سلام

       پس از گذشت یک مدت زمان دو هفته ای از تولد جوجه ، کم کم پرهای اولیه در جوجه شروع به درامدن می کند و جوجه از حالت گوشتی خارج می گردد و به تدریج قیافه اصلی والدین خود را می گیرد و این پست مربوط به بازه زمانی از دو هفتگی تا 45 روزگی و دانخور شدن است :

1- ، امنیت پرنده را با سرکشی مستمر و دید زدن های جوجه ها به هم نریزید ، پرنده ها خودشان کارشان را بلدند ، بصورت عمومی سرکشی کردن خوب است .

2- کماکان تغذیه والدین با تخم مرغ را ادامه دهید ، برای تغذیه والدین جوجه دار ، یک عدد تخم مرغ را آب پز نموده و و چهار قسمت نمایید و یک قسمت را داخل ظرف نیم دانه درون قفس قرار دهید پرنده برای تغذیه جوجه از آن استفاده می کند ، هر 4 ساعت یک بار آنرا تعویض نمایید زیرا ممکن است فاسد شود و تغذیه با تخم مرغ فاسد برای جوجه ها ضرر جدی تا حد مرگ دارد .

3- روند غذا خوردن جوجه ها در این سن بدین صورت است که والدین غذا را خورده و بستگی به شرایط جوجه غذا را تاحدی ، هضم نموده و سپس بالا اورده و با حرکات منظم که با صدای جیک جیک جوجه همراه است به درون گلوی جوجه منتقل می کنند که میزان این غذا با توجه به سن و جثه جوجه ها متغیر است .

4- پس از خروج جوجه ها از لانه که معمولا در 30 روزگی انجام می شود ، معمولا جوجه ها دیگر به لانه بر نمی گردند و بازگرداندن آنها به لانه ضرورتی ندارد .

5- پس از خروج جوجه ها از لانه ، گذاشتن غذاهای نرم مانند یک چهارم تخم مرغ داخل قفس در دسترس جوجه ها باعث  می شود که زودتر مستقل گردند ، بالاخره جوجه ها از روی کنجکاوی یا گرسنگی به این تکه از تخم مرغ نوک زده و کم کم یاد می گیرند که خودشان غذا بخورند .

6- کار غذا دهی در این دوره نیز ، توسط هر دو پرنده نر و ماده انجام می گردد و این امر تا زمان دانخور شدن جوجه ها باید ادامه داشته باشد .

7- در طول این مدت می بایست هفته ای یک مرحله جوجه ها را با دقت به خارج از لانه برده و کل پوشال زیر پای پرنده را تعویض کنید و مجدد جوجه ها را به داخل لانه بگذارید ، بهداشت پرنده این امر یک اقدام جدی و موثر است .

8 - گذاشتن خاک اره درشت یا پوشال برای زیر پای پرنده ضروری است این امر مانع از آن می گردد که پاهای جوجه ها بصورت غیر طبیعی باز گردند و به عبارتی جوجه فلج گردد .
9- از یک ماهگی به بعد می توان از داروهای توتال قناری و مودا محصول شرکت تابرنیل یا نکتون اس و نکتون ام اس آ ، برای پرورش بهتر پرنده و درشت شدن هیکل پرنده استفاده نمایید مودا هم باعث زیبا ترشدن پرهای پرنده می گردد .

10- هر روزه باید پرها و گردن جوجه ها  را نگاه کنید اگر متوجه نقاط قرمز رنگ روی پوست پرنده شدید این به این معنا است که یکی از والدین شروع کرده به زدن جوجه ها و کندن پرهای آنان که این امر مقدمه ای است برای برخورد های خشن تر والدین که می تواند حتی به مرگ جوجه ها نیز منجر گردد ( این برخورد ها می تواند به علل مختلفی منجمله مستی بیش از حد نر ، یا آمادگی ماده برای تخم گذاری مجدد یا بدجنسی یکی از والدین و... باشد که یکی از راههای پیشگیری دادن غذاهایی با طبع معتدل و ندادن دارو های ومکمل های غذایی باشد .

11- اگر متوجه شدید یکی از والدین جوجه های را می زند باید بررسی کنید کدام یک است بعد آنرا از جوجه ها و جفت جدا نمایید ، نگران نباشید معمولا دراین مقطع یکی از والدین هم می تواند به جوجه ها غذای کامل بدهد وآنها را بزرگ کند البته این امر باید بصورت روزانه چک شود که پرنده غذا دادن به جوجه ها را رها نکند ( چاره ای نیست باید این کار را انجام دهید و گرنه باید جوجه ها را بصورت سرنگی بزرگ نمایید، که کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است ) .

12- میزان کتان داخل غذای پرنده ها دو پیمانه کتان و سه پیمانه ارزن باشد ، در فصول سرد سال نیز یک پیمانه تخم شلغم به آن اضافه کنید .

13- گذاشتن بلال تازه ( شیری ) و مقداری سیب یا تخمه تازه بی نمک نیز برای تغذیه والدین و جوجه ها مناسب است .

14- آب پرنده ها به علت فعالیت غذادادن و سرکشی مداوم برای آب خوردن و نرم کردن دانه های خورده شده برای جوجه ها ، معمولا زود به زود کثیف می شود بنابراین حتی الامکان بصورت روزانه تعویض گردد بیشتر از دو روز دیگر طول نکشد .

15- در هفته دو مرحله جوانه گندم برای پرنده ها بگذارید ، این امر باعث تقویت و رشد سریع تر جوجه ها خواهد شد .

16- در صورتی که جوجه توسط والدین خود رانده شد و مرتبا آثار زخم و کندن پرها ، باید جوجه را از والدین جدا نموده و به صورت سرنگی بزرگ نمایید تاپیک جوجه سرنگی  را مطالعه نمایید.

17- گذاشتن مقداری نان سنگک در کناره قفس برای تقویت پرنده بسیار مناسب است ( از 25 روزگی به بعد ) .

 18-

 درحال ویرایش

فرهادی 28-8-93

 


نظرات شما عزیزان:

وحید
ساعت0:31---26 تير 1394

سلام اقای فرهادی.فرموده بودید چنتا از پرنده هاتون رو میخاید بفروشید میتونم عکس و قیمتشون رو ببینم

فرهادی : 

سلام ، دوست گرامی ،

درصورت تمایل برای خرید لطفا با این شماره 09308656030 تماس بگیرید تا در ادامه از طریق نرم افزارهای واتساپ یا وایبر و... عکس ها را برای شما ارسال کنم .



وحید
ساعت0:27---26 تير 1394

سلام اقای فرهادی

بازم از شما و سایتتون تشکر میکنم.از روزی ک با سایت شما اشنا شدم خیلی اطلاعاتم بالا رفت و از راهنمایی های شما استفاده کردم.

دوست عزیز بالاخره بعد از 20رو ک عروس نر وارد لونه میشد بالاخره امروز روز سوم هست ک عروس ماده هم وارد لونه میشه ولی بیشتر از 30دقیقه داخل نمیمونه و گاهی هم میبینم ک عروس ن مانع ورود ماده میشه.بنظرتون کاری هست ک انجام بدم و چند روز طول میکشه ک تخم بزاره.

همونطوری ک تو ایمیل قبلی گفتید ک ممکنه عروس ماده تو لک و پر ریزی باشه.باید بگم ک عروس ماده تو لک و پرریزی بوده و تازه داره ب پایان میرسه و بنظرم این باعث شده ک ماده تمایلی نداشته ب جفت گیری.

بنظرتون چقدر طول میکشه ک تخم بزاره.

راستی من تایپیک تقویت عروس رو نتونستم پیدا کنم.اگر محبت کنید بگید چی بهشون بدم ممنون میشم.پیشاپیش عیدتون مبارک و نماز و روزه هاتون قبول.

فرهادی :

سلام دوست عزیزو گرامی ام آقا وحید ، 

عیدتان مبارک و   طاعات و عبادات شما هم قبول حق باشد .

با توجه به اینکه پرنده در تولک بوده وبدنش هنوز التهاب و تب دارد ، بنابراین مقداری کاهو و سیب نیز بصورت هفته سه مرحله به پرنده ها بدهید .

در صورتی که جفت گیری موفقی داشته باشند و دمای هوا 28 تا 32 و رطوبت نیز مناسب باشد باید بین 7 تا ده روز از زمان آخرین جفت گیری تخم بگذارند .

برای تقویت پرنده ، تاپیک تغذیه بخش تقویت عروس هلندی را مطالعه نمایید اینجا را کلیک کنید .



ابوالفضل
ساعت22:49---4 تير 1394

سلام آقای فرهادی عزیز
یکی از جوجه عروسام الان حدود 17 روزشه، دیشب دیدم رو سرش نشونه های زخم بود، امروز هم دیدم که پشتش زخم کوچیکی داشت و ازش خون اومده بود، الان هم عروس نر هم ماده به جوجه ها دون میدن، نر هم مستی نمیکنه، پس چرا دارن با جوجه ها این جوری میکنن؟ ممکنه جوجه ها رو بکشن؟ شما نوشتید باید یکی از والدین رو جدا کنیم، من از کجا باید بفهمم کدومشون داره با جوجه ها این جوری میکنه که جداش کنم؟

فرهادی :

سلام آقا ابوالفضل عزیز ، تا دقیق بررسی نکنی نمی شود تعیین کنی کدام یک جوجه ها را می زنند و شما چنین فرصتی نداری بنابراین ابتدا به دلخواه خودت یکی ر ا جدا کن و بگذار دیگری به جوجه ها غذابدهد و در طول روز زمان غذا گذاشتن ، به وضعیت جوجه ها سرکشی کن ببین آیا آن پرنده ای که با جوجه ها است به جوجه ها غذا می دهد ، اگر روال خوب بود که هیج اگر نه باید بعد از یک روز پرنده دیگر را با جوجه ها امتحان کنی ، اگر باز هم جواب نداد روش دادن سرلاک توسط خودت را باید امتحان کنی ، ضمنا من به علت جابجایی منزل تعدادی از جفت ها را برای فروش گذاشته ام اگر دوستی خواست معرفی کن ممنون .



سعید
ساعت23:13---15 ارديبهشت 1394

سلام ببخشید اقای فرهادی عزیز اصلا وقت نکرده بودم سایتتونو سر بزنم خونه نبودم دیگه پرنده ای نمونده که عکسشونو بفرستم فقط 1 دونه مونده که اونم سرلاک دادم بهش امیدوارم که زنده بمونه!فقط رنگ مدفوع جوجه ها کاملا سیاه و خیلی بد بو شده بود قبل از مرگشون.

فرهادی :

سلام آقا سعید بزرگوار

 اگر رنگ مدفوع کاملا سیاه شده سرما بهشون زده خوب پرورش پرنده ، شادی و غصه اش با هم هست امیدوارم دفعه بعد تجربه بهتری داشته باشی انشالا لونه های پر از جوجه و لبی خندون و دلی شاد ....



سعید
ساعت22:14---14 ارديبهشت 1394

سلام اقای فرهادی عزیز خیلی حالم گرفته شده جوجه عروسام دونه دونه دارن تلف میشن!ایا میتونه به این دلیل باشه که چند روز غذای نرم مثل تخم مرغ ابپز ندادم بهشون؟
جوجه ها تقریبا 10 الی 15روزشونه که میمیرن جیر دونشونم کاملا پره!

سلام ، حتما برای پرنده هات تخم مرغ بگذار و فردا ساعت 4 بعد از ظهر به بعد زنگ بزن تا باهم صحبت کنیم چند تا عکس از پرنده هات با واتس آپ و وایبر و....از پرنده هات و جوجه هاشون ، ظرف آب ، ظرف دونه و،،،، برام بفرست تا ببینم حتما تماس بگیر 



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: