به پرنده خود چگونه نگاه کنیم

  

 

 

سلام دوستان  

این موضوع نگاه به پرنده یک موضوع خیلی مهمه چون خیلیا به پرنده به عنوان یک سرمایه نگاه می کنن سرمایه ای که قراره زیاد بشه و صاحبش از منافع اون بهره ببره ، البته با توجه به قیمت بعضی از پرنده ها این امر تاحدی معقول به نظر می رسه اما من می خوام یک دیدگاه دیگه رو خدمت دوستان ارائه کنم ، شما وقتی یک پرنده رو از محیط طبیعی خودش جدا کردید و آوردید تو قفس ( خواسته یا ناخواسته ) پرنده نمی تونه اون شرایط ایده آل داخل طبیعت رو داشته باشه ، هرچی که دلش خواست و براش ضروریه رو بخوره ، با هر پرنده ای که دلش خواست جفت بشه ، لونه اش رو اونجایی که دوست داره بگذاره و هزار محدودیت دیگه پس شما به عنوان صاحب پرنده تون مسئولید تا بهترین شرایط رو براش فراهم کنید تا حداقل بتونه زندگی آرام و راحتی داشته باشه و از بودن در کنار انسانها لذت ببره ، من با نگهداشتن پرنده ها در خانه موافقم اما چگونگی این کار بسیار مهمه ، شما وقتی یک مهمانی می آد خونتون ، بهترین غذا رو براش می آرید ، برای نشستن و استراحت به بهترین نقطه خونه دعوتش می کنید ، شب بهترین لحاف و تشک رو براش می آرید و ... ، این پرنده ای که امروز وارد خونه شما شده و خدا رزق و روزی اش رو در دست شما قرار داده ، یک مهمونه ، چطوری باید ازش پذیرایی بشه ( دونه و آب تمیز می خوره ، میوه بهش می دهی ، ظرف آب و دونش تمیز هست )، قفس و لونه اش رو کجا باید بگذاری ( توی اتاق تاریک بدون نور یا توی انباری یا توی حیاط ) وقتی مریض هست چطور ازش مراقبت می کنی ، هزینه می کنی ببریش پیش دامپزشک یا می گی صرف نداره و.... اگر شما با دید یک مهمون به پرنده ات نگاه کنی مطمئن باش برای شما صرفه اقتصادی هم خواهد داشت و سرمایه ای خواهد بود که روز به روز ارزشش بیشتر می شه .

خلاصه این تاپیک این یک جمله است : "پرنده توی خونه شما یک مهمونه ، میزبان خوبی برای پرنده ات باش ، اگر نیستی ، مهمون نیار توی خونه " .

امیدوارم میزبان خوبی برای پرندتون باشید .

فرهادی 8-3-93


نظرات شما عزیزان:

ابوالفضل
ساعت18:55---16 خرداد 1394

سلام آقای فرهادی عزیز، خوب هستید؟
امیدوارم بنده رو فراموش نکرده باشید، خیلی وقت بود که باهاتون هم صحبت نشده بودم، البته تو این مدت زیاد به وبلاگ زیباتون سر زدم ولی فرصت نشد کامنت بذارم، الان گفتم یه یادی از شما بکنم، شما که هیچ یادی از ما نمیکنید. یادش بخیر یه زمانی عروس داشتم و در موردشون از شما راهنمایی میخواستم
.
.
.
.
.
.
الکی مثلا الان ندارم
امیدوارم هر جا که هستید سلامت باشید و همیشه موفق.

فرهادی :

سلام آقا ابوالفضل ، ممنون از کامنتت هر وقت بیایی قدمت روی چشم در خدمتتیم الآن حرفه ای شدی برای همین دیگه یادی از ما نمی کنی  ، موفق و پیروز باشید 



ابوالفضل
ساعت23:52---17 شهريور 1393

سلام، چند تا سوال دارم ازتون، ممنون میشم جواب بدید:
1: برای به دست اوردن جوجه وایت فیس مرواریدی طاووسی باید چه رنگ هایی رو جفت بزنیم؟ حتما باید خود جفت وایت مرواریدی طاووسی باشن؟
2: این راسته که میگن اگه لوتینو و وایت فیس رو جفت بزنیم جوجه آلبینو میدن؟
3: آلبینو گرون تره یا وایت فیس مرواریدی طاووسی؟
4: به نظر شما اگه من 4 تا جوجه عروس خاکستری تازه دون خور شده رو بدم و 4 تا جوجه مرغ عشق انگلیسی تازه دون خور شده بگیرم ضرر نمیکنم؟
5: چطوری باید گندم رو برای عروس بپزم؟ باید آبپز کنم؟

فرهادی : 

با سلام خدمت دوست گرامی ام آقا ابوالفضل عزیز :

ابتدا یک نکته خدمتت عرض کنم ، اینکه سوالاتت با نوع نگهداری پرنده هات در عکسهای ارسالی اصلا مطابقت نداره ، عکسها می گن تازه کاری و سوالاتت می گن که یک حرفه ای هستی ، سوالاتت آدم رو یاد تست کنکور می ندازه حالا کدومشی امیدوارم جوابهای من بدردت بخوره .

1- مبحث تولید یک نژاد خاص به سادگی این یک خطی که نوشته اید نیست شما برای تولید یک وایت فیس ساده باید حتما مطمئن باشید که این خصوصیت وایت فیس بودن در ژن این پرنده ، یک خصلت غالب گردیده است که اطمینان از صحت این امر برای ما با توجه به نبودن آزمایشگاه های دقیق و مخصوص این امر در دسترس افراد عادی امکان پذیر نیست مگر این که جوجه اش بدنیا بیاد که اون موقع هم دیگه فایده نداره ، حال این وایت فیس مرواریدی باشد و طاووسی هم باشد دیگر مطلبی است علی حده ، به  هر صورت برای تولید یک جوجه با یک ویژگی خاص بهترین و ساده ترین روش گرفتن یک جفت دارای آن وِیژگی است زیرا بالاترین احتمال وجود دارد که این ژن که در وجود هر دو آنها قرار دارد در جوجه این پرنده نیز به عنوان یک ژن غالب ظاهر گردد و نتیجه دلخواه شما حاصل شود .

2- من خودم به شخصه روی تولید نژاد های خاص کار نمی کنم ، خیلی وقت گیر است و این مطلب را با این دقتی که شما می خواهید بدانید ، نمی توانم در این چند خط بنویسم ، می توانم راهکاری برگرفته از تجربیات گذشته ام به شما بگویم ، یک نکته برای اینکه بتوانید در آینده این موضوع را تجربه کنید عرض می کنم هر خصلتی از والدین در جوجه ها نمود عینی ندارد ولی به یقین در ژن آنها بصورت مستتر این خصلت جابجا می گردد و شما برای تولید یک نژادی که سه ویژگی وایت فیس بودن ، مرواریدی بودن ،طاووسی بودن پرها را تولید نمایید باید از هر خصلت پرندگانی داشته باشید که مطمئنا واجد یکی از خصلت ها باشند با جفت زدن دو پرنده از این پرنده ها جوجه ای تولید می شود یا ژنش بصورت مستتر دارای خصلت هردو است یا اینکه یک خصلت مستترو یک خصلت علنی خواهد بود یا اینکه هر دو خصلت علنی خواهد شد ، به همین ترتیب با جفت زدن این جوجه با پرنده ای که خصلت سوم را دارد جوجه آنها دارای هر سه خصلت بصورت مستتر یا علنی خواهد بود و.... این امر به واقع وقت گیر بوده و برای نفرات بسیار حرفه ای دارای جذابیت است ، همین روندی که عرض کردم ممکن است سه سال طول بکشد تازه آیا جواب بدهد یا خیر ؟!!!!

3- یکی از روش های تولید جوجه آلبینو جفت زدن وایت فیس با لوتینو چشم قرمز است .

4- بین عروس هلندی ها تا جایی که من می دانم آلبینو از همه گرانتر است ، البته این امر به سلیقه خریدار و فروشند نیز بستگی دارد .

5- من از کیفیت پرنده های طرف مقابل شما اطلاع ندارم ، نمی توانم برای شما نظر بدهم ولی اگر خودم بودم هرگز این کار را انجام نمی دادم ، عروس هلندی از بسیاری جهات به مرغ عشق برتری دارد .

6- من در سایتم تا کنون در مورد گندم آب پز چیزی ننوشته ام ، نه این که گندم آب پز را به عنوان یک غذای دلچسب برای عروس هلندی رد نمایم بلکه به نظر من گندم نرم شده با خیساندن در آب و یا گندم جوانه زده بسیار مناسب تر مقوی تر و مغذی تر برای پرنده اند ، یک نکته ساده در طبیعت چیزی به نام پختن وجود ندارد ولی خیس خوردن دانه و یا جوانه زدن آن هست ، پختن دانه ها برای جوجه ها بیشتر کار برد دارد  ، که آن هم تا دانخور شدنشان است بعد از دانخور شدن با استمرار دانه های پخته چینه دان پرنده تنبل شده و مشکلات گوارشی پرنده در آینده حتمی است .

موفق باشید فرهادی 18-6-93

 

 

 



ساغر
ساعت12:20---15 شهريور 1393

سلام ممنون ک ب وبم اومدی
وبت بسیار عالی و جالبه منم تا پارسال ی طوطی داشتم اما ی روز پر کشید و رفت
راستی در مورد اینکه راست کلیک وبمو بستم : ب این دلیل بود ک تا چن وقته پیش عکسایی ک کار خودم بود میزاشتم و میخوام با اون عکسا نمایشگاهی بزنم ب همین منظور خواستم تا جایی درج نکنه تا ناب بمونه واسه نمایشگاه ک بازهم مجبور شدم تمام عکسها ب جز بعضی ها رو حذف کنم ایشالا بعد نمایشگاهم همشونو میزارم تو وبلاگم

فرهاد :

سلام بسیار ممنون و متشکرم از حسن نظر و حضور شما در سایتم بسیار لطف کردید من مشتاقم اگر فرصتی شد باز هم به سایت شما سر بزنم موفق و پیروز باشید 

 



ویونا
ساعت16:22---14 شهريور 1393

سلام گلم
وب خوبی داری
به منم سر بزن

رفیق!
معامله فسخ شد!!!
در قبال دنیا...
یک تار مویت را میخواستند...
ندادم!!!

فرهاد :

ممنون از لطف شما دوست عزیز .



a2
ساعت2:24---14 شهريور 1393

salam, mishe ye post dar morede taghziye aroos holandi benevisid?
akhe nazarate mokhtalefi dar in bare vojood dare, masalan bazi ha migan nesbate arzan o katan bayad yek be char bashe vali man jaye dige ie khoondam ke mishe az makhloote nim kiloo arzan, nim kiloo katan va 300 geram 7 tokhm estefade konim, nazare shoma chie?
dar zemn in ro ham begam ke man hadafam jooje keshie va bayad taghzie i be aroosam bedam ke amadashoon kone.

فرهاد :

سلام دوست گرامی ام ،

1- سوال شما را که خواندم ابتدا تعجب کردم چون من این تاپیک رو داخل سایت داشتم بعد که به سایت رفتم متوجه شدم کلا پاک شده و تاپیک پرسش و پاسخ بالا می آید فقط پیش بینی درست و بجای من در گرفتن پشتیبان از نوشته هام بدادم رسید که مجدد این تاپیک رو در سایت گذاشتم .

2- لطفا درصورت امکان فارسی تایپ کنید تا سوالات برای همه دوستان براحتی قابل خواندن باشد .

3- به تاپیک " به توصیه چه کسی درمورد پرنده امان عمل کنیم " نکاهی بیندازید " اختلاف نظر ها وجود داره اما در این مورد خاص نسبت کتان وارزن ، من الآن به جوجه های دوماهه ام مخلوطی  می دهم که فرمولش انحصاری مخصوص خودم است و در هیچ سایتی ندیده ام ، این تجربه است که به شما می گوید چه کنید ، در جایی که شما د ائم به پرنده غذای گرم می دهید باید میزان کتان کمتر شود 1 به 5 یا 1به 4 اما در جایی که شما غذاهای خنک مثل کاهو و خیار و ... می دهید باید میزان کتان بیشتر شود باید عادات غذایی پرنده تان  را تنظیم کنید ، 1 به 3 متعادل ترین است و این نظر من است شاید فرد دیگری آن را نقض کند .

4- درصورت امکان ایمیل را برای دریافت پاسخ بنویسید .

5- تاپیک تقویت و والدین جوجه دارو ... در این تاپیک تغذیه وجود دارد .

پیروز و سرزنده باشید .فرهادی 14-6-93

 

 



یاسر
ساعت0:56---7 شهريور 1393

با سلام
بازارچه اي ساخته ايم براي شما دوستان که در کار پرورش و فروش پرندگان زينتي و تجهیزات مربوط به پرندگان هستيد. درج آگهي در بازارچه رايگان است. روز اول ثبت آگهي، آگهي ويژه محسوب شده و در صفحه نخست بازارچه به نمايش در مي آيد.
در صورت امکان ما را در سايت خود با عنوان بازارچه و فروشگاه تخصصي خريد و فروش پرندگان زينتي و خانگي بيردفا به آدرس http://birdfa.com لينک نماييد. همچنين آگهي هاي فروش و يا خريد خود را در اين بازارچه ، جهت رونق بيشتر کسب و کار خود و همچنين غني سازي بازارچه بيردفا به طور رايگان ثبت نماييد.

با تشکر - مديريت بازارچه بيردفا

فرهاد :

ممنون از لطف شما دوست عزیز من کلیه سایت های مربوط به پرندگان را در سایتم لینک می نمایم .



omid
ساعت13:36---10 مرداد 1393

سلام آقای فرهادی.برفی من با کمک و راهنمایی های شما الان بیست روزشه و خدارو شکر سالم و سرحاله.
یه پیشنهاد برای سایتتون دارم.البته سایتتون عالیه و مطالب آموزنده ای(همونطور که قبلا در پیامهام عرض کردم) داره.اما یه کوچولو جای مطلب جوجه کشی و بخصوص چگونگی بدست آوردن جوجه های آلبینوی خالص خالیه.
باسپاس از شما دوست عزیز.

فرهاد :

سلام دوست عزیزم آقا امید بزرگوار ،

1- ابتدا یک عذر خواهی بابت اینکه با یک روز تأخیر پاسخ می دهم ، در این چند روزه تعطیلات فرصت نشد که سایت را آپ نمایم زیرا اینترنت در دسترسم نبود .

2-بسیار خوشحالم که پرنده ات سالم و سرحال است سعی کن تنوع غذایی را فراموش نکنی چون برای تقویت پرنده و پر شدن بدن پرنده لازم است .

3- عمر این سایت حدود سه ماه است و فکر می کنم حالا حالا ها مطلب برای نوشتن در آن باشد ، جوجه کشی و پرورش نژاد های خاص یکی از علایق پرنده بازان حرفه ای بوده و بنده هم در حد وسع و توانم انشاء ا.... به این مقوله خواهم پرداخت ، بیشتر از این که به فکر گسترش کمی سایت باشم به فکر این هستم که هر تاپیکی که می نویسم تا حدامکان کامل و برای خوانندگان کارآمد باشد .

4- بدست آوردن یک نژاد آلبینو خالص بصورت واقعی نه اینکه صرفا سفید باشد ، بسیار سخت و مشکل بوده و بسیاری از پرنده های آلبینو موجود ، بواقع نژاد خالص نبوده و حامل ژن های خاکستری و.... هستند و در جوجه گیری از آنان این امر به وضوح قابل مشاهده است انشاءا... به یاری خدا و کمک شما دوستان عزیزم این تاپیک ها را با حوصله خواهم نوشت .

ممنونم از حسن نظر شما ، موفق وپیروز باشید 11-5-93



keyvan
ساعت15:19---12 خرداد 1393
سلام چه جمله خوبی : "پرنده توی خونه شما یک مهمونه ، میزبان خوبی برای پرنده ات باش ، اگر نیستی ، مهمون نیار توی خونه " .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: