سلام دوستان گرامی ام

            ببخشید اگر جدیدا مقداری دیر به دیر سایت را آپدیت می کنم مشغول ادامه تحصیل هستم و مقداری گرفتار ، نگاهی به این عکس بیندازید جوجه سمت چپ دو پا و یک بالش فلچ شده است برای دانستن دلیل این امر و راهکار  علاج این بیماری به ادامه مطلب مراجعه نمایید .

در ابتدا با نگاهی ساده به هر دو جوجه که دو روز باهم اختلاف سنی دارند متوجه اختلاف موجود در ایستادن و استیل آن خواهید شد ، بیماری پابازی یا فلج جوجه طوطی سانان به چند دلیل بوجود می آید :

1- کمبود کلسیم مورد نیاز و ضروری ، در غذای پرندگان .

2- علل ژنیتیکی ( وجود سابقه این بیماری در اجداد پرنده ) .

3- لیز بودن کف لانه پرنده که به مرور پای پرنده را از حالت عادی خارج می سازد .

بدیهی است که مقوله شکستگی و ضرب دیدگی پای پرنده در تاپیک جداگانه ای نیاز به بررسی دارد .

 

اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری :

1- استفاده از غذاهای مقوی تأمین کننده کلسیم مورد نیاز برای پرنده قبل از تخم گذاری و حین بزرگ نمودن جوجه ( مانند تخم مرغ ، جوانه گندم ، سویا ، كلم پیچ، كلم بروكلی، كاهو ، دانه كنجد یا لوبیا (كلم و سایر سبزیجات پربرگ منابع خیلی خوب كلسیم هستند.مشكل اینجاست كه كلسیم موجود در سبزیجات به راحتی كلسیم موجود در لبنیات قابل جذب نیست مگر سبزیجاتی كه حاوی ماده شیمیایی اكسالات باشند. )اسفناج و چغندر اكسالات زیادی دارند.

2- استفاده از کف دریا در قفس بصورت عمومی برای تأمین دائمی کلسیم بدن پرنده و انتقال آن به جوجه ها در روند تخم گذاری یا تغذیه  ( توضیحات بیشتر در اینجا  ).

3- استفاده از پوسته های تخم مرغ که برای مدت ده دقیقه در آب جوشانده شود و سپس آرد شده و بصورت عمومی در اختیار پرنده قرار بگیرد .

4- استفاده از شربت کلسیم بصورت عمومی در روند تقویت پرنده ها .

5- استفاده از خاک اره برای کف لانه قبل از شروع روند جفت گیری و  تخم گذاری  برای توضیح بیشتر به اینجا مراجعه کنید .

 

 اقدامات درمانی برای بهبود :

1- لانه را پر از خاک اره مناسب نمایید یک لایه به قطر سه تا پنج سانتیمتر .

2- از کف دریا و شربت کلسیم و غذاهای مقوی و دارای کلسیم استفاده نمایید .

3- پاهای پرنده را بایک روبان به شکل عکس جمع نمایید .

4- مراقب تغذیه جوجه توسط والدین باشید زیرا پرنده دراین حالت بصورت غریزی در می یابد که جوجه اش زنده نخواهد ماند بنابراین از ادامه تغذیه وی خوداری می کندو معمولا در این حالت جوجه ظرف یک یا دو روز خواهد مرد .

5- در صورتی که پرنده از غذادهی به جوجه خودداری نمود شما به روش جوجه سرنگی می بایست جوجه را تغذیه کنید .

6- در مورد بیماری های ژنیتیکی متأسفانه اقدام موثری نمی توان انجام داد و بالاخره جوجه خواهد مرد .

           در اکثر موارد این اقدامات موثر است ولی گاهی علیرغم تمامی تلاش های شما ممکن است که روند درمان نتیجه ندهد البته شما می بایست تمام تلاش خود را انجام دهید که این امر مسلما اجر و ثواب خاص خود را در پی خواهد داشت .

موفق و پیروز باشید فرهادی 7-10-93

 


نظرات شما عزیزان:

فریده
ساعت11:27---14 شهريور 1394

سلام،من یه مرغ مینا دارم ۵ سالشه،یه هفته رفتم مسافرت دادم دست همسایه اومدم دیدم ضعیف شده نمیتونه رو پاش به راحتی بایسته،بردمش دکتر گفت مشکل کبدیه،۲ هفته ۴ مدل دارو با سرنش میرختم تو گلوش،یکم بهتره ولی هنوز که هنوز نمیتونه راحت راه بره،یهو میوفته باید یکی درستش کنه بتونه راه بره،غذاش خوبه میخوره،ولی همین راه رفتنش اذیتش میکنه،به دکترش گفتم ،گفت هنوز باید دارو بخوره،ولی به نظر من داروی زیاد ضعیفش میگنه،میشه منو راهنمایی کنید ۲ هفتس که تو همین وضعیته،کی خوب میشه،خیلی نگرانم    

فرهادی :

سلام دوست گرامی :

چند نکته عمومی ، من تخصص زیادی در مورد مینا ندارم ، 

1- اگر احتمال می دهید که مشکل کبد دارد برای این پرنده برگ ترب بسیار خوب است .

2- اگر احتمال می دهید مشکل استخوانی دارد دادن شربت کلسیم کودک و کف دریا و کاهو خوب است.

3- معمولا دوستانی که پرنده های خود را به دست این و آن امانت می دهند تجربه خوبی از این موضوع ندارند ، باور کنید من خودم هر بار اینکار را انجام داده ام بدون استثناء تلفات جدی داشته ام .

4- پرنده توان خوردن داروی زیاد را ندارد و درست تشخیص داده اید مینا حداکثر 80 گرم وزن دارد و میزان دز دارو  و تنوع دارو به یقین پرنده را اذیت می کند و به نظر من اگر دیدید روند ضعف پرنده ادامه دارد از دادن دارو صرف نظر کنید .



ندا
ساعت14:43---10 شهريور 1394

سلام خسته نباشید من 2 تا جوجه گلدین 15 روزه دارم که خودم بزرگشون کردم اما متاسفانه یکی از جوجه ها دوتا پاهاش مشکل داره.که شاید ژنتیکی باشه چون پدر مادرش خواهر و برادر ند البته بااختلاف چند سری جوجه دهی .میخواستم بدونم الان کاری میتوانم براش انجام بدن با تشکر.برام ایمیل بزنید.  

فرهادی :

سلام دوست گرامی ، 

نکته مهم و کلیدی ، حکم خدا را با اینگونه اقدامات خراب نکنید خواهر و برادر و پدر و دختر و ... اینجوری جفت نکنید مشکل ژنتیکی برای جوجه ها پیش می آید ممکن است مشکل در ظاهر و بدن پرنده قابل دیدن نباشد ولی در باطن مثلا کبد پرنده خراب است یا قلبش نارسایی دارد و.... هزاران مشکل دیگر ، بنده در این زمینه تجربه ای ندارم و فکر می کنم کسی نباشد در ایران که بتواند مشکلات ژنتیکی این گونه پرنده ها را حل کند .



امیر ارسلان
ساعت19:54---26 مرداد 1394

سلام خسته نباشید
من یه جوجه برزیلی حدودا 17 روزه خریدم یکی از پاهاش مثله همین عکس بالایی است ولی کاملا تکون میده و راه میره ولی نمیتونه رو پاهاش وایسته.میخواستم بدونم این بزرگ بشه درست میشه یا باید پاهاشو ببندم تو همین جوجگی؟ اصلا درست بشو هست یا نه؟ بعد اینکه ادمین جان شما تو تلگرام هستی؟ یسری سوال داشتم

فرهادی : 

سلام دوست گرامی عکس هاشو برام بفرست تلگرام و واتس هستم بعد از دیدن عکس نظرم رو خدمتت ارایه می دهم 



الهتم
ساعت14:05---28 تير 1394

سلام با تشکر از وبلاگ خوبتون. بلاخره بعد از کلی وبگردی یه جایی پیدا کردم که دقیق به کامنتا جواب میدن. دست شما درد نکنه. بنده 4 تا جوجه اردک دارم. فکر کنم تقریبا یک ماه و نیم تا 2 ماهه باشن. خوراکشون خوبه. بهشون گوجه و هندوانه و دانه پارس و جو و از این قبیل غذاها میدم. چندروز پیش متوجه شدم خیلی ناگهانی یکی از جوجه ها نمیتونه کامل سرپا وایسه و از زانوش خم میشه و اونطوری راه میره. الانم که حرکتش خیلی کم شده و پر سرو صداشده ولی غذاش خوبه. امروز متوجه شدم یکی دیگه از جوجه ها هم تعادلش کم شده و تلوتلو میزنه. مطمئنم که لقد نشدن و از بلندی هم نیفتادن. ما بالکن نداریم و اونها رو درقفس در حمام یا داخل اتاق نگه داری میکنم و گاهی داخل حمام ازاد میزارم و اب بازی میکنن و باقی روز در قفس هستن. ایا فلجی گرفتن یا بیماری خاصی دارن.نیاز هست عکس بفرستم؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید نگرانم

فرهادی :

سلام دوست بزرگوار ، 

ابتدا یک نکته رو صریح عرض کنم بنده در خصوص اردک تخصص ندارم ولی بر اساس روش نگهداری کلی پرنده ها نکاتی را خدمت شما عرض می کنم :

1- یکی از مسائلی که باعث نرمی استخوان پرنده بالاخص جوجه ها می شود کمبود نور خورشید  و کمبود ویتامین ها است مخصوصا در جاهایی که پرنده با نور غیر طبیعی پرورش می یابد ، اگر در مورد پرنده شما این چنین است ، روند را تغییر دهید .

2- گوجه بواسطه ترشی ای که دارد سایر مواد مغذی موجود در غذاهای دیگر را از بین می برد ، معمولا پرنده ها غذاهای ترش را نمی خورند زیرا خاصیت اسیدی و یا قلیایی این مواد دستگاه گوارش پرنده را دچار مشکل می کند .

3- به پرنده هایتان شربت کلسیم کودک ( از داروخانه انسانی تهیه کنید ) بدهید .

4- کاهو و برگ ترب حاوی مقادیر زیادی کلسیم و منیزیم و پتاسیم است که در استحکام استخوان بدن پرنده ها نقش موثری دارد برای پرنده هایتان تهیه کنید و یک روز در میان در وعده غذایی آنها منظور شود .

5- پودری هست بنام ویتامینت ، از داروخانه های دامپزشکی که ساشه های کوچکش 500 تومان است و ساشه بزرگش 5500 تومان آنرا تهیه کنید و در آب پرنده بریزید (برابر دستور مصرف ) ، این پودر کمبود ویتامین بدن پرنده های شما را جبران می کند .

6- و در نهایت ده دقیقه به کنار قفس پرندها بروید و دقیق وضعیت آنها و قفس را  جک کنید شاید پای پرنده ها به جایی گیری می کند که شما تا کنون ندیده اید این کار را انجام دهید .



ناصر
ساعت18:52---4 تير 1394

سلام
4تا جوجه مرغ دارم،متاسفانه دیروز بدون دلیل فلج شدن علتش چیه؟لطفا راهنمایی کنید
ضمنا روی بدنشان دونه های ریز سیاه یا شاید حشره چسبیده باشه

فرهادی :

سلام آقا ناصر عزیز ،

من در مورد مرغ تخصصی ندارم ، اما اینگونه که شما می فرمایید اگر ایراد مربوط به استخوانهای پرنده ها بود همه باهم به این روز نمی افتادند به احتمال قوی موضوع فلج شدن نیست شاید پرنده ها در اثر مسمومیت یا هم دانه های ریز روی بدنشان و ... دچار ضعف بدنی شدید شده اند و قادر به بلند شدن نیستند بهتر است با دامپزشک مشورت کنید ، جدا از این که نمی توانم دراین خصوص کمکتان کنم شرمنده ام ببخشید .



بهار 
ساعت14:16---21 خرداد 1394

سلام ما یک هفته پیش یک جوجه عروس هلندی خریدیم که پراش دراومده بود ذاشتیمش توی جعبه کفش روی درش چندتا سوراخ بزرگ باز کردیم که هوا بره توش بعد چندروز جوجه کلشو از یکی از اون سوراخا اورد بیرون بعد درحال خفه شدن بود که نجاتش دادیم بعد چند ساعت دیدیم اصلا نمیتونه روی پاهاش وایسه ولی میتونه پاهاشه تکون بده .این جوجه حدود یه ماهشه مدفوعشم طبیعیه غذاهم میخوره تورو خدا بیگین چطوری پاهاشو درمان کنم نمیخوام ذجر بکشه تو رو خدا جوابمو بدین

فرهادی : 

سلام چند تا عکس از نزدیک از جوجه بگیرید برای من با وایبر یا واتس و... به شماره داخل سایت بفرستید تا در صورت امکان کمکتان کنم ،



fatemeh 
ساعت16:39---16 خرداد 1394

سلام من یه جوجه رنگی دوهفته ای دارم پنج روز بود پاش می لنگید سه روز پیش از دست داداش کوچیکم افتاد روی یه اهن و الان دیگه نمیتونه راه بره مطالبتون رو خواند از کجا بفهمم پاش درد رفته یا شکسته و کجای پاش اسیب دیده؟

فرهادی : 

سلام عکس پای جوجتون رو از چند زاویه بگیرید و برای من بفرستید تا دقیقتر بتوانم نظر بدهم ، 



سحر
ساعت23:30---7 خرداد 1394

سلام من 2تا جوجه رنگی و یه اردک دارم ک. تقریبا یه ماهه هستن چند روز پیش ی کبوتر پیدا کردم آوردم پیششون، صبح کبوتره ب یکی از جوجه ها حمله کرد از اون موقع جوجه با پاهاش نمیتونه راه بره و زانوش خم شده غذا میخوره اما منزوی شده چیکارش کنم؟توروخدا زود بم جواب بدین زجر نکشه .

فرهادی : 

سلام اگر مطمیینید که پایش شکسته با یک عدد چوب کبریت و یک عدد چسب زخم پایش را در قسمت شکسته شده آتل ببندید باحوصله ودقت این کار را انجام دهید ، بعد از آتل بستن جوجه را داخل قفس بگذارید تا کمتر تحرک داشته باشد و زودتر خوب شود 



رومینا
ساعت11:20---5 ارديبهشت 1394

سلام
ببخشید پیام گذاشتم براتون هنوز نخوندید جوجه های من که اوردمشون خودم غذاشون بدم الان بیماری پابازی دارن نمیدونم چیکار کنم پاهاشون با باند بستم ولی کوچیکه بیقراری میکنه غذاشونم فقط سفیده تخم مرغ میدم منو راهنمایی کنید بدن جوجه کوچیکم سرده همیشه

فرهادی :

سلام عکس جوجه ها رو دیدم ، خیلی ضعیفند باید تقویت بشوند ، اون باند مناسب نیست باز کنید و زیر پاهاشون پوشال بریزید ، محل نگه اری جوجه ها رو گرمتر کنید ، فعلا فقط سعیده تخم مرغ بدهید ،



ابوالفضل
ساعت14:06---24 دی 1393

سلام آقای فرهادی
این کپسول داکسی سایکلین رو نمیشه به جای اینکه بریزم تو دهنشون به آبشون اضافه کنم تا خودشون بخورن؟

فرهادی :

 با سلام خدمت دوست بزرگوارم ،

اینکار را هم می شود انجام داد یک ششم محتویات کپسول آبی رنگ داکسی سایکلین را در جای آبی پرنده ، ( ظرف پنجاه سی سی) در آب پرنده حل نمایید ، هر دوازده ساعت محلول را تعویض نمایید ، ولی در کل اگر با سرنگ دارو داده شود ، چون دقیقا می دانید که چه زمانی دارو خورده بهتر است از سوی دیگر با توجه به وجود آب در دسترس ، پرنده قادر است معده خود را شستشو دهد .



ابوالفضل
ساعت2:38---10 دی 1393

با سلام مجدد خدمت استاد و دوست خوبم
میخواستم بهتون بگم اون جفت عروس من که کم سن و سال هستند سرما خوردند، حالا نمیدونم اصطلاحا بهش چی میگن، من عامینه شو میگم که همش عطسه میکنن، اوایل به این شدت نبود ولی حالا زیاد شده، اون یکی عروس هامم پیش اینا هستن ولی اونا وضعشون خیلی بهتره، دارویی چیزی برای درمان این سرما خوردگی شون وجود داره؟ و این که این سرما خوردگی میتونه خطرناک باشه؟ قبلا هم یه بار این طوری شده بودن ولی جاشونو عوض کردم و بردم یه جای گرمتر خوب شدن، اما الان دیگه جای گرمتری براشون سراغ ندارم، دماشون گاهی اوقات 15-16 درجه میشه ولی وقت هایی که براشون گاز روشن میکنم به 23 درجه هم میرسه، دیگه از این نمیتونم گرم تر کنم و گاز رو هم نمیتونم همیشه روشن بذارم، بقیه پرنده هام وضعشون خوبه ولی عروسا این جوری شدن، شما راهکاری چیزی سرغ ندارین؟

فرهادی :

سلام آقا ابوالفضل عزیز ،

سرماخوردگی عارضه شایع برای پرندگان خانگی در این فصل است شما باید ضرورتا دمای محیط پرنده را حداقل تا 27 درجه گرم نمایید اینکه چگونه اینکار را انجام می دهید بستگی به شرایط شما دارد 

اندازه یک سر چوب کبریت از محتویات کپسول داکسی سایکلین را در پنج سی سی آب داخل سرنگ حل نمایید و هر هشت ساعت یک یا دو قطره داخل دهان پرنده بچکانید 

اضافه کردن تخم شلغم یا خود شلغم به غذای پرنده اقدام مناسبی است 

چنانچه محل پرنده گرم نباشد احتمال مرگ پرنده وجود دارد این پرنده بومی جنگل های گرم و بارانی استرالیا است و نباید در هوای سرد نگهداری شود 

 



ابوالفضل
ساعت2:10---7 دی 1393

سلام استاد فرهادی عزیز
میخواستم بگم گاهی اوقات هم احتمال داره که جوجه خودش خوب بشه و بتونه رو پاهاش وایسه، من خودم یکی از جوجه مرغ عشق هام این جوری شده بود ولی بعد از یه مدتی خودش خوب شد، البته خیلی ضعیف و کوچیک موند.
راستی دو تا سوال ازتون دارم:
1: عروس نرم همیشه میره تو لونه و ماده هم جدیدا زیاد میره تو، اوایل که میرفت تو لونه خیلی زود میومد بیرون ولی الان بیشتر میمونه، نر هم جدیدا شروع کرده میخونه، این رفتار یعنی این که میخوان تخم کنن؟ و اگر میخوان تخم کنن تقریبا چه زمانی تخم میکنن؟
2: اون یکی جفتم با این که به گفته صاحب قبلیشون ماده دو هفته از نر کوچیک تر بود خیلی وقت پیش (تقریبا تو 4 ماهگی) رفت تولک و پراش ریخت، حتی بالها و دمش هم ریخت و دوباره دراورد، ولی نر هنوز نرفته تولک، خیلی کم پر میریزه و بالها و دمش هم هنوز نریخته و زیر دمش راه راه های زرد جوجگی رو داره، به نظرتون طبیعیه؟ و سوال آخر اینکه قبلا که کوچیک تر بودن جفت گیری میکردن ولی الان ماده اجازه این کارو به نر نمیده دلیلش چیه؟

سلام دوست گرامی ام آقا ابوالفضل :

1- ممنون از راهنمایی شما در خصوص این مورد ، اینکه جوجه خود بخود خوب شود این به دلیل خوب شدن پاهای پرنده و سفت شدن استخوان های پرنده است و این مورد صرفا در مورد انحراف های جزئی است نه فلج جوجه مانند عکس نشان داده شده .

2- رفتاری که شما توصیف نمودید بیانگر آن است که احتمالا ظرف چند روز(  سه تا پنج روز )آینده ماده شما تخم خواهد گذاشت البته اگر جفت گیری آنها را دیده باشید احتمال جوجه دهی آنها بیشتر است ، البته در صورتی که ظرف 15 روز آینده تخم نگذاشتند لانه را برای مدتی بردارید و روند تقویت پرنده را شروع کنید .

3- زیاد روی سن و سال پرنده و دوران تولک اون حساس نشوید اگر پرنده تولک نرفته به موقع در فصل گرما تولک خواهد نمود و این امر نیازی به پیگیری ندارد و طبیعی است ، آنها را از هم برای مدت بیست روز جدا کنید و تقویتشان کنید جوانه گندم و ساقه گشنیز و جعفری و هوای گرم و داروهای مکمل و ...



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: