درمان چسبیدن مدفوع به مخرج پرنده

 

 

 

سلام دوستان گرامی ام

چسبیدن مدفوع نشان دهنده مشکل گوارشی مخصوصا عفونت دستگاه گوارشی بوده که احتمالات زیادی در این  خصوص وجود دارد و درمان آن در حوزه کار یک دامپزشک است  اما مهمترین اقدامها  در این زمینه چیست ؟؟ بنده تجربیات خود را خدمت شما دراین زمینه عرض می نمایم ممکن است همه آنها برای درمان پرنده لازم نباشد ولی مسلما در بهبود پرنده شما موثر خواهد بود انشاء ا....

1- نگهداری پرنده در قفس بیماری و جدا نمودن آن از سایر پرنده ها تا درمان نهایی .( قفس بیماری قفسی با ابعاد کوچک با لامپ فلوئورسنس یا مهتابی زرد خودمان که گرم و بسیار تمیز و استریل شده است ) .

2- گرم نمودن محل زندگی پرنده تا دمای 30 درجه سانتیگراد ، خیلی موثر است .

3- بررسی دقیق تغذیه پرنده و یافتن غذایی که احتمالا مانده یا فاسد و مشکل دار است و حذف آن غذا از رژیم غذایی پرنده .

4- رژیم ساده غذایی برای پرنده یک پیمانه کتان و سه پیمانه ارزن و  در فصل سرما یک پیمانه تخم شلغم .

5- بررسی این احتمال که پرنده بتواند مدفوع و یا ضایعات غذای ریخته شده کف قفس ر ا بخورد ، در صورتی که قفس کفی دارد حتما آنرا بردارید و از قفس هایی مخصوص طوطی سانان استفاده کنید ، قفس مناسب برای طوطی سانان کفی ندارد ( قفس مناسب عروس هلندی ).

6- استفاده بی رویه یا غیر مجاز از دارو ها مانند تقویتی و ... می تواند از علل بروز این موضوع باشد .

7- در صورت استمرار وضعیت از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف موجود در داروخانه دامپزشکی ها استفاده نمایید در موارد حاد از نیستاتین استفاده نمایید ( این درمان تجربی است بهتر است به دامپزشک مراجعه شود ).

8- از دادن سبزیجات تا زمان کامل خودداری کنید .

9-استفاده از غذاهای فیبر دار مانند هویج و کلم بروکلی و یا بلال تازه شیری ، در رژیم غذایی پرنده برای دفع بهتر اقدام مناسبی است .

10- دادن محلول دو قطره سرکه سیب در 5 سی سی آب حل شده به اندازه سه تا چهار قطره با سرنگ به پرنده بدهید ، یا گذاشتن ظرف محلول 5 قطره سرکه سیب در جا آبی 50 سی سی به مدت دو ساعت در قفس پرنده سه روز متوالی ، به پرنده می تواند در رفع عفونت موثر باشد .

11- بررسی ظرف جا آبی و جای غذای پرنده برای آلودگی های احتمالی و شستن حداقل دو روز یک بار آنان در طول مدت درمان .

 اگر درمان شد برایم بنویسید و اگر نشد مجدد اعلام کنید و از مدفوع داخل قفس و مخرج پرنده و از خود پرنده برایم عکس بفرستید ، حالات پرنده را شرح دهید ، آیا برای دفع کمر می زند و باید بنشیند و ...

فعلا نکته دیگری به ذهنم نمی رسد موفق و پیروز باشید .

فرهادی 17-9-


نظرات شما عزیزان:

شئهق
ساعت20:17---14 مهر 1394

سلام من جوجه فنچم تازگی مدفوعش سفت و به مقعدش میچسبه حیوونی کلی سرصدا میکنه جاشم گرمه هرروز اب و دانشان را تمیز و عوض میکنم.غذای تخم مرغ و برنج ریز ریز بهشون میدم ولی خوب نشدن چی کنم؟  

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

اسم شئهق نشنیده بودم

کل اقداماتی که در این تاپیک هست انجام بده تعویض دانه و آب و شستن ظرف آب و دانه و ...

ابتدا به پرنده مقداری کاهو بده تا آنچه که در دستگاه گوارش دارد دفع کند ، اگر این کار نتیجه نداد نصف قطره روغن زیتون داخل حلق پرنده بچکان تا اگرعفونتی در دستگاه گوارش پرنده باشد دفع کند .

برای اطلاعات بیشتر و در صورتی که حال پرنده خوب نشد تماس بگیر تا موضوع را دقیق تر بررسی کنیم 



پریا
ساعت1:58---29 تير 1394

سلام من یک عروس پنج ساله دارم
تخمه و شاهدانه و گاهی هویج و تخم مرغ آبپز میخوره
از سرشب متوجه شدم مدفوع ب اطراف مخرج چسبیده و الان متوجه شدم از اونوقت مدفوع هم نداشته. یعنی ب اندازه ی شش یا هفت ساعت میشه
خیلی هم جیغ میزنه
ممکن هست راهنمایی بفرمایید؟
ممنونم

فرهادی : 

سلام دوست من ، مقداری عرق نعنا به پرنده بده شاید بتونه دفع کنه ، بهتر است که برای این مورد تماس بگیرید 



amir
ساعت1:52---22 تير 1394

سلام چند روزی هست که کاکل رو گرفتمش گفتم دو ماهه میخوام فروشنده هم گفت دو ماهه است دو روزی هست که مدفوعش به بدنش میچسبه خودش هم میخواد تمیز کنه ولی نمیشه منم کم کم دارم بهش نزدیک میشم چون رام نیست فعلا. ارزن و کتان میخوره و تخمه نمیتونه معمولا ساکته و زیاد جنب و جوش نداره البته بعضی وقتها یکم دیونه بازی میکنه نظرتون چیه چیکار کنم؟احساس میکنم کم آب میخوره

فرهادی :

سلام دوست گرامی ابتدا مطمئن شوید که پرنده شما دانخور هست یا نه ، اگر دانخور هست شرایط برای پرنده بهتر است ولی من احتمال می دهم پرنده شما هنوز بصورت کامل دانخور نیست ، روزانه ظرف ارزن و کتان پرنده را چک کنید و پوست دانه های ارزن ها و کتان ها را جدا کنید و برای روز بعد مجدد همین امر را ادامه دهید تا خیالتان راحت شود که پرنده دانخور هست ، حال اگر پرنده دانخور است که مقدار سرقاشق عسل در آب پرنده حل کنید و هر دوازده ساعت این محلول را با آب عوض کنید و این روند را تا 5 روز ادامه دهید ، اگر دانخور نبود روزانه برای پرنده مقداری تخم مرغ آب پز ( یک هشتم تخم مرغ ) در هر مرحله بگذارید تا پرنده کمبود ویتامین و پروتئین بدنش را با خوردن تخم مرغ جبران کند هر روز سه وعده تخم مرغ تازه بدهید و تخم مرغ قبلی را از دسترس پرنده خارج کنید ، محلول آب و عسل را هم به روش بالا به پرنده بدهید ، اگر خوب نشد می توانید از پودر او آر اس ( از طریق داروخانه های انسانی تهیه کنید ) در آب پرنده استفاده کنید ، سر یک قاشق چایخوری در یک ظرف آب پرنده و 12 ساعت یک بار این محلول را با آب عوض کنید .



ابوالفضل
ساعت12:49---23 آذر 1393

سلام آقای فرهادی
ماده من چند روز اول تقریبا همه این نشانه های تولک رو داشت ولی الان یکم بهتر شده، نر هم بعضی از این نشانه ها رو داره، حالا به نظرتون لونه رو بردارم و بعد از یک ماه و نیم که از تو لک در اومدن لونه بذارم یا الان بذارم بمونه؟ البته الان نر همش میره تو لونه و یه صداهایی در میاره، ماده هم کم کم میخواد بره، حالا به نظرتون بردارم یا نه؟

فرهادی :

سلام آقا ابوالفضل بزرگوار

لانه را برندارید و اچازه دهید به حال خودشان باشند تا با محیط جدید انس بگیرند و عاد ت نمایند ، این حرکت ( رفتن نر به داخل و پس از آن رفتن ماده نشانه شروع روند جفت گیری است بگذارید فقط به حال خودشان باشند تاپیک اقدامات جفت گیری را بادقت بخوانید



ابوالفضل
ساعت22:42---21 آذر 1393

با سلام مجدد خدمت آقای فرهادی عزیز

میشه بگید نشانه ها ی تولک رفتن عروس هلندی بعد از جابجایی چیه؟ الان جفت من بعد از یک هفته هنوز هم ساکتن و نر هم مستی نمیکنه، این یعنی تو لک؟ و این که کی به جای جدید عادت میکنن و آماده تخم گذاری میشن؟

فرهادی :

سلام دوست عزیز آقا ابوالفضل ، 

هر یک از سوالاتتون می تونه یک تاپیک مستقل برای این پرنده باشه و مطالب زیادی باید در این زمینه بیان نمود اما درا ینجا بنده به اختصار توضیح می دهم :

1- هر پرنده ای بعد از جابجایی به دلیل تغییر مکان ، تغییر صاحب پرنده ، تغییر دمای محل نگهداری ، تغییر رزیم غذایی ، تغییرچیدمان داخل قفس و ..... دچار یک افت اساسی شده که این امر به تولک تعبیر می شود البته ممکن است این افت به حدی جدی باشد که یک تولک واقعی برای پرنده بوجود آید که تا یک ماه و نیم طول بکشد  .

2- نشانه های تولک : پر ریزی ، عصبی بودن  و حالت تهاجمی پرنده ، کاهش وزن پرنده ، نامرتب بودن پرها و به هم ریختگی ظاهر پرنده ، بیحالی و کم تحرکی ، پف کردن پرها و .... به نوعی بیماری است و دراین دوران پرنده یک بازسازی کامل از وضعیت درونی اش مخصوصا دستگاه تناسلی اش خواهد داشت و این بازسازی انرژی زیادی از پرنده خواهد گرفت .

3- این که یک هفته از جابجایی پرنده گذشته ولی پرنده های شما هنوز ساکت هستند و حرکت خاصی انجام نمی دهند باید به تفاوت های بین این محل جدید و محل قبلی اشان بپردازید و حتی المقدور این تفاوت ها را کم نمایید تا مدت زمان تولک کوتاه تر باشد اما تا عادت کردن پرنده به محیط جدید حداکثر یک ماه زمان طول خواهد کشید که بعد از آن پرنده به شرایط جدید عادت می نماید .

4- صبر کنید و با توجه به اینکه پرند ها یک جفت مولد هستند برای نتیجه گیری بهتر این تاپیک ها ر ا مرور نمایید محل مناسب برای عروس هلندی ، تغذیه عروس هلندی  ، لانه مناسب برای عروس هلندی  

5- نکته مهم دمای اتاق را بین 28 تا 30 نگه دارید .

شاداب و سرزنده باشید .



ابوالفضل
ساعت21:00---20 آذر 1393

سلام آقای فرهادی
چند روز پیش یه جفت مولد عروس هلندی گرفتم، فردای اون روزی که اوردم خونه ماده کف قفس تخم کرد ولی بعد ازاون دیگه تخم نکرد، لونه هم گذاشتم براشون، الان نر زیاد میره تو لونه ولی ماده اصلا نمیره تو، به نظرتون این رفتارشون طبیعیه؟ اصلا الان لونه بذارم یا بردارم لونه رو؟ و این که کی تخم میکنن؟\

فرهادی :

باسلام خدمتی دوست گرامی ام

اینکه نر می ره داخل لونه کاملا طبیعی است زیرا با این اقدام می خواهد به ماده بفهماند که لانه امن است و می تواند برای تولید مثل اقدام نمایند ،

در مورد اینکه یک تخم گذاشته و دیگر تخم نگذاشته ممکن است تخم مستی باشد و یا تخم نطفه دار ولی در هر صورت از بین رفته لانه را از خاک اره پرکن و برایشان بگذار .اگر از جفت مولد بودنشون مطمئنی حتما  لونه رو بگذار چون ماده زمان تخم گذاریش هست ،

در مورد زمان تخم گذاری مجدد اگر بخاطر جابجایی پرنده ها مخصوصا ماده در تولک نرود احتمالا باید ظرف حداکثر یک ماهه آینده مجددا تخم گذاری کنند .

زیاد عجله نکنید و این تاپیک ها را با دقت بخوانید اینجا و اینجا .

در صورت امکان عکسی از پرنده ها برایم بفرستید از نمای جلو و با فاصله نزدیک .

موفق و سر بلند باشید فرهادی 20-9-93



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: