با سلام خدمت شما دوستان عزیزم ،

امروز قصد دارم که در مورد یک عفونت خاص در مورد پلک سوم پرنده ، مطلبی را خدمت شما ارائه دهم ، امیدوارم که این مطلب برای شما کاربردی باشد  :

قبل از هر چیز باید درمورد پلک سوم پرنده توضیحاتی بدهم :

  • ·        پلک سوم پرنده  یک وسیله ایمنی و لایه محافظ چشم پرنده است  .
  • ·        پلک سوم پرنده یک لایه شفاف است که در زیر پلک اصلی پرنده قرار دارد ، خلاف پلک های بالا و پایین پرنده که بصورت عمودی روی چشم پرنده باز و بسته می شون این پلک بصورت یک تکه از سمت نوک پرنده بصورت افقی روی چشم پرنده کشیده می شود و با کمی دقت می توانید آنرا روی چشم پرنده براحتی ببینید .
  • ·        پرنده در زمانی که  در هوای آلوده یا غبار آلود پرواز می کند از این پلک سوم استفاده می کند .
  • ·        در اثر آلودگی هوا ، تغییرات ناگهانی دما مخصوصا گرمی بیش از حد هوا  ،  پاشیدن اسپری های ضد حشرات به صورت پرنده  ، وجود عوامل باکتریایی یا ویروسی و ..... ممکن است این پلک عفونت کند .
  • ·        پلک سوم با توجه به اینکه باید روی چشم و زیر پلک اصلی قرار دارد برای حرکت آسان ، روی جداره داخلی و خارجی اش همواره مرطوب و لغزنده است که در صورت آلودگی محیط بسیار مستعدی برای رشد انواع و اقسام مایت ها ، باکتریها ، ویروسها و ... است  .

عفونت  پلک سوم  چیست ؟؟

زمانی که یک لایه قرمز رنگ ، حالت گوشت قرمز رنگ ، دور چشم پرنده را گرفته باشد و با نگاه به آن ، این حس به شما دست بدهد که گوشت دور چشم پرنده، از حدقه، بیرون زده است یکی از قوی ترین مشکلات و علل این امر عفونت پلک سوم است ، پلک  سوم پرنده که حالتی مرطوب و ژله ای دارد دچار یک آلودگی احتمالی شده و قرمز و ملتهب شده است و این التهاب باعث بیرون زدگی از حدقه چشم گردید ه است .

اقدامات درمانی برای این عفونت :

1-    توصیه  اول به دامپزشک مراجعه کنید ، من تجربی نسخه می دهم .  قطره کلرام فنیکل یا کلوبیوتیک نیم درصد دانه ای هزار و پانصد تومان در داروخانه های انسانی ، به مدت  ده روز ، هر روز سه مرتبه یک قطره داخل چشمش بچکانید این قطره چشمی یک ماه هم بیشتر ماندگاری ندارد و بعد از آن فاسد است بعد از شاستفاده و انشاء ا...بهبود ، قطره را دور بیاندازید و مجدد استفاده نکنید ،

2-    در موارد حاد نیز علاوه بر استفاده از قطره کلرام فنیکل  شبها قبل از خاموش کردن چراغ اتاق پرنده ، روی چشم  پرنده یک لایه از پماد تتراسایکلین بمالید ، البته این کار در موارد خاص و حاد جواب می دهد ، پماد تتراسایکلین خاصیت ضد عفونت و آنتی بیوتیکی دارد  ، مستقیم بدون آب ، استفاده گردد  .

3-     طبق معمول تمامی بیماری های پرنده ، این پرنده از مابقی پرنده های خانه جدا گردد .

4-     چوب نشیمن پرنده با دقت بررسی شود ، هر گونه آثار آلودگی و خون و مدفوع با رنگ خاص و ... باید بررسی گردد ، در ادامه نیز با دقت با آب و سرکه شستشو و در آفتاب گذاشته شود و بهتر است ،  فعلا تعویض گردد و پس از شستشو در معرض آفتاب قرار گیرد  .

5-     قفس ، ظروف آب و غذای  پرنده ، پارچه دور قفس با دقت ، با آب و سرکه شستشو و در آفتاب خشک گردد و  اگر این موارد نیز در طول مدت بیماری تعویض گردند ، بهتر است .

6-    دانه پرنده از نظر آلودگی چک شود و در زمان انجام اقدامات درمانی و تاحصول اطمینان از سلامت کامل پرنده از دادن دانه های گرم بهتر است خودداری شود تعویض دانه های قبلی پرنده نیز اقدام موثری است .

7-    محیط نگهداری پرنده از نظر وجود گرد وخاک و یا گاز های ناسالم بررسی شود ، در صورت وجود این موارد یا امور مشابه ضمن پاکسازی محیط حتی الامکان پرنده را در محیط سالمتری نگه دارید .

8-    محل نگهداری پرنده را از نظر باد و جریان هوا چک نمایید ، محل پرنده نباید در معرض باد ( حتی جریانات ضعیف باد مانند باد کولر دور کند و نسیم صبحگاهی و ... ) باشد .

9-    در صورت قی داشتن چشم ( مخاط تولید شده مانند آنچه که در گوشه چشم بعد از خواب کودک جمع می شود ) ، می توانید از یک استکان چای ولرم که داخلش یک قطره آبلیمو انداخته اید ، برای شستشوی چشم پرنده استفاده کنید ، البته شستشو باید با دقت انجام شود تا بینی پرنده از این مایع پر نشود .

10-          چنانچه تورم دور چشم در اثر ضربه یا یک زخم کوچک ایجاد شده باشد غیر از صبر کار خاصی نمی توان انجام داد .

 

فرهادی ---- 5-5-94


نظرات شما عزیزان:

مهدی
ساعت21:59---21 بهمن 1394
سلام
مرسی از پستتون. من دو هفته ای بود این عفونتش رو با عفونت کل چشم اشتباه میگرفتم. ازش مراقبت میکردم ولی فایده نداشت. الان تازه فهمیدم چی شده. مرسسسی داداش


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: