد .

9- هویج رنده کنید و آب آنرا با یک دستمال تمیز بگیرید و  هویج آب گیری شده را در اختیار پرنده قرار دهید .

10- هر از گاهی مقداری نان سنگک تازه یا قسمت دور نان که کلفت تر است ، یک قاچ  سیب ، گلابی یا یک قطعه بلال ( یک چهارم ) یا مقداری کلم بروکلی در اختیار پرنده بگذارید تا از همین ابتدا بصورت متنوع غذا بخورد .

11- فعلا از گذاشتن سبزیجات برای پرنده خودداری کنید .

12- برای پر شدن و تقویت بدن پرنده هر دو روز یک بار از گندم جوانه زده استفاده کنید (طرز تهیه گندم جوانه زده ) .

13- پرنده را دراین مدت در قفس قناری  30*40*50 نگهداری کنید ولی کفی قفس را در آورید تا پرنده نتواند ضایعات غذاها و مدفوعش را بخورد .

14- در صورتی که پرنده تنها است ، یک عدد عروسک مخملی یا پشمالو که کرک هایش براحتی قابل کندن نباشد داخل قفس بگذارید تا پرنده شب ها کنار آن  بخوابد .

15- این تاپیک ها را بخوانید تا کاملتر و بهتر عمل کنید :

تغذیه عروس هلندی ، ظروف آب و غذای عروس هلندی ، طرز تهیه جوانه ها ، محل مناسب برای عروس هلندی در خانه ، چوب نشیمن عروس هلندی

16- هر شیرین کاری که شما در مورد سایر پرندگان دیده اید اگر بخواهید این پرنده می تواند یاد بگیرد به شرط استمرار و علاقه ، این پرنده بی اندازه لوس وعلاقمند به همنشینی و مصاحبت با صاحبش است ، پس فکر نکنید که این پرنده خنگ است نه ، باید علاقه و جدیت در کار داشته باشید ، به عنوان مثال دست به پایش بزنید و تکرار کنید دست بده ، خواهید دید بعد از مدتی با گفتن کلمه دست بده دستش را بلند خواهد نمود تا به دست شما بزند یا مثلا بوس بده بگویید و لب خود  را به منقارش نزدیک کنید و بوسش کنید بعد از مدتی فقط با گفتن بوس بده ، خودش منقارش را جلو می آورد و....

17- این پرنده توانایی یادگیری حرف زدنش در حد مرغ مینا است ، صرفا یک کلمه را با وی تمرین کنید تا راه بیفتد بعد کلمه بعدی به عنوان مثال به وی فقط بگویید سلام ، فقط سلام نه کلمه دیگر ، نگویید عروس سلام یا بگو سلام و ... فقط و فقط سلام یا اسمش را یادش بدهید یا اسم خودتان را یادش بدهید در این سن پاسخی دریافت نمی کنید ولی از ابتدای سه ماهگی درصورت استمرار آموزش و تلاش خوب خواهید دید ابتدا با صدای خفه ای و بعد با صدای رسا کلمه را خواهد گفت .

18- هر گاه یک شیرینکاری یا یک حرکت خوب یا گفتن کلمه و... از وی دیدید به وی پاداش بدهید مثلا یک عدد پسته یا غذایی که دوست دارد مثلا سنگک تازه یا کلم بروکلی ، البته به مقداری ندهید که سیر شود بلکه اینقدر که بفهمد پاداش گرفته اگر سیر شود دیگر ادامه نمی دهد .

19- هر روز وی را به مدت ده الی بیست دقیقه حداقل بیرون از قفس بیاورید و با وی بازی کنید بگذارید پرواز کند و شیطنت هایش را جدی نگیرید عروس هلندی پرنده ای بی نهایت فضول و شیطان است .

20-هرگز سر پرنده داد نکشید یا در اختیار کودکان کوچک نگذاریدش ، پرنده می ترسد و اعتمادش نسبت به شما کم می شود .

21- هر دو روز در میان ، یک یا دو قطره داروی توتال قناری محصول شرکت تابرنیل داخل ظرف آب 50 سی سی برای پرنده بگذارید و بعد از 12 ساعت بردارید و آب تازه برای پرنده بگذارید درصورتی که به داروی مذکور دسترسی ندارید بصورت موقت می توانید از مولتی ویتامین کودکان استفاده کنید .

22- ظرف آب پرنده را هر دو روز یک بار بصورت کامل خالی و با آب داغ بشویید و آبش را تعویض کنید .

23- ظرف دانه را هر سه روز یک بار چک کنید تا پرنده بدون دانه نماند همواره ظرف غذای پرنده تا سه چهارم پر باشد .

24- غذای آلوده شده کف قفس را مجددا به داخل جا دانه ای بازنگردانید و دور بریزید زیرا غذای آلوده برای پرنده عفونت روده می آورد .

25- هر گز پرنده را بیرون از منزل نبرید حتی در صورت دستی بودن صد در صد ، زیرا با کوچکترین صدایی مانند بوق خودرو یا افتادن یک سنگ یا برگ کنار پرنده ، بصورت غریزی احساس ناامنی نموده و پرواز کرده روی اولین بلندی می نشیند و دیگر بعید است بتوانید آنرا بگیرید .

فعلا نکته دیگری به ذهنم نمی رسد ، در فرصت مناسب به مرور مابقی قسمتهای سایت را مطالعه کنید ، برای پرندگان خود صاحب خوب و دلسوزی  باشید .

 فرهادی - 17-8-93

 

 


نظرات شما عزیزان:

پیام صحیحی
ساعت23:51---28 فروردين 1394

سلام من 44سالمه از ده سالگی دو تا مرغ عشق گرفتم مرض پرنده بازیم شروع شد از اون وقت تا حالا بصورت مقطعی (نه هم زمان) مرغ عشق سهره مرغ و خ وس اردگ بوقلمون گربه کبوتر قناری ملنگو شاه طوطی قرقی کاسکو داشتم کاسکورو بخاطر فشار مالی اجبارا فروختم حالا یه جوجه تازه دون خور شده لتینو گرفتم از راهنمایی هاتون بسیار ممنونم با تشکر

فرهادی :

سلتم دوست گرامی و عزیزم ، آقای صحیحی ،

عشق شما به حیوانات خانگی مخصوصا پرندگان ستودنی است و هر کسی که اهل دل است و روح پاکی دارد با این داستان آشناست ، این وبلاگ هم دقیقا با همین هدف راه اندازی شده تا دوستان عزیزی مثل شما بهتر بتوانند پرنده را در خانه نگهداری نمایند ، ممنون و متشکر از حضورتان در این سایت ، اگر تجربه یا نکته خاصی به نظرتان رسید ممنون می شوم برای من ارسال کنید تا به اسم خودتان در سایت نگاشته شود ، یاعلی 



ابوالفضل
ساعت0:25---24 آبان 1393

احتیاجی به این کار نیست،‌ زیر زبونشو کشیدم گفت چون آماده نیست اون مزخفات رو به من گفته تا من رو مجاب کنه که پرنده رو پس بگیرم، به هر حال ممنون از راهنمایی های ارزشمندتون، عروس هام رو هم اون موقع بهتون گفتم که نر دارچینی رو جدا کردمو گذاشتم با خاکستری جفت شه. واقعا خوشحالم که دوست خوبی مثل شما دارم. یا علی

فرهادی :

سلام آقا ابوالفضل عزیز ، ممنون از لطف شما ، من هم به عشق دوستای گلی مثل شما است که این سایت رو راه انداختم ، ضمن اینکه سعی من بر اینه که از تجربیات دوستان در حد توانم استفاده کنم ،

ممنون از حضور گرمتون دراین سایت



ابوالفضل
ساعت19:48---23 آبان 1393

سلام آقای فرهادی
به نظرتون اگه عروس هام رو از هم جدا کنم تا زمانی که کاملا بالغ شدن بندازمشون پیش هم خوبه یا لازم نیست این کارو بکنم؟
و سوال دوم این که اون قناری ابلغم رو که عکسشو براتون فرستاده بودم فروختم به یکی، حالا بعد چند روز میگه بردم به چند نفر نشونش دادم میگن اصلا پس نداره و جنسیت هم نداره، و خلاصه مفت نمی ارزه و میگه باید پس بگیرمش، به نظرتون اصلا امکان داره قناری این طوری بشه؟ مگه میشه جنسیت نداشته باشه، علی الخصوص که کوتاه و بلند هم میخوند.

سلام آقا ابوالفضل عزیز :

1- اگر پرنده های شما هنوز بالغ نشده اند بهتر است کنار هم باشند تا رفتارهای اجتماعی را سریعتر یاد بگیرند اما بهتر است یکی از نر ها را جدا کنی زیرا در امر جفت گیری پرندهای مد نظرت برای جفت انداختن ، تأخیر ایجاد می کند به عبارت بهتر دو تایی که می خواهی جفت کنی پیش هم باشند .

2- اگر می خونه که مطمئن باش نر هست پس اینکه می گویند جنسیت ندارد حرف خنده داری است .

3- پس قناری نر زمانی کاملا می زنه بیرون که آماده و مست باشه ، الآن قناری یک ساله من هم پس بزرگی نداره البته مسلما در حدی هست که با قناری ماده فرق داشته باشه پس قناری ماده مخروطی است و اگر تخم گذاشته باشه دقیقا انتهای مخروط ، مخرج پرنده است ، اما پس قناری نر در زمان آمادگی به اندازه  سه چهارم یک لوبیا بیرون می آید و در حالت غیر آمادگی به اندازه یک سوم یا نصف لوبیا است .

4- الآن هم که قناری بازان مشغول جفت نمودن قناری های خود هستند ، قناری نسبت به زمان خرید شما گرانتر است و یک قناری رسمی معمولی حداقل باید 60 الی 70 هزار تومان باشد ( قناری حمال ابلغ کمتر از این قیمت نیست ، اگر هم یک رنگ کامل باشد گرانتر است ) .

5- اگر تونستی یک فایل از خوندنش رو برام بفرست تا ببینم این کوناه بلند که می گی چیه ،



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: