بررسی اصول صحیح جابجایی پرنده و علت بی قراری اش

 

 

 

سلام

 آیا دقت در جابجایی پرنده از یک محل به محل دیگر مهم است یا نه ، ؟ برای این جابجایی چه کارهایی باید کرد ، ؟ چرا پرنده بعد از جابجایی بی قرار و ناراحت است .

ابتدا بررسی می کنیم که پرنده ای که شما خریده اید از کجا آمده است و چرا ناراحت و بی قرار است .

1-      اگر پرنده تک و بالغ است احتمال دارد از جفتش و جوجه هایش جدا شده است .

2-      اگر پرنده جوجه است احتمالا از والدین و سایر خواهر و برادرهایش جدا شده است .

3-      اگر پرنده دستی است از صاحب محبوبش جداشده است .

4-      اگر پرنده ها  روی تخم و جوجه اند ، از محل مورد علاقه و امن خود که در آنجا اطمینان خاطر داشته اند جدا شده اند و احساس نا امنی می کنند .

5-      اگر جوجه سرلاکی است که  مانند طفل شیرخواری است که از مادر جدا شده است .

6-      در هر جابجایی پرنده ، همه چیز پرنده تغییر می کند ، رژیم غذایی ، سیستم نوردهی پرنده ، وضع خواب و بیداری ، قفس ، لانه ، جفت ، صاحب ومکان مورد علاقه پرنده و.... .

حال نکاتی را در مورد جابجایی صحیح پرنده خدمت شما تقدیم می کنم :  

  1. درصورت انتخاب  پرنده دلخواه خود ، و توافق با فروشنده ، پرنده را در جعبه سوراخداری دریافت نمایید ، به هیچ وجه پرنده را در پاکت یا کیسه پلاستیکی تحویل نگیرید .احتمال خفه شدن پرنده در کیسه پلاستیکی وله شدنش در پاکت وجود دارد و نیز به آسانی قادر به فرار کردن خواهد بود .
  2. بایستی قبلا در منزل همه چیز را برای پرنده آماده سازید ، مثلا قفس ویا پانسیون حاضر باشد و غذا و آب آماده باشد ، زیرا پرنده بایستی هر چه سریعتر از جعبه کوچک و ناراحت حمل و نقل آزاد گردد .
  3. محلی را که برای پرنده در نظر گرفته اید ، بایستی با پیش بینی های لازم انتخاب شده باشد ، مثلا نزدیک تلویزیون و رادیو و یا بخاری مناسب نیست و مکانی حتی الامکان ساکت ، آرام ، روشن و فاقد جریان هوا باید باشد .
  4. بینایی در پرندگان مفهوم خاص خود را دارد ، آنان همه چیز را در اطراف خود فورا شناسایی می نمایند ، خصوصا مکانی جدید که برایشان تازگی داشته و خود را در آن تهدید شده و نامطمئن احساس می نمایند ، در صورتی که قفس و یا پانسیون آماده نبوده و مجبود به تزئین و مرتب کردن آن باشید  موجب تقویت ترس و احساس ناامنی در پرنده خواهید شد 
  5. احتمالا حتی شما را به عنوان دشمن و آواره کننده خویش تلقی نماید و نتیجتا آغاز دوستی و نزدیکی سریع تر شما با پرنده را تحت تأثیر قرار خواهد داد .
  6. با احتیاط پرنده را از جعبه حمل و نقل به مکان جدیدش منتقل سازید ، دهانه جعبه را مقابل در قفس قرار دهید تا پرنده خود وارد قفس گردد ، پرنده بزودی مبادرت به  انجام این امر می نماید ، زیرا تمایل به نور دارد ، در صورتی که پانسیونی برای پرندگان خود مهیا نموده اید ، جعبه محتوی پرندگان را داخل آن قرار دهید تا خود مبادرت به خروج نمایند ، پس از چند لحظه که پرنده با محیط جدیدش آشنا گردید ، جعبه را خارج نمایید ، در صورتی که پانسیون دارای ساکنان دیگری باشد ، بایستی مدتی پرنده را داخل یک قفس کوچک درون پانسیون قراردهید تا ضمن آشنایی پرنده با محیط پانسیون ، سایر ساکنان پانسیون نیز بدون اینکه بتوانند عضو جدید پانسیون را مورد هجوم قرار دهند وی را به عنوان یک عضو جدید بشناسند و قبول کنند و پس از چند روز می توانید  پرنده را داخل پانسیون آزاد کنید ، در صورتی که بدون این مقدمه پرنده را درون پانسیون بیندازید احتمالا توسط سایرین مورد هجوم قرار خواهد گرفت و بدون آشنایی با محل آب و غذا و در کف قفس ، .... پس از جند روز پرنده اتان خواهد مرد .... .
  7. نکته مهم دیگر اینکه در مورد پانسیون خصوصا نوع خارجی آن ، حتی الامکان صبح یا قبل از ظهر پرنده را در محل  قرار دهید ، تا فرصت کافی برای پرنده وجود داشته باشد تا بتواند به محیط جدید عادت کند ، محل آب و غذا را بشناسد ، جایگاه خودرا در سلسله مراتب قدرت سایر اعضاء پیدا کند و .... .
  8. هرگز پرنده را با دست به محل جدید منتقل نسازید ، کمتر پرنده ای یافت می شود که علاقه به گرفته شدن داشته باشد ، مگر آنهایی که کاملا به انسان خو گرفته باشند .
  9. با وارد شدن پرنده به قفس یا پانسیون به آهستگی در را بسته و چند متر به عقب برگردید ، کنجکاوی شما قابل درک است ولی قدری تحمل نموده و فرصت خو گرفتن را بدون نزدیکی و رفت و آمد زیاد برایش مهیا سازید ، آهسته حرکت کرده و تازمانی که ترسو و ناآرام است از فاصله دور با او مکالمه نمایید ، تکان دادن پرها و تمیز کردن نشانه به دست آوردن آرامش است ، با رفتن به سمت خوراک و شروع به تغذیه اولین مشکلات را پشت سر گذارده اید ،
  10. اگر پرنده بی قراری می کرد ، بهتر است ، در اولین روزهای نگهداری سقف و پشت قفس را با دستمال بپوشانید ، این اقدام احساس امنیت را در پرنده تقویت می نماید .
  11. در پرنده ای مانند عروس هلندی که مدت یک قرن از نگهداریش توسط انسان می گذرد زمان خوگیری بسیار کوتاه خواهد بود ، پس از دو تا سه هفته می توانید پرنده خود را در اتاق پرواز دهید ( ابتدا پنجره ها را ببندید و مطمئن گردید که خطری متوجه پرنده تان نیست ، اتوی داغ ، کتری آبجوش ، هیتر برقی ، تستر ، بخاری و .... خطرات جدی برای پرنده اند  ) .
  12. به محض اینکه درقفس را باز کنید ، پرنده از قفس خارج شده و پس از پرواز ، خود مجددا داخل قفس خواهد شد ( خصوصا زمانی که گرسنه باشد ) اما همانگونه که گفته شد قدری حوصله داشته و پس از آنکه پرنده قفس را بعنوان مکان امن و محل تأمین خوراک به رسمیت شناخت اقدام به این کار نمایید .

موفق و پیروز باشید

29- 3 - 94   شب برد والیبال ایران  ، ایران 3 آمریکا 0 چه حالی داشت .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: