سلام عزیزان

تغذیه :

موضوع تغذیه یکی از مهمترین موضوعات نگهداری پرندگان و حیوانات خانگی است ، قاعدتا و قانونا باید برنامه منظمی برای تغذیه داشته باشید ولی من هر چی فکر می کنم ایرانی جماعت برنامه پذیر نیست و نمی تونه کار با برنامه رو انجام بده برای همین چیزی رو می نویسم که عملیه و قابلیت اجرایی داشته باشه :

1-  تغذیه عمومی :

تغذیه ای که بصورت متعادل و عمومی برای پرنده وجود داره  شامل دونه های کتان و ارزن ( یک پیمانه کتان و سه پیمانه ارزن درشت ) ، تخمه آفتاب گردان هفته ای حداکثر دو بار ، مخلوط هفت تخم ،  نان سنگک ، بلال ،نخود فرنگی پسته وبادام درختی ، گردو ، کنجد ، توت ، هویج رنده شده ( هویج را رنده نموده و در دستمالی آبش را گرفته و به پرنده می دهیم ) ، تخم مرغ ( سفیده هفته ای یک یا دو بار ) ، میوه ها مانند آلبالو ، زرد آلو گیلاس ، سیب ، گلابی ، فلفل دلمه ، سبزیجات : کلم بروکلی ، کرفس ، گشنیز ، جعفری ،  اسفناج ، گل کلم ، ، شوید  ، جوانه گندم ، جوانه ماش ، جوانه عدس ، جوانه لوبیا ، کف دریا وبرنج پخته بدون نمک و روغن ...  می شه .

خوب نگاه کنید متوجه می شید لیست غذاهای عمومی این پرنده خیلی متنوعه و براحتی می تونید با همون چیزای داخل یخچال و خونه هر روز بدون زحمت ، پرنده رو به یه مهمونی خوب ببرید فقط چند نکته ضروری است :

  • ظرف ارزن و کتان بصورت دائم و عمومی براش پر باشه تا درصورت فراموشی شما پرنده بی غذا نمونه .
  • تنوع غذایی خوبه ، اما باید بدونید چی به پرنده می دهید ، خصلت این غذا چی هست ، آیا با شرایط پرنده مطابقت داره یانه ، غذای قبلیش چی بوده و غذا بعدی چی باید باشه و... .
  • غذای پرنده رو فقط به مقدار مصرف یک وعده اون براش در ظرف غذا بریزید و بیشتر از اون نگذارید چون معمولا حیف و میل می شه و پرنده به ریخت و پاش عادت می کنه این کار علاوه بر مصرف بی رویه غذا ، الودگی محیط پیرامونی پرنده و قفس رو در پی داره .
  • برای پرنده می تونید سه تا چهار وعده غذایی جدا گانه در نظر بگیرید ، مثلا صبح در یخچال رو بازکنید و براش یک تیکه کوچولو ساقه کرفس بگذارید ظهر یک دونه گردو نیمه  مغز شده  تا با اون هم بازی کنه و هم تغذیه ، بعد از ظهر مقداری معادل دو بند انگشت جوانه گندم ، غروب و شب یک بند انگشت سیب .
  • ظروف غذا ر و بعد از مصرف غذا یا با تعویض مواد غذایی خارج و با آب گرم بشویید ، اگر این کار مستمر باشد نیازی به استفاده از ماده شوینده نیست.
  • خیلی جاها دیدم غذاها رو بصورت چند جور و مخلوط در اختیار پرنده قرار می دهند محاسنی دارد مانند حق انتخاب برای پرنده ، تأمین نیاز های ضروری پرنده ، و لی تجربه من می گه فقط ریخت و پاش رو زیاد میکنه ، بهتره چند جور غذا رو جداگانه به پرنده بدهید ، محاسن روش من : می فهمی پرنده ات به چی علاقه داره ، چه مقدار براش بگذاری ، می دونی پرنده چی خورده ، اگر مشکلی برای پرنده ات پیش بیاد براحتی سابقه غذاش دستته ، پرنده یاد می گیره غذاها متنوع رو بخوره ، پرنده هم مثل بچه است باید یادش بدی که هر چی جلو ش گذاشتی باید بخوره ( البته بی حساب کتاب بهش غذا ندی !!!، غذا باید متناسب با شرایط پرنده باشه ) .
  • دونه های پرنده رو که از پرنده فروشی می گیرید حاوی گرد و خاکی که ممکنه با خودش مریضی و آلودگی پرنده های مریض داخل پرنده فروشی رو به پرنده شما منتقل کنه ، بهتره که قبل از مصرف دونه ها  ، اونهارو  داخل یک آبکش  با سوراخ های ریز ( الک آرد ) بریزید و یک آب روش بگیرید و با دست داخلش رو به هم بزنید بعد اونها رو داخل یک دستمال تمیز و نم گیر روی بخاری یا جلوی آفتاب بگذارید بگونه ای که دونه نمیره به عبارت بهتر میزان گرما انقدر نباشه که تف داده بشه ، فقط کافیه رطوبتش گرفته بشه ، بعضی از دونه ها رو نمی شه شست مثل بزرک می چسبند به هم یا بعضیا ژله ای از خودشون بیرون می دهند که دونه خراب می شه ارزن وکتان این مشکل رو ندارند پس حتما این کار رو بکنید .
  • مراقب باشید ظرف آب وغذا در زیر نشیمنگاه پرنده قرار نگیره چون فضله پرنده درون اون می افته و باعث مریضی پرنده در بلند مدت می شه .
  • برای پرنده هفته ای دو بار ، یک ظرف انگشتی شن کف رودخانه ( خاک نباشه ، از شاهدانه هم درشت تر نباشه قرار بدهید ، پرنده خودش موقع نیاز سراغش می رود ،در سنگ دان پرنده این سنگ ها نقش آسیاب رو بر عهده می گیرند و غذای پرنده رو هضم می کنند اگر چنین چیزی نباشه پرنده برای هضم غذا دنبال یک چیز ترش داخل قفس می گرده برای همین خواسته یا ناخواسته سراغ فضله اش می ره و بیماری های بعدی اون حتمیه ( اگر بتونم یک تاپیک در مورد چگونگی تهیه این شن هم براتون می گذارم) .
  • بهترین ظرف غذا به نظر من جادانه ای هایی است که أخیرا برای قناری استفاده می کنند به رنگ سفید و رویش یک تکه پلاستیک قرار دارد که قابل جداشدن است می توان داخل ظرف را به راحتی شست و دست کشید تا تمیز شود .
  • غذاهای دیگر مانند سیب و نان و ... را کف قفس نیندازید با یک گیره به کنار چوب نشیمن گاه آنها نصب کنید تا براحتی بتوانند استفاده کنند و در کف قفس آلوده نشوند .
  • حواستان به تاریخ مصرف غذاهای غیر دانه ای باشد ، جوانه گندم در معرض گرمای هوای معمولی بعد از چند ساعت ترش می گردد ، سفیده تخم مرغ بیشتر از نصف روز در هر شرایطی نباید در قفس بماند باید تعویض شود اگر گرما بیشتر باشد بسته به میزان گرما زودتر تعویض باید گردند ( جان پرنده تان را به خاطر یک صرفه جویی الکی به خطر نیندازید .)
  • میزان غذای مصرفی پرنده رو بعد از دو هفته باید بفهمید ، چون ممکنه شما به ظرف دونه نگاه بکنید و با دیدن پوست دونه ها فکر کنید ظرف پره ، ولی در عمل ظرف غذا خالی از دانه و پر از پوسته ، باید بدونید مثلا یک جادونه ای نصفه رو پرنده در چندروز می خوره ، بهتره که ضمن دونستن این موضوع بصورت روزانه نیز این موضوع چک بشه ، ظرف آب که بسیار مهمتر از ظرف غذاست ، دیدم دوست عزیزی که یک پرنده خوبش رو به علت بسته شدن راه آب پرنده از دست داده همیشه در قسمت آب خوری ظرف آب پرنده نگاه بکنید و مطمئن بشید که آب در اون قسمت هست.
  • فوت کردن به دانه ها و جدا کردن آشغالهای احتمالی و فضله های خشک شده داخل ظرف غذا یک امر مهمه که باید حداقل هفته ای دوبار انجام بشه .

2-  تغذیه تقویت برای قبل از جفت انداختن :

  • در هفته حداقل سه بار جوانه گندم و گشنیز و جعفری بدهید .
  • قطره آدث ای هر دو روز یک بار ، و هر بار یک یا دو قطره در جا آبی پرنده ( جای آبی کوچک 100سی سی است ) به مدت 12 ساعت این قطره در جا آبی پرنده باشد و بعد جا آبی را شسته و آب خالی بگذارید .
  • دانه های گرم مانند تخم آفتاب گردان ، منداب ، شاهدانه ، کافشه ، بصورت روزانه در اختیار پرنده ها باشد .
  • ارزن و کتان را باهم برابر و یا به میزانی نزدیک به این ، برای پرنده بگذارید .
  • کف دریا بصورت دائمی در اختیار پرنده باشد .
  • چنانچه مقداري پوست خشك شده ي تخم مرغ را كوبيده و هر 15 روز كمي از آن را به پرنده ها بدهيد باعث مي شود تا علاوه بر صحت مزاج ، پرنده های ماده در فصل تخم گذاري ، تخم بدون پوسته نگذارند و به يبوست نيز مبتلا نشوند .

3-  تغذیه زمان تولک :

  • کم کردن جدی همه غذا های گرم از رژیم غذایی پرنده و اجازه دادن به پرنده برای بازسازی ساختارهای بدنش .
  • ارزن و کتان ، سه پیمانه ارزن و یک پیمانه کتان .
  • استفاده از مولتی ویتامین و داروی مودا ( شرکت تابرنیل ) یا داروهای با خاصیت مشابه .
  • برداشتن غذاهای محرک و چرب از رژیم غذایی پرنده .
  • استفاده از غذاهای معتدل .
  • استفاده محدود از سبزیجات و میوه جات با خصلت متعادل .

4-   تغذیه والدین جوجه دار :

  • تخم مرغ آب پز ، هر 5 ساعت یک چهارم تخم مرغ را برای پرندگان بگذارید ، بعد از اتمام مدت 5 ساعته بلافاصله ، تخم مرغ داخل قفس را مصرف شده یا نشده از قفس خارج و به دور بیندازید ، تخم مرغ حدود 15 دقیقه باید در آب بجوشد . ( از ابتدای روشن کردن گاز  با شعله کم تا برداشتن از روی اجاق )  .
  • گذاشتن جوانه گندم از روز دهم تولد جوجه ها به بعد .
  • استفاده از حبوبات پخته شده ( نخود ولوبیا و عدس که یک روز در آب مانده باشد تا نفخ آن گرفته شود و سپس آبپز شود و عندالامکان پوست آن گرفته و در دست براحتی له شود ) .
  • استفاده از کاهو و سبزیجات به مقدار کم .
  • استفاده از کف دریا بصورت دائمی .
  • استفاده از مولتی ویتامین و دارو های تقویتی تا قبل از ده روزگی به علت ضعیف بودن جوجه ، حتی الامکان ممنوع است مگر به اضطرار و ضرورت با نظر دامپزشک .

5-  تغذیه جوجه با سرلاک :

این تاپیک بسیار مهم و گسترده بو.ده و همواره در حال گسترش و ویرایش است .

  1.   نکته اول و مهم دستگاه گوارش جوجه سرنگی ضعیف و کوچک تر از جوجه ای است که با تغذیه والدین بزرگ شده و احتمال مرگ و میر و مشکلات گوارشی را دارد ، پس در انتخاب غذا ها و سلامت غذایی آنها ، بهداشت خودشان و تغذیه آنها دقت مضاعف داشته باشید .
  2. از سرلاک و بیسکوییت مادر استفاده نکنید مگر به اضطرار و برای تنوع غذایی و در محدودیت مکانی و زمانی .
  3. جوجه عروس هلندی نیازمند غذای مداوم و مستمر با زمانبندی مشخص بوده و در بین دادن غذا ها نباید وقفه طولانی ایجاد گردد زیرا جوجه در این مورد ضربه پذیری بالایی دارد .

  4. یک جدول غذایی داشته باشید تا بر اساس آن به جوجه غذا دهید البته برای هر غذایی از این برنامه نیز توضیحات و نکاتی وجود دارد ( میزان غذا ، طبع غذا ، خواص غذا و... )

  5. چنانچه قصد دارید به پرنده داروی تقویتی بدهید ، هر بار یک قطره در کل غذایش حل نمایید ( یک قطره نه بیشتر ) ، بهترین دارو ( توتال قناری از محصولات شرکت تابرنیل ) است که در پرنده فروشی ها موجود است ، هفته ای دو بار هم استفاده از داروی ( مودا محصول شرکت تابرنیل ) برای رویش پرهای پرنده مناسب است در کل از زیاده روی در مصرف دارو ها و مکمل تقویتی خودداری نمایید استفاده بی رویه از داروها می تواند آثار زیانباری نیز داشته باشد .

  6. میزان غذای هر وعده در سن دو تا چهار هفتگی ، باید بین دو تا چهار سی سی باشد البته به تعداد دفعات غذا دهی نیز بستگی دارد هر چقدر تعداد دفعات غذا دهی بیشتر باشد همانند خود پرنده ، پرنده برای هضم غذا راحت تر عمل خواهد نمود . ( دستورالعمل خودمانی : نگاه به سنگدان پرنده نمایید باید تاحد معقولی پر شده باشد ، پرنده نباید گرسنه بماند ،زمانی که قصد غذا دادن به جوجه را دارید باید سنگدان پرنده یک پنجم زمان سیری اش برآمده باشد ، خالی ماندن آن خطرناک است اما ماندن غذا از وعده قبلی نیز باعث ایجاد مسمومیت و تخمیر غذای جدید خواهد شد ) .

  7. مخلوط  خمیر لوبیا ، نخود و عدس  ( در مجموع  75 گرم از هر سه مورد حبوبات )را نصف روز در آب بگذارید تا نفخ آن گرفته شود ، برای مصرف یک پرنده در یک روز کامل غذا بپزید ، پوست دانه ها مخصوصا نخود و لوبیا را جدا کنید  دانه های بدون پوست را در هم بکوبید و خوب مخلوط یا با میکسر ، میکس نمایید و نرم شده آن را با مقداری آب جوش به جوجه بدهید ( در این حالت خمیر دان دانه نخواهد بود بلکه کاملا نرم و آردی است ) .

  8. آب حتما باید جوشیده باشد ولی دمای آن باید ولرم باشد بگونه ای که وقتی مایع رقیق شده را روی  سفیدی پوست آرنج دست می ریزید  احساس سوزش نداشته باشید ( همانند آب سرلاک کودک یا آب قندی که به بچه می دهند ).

  9. در طول مدت غذا دهی می توانید برای اینکه غذا سرد نشود ظرف حاوی مایع غذایی را درون یک ظرف بزرگتر حاوی آب گرم بریزید تا دمای غذا را گرم نگه دارد .
  10. استفاده از سفیده و زرده تخم مرغ نیز بصورت رقیق شده با آب جوش مناسب است.
  11. رقیق که می گویم باید تقریبا حالت ماستی  داشته باشد و از داخل سرنگ بتوان به دهان جوجه تزریق نمود ( آمورف نام علمی آن است ) .

  12. یک عدد هویج و یک عدد سیب را آبپز نمایید و با یک عدد موز خام همه را با هم میکس نمایید  ( طبیعتا هسته سیب و ضایعات باید جدا شود ) و خمیر بدست امده را در یخچال فقط برای مصرف یک روز پرنده نگه دارید در هر بار مصرف بخشی از خمیر را به اندازه مصرف پرنده یا پرندگانتان به تناسب رقیق بودن و مصرف آنها در آبجوش حل کنید و مایع سفتی بدست می آید که باید بتوانید آنرا از داخل سرنگ به دهان جوجه تزریق نمایید .
  13. هر غذایی که برای پرنده درست می کنید باید بیشتر از یک روز نگهداری نشود آن هم در یخچال ( صرفه جویی اشتباه و بی مورد در این مورد قاتل پرنده تان خواهد شد ) .
  14. یک نکته خاص : پرنده همانند یک نوزاد است که از شیر مادر گرفته شده در خصوص غذاها دقت کنید برخی از غذاهای توصیه شده از سوی سایرین ، نه تنها خاصیتی ندارند بلکه به علت سنگینی یا بی خاصیتی می تواند باعث تضعیف معده و... و در آخر مرگ جوجه گردند .
  15. در میانه غذا از همان آب جمع شده روی مخلوط میکس شده یا آب جوش در دسترس ( ولرم ) می توانید3 الی  4 قطره به عنوان آب تسهیل کننده بلع غذا به جوجه بدهید ( آب بین غذا ) در هر وعده حداکثر دو بار نه بیشتر البته این امر در صورتی که جوجه در فروبردن غذا مشکل داشته باشد موثر و مناسب است در غیر این صورت همان آب غذای میکس شده کافی است و آب دیگری به پرنده ندهید .
  16. پس از آنکه به جوجه غذای کامل داده شد در صورتی که صورت پرنده آغشته به غذا بود با یک پارچه مناسب نرم و نمدار به آرامی روی صورت وی کشیده و باقی مانده غذا هارا از روی صورت وی پاک نمایید تاموجب آلودگی و عفونت چشمها و ....نشود .
  17. برای غذا دادن از دو روش سرنگ و قاشق می توانید استفاده کنید .
  18.  برای روش سرنگ می توانید از یک سرنگ 5 میل با یک لوله لاستیکی ( کرمک دوچرخه ) که به سرآن وصل شده استفاده نمایید که لوله لاستکی سرنگ را باید با دقت در گلوی پرنده فرو نمایید و مراقب باشید که به مری و سیستم تنفسی جوجه وارد نشود که آسیب جبران ناپذیر ی به پرنده خواهد زد .
  19. در زمان استفاده از روش سرنگ اگر مایع تهیه شده بخوبی نرم نباشد امکان دارد تکه از غذا درون لوله لاستیکی گیر کرده و مانع از عبور مایع شود و در این میانه با فشار دست شما روی پمپ سرنگ خود کرمک از سرنگ جداشده و با سرعت به درون حلق جوجه برود و اگر کوتاه باشد امکان درآوردن آن سخت می گردد دو راهکار دارد اول آنکه مایع را حسابی مخلوط و نرم کنید که غذا کاملا آردی و نرم باشد دوم آنکه سر لوله لاستیکی که به سرنگ وصل می گردد را با نخی به سرنگ ببندید تا محکم شود ، البته این  روش در بلند مدت جواب نخواهد داد بهتر است غذا را نرمتر نمایید .
  20. برای روش قاشق باید نوک یک قاشق پلاستیکی یا چوبی یا فلزی  را به نحوی باریک نمایید تا دردهان جوجه جای گیرد و کم کم غذا را با آن به جوجه بدهید .
  21. اگر با قاشق به وی غذا می دهید مقدار ارزن و کتان را با هم بصورت نیمه دانه آسیاب کنید به عبارت بهتر آرد نشود بلکه فقط پوست آنها گرفته شود ، با آب ولرم  به پرنده بدهید .
  22. پرنده با دیدن سرنگ بصورت حریصانه یا وحشیانه به سرنگ یا قاشق غذا حمله ور شده به قول یک دوست بصورت دارکوبی غذا را بداخل دهانش می کشد ( همانند روش غذادادن پرنده به جوجه  ) و باید مراقب باشید قبل از نزدیک کردن سرنگ یا قاشق به منقار جوجه ابتدا سر جوجه را با سه انگشت دست چپ مهار کنید با انگشت شصت و نشانه سر جوجه را از دو طرف نگه دارید و با انگشت وسطی ( بزرگه ) پس سر جوجه را مهار کنید تا جوجه عقب و جلو نکند .
  23. نکته مهم : پرنده دوست دارد همانند تغذیه از والدین سرش را بالا و پایین کند یا برخی مواقع از غذاخوردن امتناع می کند ، مراقب باشید دقیقا به همین روشی که در بند بالا ذکر شد سر پرنده را نگه دارید و انگشتانتان زیر گلو پرنده قرار نگیرد زیرا خفه خواهد شد یا درزمان غذا دادن به علت بسته بودن مسیر غذا و حرکات موجی جوجه ،غذا به سمت مسیر تنفسی جوجه هدایت نشود .

 تغذیه بعد از چهار هفتگی جوجه برای دانخور شدن :

  1.  مقداری پوشال چوب زیر پای پرنده بریزید و مقدار بسیار کمی ارزن لای پوشالها به نحوی بریزید که پرنده با کاوش پوشالها بتونه اونها رو پیدا کنه و بخوره البته این خوردن به معنی پوست کندن ارزن و خوردن مثل یک عروس بالغ نیست بلکه صرفا شروع به دانخور شدن است و معمولا بدون هضم دفع می کند .
  2. مقداری نان سنگک و بربری یا در نبود این دو نان باگت حدود دو انگشت کنار قفس بگذارید  تا پس از خشک شدن  یک روز یا دو روز در قفس بماند ، پرنده نوکش را به آن مالیده و نوکش سفت می شود .
  3. مقداری تخم مرغ را بصورت نگینی خرد کرده و در یک ظرف کف جعبه نگهداری یا قفس بگذارید ، حداکثر 6 ساعت بیشتر در ظرف نباشد .ابتدا نمی خورد ولی بالاخره از روی کنجکاوی به آنها نوک زده و مزه اشان را امتحان می کند .
  4. مراقب باشید غذایی رو که با سرنگ و قاشق به پرنده می دهید ، از نظر دمایی ولرم باشد تا پرنده براحتی بتواند آنرا هضم کند
  5. یک ظرف آب کوچک جلوی پرنده بگذارید تا کم کم یاد بگیرد که خودش آب بخورد ، بگذارید این کار به مرور زمان انجام شود فقط بگذارید با آب درون ظرف آشنا شود .
  6. نگهداری یک یا چند پرنده دانخور شده یا بالغ ( جفت نباشند که جوجه ها را خواهند زد ) به شرط آسیب نزدن به این جوجه ها ،تأثیر بسیار زیادی در دانخور شدن آنها دارد با نگاه به آنها یاد می گیرد پوست ارزن را از دانه جدا کند ، یا آب خوردن و سراغ اسباب بازی ها ر فتن و .... را از پرنده های بزرگتر فرامی گیرند .
  7. برای افرادی که پرنده اشان تکی است و پرنده دانخور شده ای در خانه ندارند کار مقداری سخت تر است باید مقدار دانه بین انگشت شصت خود و انگشت نشانه قرار داده و ابتدا به اجبار در منقار جوجه بگذارید تامزه دانه را امتحان کند اگر ارزن را با آسیاب خانگی یک دور خورد کنید به نحوی که فقط پوستش کنده شود بسیار خوب است و در ادامه جوجه خودش به این قضیه رغبت نشان خواهد داد ، ظرف دانه باید جلو جوجه باشد تا وی ببیند که شما از کجا به وی غذا می دهید یا سفید تخم مرغ را که بصورت نگینی درآورده اید تکه تکه به منقار جوجه وارد کنید تا بتواند بخشی از نوک زدن و جویدن را خودش انجام دهد .
  8. انگشت خود را مقداری خیس کنید و در ظرف دانه ببرید ، چند دانه به انگشت شما می چسبد ،  دانه ها را به سمت منقار جوجه ببرید تا وی با دیدن آنها از روی کنجکاوی و طلب غذا نوک بزند و دانخور شود .
  9. اگر جوجه را داخل جعبه نگهداری می کنید ، هراز گاهی داخل قفس بگذاریدش تا با محیط قفس هم آشنا گردد.
  10. جوجه ما به مرور یاد خواهد گرفت که چگونه مانند سایر پرندگان خودش دانه بخورد ولی در این روند باید متعادل عمل کنیم، از یک سو باید بگونه ای عمل شود که پرنده با حداقل زمان ممکن این روند را طی کند تا تغذیه اش مانند سایر عروس هلندی ها عادی شود و مستقل گردد ، از سوی دیگر این تغییر نباید به قدری سریع باشد که تبعات آن باعث تلف شدن جوجه شود ، گفته می شود به پرنده گرسنگی بدهی دانخور خواهد شد ، بله ، این یک راهکار سریع است ولی احتمال تلف شدن جوجه در اثر بی توجهی و کمبود مواد غذایی وجود دارد ، بهتر است پرنده دانخور شدن را بیاموزد و سپس به مرور تغییر رویه دهد و گرنه جدا از احتمال تلف شدن همواره ضعیف بوده و از مشکلات گوارشی رنج خواهد برد ، از سوی دیگر برخی از دوستان نیز آنقدر به تغذیه با سرنگ ادامه می دهند که در برخی موارد تا سه ماهگی نیز به جوجه از این روش غذا می دهند ، این جوجه به سختی مستقل شده و در اثر عدم تناسب بین نیاز بدنی اش و غذاهای دریافتی و اینکه نمی تواند ارزن را پوست بکند ، دچار مشکلات گوارشی خواهد شد ، پس بهترین سن دانخور شدن بین 50 روزگی تا دو ماهگی است ، رعایت تعادل و توجه به این امر باعث می شود پرنده ای سالم داشته باشید .
  11. استفاده از سبزیجات تا قبل از دانخور شدن بسیار محدود باشد اگر قصد دارید به پرنده سبزیجات بدهید بصورت پخته شده باشد و سوپی و ریز شده تا برای پرنده قابل هضم باشد
  12. صبر زیاد داشته باشید خوب بزرگ کردن جوجه سرنگی به نظر من یک هنر و یکی از اقدامات سخت پرنده نگهداشتن است ، اقدامی در حد لالیگا .

 6-  تغذیه زمان بیماری :

امکان بررسی کلیه بیماری ها و تعیین تغذیه متناسب در این تاپیک محدود وجود ندارد بنابراین صرفا به نکات مهم و ثابت در مبحث تغذیه در زمان بیماری اشاره می گردد :

  1. در زمان بیماری یکی از بهترین اقدامات مهم بازگشت به تغذیه پایه است ، تغذیه پایه عروس هلندی یک پیمانه کتان و سه پیمانه ارزن درشت است .
  2. جداسازی پرنده بیمار از سایر پرنده ها از نظر قفس ، تغذیه ، وحتی گاهی اتاق الزامی است
  3. شستشوی روزانه ظرف غذا و آب پرنده ضروری است تا اگر عفونتی در آب یا غذا وجود داشته باشد شسته و پاک شود .
  4. تعویض رژیم غذایی پرنده ، اگر احتمال می دهید یکی از دلایل بیماری پرنده ، رژیم غذایی پرنده است این کار را انجام دهید ،در برخی موارد حتی تعویض دانه های قبلی با دانه های تازه نیز یک راهکار خوب است ، در برخی موارد ، دانه های موجود در خانه یا در پرنده فروشی مانده و کهنه است و برای پرنده مشکلات گوارشی و بیماری ایجاد خواهند نمود .
  5. مصرف سبزیجات و میوه محدود گردد .
  6. از دادن غذاهای متفرقه و دانه های با طبع سرد و گرم حتی الامکان خوداری نمایید ، دانه هایی با طبع معتدل در الویت هستند ، در صورت تشخیص دامپزشک یا یک فرد با تجربه از دانه های باطبع سرد و گرم با توجه به شرایط پرنده استفاده کنید .
  7. گرفتن گرد و خاک دانه ها قبل از مصرف با شستن و خشک کردن برابر روش مذکور در تغذیه عمومی ضروری است .
  8. آب پرنده حتی الامکان باید جوشیده باشد و املاح و محتویات خاصی نداشته باشد مگر آنکه بخواهید آنتی بیوتیک یا یک محلول تقویتی برای پرنده تهیه نمایید ، که در آن صورت برابر نسخه پزشک محلول را تهیه و برای پرنده بگذارید .
  9. تقویت عمومی پرنده ، مثل دادن مولتی ویتامین یا توتال در آب پرنده ضروری است ، مگر آنکه با تجویز دامپزشک برای پرنده ضرر داشته باشد .

7-  تغذیه زمان مسافرت :

  1. استفاده از دانه های خشک و پایه بصورت متداول تا پایان مسافرت .
  2. استفاده از بیسکوییت ساقه طلایی خرد شده در صورت عدم دسترسی به دانه برای پرنده .
  3. طبق معمول در شرایط غیر معمولی پرنده محدود نمودن مصرف میوه و سبزیجات .
  4. استفاده از آب جوش یا آب معدنی برای پرنده زیرا در مسافرت ممکن است آب های طول مسیر به هر دلیلی آلوده یا دارای املاح خاصی باشد که پرنده را بیمار نماید .
  5. در زمان جابجایی پرنده یا گرفتن پرنده با دست مراقب باشید که دستتان آلوده نباشد ( در مسافرت اماکن آلوده برای پرنده زیاد است وبی توجهی به این امر برای پرنده مشکل ساز خواهد بود .)
  6. پرنده را در داخل ماشین در جایی قرار دهید که باد به وی نخورد و در معرض باد نباشد .
  7. برای آنکه پرنده اصطلاحا دو هوا یا از تغییر شرایط محیطی اذیت و بیمار نشود ظرف و قفس و دانه و ... پرنده را با خود بیاورید تا مجبور نشوید در طول مسیر مسافرت برای پرنده دانه تهیه نمایید .

 8-  خصلت گرمی و سردی دانه ها و غذاها :

این بخش را یجورایی از برخی سایت ها کپی کرده ام ، نویسنده اصلی را نمی دانم کیست که اسمش را بیاورم چون در ده ها سایت مربوط به قناری ، عینا این مطلب وجود دارد من نیز متناسب با وضعیت عروس هلندی آنرا ویرایش نموده ام اضافه ها را حذف و برخی کسری ها را اضافه و در اینجا گذاشته ام تا دوستان بهره برداری کنند .

 

دقت در تنظيم يك رژيم غذايي متعادل و استفاده از دانه هاي مخلوط و رعايت اعتدال در خوراندن آن ، موجب مي شود تا ضمن استفاده پرنده از خواص مفيد دانه ها ، به عوارض ناشي از مصرف زياد آنها نيز مبتلا نگردد. بهتر است براي اين منظور از ظروف نیم دانه مخصوصي كه در فروشگاهها نيز وجود دارد استفاده كرده و در هر نوبت يك قاشق از دانه مورد نظر به پرنده  داده شود.

 1.دانه ها با طبیعت گرم :

  • تخم كتان كه  طبيعتي گرم دارد و حاوي انواع ويتامين و تركيبات كربو هيدرات و املاح معدني مي باشد.
  •  
  • تخم شلغم طبيعتي گرم داشته و سرشار از ويتامين C و املاح معدني و ضد چاقي بوده و برطرف كننده سرماخوردگي و آسم مي باشد.
     تخم منداب طبيعتي گرم دارد و سرشار از املاح معدني بوده و مانع از پيچيدن تخم در شكم پرنده مي شود.
  • تخم گشنيز طبيعتي گرم و مرطوب ( تا حدی معتدل )داشته و اشتها آور و ضد انگل است.
  • تخم شاهدانه طبيعتي گرم دارد . پرچرب و محرك است و بهتر است در جيره غذايي پرنده كمتر وارد شود.
  • تمامي اين دانه ها براي پرنده قابل استفاده اند اما اگر توازني بين مخلوط اين دانه ها وجود نداشته باشد ميتواند موجب بيماري پرنده گردد.

 2.دانه ها باطبیعت سرد:

  •  تخم ارزن طبيعتي سرد و خشك دارد و دانه ايي است قليايي و سرشار از پروتئين و منبعي غني از ويتامين A و فسفر و املاح معدني گوناگون.
  •  تخم كاهو كه طبيعتي سرد دارد و داراي املاح معدني غني ، تامين كننده آهن ، اشتها آور ، ضد يبوست و بر طرف كننده برونشيت است قبل از تخم گذاری برای پرنده مناسب است البته زیاده روی نشود .
  • تخم خرفه طبيعتي سرد دارد و داراي املاح معدني بوده و خاصيت تمييز كنندگي دستگاه گوارش و ضد انگل روده را دارد.
  • تخم كلم قمري طبيعتي سرد دارد و داراي املاح معدني مفيد بوده و يك پاك كننده موثر است.

  3. دانه ها باطبیعت معتدل:

  • تخم چغندر اين دانه معتدل مي باشد و سرشار از ويتامينها و املاح معدني بوده و خاصيت پاك كنندگي دارد.
  • بلال با آن که ظاهرا جزء حبوبات است به خاطر طبیعت گرم و معتدلش در این جا ذکر می شود ، بصورت شیری و نرم برای پرندگان در اکثر شرایط قابل استفاده است .

میوه جات و سبزیها :

  •  در استفاده از سبزيجات و ميوه ها بايد توجه داشت كه قبل از استفاده ، آنها را كاملا شسته و تمييز كرده و ورطوبت آنها گرفته شود.
  • سبزيجات و ميوه ها بايد بدون لك بوده و مانده و پلاسيده نباشند.
  • ميوه ها و سبزيجات را ميتوان هفته اي يك تا دو بار در جيره غذايي پرنده استفاده كرد.
  • مصرف سبزيجات و ميوه هاي تازه نيز در جيره غذايي پرنده بايد وجود داشته باشد اما طبق يك برنامه منظم .
  • در اين بخش درباره خواص و طبيعت بعضي از سبزيجات و ميوه ها توضيح ميدهيم:
  • برگ كاهوي بدون رطوبت تامين كننده كلسيم و آهن و اشتها آور و ضد يبوست مي باشد. برگ كاهو طبيعتي سرد دارد.
  • برگ تازه و جوان اسفناج ،‌ طبيعتي معتدل داشته و تامين كننده آهن و ضد يبوست مي باشد.
  • برگ و ساقه كرفس نيز طبيعتي گرم داشته و حاوي سديم ، پتاسيم و كلسيم مي باشد .
  • برگ گشنيز تازه طبيعتي سرد داشته و حاوي ويتامين C و A و املاح معدني مي باشد.

  • برگ تيزك شاهي نيز طبيعتي گرم دارد و حاوي ويتامين C ، كلسيم و يد بوده و ضد آسم مي باشد.
  • برگ تيزك آبي نيز همان خاصيت تيزك شاهي را دارد اما مقدار يد آن بيشتر مي باشد و در درمان برونشيت و آسم بسيار مفيد است.
  • سيب درختي شيرين طبيعتي معتدل دارد و سرشار از ويتامينهاي گوناگون بوده و در درمان يبوست و اسهال مفيد است.
  • گلابي طبيعتي معتدل داشته و مملو از ويتامين ها و املاح معدني مي باشد.
  • پرتقال شيرين طبيعتي معتدل دارد و حاوي ويتامين C و املاح معدني مي باشد و در بهبود و درمان بيماري آسم و سرماخوردگي و برونشيت ميتوان از آن استفاده كرد.
  • هويج تازه طبيعتي گرم دارد و سرشار از ويتامين A و املاح معدني و رنگدانه است كه جلا دهنده پرهاي پرنده مي باشد .
  • فلفل تند و فلفل دلمه هر دو دارای طبیعتی گرم و غذایی مناسب برای پرنده است البته افراط در آن برای پرنده مشکل زا است حداکثر هفته ای دو بار .

جوانه ها :

  • جوانه ها كامل ترين و حيات بخش ترين غذاها هستند. دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ويتامينها و پروتئين ها ، املاح معدني غني ، كربوهيدراتها و قندهاي طبيعي شده و براي مصرف پرندگان و مخصوصا جوجه هاي يكماهه به بالا بسيار مفيد هستند.

پایان تاپیک تغذیه ، شاید بعدا باز هم این تاپیک را ویرایش کنم خیلی زیاد بود و وقت گیر ، فرهادی 25-5-93 .

 


نظرات شما عزیزان:

ازیتا
ساعت2:00---8 آبان 1394

با سلام من یه جفت دارم که تازه تخم گذاشتن و اولین تخم رو گزاشته الان ماده بی قراره و مدام از لونه بیرون میاد وبالا وپایین میکنه وبیقراره نفس نفس میزنه یعنی میخواد تخم بعدیشو بزاره ؟خیلی نگرانشم و استرس دارم در مورد تغذیشون و اینکه باید تخم ها رو چک کنم یا نه میشه توضیح بدین ممنون میشم   

فرهادی : 

سلام دوست گرامی، 

تمام سوالاتتون در تاپیک های جفت گیری هست اونها رو بخونید و با دقت انجام بدهید ، مهمترین نکته ، برای نتیجه گیری ، لطف کنید کاری به کار پرنده ها نداشته باشید ، به هیچ وجه سراغ لانه نروید نیازی نیست تخمها را چک کنید 



msetayesh
ساعت14:04---2 آبان 1394

سلام اقای فرهادی
تخم مرغ ابپز راتاچندروز بایدواسه جوجه گذاشت؟

فرهادی :

سلام دوست عزیز ،

تا 15 روز بعد از دانخور شدن ، از 15 روزگی جوجه ها به بعد هم می توانید تنوع غذایی والدین را بیشتر کنید.



وحید
ساعت1:00---14 مهر 1394

جناب فرهادی اگر محبت کنید یک برنامه غذایی برای زمانی ک پرنده تخم میزاره تا زمانی ک جوجه ها از تخم بیرون میاد بزارید هم من و هم بقیه دوستان ممنون میشیم.چون من چیزی پیدا نکردم تو قسمت تغذیه پرنده 

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ،

برنامه غذایی از زمان شروع تخم گذاری تا زمان در آمدن جوجه ها از تخم :  

تخم مرغ آب پز هفته ای دو بار .

ارزن و کتان به نسبت 3 یا 4 به 1 ، 3 فصل سرد 4 فصل گرم .

کف دریا بصورت دائمی 

کلم بروکلی هفته ای یک یا دو بار  

بلال تازه و با پوست سبز هفته ای یک بار 

جوانه گندم ده روز یک بار 

نان سنگک یا نان بربری هفته ای یک بار 

سیب هفته ای یک بار 

کاهو یا تخم کاهو هفته ای یک بار 

شاهدانه ، بزرک ، کافشه ، کتان سیاه ، تخمه ، و کلا دانه ها و غذاهای با طبع گرم ممنوع می باشد .



msetayesh
ساعت17:59---29 شهريور 1394

سلام جناب فرهادی عزیز
تخم مرغ اب پز رو واسه پرنده هام که جوجه دارن بایدهرچندساعت یه باربزارم؟اگه چیزخاص دیگه ای هم هست واسه این دوره عروسهام بیزحمت ولطفابفرمایید...ممنونم   

فرهادی : 

سلام دوست گرامی ، 

همه موارد مربوط به این سوال را در بخش تغذیه والدین جوجه دار نوشته ام ، بلال تازه ، گندم جوانه زده ، نان بربری، هویج پخته می توانید استفاده کنید و تخم مرغ را حداقل سه بار در روز باید عوض کنید .



mohammad
ساعت17:06---25 خرداد 1394

سلام در دوران تغذیه جوجه داری مصرف تخم مرغ گفته شده
تقسیم به چهار قسمت البته با زرده یا بدون زرده؟؟

فرهادی : 

سلام زرده بسیار قوی و مغذی است اما برخی از پرنده ها قادر به هضم این قسمت از تخم مرغ نیستند ، من خودم مقدار کمی زرده تخم مرغ برای پرنده می گذارم این موضوع بسته به پرنده متغیر است بهتر است کم باشد 



mohammad
ساعت12:20---23 خرداد 1394

سلام دادن هندوانه وخربزه به عروس هلندی اشکالی داره؟؟
در ضمن در مورد تغذیه دورا جفت گیری و بعد از جفت گیری مطلبی در سایت به چشمم نخورد اگر میشه توضیح بدین

فرهادی:

با سلام خربزه خوب نیست ولی دادن پوست هندوانه که لایه ای قرمز نازک داشته باشد خوب است 

دوران جفت گیری و بعد از آن در تاپیک اقدامات مربوط به جفت گیری است در آنجا مطالعه کنید .



جاوید
ساعت13:02---26 آبان 1393

سلام وتشکرازدستورالعملهای بسیارمفیدتون بنده کارشاقی نکردم که ازسهره ها جوجه کشیدم چون دوستان سهره ماده نگهداری نمی کنن پس کمتربه این فکر میافتن که سهره به سهره جفت کنن سهره ماده ازنظررسیدگی به جوجه هاباقناری قابل قیاس نیست درمدت کوتاهی جوجه ها رشد کرده وازلون بیرون میان سهره نرهم به جوجه ها رسیدگی میکنه نروماده اگرجوجه قفس باشن بهتره بخاطررام بودنشون هردو کاملامست باشن نوکشون سفیدبوده نربراماده بچسبه وماده هم برانرصدابده (بیابده) محیطشون ارام وکم ترددباشه بنده فیلم هم خدمتتون به ادرس وبتون ارسال میکنم واقعااگردوستان خودشون بیان وسهره باسهره جفت کنن ازانقراض نسل انها جلوگیری میشه شماکه درشهرستان وخانه های ویلایی زندگی میکنید ازهرلحاظ بهتراز مااپارتمان نشینهامیتونید ازسهره هاتون بهره برداری کنید باسپاس فراوان ازسایت فوق العاده تون

فرهادی :

اتفاقا جوجه کشی از سهره  کار سخت و نیازمند صبر ودقت فراوان است و بنده اغراق نکرده ام ، 

یک تجربه انحصاری که من دارم اگر جوجه قناری را در میان جوجه های زرد پره یا بلبل خاکی بگذارید این دو پرنده بسیار عالی به جوجه قناری می رسند و جوجه ای که به این صورت پرورش می کند دقیقا دوبرابر یک قناری معمولی هیکل و زیبایی دارد ، اصلا قابل مقایسه با جوجه قناری نیست ، ولی باید قبل از یادگیری پرواز مجددا ازلانه این پرنده دربیاوریدش و گرنه همانند یک پرنده وحشی براحتی از دستتان خواهد رفت .

آقا جاوید بزرگوار ،  اگر توانستید مراحل جفت گردن سهره ها را مانند نوشته های من جزء به جزء با تمامی فنون و فوت کوزه گری برایم بفرستید تا به اسم خود شما در سایت بگذارم بسیار لطف نموده اید و من متظر این لطف شما خواهم ماند .

ممنون از لطف شما دوست گرامی



جاوید
ساعت16:30---25 آبان 1393
سلام درموردجفت کردن سهره باسهره میخواستم خدمتتون اطلاعاتی تقدیم نمایم

جاوید
ساعت13:46---25 آبان 1393

سلام درموردجفت کردن سهره باسهره میخواستم خدمتتون اطلاعاتی تقدیم نمایم

فرهادی :

سلام ، همانگونه که متوجه شدید در این سایت آموزش های ارائه شده بصورت عملی و کاربردی است و نکته به نکته برای کاربران موضوعات باز و تشریح می گردد اگر چنین لطفی به من و سایر کاربران بنمایید ،  بسیار ممنون وسپاسگذار خواهم بود و مطلب را به اسم خود شما در این سایت گذاشته خواهم گذاشت  و شاید اگر فرصت و مجالی فراهم شد بخشی از سایت را برای سهره ، به مدیریت شما در این زمینه در سایت ایجاد نمودم



جاوید
ساعت9:01---25 آبان 1393

سلام دوست عزیز تبریک میگم بخاطرسایت خوبتون من چندسالیه سهرهباسهره جفت میکنم وبرایادگیری جوجه ها ازسی دی استفاده میکنم اما اونجورکه میخوام نمیشه خواستم ازحضورتون بپرسم سیدی شما دهنای بدون غلطه زنگیه یاخیر باتشکر

فرهادی :

سلام دوست عزیز تازه واردم آقا جاوید ،

جفت کردن سهره با سهره و سهره با قناری در مقوله پرورش سهره و  قناری حالت لیگ برتره و هر کسی نمی تونه این کار رو انجام بده به عبارت بهتر یک استاد هستید ولی در مورد پرورش با صدای موقوم در هر سبکی که می خواهید نکاتی به نظرم می رسد که خدمت شما دوست عزیز عرض می کنم :

- برای آموزش آواز مد نظر تون بهتره که از صدای سهره اصیل بروجردی استفاده بشه .

-در خصوص آموزش آواز برای سهره متأسفانه الآن کسی دیگه مثل قدیم وقت نمی گذاره  ،

- سهره های سابق ( به سن من 20 سال قبل دهن های قشنگ تری داشتند ) اما الآن ، فقط به تولید مثل سهره قناری ، که  فقط اسم هستند و غیر از آواز شلاقی هیچ خاصیت دیگری هم ندارند و یک عده دلال هم فقط اون ها رو تبلیغ می کنند و .... و به جیبشون فکر می کنند و اصلا به زیبایی آواز سهره قناری فکر نمی کنند .

2- در صورتی که تمایل دارید این کار را بصورت اصولی انجام دهید آواز سهره مد نظرتون  (موقوم یعنی برابر دستگاه و مقام آوازی خواندن ) را می توانید از بازار یا اینجانب تهیه کنید و برای پرنده بگذارید ، روش کار به این صورت است که پرنده ماده را پس از تخم گذاری بلافاصله ( بعد از تکمیل تخم ها سه تا پنج تخم )  از پرنده نر خود و کلیه پرنده های دیگر بالاخص سهره ها و قناری های نر جدا نموده و از همان ابتدای خوابیدن روی تخم ، روزانه حداقل  یک ساعت آواز سهره مد نظر را برای پرنده ماده و تخم هابگذارید .

3- شاید این امر خنده دار به نظر برسد ولی پرنده حتی از زمان جنین بودن در تخم آموزش آواز را فرا خواهد گرفت .

4- این کار یعنی آموزش روزانه آواز را برای تثبیت شدن آواز در پرنده و آموزش کامل باید تا حداقل دو تولک پرنده ادامه دهید تا مطمئن باشید که آواز در پرنده نهادینه شده است .

5- برای آموزش از دستگاه پخش سی دی استفاده نکنید زیرا پس از مدتی سی دی خش افتاده و پرنده دقیقا همان صدای خش را در آوازش پیاده خواهد کرد از ام پی تری پلیر و یا اسپیکر های فلش خوان استفاده کنید .

6- استفاده از سهره استاد که معمولا قیمت های نجومی تا سه چهار میلیون تومان دارند ،  مقوله دیگری است ولی بسیار بهتر  و سریعتر انجام می گردد و نتایج بهتری دارد ، سهره استاد باید ریزه خوانی و سر دهن ها را تکرار کند و یک ضرب خواندن سهره مست برای آموزش زیاد مناسب نیست مثل همان آموزش با نوار است ، ( مثل آن است که برای یک بچه کلاس آول یک استاد دانشگاه تدریس کند بچه هنگ می کند ، چیزهایی یاد می گیرد ولی اصولی و مناسب نیست ) .

7- آواز های موجود در بازار همه اکثرا مست خونی اند و شما برای آموزش از اول یک آهنگ کامل و اصیل رو برای یک سهر ه می گذارید اما اینکه انتظار داشته باشید دقیقا همونرو بخونه انتظار دور از ذهنیه ولی مطمئن باشید با تکرار روزانه بالاخره اوازی که می خونه نزدیکترین آواز به اون صدای اصلیه اما سهره استاد اینگونه نیست به عبارتی آموزش با سهره استاد خطاهای پرنده گرفته می شود و دقت بیشتری دارد که تشخیص این امر صرفا برای اساتید فن میسر است و بس ، .

8- حال که سهره استاد نداریم پس چاره ای نیست که از روش آموزش با نوار استفاده شود که در بلند مدت جواب خواهد داد .

نکات دیگری هم در این زمینه وجود دارد ولی نیاز به چند تاپیک جداگانه دارد که درا ین فرصت کم شرایطش نیست .

ممنون از حضورتون دراین سایت .

 

 



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: